Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 5 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L’estudiant ha hagut d’adquirir competències bàsiques en totes les assignatures preclíniques.
L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
Aquesta assignatura es programa en 5è curs del Grau de Medicina quan l’estudiant ja ha adquirit els coneixements bàsics sobre l’estructura i funció del cos humà, sobre les bases fisiopatològiques de la salut i malaltia i també ha conegut certs aspectes de la patologia de l’adult en els seus aspectes mèdics i quirúrgics, particularment els relacionats amb l’Obstetrícia.
L’objectiu general és conèixer el desenvolupament i les necessitats nutritives, afectives i socials del nen des del naixement fins a l’edat adulta fent èmfasi en les diverses etapes evolutives diferenciades: nounat, lactant, escolar i adolescent.
Com a objectius específics es contemplen conèixer l’exploració física del nen així com la incidència de les diverses patologies, formes de presentació clínica i tractament en cada una de les etapes comentades anteriorment.
Teoria (tipologia TE). Sessions programades 55 (1 h per sessió)
Mida de grup: grup de matrícula.
Desenvolupament normal i principals entitats patològiques en el periode neonatal (recent nascut prematur i a terme), de lactant, infantesa, pubertat i adolescència. Repercussió de la patologia pediàtrica en l'edat adulta.
Blocs distributius
A. Creixement i desenvolupament, Nutrició, Pediatria Social
B. Neonatologia, Metabolopaties, Genètica
C. Immunitat, Infeccions, Reumatologia
D. Digestiu, Respiratori, Cardiologia, Nefro-urologia, Hematologia i Oncologia, Neurologia, Endocrinologia
A. Creixement i desenvolupament, Nutrició, Pediatria Social
1. Presentació de l’assignatura. Creixement en diverses etapes. Desenvolupament puberal
2. Desenvolupament psicomotor.
3. Necessitats nutritives durant l’edat pediátrica. Intoleràcies i al·lèrgies alimentàries.
4. Accidents i intoxicacions. Mort sobtada.
5. Maltractatament i abús infantil.
B. Neonatologia, Metabolopaties, Genètica
6. Valoració del nounat. Prematuritat. Retard creixement intrauterí. Post-terme.
Adaptació cardio-respiratòria a la vida extrauterina.
7. Infecció neonatal.
8. Obstrucció digestiva del nounat. Enterocolitis necrotitzant. Malaltia de Hirschprung.
9. Malalties maternes durant l’embarazo amb influença en la salut perinatal. Lesions secundàries al part.
10. Distret respiratori neonatal.
11. Icterícia neonatal. Trastorns metabòlics del nounat.
12. Cures neonatals centrades en el desenvolupament i la familia. Estatègies per garantir la seguretat del nounat.
13. Introducció a las malalties minoritàries pediàtriques. Malalties metabòliques hereditaries. Diagnòstic neonatal precoç.
14. Alteracions cromosòmiques i genètiques. Consell genètic. Malformacions congènites.
C. Immunitat, Infeccions, Reumatologia
15. Immunodeficiències congènites i adquirides
16. Infecciones de transmisión vertical
17. Infeccions víricas exantemáticas; infecciones por herpesvirus; infecciones por enterovirus. Encefalitis.
18. Meningitis. Sèpsia i shock sèptic. Shock tòxic
19. Infeccions por micobacteris. Infeccions osteoarticulars
20. Malalties reumàtiques pedàtriques. Artritis idiopàtica juvenil.
21. Febre reumàtica. Malaltiia de Kawasaki. Altres malalties rteumàtiques.
D. Cardiologia, Digestiu, Respiratori, Nefro-Urologia, Hematologia i Oncologia, Neurologia, Endocrinologia
22. Generalitats de les cardiopaties congènites. Insuficiència cardiaca. Buf funcional.
23. Cardiopaties congènites amb cianosi i sense cianosi.
24. Miocardiopaties. Pericarditis. Endocarditis. Arrítmies i trastorns de la conducció.
25. Trastorns nutritius. Malnutrició i mala nutrició.
26. Obesitat.
27. Diarrea perlllongada. Celiaquia. Malaltia inflamatòria crònica intestinal en la infància.
28. Vòmits. Reflux gastroesofàgic. Estenosi pilòrica.
29. Gastroenteritis aguda. Deshidratació.
30. Hepatopaties agudes i cròniques. Patologia vies biliars.
31. Infeccions de vies respiratòries altes.
32. Infeccions de vies respiratòries baixes (bronquiolitis, pneumonia). Malformacions pulmonars
33. Peumopàtías cròniques. Fibrosi quística.
34. Asma bronquial.
35. Infecció urinària. Patologia congènita ronyó i vies urinàries.
36. Glomerulopaties. Síndrome nefròtic I syndrome nefrític.
37. Alteracions tubulars renals. Hipertensió arterial.
38. Insuficiència renal aguda y crònica. Síndrome hemolític-urèmic.
39. Síndrome anèmic. Causes de anèmia. Anèmia ferropènica a la infància.
40. Neutropenia.
41. Coagulopaties i alteracions de les plaquetes.
42. Leucèmies en la infància. Trasplantament de progenitors hemopoètics.
43. Limfomes. Malalties del sistema monocític-macrofàgic.
44. Tumors sòlids infantils.
45. Epilèpsia I trastorns neurològics paroxístics.
46. Malformacions del sistema nerviós central. Malalties neurocutànies. Trastorns del neurodesenvolupament. Discapacitat intel·lectual. Autisme.
47. Dany cerebral adquirit. Encefalopatia estàtica. Hipertensió endocranial. Coma.
48. Malalties minoritàries neurològiques de base genètica i neurodegeneratives.
49. Malalties neuromusculars.
50. Proiblemes de creixement. Patologia hipofisària.
51. Pubertat precoç. Retard puberal.
52. Hipoglucèmia. Diabetis.
53. Trastorns diferenciació sexual. Problemes relacionats amb la identitat de gènere.
54. Patologia tiroïdal en la infància.
55. Hiperplàsia suprarenal congènita. Insuficiència suprarenal. Hipercortisolismes.
Seminaris especialitzats (tipologia SESP) Sessions programades: 10 sessions de 1 hora.
1. Revisions de salut del nen sa. Alimentació en la infancia.
2. Identificació, estabilització i tractament inicial del nen en estat greu. Suport vital pediàtric
3. Cianosi neonatal
4. Insuficiència respiratòria aguda.
5. Dolor abdominal. Abdomen agut. Hemorràgia digestiva.
6. Immunitzacions en pediatria
7. Síndrome febril agut.
8. Síndrome febril de repetició. Síndrome febril perllongat.
9. Principals síndromes infecciosos i ús dels antibiòtics.
10.Retard ponderal i estatural.
Pràctiques clíniques
1. Pràctiques clíniques assistencials (PCA). Es realitzen en grups de 2 alumnes. Total: 54,75 hores, repartides en 4 setmanes. Els alumnes aniran a les instalacions de les sales d'hospitalització, consultes externas o gabinets, urgències, neonatologia o cures intensives pediàtriques
Setmana 1: Pediatria. 0,75 hores presentació pràctiques 13,5 hores |
Hospitalització. Consultes externes. Neonatologia. Urgències. Cures intensives pediàtriques |
Setmana 2: Pediatria. 13,5 hores |
Hospitalització. Consultes Externes. Neonatologia. Urgències. Cures intensives pediàtriques |
Semana 3: Pediatria 13,5hores |
Hospitalització. Consultes externes. Neonatologia. Urgències. Cures intensives pediàtriques |
Setmana 4: Pediatria 13,5 hores |
Hospitaltizació. Consultes externes. Neonatologia. Urgències. Cures intensives pediàtriques |
2. Pàctiques de simulació clínica avançada (PSCA). Es realitzen en grups de 14-16 alumnes amb 2 professors-tutors. Total: 4 hores per alumne
ACTIVITADES AUTÓNOMAS
ACTIVITATS AUTÒNOMES
Lectura comprensiva de textos i articles, estudi i realització d'esquemes, resum i assimilació conceptual dels continguts. 100 hores
Preparació de seminaris i casos clínics. 37,5 hores
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS EN HUMANS (PCAh) | 54,75 | 2,19 | 2, 6, 7, 8, 12, 13, 14, 15, 16 |
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA AVANÇADA (PSCA) | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 13, 16 |
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SEM) | 10 | 0,4 | |
TEORIA (TE) | 55 | 2,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL | 137,5 | 5,5 |
Aquesta Guia descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.
Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:
Departament responsable: Departament de Pediatria, Obstetrícia i Ginecologia, Medicina Preventiva i Salut Pública
Responsable de Facultat: Carlos Rodrigo Gonzalo de Liria crodrigo.germanstrias@gencat.cat i carlos.rodrigo@uab.cat
Responsables UDH
Responsables UDHSP |
Responsables UDHVH |
Responsables UDHGTP |
Responsables UDHPT |
Susana Boronat Guerrero (sboronat@santpau.cat) |
Alions Macaya Ruiz (alfons.macaya@vallhebron.cat) |
Carlos Rodrigo Gonzalo de Liria (crodrigo.germanstrias@gencat.cat) i Maria Méndez Hernández (mjmendez.germanstrias@gencat.cat) |
Raquel Corripio Collado |
Metodologia docent general:
Crèdits assignatura: 11 ECTS= 275 hores
TIPUS D’ACTIVITAT
ACTIVITAT |
HORES |
<tdvalign="top" width="72">37,5
Dirigides (45%) |
||
19,97% |
Teoria (TE) |
55 |
3,63% |
Seminaris especialitzats |
10 |
20% |
Pràctiques clíniques assistencials (PCA) |
54 |
1,4% |
Pràctiques de simulació clínica avaçada |
4 |
Treball autònom |
|
|
(50%=137,5 hores) |
Lectura comprensiva de textos i articles, estudi i realització d'esquemes, resum i assimilació conceptual dels continguts. |
100 |
Preparació de seminaris i casos clínics |
37,5 |
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada momentales diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluacions de tipus pràctic: Avaluación clínica objectiva i estructurada | 30% | 4,1 | 0,16 | 1, 3, 5, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: preguntes d'elecció múltiple i/o preguntes curtes o mitjanes | 70% | 9,65 | 0,39 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 16 |
El pes relatiu de l’avaluació de pràctiques i de teòrica és 30% i 70% respectivament
1. - Avaluació de les practiques. Inclou:
a) elaboració de la història clínica
b) exploració física
c) exploracions complementàries
d) interpretació de casos clínics
Per poder avaluar les competències adquirides durant la docència pràctica, qualsevol abseència ha de ser justificada.
2.- Avaluació de la teoria i seminaris. Inclou:
a) coneixements teòrics: preguntes curtes o mitjanes i/o tipus test
b) en els exàmens parcials per alliberar s’exigirà un 50% o més de la nota.
Per poder avaluar les competències adquirides durant la docència als seminaries, qualsevol abseència ha de ser justificada.
Es faran dos exàmens parcials, cadascun dels quals suposarà el 50% de la nota final.
3.- Qualificació final
Suma ponderada de l'avaluació pràctica (30%) i la dels coneixements teòrics (70%)
Els estudiants que no hagin superat l’assignatura/mòdul per mitjà de l’avaluació continuada es podran presentar a un examen de recuperació.
4.- Sistema de revisió d'exàmens
La revisió dels exàmens es farà de forma individual amb l'alumne en els terminis establerts.
5.- Els estudiants queno realitzin les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica seran considerats com No avaluable exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
- Nelson Textbook of Pediatrics. 22 ed. Elsevier Science 2024
- Nelson Tratado de Pediatría, 21 ed. Elsevier 2020
- Nelson Essentials of Pediatrics 9th ed. 2023
- Illustrated Textbook of Pediatrics. Tom Lissauer, Will Carroll. 6th ed.Elsevier 2021
Internet
No cal programari
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.