Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OT | 6 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els alumnes han de haver superat les assignatures a on s’imparteixen els coneixements necessaris per identificar les conseqüències fisiopatològiques de la agressió i descriure la resposta metabòlica que es deriva ( Anatomia, Fisiologia i Bases clíniques de la cirurgia)
L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
El concepte en el que es basa el maneig i l' avaluació del pacient politraumatitzat és totalment diferent del que es practica amb qualsevol altre tipus de malalt. El pacient traumàtic requereix en primer lloc un tractament immediat de les lesions que comprometen la vida, sense disposar d’un diagnòstic definitiu i sense practicar una anamnesis detallada. En aquest casos el temps de decisió i actuació es essencial, sense afegir mes morbilitat derivada de la actuació mèdica.
OBJECTIUS FORMATIUS
Identificar de forma ràpida i acurada el estat fisiològic del pacient
Establir la reanimació i monitorització del pacient d’acord a les prioritats del tractament
Identificar aquells pacients que per les seves necessitats de tractament precisin un trasllat a un altre centre capaç de proporcionar-les.
La assignatura proporcionarà al alumne les eines per ser capaç de :
Identificar la seqüència correcta de prioritats per una acurada avaluació del pacient politraumatitzat
Descriure i aplicar les normes d’actuació i les tècniques utilitzades per la reanimació inicial i per el període de cures definitives en el tractament dels pacients politraumatitzats
Precisar que la història mèdica complerta del pacient i el mecanisme de lesió poden contribuir a la identificació de lesions potencialment mortals
Teoría (tipología TE)
Pràctiques de laboratori clínic (tipologia PLAB)
ESTACIÓ I VIA AÈRIA
Objectiu : Avaluar situacions clíniques i adquirir habilitats en el maneig de la via aèria i la ventilació
Habilitats : Col·locació de cànules orofaríngeas i nasofaringeas
Incubació traqueal en maniquí
Utilització dels oxímetres
ESTACIÓ II SHOCK
Objectiu : Avaluació de un pacient en shock , identificar causes de shock , tractament inicial .
Habilitats : Accés venós femoral , jugular i subclavi en maniquí
ESTACIÓ III LESIONS MUSCULOESQUELÈTIQUES
Objectiu : Reconèixer lesions musculoesquelètiques que posen en perill les extremitats . Identificar pacients amb síndrome compartimental .Ferulització correcte de les lesions musculoesquelètiques.
Habilitats : Valoració neurovascular de una extremitat lesionada . Aplicar fèrules
PSCA
Shock
Trauma toràcic
Trauma Abdominal
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTICA DE SIMULACIÓ CLÍNICA AVANÇADA (EN HUMANS) (PSCA) | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 |
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 |
TEORIA (TE) | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 56,25 | 2,25 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 |
Aquesta Guia descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cadascuna de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH. Segons criteri dels professorat responsable i els recursos disponibles a cada Unitat Docent, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques podran ser impartits i avaluats a les aules de simulació amb la metodologia corresponent.
Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:
Departament(s) responsable(s): DEPARTAMENT DE CIRURGIA
Responsable de Facultat: nom (e-correu) Salvador Navarro Soto (snavarro@tauli.cat)
Responsables UDH
Responsables UDHSP |
Responsables UDHVH |
Responsables UDGTiP |
Responsables UDHPT |
R Medrano RMedrano@santpau.cat |
Myriam de Nadal miiriam.denadal@vallhebron.cat |
Maria Teresa Misis Del Campo mmisis.germanstrias@gencat.cat |
S Navarro snavarro@tauli.cat |
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe i seminaris | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 |
Avaluacions de tipus pràctic: avaluació clínica objectiva i estructurada | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 |
Avaluació escrita mitjançant proves objetives: Ítems de selecció de resposta múltiple | 30% | 1,75 | 0,07 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 |
L'AVALUACIÓ FINAL de l'assignatura es basarà en el temari teòric i pràctic que consta en el Programa.
1.- Prova objectiva (tipus test de resposta múltiple) dels continguts impartits a les classes teòriques. Constarà de 20 preguntes tipus test (amb 5 opcions de resposta de les quals només 1 serà correcta). Descompte de 0,20 per error. 30% de la nota final
2.- Avaluació dels continguts pràctics. Es realitzarà una valoració pràctica dels coneixements adquirits, tant a nivell pràctic com teòric. 50% de la nota final
3.- Avaluació continuada durant el desenvolupament de la assignatura. 20% de la nota final
4.- Per poder realitzar l’examen és indispensable haver assistit a un 80% de les classes teòriques i de les pràctiques.
Els estudiants que no realitzin les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica seran considerats com No avaluats exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura.
EXAMEN DE RECUPERACIÓ.
D'acord amb el calendari oficial de les UD es convocarà una avaluació de recuperació pels estudiants que no hagin superat l'avaluació final. Aquesta avaluació tindrà les mateixes característiques (format, percentatges, etc..) que l'avaluació final de l'assignatura.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única
American College of Surgeons Committee on Trauma .Initial assessment and management. In Advanced Trauma Life Support Reference Manual . Chicago : American College of Surgeons;2018
Trauma Eighth Edition. Mc Graw Hill Medical. Feliciano,D, Mattox K, Moore E. 2017
Schwartz's principles of surgery / editor-in-chief: F. Charles Brunicardi ; associate editors: Dana K. Andersen ... [et al.] New York : McGraw-Hill Education, cop. 2015
NO HI HA PROGRAMARI ESPECIFIC
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.