Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | FB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És aconsellable que l'alumnat hagi assolit competències bàsiques en Bioestadística i que tingui un nivell d'anglès que li permeti entendre material audiovisual i textos escrits en aquesta llengua.
L'assignatura s’imparteix a segon curs del Grau de Medicina, dins l’etapa de formació preclínica, període dedicat a que l’alumnat adquireixi els coneixements bàsics sobre l’estructura i funció del cos humà. El seus objectius generals són que l’alumnat:
CLASSES TEÒRIQUES
T1. Psicologia i medicina: aspectes conceptuals i metodològics. Concepte de psicologia. Psicologia i Medicina. El mètode científic i la psicologia. Els mètodes d’estudi. Mesura i avaluació del comportament.
T2. Psicologia del desenvolupament. Conceptes bàsics. Mètodes d’estudi. Natura i criança. Desenvolupament cognitiu i social a la infància i a l’adolescència. L’edat adulta. Problemes del desenvolupament.
T3. Psicologia de l'envelliment. Gerontologia multidisciplinar, perspectiva de gènere i sociocultural. Novetat individual i social de l'envelliment en la 'Dècada de l'envelliment saludable'. 'Human functioning', salut, malaltia i benestar en l'envelliment normal i en el/la- pacient geriàtric. La visita mèdica a persones grans, valoració funcional i escales de valoració geriàtrica. Dolor i altres comorbiditats. Factors de risc i protectors en l'envelliment normal i patològic. Psicologia i sociologia de l'envelliment: Edatisme, crisis familiars associades a l'envelliment, síndrome de la persona cuidadora i fatiga per compassió al professional sanitari. Envellir i morir. Humanització de la mort i el dol.
T4. Pensament i llenguatge. Resolució de problemes. Judici i presa de decisions. Els biaixos del pensament humà. Estructura i desenvolupament del llenguatge. Relació llenguatge-pensament. Les alteracions del pensament i del llenguatge.
T5. Intel·ligència. Conceptes bàsics. Avaluació: els tests d’intel·ligència. Estructura de la intel·ligència. Influències genètiques i ambientals. Intel·ligència i salut. Els extrems en intel·ligència.
T6. Personalitat. Conceptes bàsics. Estructura de la personalitat. Avaluació de la personalitat. Influències genètiques i ambientals. Personalitat i salut. Personalitats anormals.
T7. Sensació i percepció. Llindars sensorials i mètodes de detecció. Generalitats dels sistemes sensorials. Receptors sensorials i camps receptors. El sistema visual. Constàncies perceptives. Percepció de la profunditat. Il·lusions perceptives. Les alteracions perceptives.
T8. Atenció i consciència. Tasques d’orientació i atenció. Escorça parietal i frontal. Síndrome de negligència. Localització selectiva. Vigília, son i consciència. Funcions del son. Drogues i consciència. Les alteracions de l’atenció i de la consciència.
T9. Aprenentatges elementals i condicionament clàssic. Concepte d'aprenentatge en psicologia. Aprenentatges no associatius: habituació i sensibilització. Aprenentatge associatiu entre estímuls: condicionament clàssic. Importància del condicionament clàssic en la conducta humana normal i patològica.
T10. Condicionament instrumental. Antecedents i desenvolupament del condicionament instrumental. Concepte i components. Tipus de condicionament instrumental: reforçament i càstig. El condicionament instrumental en la modulació de la conducta humana: exemples d’ús en el tractament de psicopatologies.
T11. Memòria. Concepte i definició. Memòria de treball. Memòria a llarg termini. La recuperació de la informació. Quan la memòria esdevé un problema: amnèsia i hipermnèsia.
T12. Motivació i emoció. Conceptes generals. Sistemes motivacionals generals i regulació dels estats. Motivació i cognició. Motivacióextrínseca i intrínseca. Detecció i interpretació d’emocions. Expressió i comunicació emotiva. Visceralitat i cognició en els estats emotius.
T13. Relació metge/ssa-pacient. Comunicació amb el/la pacient i enfoc bio-psico-social. Conceptes bàsics sobre la comunicació clínica. Connectar, identificar, comprendre i resoldre problemes i conflictes. Compartir informació. Acords i decisions.
T14. Estrès, malaltia i salut. Concepte d’estrès i les diferents teories. Fonts potencials d'estrès i factors que modulen la resposta a l'estrès. Diferències individuals (edat, sexe/gènere i personalitat) i estrès. Estrès i vulnerabilitat a la malaltia. Psiconeuroimmunologia. Prevenir i afrontar l'estrès.
T15. Trastorns mentals. Introducció. Classificació dels trastorns mentals. Trastorns d’ansietat i trastorns associats. Trastorns afectius. Trastorns de l’espectre de l’esquizofrènia i trastorns associats. Trastorns de la personalitat. Altres trastorns.
T16. Tractaments psicològics en medicina. Concepte de tractament psicològic. Tipus de tractaments psicològics. Mites sobre els tractaments psicològics. Eficàcia dels tractaments psicològics en trastorns mentals. Indicacions dels tractaments psicològics en contextos mèdics.
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLABs)
PLAB 1. Avaluació i maneig de l'ansietat i l'estrès
PLAB 2. Avaluació del comportament normal i patològic mitjançant els tests psicològics
PLAB 3. Anàlisi de la comunicació en situacions clíniques
ACTIVITATS VIRTUALS D'AUTOAPRENENTATGE(AVAs)
AVA 1. Avaluació del comportament mitjançant els tests psicològics
AVA 2. Els biaixos del pensament humà
AVA 3. Valoració de la relació clínica amb l’escala CICAA
AVA 4. Psiconeuroimmunologia
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 7 | 0,28 | 1, 2, 5, 7, 8, 12, 13, 20, 23 |
TEORIA (TE) | 45 | 1,8 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Tipus: Autònomes | |||
ACTIVITATS VIRTUALS D'AUTOAPRENENTATGE / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 91 | 3,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25 |
Classes teòriques, pràctiques de laboratori i activitats autònomes (activitats virtuals d'autoaprenentatge, estudi individual, consultes bibliogràfiques o documentals, consulta de Campus virtual).
El contingut teòric avaluable inclourà la matèria explicada a les classes de teoria i els capítols o parts dels capítols del llibre de text de l’assignatura [FELDMAN, R. (2021). Understanding Psychology (15th. Ed). New York: McGraw Hill] que determini el professorat per a cada tema.
Les activitats virtuals d'autoaprenentatge són activitats que es realitzen a través del Campus Virtual i que estan vinculades a la matèria teòrica o a les pràctiques. S'han de fer i lliurar dins d'un període de 6-7 dies després de la seva publicació segons una programació que s'anunciarà a l'inici de curs. Un cop tancat el període de lliurament dels exercicis, l'alumnat disposarà de les plantilles de resposta per fer-ne l'autocorrecció.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació i participació en activitats virtuals i pràctiques. | 15% | 1 | 0,04 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Pràctiques i activitats vinculades: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple | 35% | 2 | 0,08 | 1, 5, 12, 13, 23 |
Teoria i activitats vinculades: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple | 50% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
REQUISITS PER APROVAR L’ASSIGNATURA
A efectes avaluatius, l'assignatura es divideix en dos blocs: 1) Bloc primera part de teoria (inclou la matèria de teoria corresponent als temes 1 a 8 i les activitats virtuals 1 i 2) i de pràctiques (PLAB 1); 2) Bloc segona part de teoria (inclou la matèria de teoria dels temes 9 a 16 i les activitats virtuals 3 i 4) i de pràctiques (PLAB 2 i PLAB 3).
Per aprovar l’assignatura cal haver superat amb una nota mínima de 5 cadascun dels dos Blocs.
L'alumnat tindrà dues oportunitats per superar cadascun dels Blocs: la primera, segons el seu modus d'avaluació continuada o única, i la segona, a la prova de recuperació.
AVALUACIÓ CONTINUADA
1. Avaluacions parcials
Durant el curs hi haurà dues avaluacions parcials. Les dates seran les que fixi l'Equip de coordinació de la Unitat Docent. Aquestes avaluacions, en cas de ser superades, serviran per eliminar matèria de la prova de recuperació. Cada examen donarà lloc a una nota independent. Les preguntes tindran un format d'elecció múltiple amb cinc opcions de resposta i només una opció vàlida i estaran redactades en català i en castellà.
S'aplicarà una correcció per descomptar els encerts a l'atzar [Puntuació corregida= (encerts - (errors/4))] que serà transformada en una nota que podrà oscil·lar entre 0 i 10.
La primera avaluació parcial constarà d'un examen de 40 preguntes, amb dues parts integrades: a) Primer parcial de teoria, de 36 preguntes sobre els continguts del Bloc primera part de teoria (32 preguntes dels temes 1 a 8, més 2 preguntes de cada AVA) i b) examen de pràctiques, amb 4 preguntes sobre la matèria del Bloc primera part de pràctiques (PLAB 1).
La segona avaluació parcial també constarà d’un examen de 40 preguntes, amb dues parts integrades: a) Segon parcial de teoria, de 32 preguntes sobre els continguts del Bloc segona part de teoria (28 preguntes dels temes 9 a 16, més 2 preguntes de cada AVA) i b) examen de pràctiques, amb 8 preguntes sobre la matèria del Bloc segona part de pràctiques (PLAB 2 i PLAB 3).
Després de cada avaluació, l'alumnat disposarà d’un període de 24 hores per enviar, a través del Campus Virtual, comentaris o reclamacions sobre les preguntes, els quals seran analitzats pel professorat abans de publicar la llista provisional de notes. Amb posterioritat, després de publicada la llista de les notes, es convocarà una sessió de revisió d’exàmens que s’anunciarà amb un mínim de dos dies d’antelació.
2. Participació a pràctiques i activitats virtuals
2.1. Participació activa a pràctiques: Al final de cada sessió de pràctiques es realitzarà una activitat avaluatives (preguntes curtes) amb l’objectiu que l'alumnat pugui demostrar la seva participació en el procés acadèmic de l’assignatura.
2.2. Participació a les activitats virtuals: Es comptabilitzarà el lliurament de les respostes de cadascuna de les activitats virtuals.
3. Prova de recuperació
L'alumnat que no hagi superat l’assignatura per mitjà de les avaluacions parcials es podran presentar a una Prova de recuperació que es realitzarà el dia que fixi l'Equip de coordinació de la Unitat Docent. La prova constarà de 2 parts, amb la mateixa distribució dels parcials: 1) Primer parcial de teoria i examen de pràctiques; 2) Segon parcial de teoria i examen de pràctiques. Cada alumne/a només s’haurà d'examinar de la part que no hagi superat en les avaluacions parcials.
Les característiques dels exàmens així com la fórmula per calcular la nota seran les mateixes que les de les avaluacions parcials.
Després dels exàmens, l'alumnat disposarà d’un període de 24 hores per enviar a través del Campus Virtual comentaris o reclamacions sobre les preguntes, els quals seran analitzats pel professorat abans de publicar la llista provisional de notes. Amb posterioritat, després de publicada la llista, es convocarà una sessió de revisió d’exàmens.
Els/les estudiants/es que no hagin superat l’assignatura mitjançant les avaluacions parcials i que el dia de la Prova de recuperació no es presentin a l’examen o exàmens de les parts no superades, seran qualificats/des com a “NO AVALUABLE”.
4. Nota final de l'assignatura
Nota final = [( (nota 1er PARCIAL + nota 2on PARCIAL) /2 ) * 0,85] + [(nota de les preguntes curtes de la part de pràctiques + activitats virtuals d'autoaprenentatge) * 0,15).
Aquesta fórmula només s'aplicarà en el cas que s'hagi obtingut una nota de 5 en cadascun dels 2 PARCIALS de l'assignatura.
La Nota final dels/de les estudiants que no hagin superat els dos parcials del’assignatura després de la Prova de recuperació, serà:
AVALUACIÓ ÚNICA
1. Avaluació única
Les persones adscrites a l'AVALUACIÓ ÚNICA tindran UNA PROVA D'AVALUACIÓ al final de curs, coincidint amb la "PROVA DE RECUPERACIÓ" de les persones amb "AVALUACIÓ CONTINUADA, que tindrà les mateixes característiques i es puntuarà igual que el que s'ha descrit adalt. Aquesta avaluació inclourà:
(I)- Dues avaluacions PARCIALS (2 exàmens parcials): (1er PARCIAL + 2on PARCIAL)/2) * 0,85
(II)- Una "prova de 6-8 preguntes curtes" (molt curtes) que correspondrà a les pràctiques i les activitats virtuals d'autoaprenentatge (Nota "prova de preguntes curtes" + activitats virtuals d'autoaprenentatge) * 0,15.
2. Nota final de l'assignatura
La NOTA FINAL serà la suma de les notes (I) + (II).
3. Prova de recuperació per a les persones amb "AVALUACIÓ ÚNICA"
La PROVA DE RECUPERACIÓ per a les persones amb AVALUACIÓ ÚNICA consistirà en un examen de 22 preguntes curtes, 1 pregunta per cada tema de teoria i AVAs (en total, 19 preguntes) i 1 pregunta de cada pràctica (en total, 3 preguntes curtes).
.
Bibliografia específica
FELDMAN, R. (2021). Understanding Psychology (15th. Ed). New York: McGraw Hill
Bibliografia de consulta (es pot trobar a les biblioteques de la UAB)
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC: Author.
BERGER, K. S. (2015). Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia. (9ª ed.). Buenos Aires: Médica Panamericana.
BREEDLOVE, S. M. WATSON, N. V. (2017). Behavioural Neuroscience (International 8th ed). : Sunderland, Massachussets: Sinauer Associates.
CARLSON, N. R. BIRKETT, M.A. (2017). Physiology of behavior (12th ed). Boston: Pearson/Allyn & Bacon.
DAVIDOFF, L. L. (2003). Introducción a la psicología (3ª ed.). México: McGraw-Hill/Interamericana.
DAVIDSON, R. J., SCHERER, K. R., GOLDSMITH, H. H. (Eds.). (2003). Handbook of affective sciences. New York: Oxford University Press.
GLEITMAN, H., FRIDLUND, A.J., REISBERD, D. (1999). Psychology (5ª ed.). New York: Norton.
GOLDSTEIN, E. B. (2006). Sensación y percepción (6ª ed.). Madrid: Thomson
KANDEL, E. R., SCHWARTZ, J. H., JESSELL, T. M., SIEGELBAUM, S. A., HUDSPETH, A. J. (2012). Principles of neural science (5th ed). New York: McGraw-Hill.
MYERS, D. G. (2011). Psicología (9ª ed.). Buenos Aires; Madrid: Médica Panamericana.
PÉREZ ÁLVAREZ, M., FERNÁNDEZ HERMIDA, J. R., FERNÁNDEZ RODRÍGUEZ, C., AMIGO VÁZQUEZ, I. (Coords.). (2003). Guía de tratamientos psicológicos eficaces. Madrid: Pirámide.
PERVIN, L. A. (1996). The Science of personality. New York: John Wiley & Sons.
REEVE. J. (2009). Understanding motivation and emotion (5th ed.). Hoboken, NJ : John Wiley & Sons.
ROLLS, E. T. (2005). Emotion explained. Oxford: Oxford University Press.
SAPOLSKY, R.M. (2008). ¿Por qué las cebras no tienen úlceras? Madrid: Alianza editorial.
SCHACTER, D. L., GILBERT, D. T., WEGNER, D. M.(2014). Psychology (3rd. ed.). New York: Worth Publishers.
STECKLER, T., KALIN, N. H., REUL, J.M.H.M. (Eds). (2005). Handbook of stress and the brain. Amsterdam: Elsevier.
TARPY, R.M. (2000). Aprendizaje: Teoría e investigación contemporáneas. Madrid: McGraw-Hill.
WADE, C., TAVRIS, C. (2003). Psicología. (7ª Ed.). Madrid: Pearson Educación.
WARD, J. (2015). The student’s guide to cognitive neuroscience (3rd ed.). New York: Psychology Press.
No cal programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 101 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 102 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 103 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 104 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 105 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 106 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 107 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 108 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 109 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 110 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 113 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 114 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 115 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 116 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 117 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 118 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 101 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 102 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 103 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |