Logo UAB

Urgències Mèdiques i Emergències Prehospitalàries

Codi: 102904 Crèdits: 3
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502442 Medicina OT 6

Professor/a de contacte

Nom:
Ana Carreres Molas
Correu electrònic:
anna.carreres@uab.cat

Equip docent

Mireia Puig Campmany
Francesc Daniel Epelde Gonzalo
María Arranz Betegón

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cal que l'estudiant tingui coneixements clínics bàsics de la patologia mèdica i quirúrgica, i del funcionament hospitalari general.

L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.


Objectius

Es tracta d'una assignatura optativa lligada a la menció de Clínica Mèdica, impartida a sisè curs del Grau de Medicina. L'objectiu general és el coneixement bàsic de l’organització del sistema d’Urgències i de les pautes d'actuació clínica davant els processos urgents, fonamentalment a l'entorn hospitalari.

El curs oferirà als estudiants els coneixements i les habilitats necessàries pels diagnòstics i  tractament en algunes de les patologies més rellevants al servei d’urgències.


Competències

  • Demostrar que comprèn les manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.
  • Elaborar una orientació diagnòstica i establir una estratègia d'actuació raonada, valorant els resultats de l'anamnesi i l'exploració física, així com els resultats posteriors de les exploracions complementàries indicades.
  • Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.
  • Indicar les tècniques i procediments bàsics de diagnosi i analitzar i interpretar els resultats per precisar millor la naturalesa dels problemes.
  • Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant, estructurada i centrada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, sexe, els factors culturals, socials i ètnics.
  • Realitzar un examen físic general i per sistemes, apropiat a l'edat del pacient i al sexe, de manera completa i sistemàtica i una valoració mental.
  • Reconèixer i actuar en les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles altres que requereixen atenció immediata.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Categoritzar les situacions d'emergència d'acord amb els índexs de gravetat disponibles.
  2. Comprendre les manifestacions de les principals patologies sobre l'estructura i la funció del cos humà.
  3. Descriure l'afectació per òrgans i sistemes i les formes de presentació de les malalties de l'aparell respiratori, circulatori, digestiu, de la sang i òrgans hematopoètics, sistema nerviós, aparell locomotor, aparell genitourinari, metabolisme i sistema endocrí.
  4. Distingir la normalitat i les alteracions patològiques fruit d'una exploració física sistemàtica.
  5. Distingir les situacions que necessitin ingrés hospitalari i aquelles que necessitin ingrés en unitats de vigilància intensiva.
  6. Establir una orientació diagnòstica i terapèutica en situacions d'emergència.
  7. Identificar les situacions clíniques greus.
  8. Indicar les exploracions complementàries bàsiques per interpretar les manifestacions de la malaltia sobre els diferents òrgans i sistemes del cos humà.
  9. Indicar les intervencions terapèutiques adequades per als principals problemes de salut.
  10. Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  11. Ordenar els signes i símptomes per fer un diagnòstic sindròmic diferencial.
  12. Proposar una estratègia diagnòstica bàsica per arribar al diagnòstic definitiu.
  13. Realitzar maniobres de suport vital bàsic i avançat.
  14. Recollir, seleccionar i registrar la informació rellevant subministrada pel pacient i els seus acompanyants.
  15. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  16. Valorar l'eficiència de les principals intervencions terapèutiques.
  17. Valorar la relació entre l'eficàcia i el risc de les principals intervencions terapèutiques.
  18. Valorar la rellevància de cada signe i símptoma en la malaltia actual.

Continguts

ACTIVITATS D’APRENENTATGE

 1. Activitats dirigides

Activitat                                   Títol                            Durada

Classe teòrica             Emergència mèdica - urgències hospitalàries - 1 h

 

Resolució de casos:   Dolor toràcic- 1 h

Resolució de casos:   Insuficiència respiratòria aguda - 1 h

Resolució de casos:   Maneig hemodinàmic del malalt greu. Xoc - 1 h

Resolucióde casos:    Intoxicacions- 1 h 

Resolució de casos:   Dèficit neurològic agut. Codi ICTUS- 1 h

Resolució de casos:   Maneig de la hemoptisi- 1 h

Resolució de casos:   Codi IAM- 1 h

Resolució de casos:   Reconeixement del malalt crític o amb risc vital - 1 h

 

 

Habilitats clíniques:   Reanimació cardiopulmonar (Vía aérea avançada)- 2h/per grup (grups de 10 persones)

Habilitats clíniques:   Politraumatitzat- 2h/per grup (grups de 10 persones)

Habilitats clíniques:   Arítmies més freqüents 2h/per grup (grups de 10 persones)

 

 


2. Pràctiques tutelades

Activitat presencial als dispositius d’urgències i emergències hospitalàries: PRASS 15 h de presència supervisada.

S’organitzaran d’acord amb l’horari dels alumnes al principi de l’assignatura.


3. Activitats autònomes

Lectura comprensiva de textos i articles, estudi i realització d'esquemes, resums i assimilació conceptual dels continguts. Preparació de les presentacions i lliuraments.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCAh) 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS (SCC) 8 0,32 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
TEORIA (TE) 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Tipus: Autònomes      
ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS 41 1,64 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18

Aquesta Guia descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.

Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH son:

Departament(s) responsable(s): Departament de Medicina

Responsable de Facultat:  nom (e-correu): Anna Carreres Molas (acarreres.germanstrias@gencat.cat)

Responsables UDH

Responsables UDHSP

Responsables UDHVH

Responsables UDGTiP

Responsables UDHPT

Mireia Puig i Campmany

 mpuigc@santpau.cat

Maria Arranz Betegón

maria.arranz@vallhebron.cat

Anna Carreres Molas (acarreres.germanstrias@gencat.cat)

Francesc Daniel Epelde FEpelde@tauli.cat


Metodologia general:

Hores estimades de l’assignatura: 75 (3 ECTS)

  • Dirigides (40%): 30 h

Teoria (TE)

Pràctiques a laboratori (PLAB)

Pràctiques clíniques assistencials (PCAh)

Seminaris de casos clínics (SCC)

  • Treball autònom 55%: 41 h.

Consultes bibliogràfiques i documentals. Realització d’esquemes i resums.

  • Avaluació 5%: 4 h.

Presentació de treball i resolució de problemes.

Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, practiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a classe i seminaris 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Entrega d' informes/ treballs escrits Opcional 2,67 0,11 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Proves objectives de resposta múltiple i/o preguntes curtes 50% 1,33 0,05 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18

 Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única 

Per l’avaluació final de l’assignatura es tindrà en compte:

 

1) L'assistència al 80% dels seminaris, activitats i pràctiques és imprescindible per superar l’assignatura

(Activitat presencial als dispositius d’urgències i emergències hospitalàries: 15 h)

 

2) La presentació d’un cas clínic del temari, presentat en format electrònic lliure (opcional).

 

3) Proves objectives de resposta múltiple (5) sobre el contingut dels casos clínics (50%).

(Al final de cadascuna de les sessions de resolució de cassos).

 

Els estudiants que no realitzin les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica seran considerats com No avaluats exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura

 


Bibliografia

Llibres:

-          Urgencias Médicas. En: Harrison Principios de Medicina Interna. 21 ed. McGraw-Hill, 2022. ISBN: 9781264540259

-          Jiménez Murillo L, Montero Pérez FJ. Medicina de Urgencias y Emergencias. 7 ed. Elsevier SA, 2023. ISBN 9788413820040

-          Piñera P,  Moya M,  Mariné M. Tratado de Medicina de Urgencias SEMES (Sociedad Española de Medicina de Urgencias y Emergencias). 2ª Edición. Ergón, 2020. ISBN-13: 9788416732869.

-          Tintinalli JE. Manual de Medicina de Urgencias. 8ª Edición McGraw-Hill, 2019. ISBN: 9781456263133

-          Rosen’s Emergency Medicine. Concepts and Clinical Practice. 10 ed. Elsevier SA, 2022.

-          Manual d’Urgències Hospital Germans Trias 2023.  ISBN: 978-84-09-52254-5 / Dipòsit legal: B 12923-2023

Revistes:

 

-          Emergencias: http://emergencias.portalsemes.org

-          European Journal of Emergency Medicine: https://journals.lww.com/euro-emergencymed/pages/default.aspx

-          Annals of Emergency Medicine: https://www.annemergmed.com

-          New England Journal of Medicine: https://www.nejm.org

-          Journal of Emergency Medicine: https://www.jem-journal.com

-          American Journalof Emergency Medicine: https://www.ajemjournal.com

 

Videos:

https://www.youtube.com/watch?v=IowHO8g9cnA

https://elpais.com/ccaa/2019/07/04/catalunya/1562262167_670465.html


Programari

no cal programari específic


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.