Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OT | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És aconsellable que l'estudiant hagi assolit les competències bàsiques de les assignatures de primer i segon curs. És aconsellable haver finalitzat les pràctiques de l'assignatura Bases de la Cirurgia Clínica.
Els objectius són: conèixer i assolir les competències generals en les principals tècniques quirúrgiques bàsiques: asèpsia i antisèpsia, material quirúrgic (fils i instruments), anestèsia local i procediments bàsics en el tractament de pacients quirúrgics: maneig de la via aèria, embenats i immobilitzacions, estomes així com els conceptes bàsics de la cirurgia mínimament invasiva.
Aquesta assignatura pretén ajudar a aprendre les tècniques quirúrgiques bàsiques. Aquest aprenentatge es fonamenta en conceptes bàsics teòrics (30 minuts de exposició) seguit d’una pràctica (150 minuts).
Els mòduls de classe de 3 hores son les següents:
1.- TÈCNICA QUIRÚRGICA: ASÈPSIA I ANTISÈPSIA. ANESTÈSIA LOCAL. INSTRUMENTAL QUIRÚRGIC. PRÀCTICA DE SUTURA.
2.- CIRURGIA MINIMAMENT INVASIVA. CATETERITZACIO VESICAL, CISTOSTOMIA
3.- MANEIG DE LA VIA AÈRIA
4.-. ESTOMES
5.- EMBENATS I INMOBLITZACIONS
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCAh) | 15 | 0,6 | 1, 5, 6, 9, 10, 11, 13, 14 |
PRÀCTIQUES DE HABILITAT CLINICA AVANÇADA (PHCA) | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 44 | 1,76 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Aquesta Guia descriu el marc , continguts, metodologia i normes generals de l’assignatura, d’acord amb el pla d’estudis vigent. L’organització final de l’assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d’exàmens, criteris específics d’avaluació i revisió d’exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l’assignatura a les UDH.
Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l’assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:
Departamento(s) responsable(s): Cirugía Responsable de Facultad: Eloy Espin
Responsables UDH
UD Vall d'Hebron: Eloy Espin Basany
UD Germans Trias i Pujol: Francesc Espín Ordas
UD Sant Pau: Sonia Fernandez Ananin
UD Parc Taulí: Salvador Navarro
Metodologia
L’assignatura es basa, en primer lloc, en activitats dirigides que consisteixen en la realització de cinc mòduls de tres hores cadascun, impartides en aula d’habilitats clíniques, en el que la primera part de cada mòdul és la presentació per part del professor dels conceptes teòrics per un espai de 30 minuts. Al finalitzar aquesta exposició, els mateixos conceptes exposats es desenvolupen de forma pràctica en la segona part de cada mòdul, en forma de pràctiques de laboratori clínic amb una duració de 120 minuts, i finalment 30 minuts per la avaluació donant així un total de tres hores d'activitat per mòdul.
Tipologia d'activitats:
PLAB: 15 hores (dirigides)
L'alumne a més a més pot fer 15 hores de pràctiques supervisades voluntàries en grups d'1 alumne.
Aquesta metodologia és un model base i l'organització final de l'assignatura serà específica de cada unitat docent i es donarà a conèixer prèviament pels mitjans habituals. Així mateix, es donarà a conèixer el llistat final de tots els professors implicats en l'assignatura a cada unitat docent.
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe i seminaris | 40% | 0 | 0 | 7, 11, 14 |
Avaluació de tipus pràctic: simulacions | 50% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 12, 13 |
Registre narratiu | 10 % | 0 | 0 | 1, 9 |
La participació en les pràctiques de laboratori conta un 90 % de la puntuació. El 40 % és envers la participació de l'alumne a les pràctiques de laboratori. El 50 % és en l'avaluació dels continguts pràctics en una prova multiestacional o simulació.
Si l'alumne vol apujar nota o aplicar per matrícula d'honor haurà de fer un treball sobre un dels temes de les pràctiques de laboratori (10 % de la nota final: registre narratiu).
La no participació en les pràctiques de laboratori serà comptada com a no avaluable.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Bibliografia especifica:
- Kirk RM. Tecnicas quirúrgicas básicas. Ed Elseveier.
- Sherris D. Basic Surgical Skills. Ed Mayo
Bibliografia de consulta
- Schwartz. Principios de Cirugía. Ed McGraw Hill
- Sabiston Tratado de Cirugía, CM Townsend. Ed Elsevier SA.
- Balibrea Cirugía Ed Marfan
Recursos d’Internet
- aecirujanos.es
- scc.org
Ningun
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.