Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 5 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana haver assolit les competències de les següents assignatures: Bioquímica i Biologia Molecular, Biologia Cel·lular, Anatomia Humana (I y II), Histologia, Fisiologia, Genètica Humana, Patologia General, Fonaments de la Cirurgia, Microbiologia, Radiologia i Medicina Física, Anatomia Patològica, Farmacologia, Immunologia i Epidemiologia.
L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
L’assignatura de Dermatologia inclou el diagnòstic, tractament y prevenció de las malalties de la pell, del subcutis, de les mucoses i des annexos, així com les manifestacions cutànies de les malalties sistèmiques i les manifestacions sistèmiques de les malalties cutànies. Inclou també la promoció d’una bona salut per a la pell.
CLASSES TEÓRIQUES
L'assignatura està estructurada en 10 grans blocs que agrupen els diferents aspectes de la Dermatologia. S'impartiran 25 classes magistrals amb ordinador i projector y/o accés online. Per la seva freqüència són especialment rellevants per a la formació dels metges generals les infeccions, els èczemes i els tumors cutanis. L'objectiu és que siguin capaços de reconèixer i descriure les lesions cutànies, plantejar un diagnòstic difrencial, proposar les exploracions complementàries a realitzar i dissenyar un pla terapèutic. També han de poder identificar aquelles dermatosis que per la seva complexitat diagnòstica o terapèutica han de ser derivades a l'especialista, sobretot aquelles que requereixen una atenció prioritària.
1. Generalitats (2 hores)
1.1. Anatomia i fisiologia de la pell (1 hora)
1.2. Bases del diagnòstic i terapèutica dermatològica (1 hora)
2. Infeccions (6 hores)
2.1. Infeccions bacterianes (1 hora)
2.2. Infeccions per micobactèries (1 hora)
2.3. Infeccions per virus (1 hora)
2.4. Micosis cutaneomucosas (1 hora)
2.5. Infestacions zooparasitarias (1 hora)
2.6 Malalties de transmissió sexual (1 hora)
3. Dermatosis reactives i èczemes (5 hores)
3.1. Urticària, angioedema i pruïja (1 hora)
3.2. Dermatitis de contacte (1hora)
3.3. Dermatitis atòpica (1 hora)
3.4. Dermatosis d'origen físico - químic (1 hora)
3.5. Dermatosis reactives, toxicodermies i neutrofíliques (1 hora)
4. Dermatosis eritemato-escatoses (1 hora)
4.1. Psoriasi, dermatitis seborreica , pitiriasi rosada de Gibert i liquen pla (1 hora )
5. Malalties dels annexos cutanis (1 hora)
6. Malalties ampul•lars autoimmunes (1 hora)
7. Alteraciones de la pigmentació (1 hora)
8. Genodermatosis (1 hora)
9. Manifestacions cutànies de malalties sistèmiques (4 hores)
9.1. Vasculitis i panniculitis (1 hora)
9.2. Manifestacions cutànies de les connectivopaties (1 hora)
9.3. Manifestacions cutànies de les malalties metabòliques i carencials (1 hora)
9.4. Manifestacions cutànies de neoplàsies internes (1 hora)
10. Tumors (3 hores)
10.1. Tumors epitelials malignes (1 hora)
10.2. Tumors melanocítics (1 hora
10.3. Limfomes, histiocitosi i mastocitosi (1 hora)
SEMINARIS ESPECIALITZATS ( 8 hores, 20-25 alumnes)
1. DESCRIPCIÓ DE LESIONS ELEMENTALS I TERAPÈUTICA DERMATOLÒGICA (1 hora)
2. CASOS CLÍNICS INFECCIONS (1 hora)
3. CASOS CLÍNICS PRUÏJA (1 hora)
4. CASOS CLÍNICS DERMATOLOGIA PEDIÀTRICA (1 hora)
5. CASOS CLÍNICS URGÈNCIES DERMATOLÒGIQUES (1 hora)
6. CASOS CLÍNICS MANIFESTACIONS CUTÀNIES DE MALALTIES SISTÈMIQUES (1 hora)
7. CASOS CLÍNICS TUMORS BENIGNES (1 hora)
8. CASOS CLÍNICS TUMORS MALIGNES (1 hora)
SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS ( 2 hores, grups de 2-10 alumnes)
1. Casos clínics pràctics seleccionats – diagnòstic diferencial (1 hora)
2. Casos clínics pràctics seleccionats – tractament (1 hora)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCAh) | 10 | 0,4 | 2, 13, 7, 8, 9, 6, 3, 12, 11 |
SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS (SCC) | 2 | 0,08 | 2, 13, 7, 8, 9, 6, 3, 12, 11 |
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SEM) | 8 | 0,32 | 2, 13, 4, 5, 7, 8, 9, 6, 3, 12, 11 |
TEORIA (TE) | 25 | 1 | 2, 13, 4, 5, 7, 8, 9, 6, 3, 12, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 50 | 2 | 1, 10, 14 |
Aquesta Guia descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través dels professors responsables de l'assignatura a les UDH.
Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:
Departament(s) responsable(s): Medicina
Responsable de Facultat: Vicente Garcia-Patos Briones (vicente.garciapatos@vallhebron.cat; vgarciapatos@gmail.com)
Responsables UDH
Responsables UDHSP |
Responsables UDHVH |
Responsables UDGTiP |
Responsables UDHPT |
Lluís Puig |
Vicente Garcia-Patos Briones |
Isabel Bielsa Marsol |
Ribera Pibernat, Miguel |
Metodologia docent general:
Crèdits assignatura: 4 ECTS= 100 hores
TREBALL AUTÒNOM (50% total= 50 hores).
Lectura comprensiva de textos i articles, estudi i realització d'esquemes, resum i assimilació conceptual dels continguts. Preparació de les presentacions i lliuraments.
AVALUACIÓ (5% total= 5 hores): un examen parcial i un examen de síntesi final, avaluació pràctiques.
TIPOLOGIES DOCENTS DIRIGIDES: 45%, total 45 hores (es recomana ~20% Teoria; ~25 % pràctiques laboratori clínic, seminaris de casos clínics I pràctiques clíniques assistencials: un mínim de 20 % TE, 10% PCA, 5% SCC o LHC, 10% lliure disposició segons necessitats)
Teoria (tipologia TE). Mida de grup: grup de matrícula. Sessions programades 25 (1h per sessió). Es fomentarà l'autoaprenentatge dels continguts teòrics per part de l'alumnat, posant a la seva disposició la matèria de al menys un 10% de les classes teòriques (3 de les 25) en format digital (pdf, àudio-pptx, mp4), preferiblement en l'aula virtual de Campus UAB. Si les situació epidemiològica ho permet, aquestes classes presencials es centraran en l'exposició i discussió interactiva de casos clínics sobre el tema que prèviament han d'haver estudiat els alumnes amb el material en línia.
Seminaris especialitzats (tipologia SEM). La mida estàndard és de 20 i els desdoblaments s’estableix a partir de 25 estudiants per grup. Sessions programades: 8 sessions d'1 hore cadascun i per cada grup.
Pràctiques clíniques assistencials (PCAh). Esrealitzaran en grup de 2-5 alumnes. Total: 10 hores per grup (2 h x 5 dies o 2,5 h x 4 dies ). Els alumnes acudiran a les instal·lacions de les sales d'hospitalització, quiròfans, consultes externes o gabinets d’exploració.
TIPOLOGIES DOCENTS SUPERVISADES:
CLASSES VIRTUALS (TIPOLOGIA VIRT)
Docència impartida sense presencialitat a l’aula sota la supervisió permanent i personalitzada de l’estudiant i utilitzant de manera intensiva les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). L’objectiu de la docència virtual és facilitar l’accés als recursos d’aprenentatge des de qualsevol lloc i en qualsevol moment.
Es fomentarà l'autoaprenentatge dels continguts teòrics per part de l'alumnat, posant a la seva disposició la matèria de al menys un 10% de les classes teòriques (3 de les 25) en format digital (pdf, àudio-pptx, mp4), preferiblement en l'aula virtual de Campus UAB. Si les situació epidemiològica ho permet, aquestes classes presencials es centraran en l'exposició i discussió interactiva de casos clínics sobre el tema que prèviament han d'haver estudiat els alumnes amb el material en línia.
TUTORIES
Les tutories no computaran com a hores presencials, però poden ser programades i realitzar-se individualment o en grup, al despatx dels professors, en espais docents o utilitzant les TICs, i l’alumne ha de ser informat dels horaris d’atenció del professorat.
PRESENTACIÓ DE TREBALLS
La presentació de treballs es pot programar com a dirigida(en forma de SCC, SESP, pràctiquesd’aula etc.) o supervisada (sense presencia conjunta alumne-professor). En qualsevol cas cal definir la tipologia docent a utilitzar, la mida de grup implicat en cada sessió i el format a utilitzar .
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa en classes i seminaris - avaluació continuada | 20% | 1,5 | 0,06 | 2, 13, 4, 5, 7, 8, 9, 6, 3, 12, 11 |
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems d'elecció múltiple / proves d'assaig de preguntes restringides | 50% | 2 | 0,08 | 2, 13, 4, 5, 7, 8, 9, 6, 3, 12, 11 |
Seminaris i/o problemes i/o casos clínics: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: proves d'assaig de preguntes obertes / avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes | 30% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 13, 5, 7, 8, 9, 6, 3, 10, 12, 11, 14 |
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única / Esta asignatura no prevé el sistema de evaluación única / This subject does not provide the single assessment system
Avaluació de l’assignatura de Dermatologia a la UAB
- Avaluació continuada (20%). Es farà mitjançant almenys un examen escrit ja sigui online (Campus Virtual) o presencial (escrit, kahoot o similar) sobre casos clínics de la matèria explicada o part d’ella fins a la data d’avaluació.
Constarà de casos clínics amb fotos a contestar sense opcions de resposta o amb preguntes test amb 4 o 5 opcions de resposta i només una de correcta. Les respostes incorrectes resten 0,33 o 0,25 punts, respectivament. Màxim 20 punts. L'avaluació continuada no elimina matèria de l'examen final.
- Avaluació final primera i segona convocatòria
• Avaluació del programa teòric (50%). Preguntes test i/o preguntes curtes d’escriure. Les preguntes test tindran 4 ó 5 opcions (només 1 és certa). La resposta correcta puntuarà 1 punt i les errònies resten 0,33 o 0,25 punts, respectivament. Les preguntes curtes d’escriure amb resposta correcta puntuaran 1 punt. Màxim 50 punts.
• Avaluació del programa pràctic (30%). Preguntes test i/o casos clínics amb fotos a contestar sense opcions. Les preguntes test tindran 4 ó 5 opcions (només 1 és certa). La resposta correcta puntuarà 1 punt i les errònies resten 0,25 (5 opcions) o 0,33 (4 opcions) punts. Si és de resposta escrita, l´encert del diagnòstic i de l´actitud terapèutica puntuarà entre 1 i 2 punts, depenent del número de casos a resoldre. Màxim 30 punts.
Les dates per les avaluacions teòrica i pràctica s’establiran a cada unitat docent segons la normativa vigent de la UAB i la disponibilitat d’aules i calendari.
La nota final s'obtindrà sumant la nota de l´avaluació continuada (20), la de l´examen teòric (50) i la del pràctic (30). La nota s'estableix proporcionalment sobre 100 punts i l'aprovat és a 50. Per aprovar serà necessari obtenir una nota final igual o superior a 50% en cadascuna de les avaluacions finals teòrica i pràctica, amb la possibilitat de no fer l'avaluació continuada.
Si un alumne no es presenta a l'avaluació continuada, no podrà obtenir més d'un 8 com a nota final i requerirà igualment un 5 com a nota total per superar l'assignatura (és a dir, haurà d'obtenir una nota igual o superior a 6.25 en la suma de la part teòrica i pràctica de l'examen final primera o segona convocatòria).
A la segona convocatòria es presentaran els alumnes que no hagin superat la part teòrica i/o pràctica, podent presentar-se només a l’avaluació no superada.
Si un alumne supera la primera convocatòria de l'avaluació final i es presenta per millorar nota a la segona convocatòria, ho ha de fer a la totalitat de l'examen teòric i pràctic, i això implica que renuncia a la nota obtinguda a la primera convocatòria i la nota vàlida serà la de la segona convocatòria
No es contempla la possibilitat d’examen extra per millorar nota.
Es fixarà un dia per revisar exàmens dels estudiants que ho desitgin.
El nombre de matrícules d’honor varia cada any i està en funció del número d'alumnes matriculats. Les matrícules disponibles s'atorgaran a les millors notes.
Es considerarà "NO AVALUABLE" l'alumne que no es presenti als exàmens parcials ni finals.
Llibres de consulta
Ferrándiz. Dermatología Clínica. Isabel Bielsa. 6ª edición, Elsevier 2024
Dermatología para el grado de Medicina. Agustín España, 1ª edición, Panamericana 2019.
Jean L Bolognia, Dermatology. 5th Edition, Elsevier 2024
Christopher E. M. Griffiths (Editor), Jonathan Barker (Editor), Tanya O. Bleiker (Editor), Walayat Hussain (Editor), Rosalind C. Simpson (Editor). Rook’sTextbook of dermatology. 10th edition, 2024
Recursos d’Internet
Wainwright BD. Clinically Relevant Dermatology Resources and the Internet: An Introductory Guide for Practicing Physicians. Dermatology Online Journal 5(2): 8 (http://dermatology.cblib.org/DOJdesk/desj.html)
ADES: Advanced Dermatology Education Server (http://ades.tmc.edu.tw/english/default.htm).
Dermatology Image Bank at the University of Utah School of Medicine (http://www-medlib.med.utah.edu/kw/derm/)
Dermatology Online Image Atlas (DOIA) (http://dermis.net/bilddb/index_e.htm)
University of Iowa, Department of Dermatology Home Page (http://tray.dermatology.uiowa.edu/home.html)
1. Campus virtual UAB
2. Connexions via Zoom i Teams
3. Google Drive o OneDrive per penjar classes en pptx / pptx àudio / vídeos mp4 o mov, que no es poden adjuntar directament en plataforma Moodle de l'assignatura (> 300 MB)
4. Aplicació Kahoots per interacció amb l'alumnat
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.