Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OT | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits establerts. És convenient que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques d'autoaprenentatge i de treball en grup, així com els coneixements de biologia a nivell pre-universitari. El contingut d’aquesta assignatura es complementa amb els coneixements adquirits a les assignatures Biologia Cel·lular, Genètica Humana i les 4 assignatures dedicades a l’Anatomia Humana que es realitzen el primer i segon curs del Grau de Medicina.
Contextualització:
L'assignatura Biologia del Desenvolupament i Teratogènia és una assignatura optativa de 3 crèdits ECTS i que està inclosa dins de les mencions: Salut Materno-infantil, Clínica Mèdica i Cirurgia Clínica.
Objectius generals:
Aprofundir en el coneixement dels mecanismes reproductors i dels desenvolupament pre- i postnatal humà.
Estudiar els principals processos morfogenètics i la seva cronologia. Comprendre el significat de llurs possibles alteracions.
Conèixer les principals tècniques experimentals en embriologia i teratologia i la seva utilitat en recerca bàsica i aplicada.
Conèixer els principals gens i vies cel·lulars de control del desenvolupament embrionari.
Objectius específics:
Estudiar els aspectes generals de la biologia del desenvolupament i teratogènia.
Estudiar el desenvolupament normal i anòmal dels òrgans i dels aparells.
Introduïr a l'estudiant en les tècniques experimentals en embriologia i teratologia.
Aprofundir en el coneixement dels períodes embrionari i fetal humà, tan en les gestacions úniques com en les múltiples.
Aprofundir en el coneixement del desenvolupament anòmal dels aparells i sistemes.
Aprofundir en els mecanismes genètics i cel·lulars tant en el desenvolupament normal com en relació a patologies congènites.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 4 | 0,16 | 9, 14, 19 |
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL) | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
TEORIA (TE) | 14 | 0,56 | 5, 9, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
TUTORIES | 7 | 0,28 | 1, 8, 13, 14, 15, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 38 | 1,52 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
D'acord amb els objectius de l'assignatura, la metodologia docent del curs es basa en les següents activitats:
ACTIVITATS AUTÒNOMES:
Lectura comprensiva de textos i articles. Estudi personal. Realització d'esquemes i resums. Assimilació conceptual dels continguts de l'assignatura.
ACTIVITATS DIRIGIDES:
Classes teòriques: Exposició sistematitzada del temari de l'assignatura, donant rellevància als conceptes més importants. L'alumne adquireix els coneixements bàsics de l'assignatura assistint a les classes magistrals i complementant-les amb l'estudi personal dels temes explicats. Es programen 14 hores de classes teòriques.
Pràctiques d’aula: Sessions amb un nombre més reduït d'estudiants per a la discussió i resolució d'exercicis de caràcter pràctic. Es programen 8 hores per grup. Els coneixements adquirits en les classes de teoria, les tutories i en l'estudi personal s'apliquen a la resolució de casos clínics que es plantegen en els seminaris.
Pràctiques de laboratori: L'alumnat es familiaritzarà, en grups reduïts, amb les tècniques bàsiques d’embriologia experimental i en l’observació d’embrions normals i malformats. Es programen 4 hores per grup de pràctiques.
ACTIVITATS SUPERVISADES:
Tutories: Les tutories es realitzaran de forma personalitzada al despatx del professor (horari a convenir). Les tutories tenen com a objectiu clarificar conceptes, assentar els coneixements adquirits i facilitar l'estudi per part de l'alumnat. També poden ser utilitzades per resoldre dubtes que els alumnestinguin sobre la preparació dels seminaris.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Aprenentatge basat en problemes | 20 | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Prova objectiva de items de elecció múltiple | 50 | 2 | 0,08 | 5, 9, 17 |
Prova objectiva de preguntes restringides | 30 | 1 | 0,04 | 5, 9, 14 |
Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades mitjançant:
Proves objectives (70% de la nota final) dels coneixements adquirits en les classes teòriques i mitjançant proves d'elecció múltiple, avaluació del treball realitzat a les pràctiques d'aula referent als casos clínics basada en problemes (15% de la nota final), i avaluació del contingut assimilat durant les pràctiques de laboratori (15% de la nota final).
1. AVALUACIÓ CONTÍNUA:
La qualificació final de cada parcial es farà seguint el següent esquema:
A. Primer parcial (35% del total de l'assignatura)
Prova objectiva dels coneixements adquirits en les classes teòriques corresponents a la primera meitat de l’assignatura.
B. Segon parcial (35% del total de l'assignatura)
Prova objectiva dels coneixements adquirits en les classes teòriques corresponents a la segona meitat de l’assignatura.
C. Aprenentatge basat en problemes (15% de la nota de l’assignatura)
A aquesta part s'avaluarà el treball realitzat i els coneixements adquirits en la part de “Desenvolupament anòmal dels diferents aparells i sistemes corporals” mitjançant l'avaluació contínua de les pràctiques d'aula i la presentació de treballs relatius als diferents casos clínics (Pràctiques d'aula 1-4). La realització d'aquesta part avaluativa implica l'eliminació de matèria.
D. Adquisició de coneixements pràctics i experimentals (15% de la nota de l’assignatura)
A aquesta part s'avaluarà el treball realitzat i els coneixements experimentals adquirits en les dues pràctiques de laboratori mitjançant l'elaboració d'un qüestionari integrat en un quadern de laboratori que el propi estudiant anirà completant a mesura que avancin les pràctiques de laboratori. La realització d'aquesta part avaluativa implica l'eliminació de matèria.
La qualificació final de l'assignatura s’obtindrà d’aplicar la fórmula:
(Nota del primer parcial x 0,35) + (Nota del segon parcial x 0,35) + (Nota de l’aprenentatge basat en problemes x 0,15) + (Nota de l’aprenentatge de les pràctiques de laboratori x 0,15)
Per aprovar l'assignatura cal que la nota obtinguda d’aquesta fórmula sigui igual o superior a 5,0.
Per poder aplicar la fórmula, cal obtenir una nota mínima de 4,0 en cadascuna de les avaluacions parcials.
2. EXAMEN DE RECUPERACIÓ:
Un cop avaluats els dos parcials, es programarà un examen de recuperació, segons el calendari docent de la Facultat, destinat al l'alumnat que es trobin en alguna de les següents situacions:
L'examen final constarà d'una prova objectiva corresponent a cada parcial. L'estudiant podrà realitzar una o les dues proves, segons sigui la seva situació particular. Cada parcial comptarà amb la seva nota i s'aplicaran els mateixos criteris que en l'avaluació contínua.
Les notes corresponents a la part Aprenentatge basat en problemes i Adquisició de coneixements pràctics i experimentals seran les obtingudes durant el procés d'avaluació contínua.
En qualsevol cas, les puntuacions utilitzades per calcular la qualificació final seran sempre les més altes obtingudes.
La qualificació final de l'examen de recuperació es calcula de la mateixa manera i amb els mateixos criteris descrits per a l'avaluació contínua.
Consideracions addicionals: L'alumnat que no hagin assistit a cap examen durant el curs es considerarà com a no avaluable.
Aquesta assignatura NO preveu el sistema d’avaluació única.
CARLSON BM (2014). Embriología humana y Biología del desarrollo. 5ª edición. Ed. Elsevier.
MOORE KL (2013). Embriología clínica. 9ª edición. Ed. Elsevier Saunders.
NUSSBAUM RL. (2016). Thompson & Thompson. Genética en medicina. 8ª edición. Ed. Elsevier.
ROHEN J, LÜTJEN-DRECOLL (2008). Embriología funcional. 3ª edición. Ed. Panamericana.
SADLER TW (2016). Langman. Embriología médica. 13ª edición. Ed. Wolters Kluwer
TURNPENNY PD, ELLAR S (2018). Emery. Elementos de genética médica. 15ª edición. Ed. Elsevier
No es requereix programari específic per aquesta assignatura.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 101 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 101 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 102 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 101 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |