Logo UAB

Energia i Societat

Codi: 102832 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501915 Ciències Ambientals OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Christopher Honey Roses
Correu electrònic:
jordi.honey@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura és recomanable haver cursat les següents assignatures de formació bàsica i obligatòries:

- Medi Ambient i Societat

- Administració i Polítiques Ambientals

- Gestió i Planificació dels Recursos i del Territori

 

Per últim, l'estudiant haurà de tenir un nivell d'anglès suficient com per comprendre textos científics en aquest idioma.


Objectius

Descripció del curs
El nostre planeta està experimentant canvis sense precedents que necessiten una resposta urgent, una acció ràpida i polítiques efectives d'adaptació i mitigació. Aquest curs examinarà com la comunitat internacional, les nacions, les ciutats i les comunitats s'estan mitigant i adaptant-se als impactes del canvi climàtic global. Examinarem una varietat de sistemes globals, inclosos els nostres oceans, la biodiversitat, els sistemes urbans i les xarxes de consum. Per a cada tema, intentarem comprendre el repte global bàsic i les respostes actuals a un planeta canviant. Tot i que el canvi climàtic és la major amenaça global a què s'enfronta la humanitat, examinarem altres reptes ambientals globals com la pèrdua de biodiversitat, l'extracció de recursos, la regulació dels contaminants i la injustícia ambiental. També debatrem alternatives polítiques, que permeten als estudiants desenvolupar les seves pròpies posicions polítiques.

El curs s'organitzarà al voltant de cinc temes principals: oceans, terra, ciutats, consum i polítiques, amb 1 a 3 setmanes dedicades a cada tema. En cada tema, explorarem les amenaces globals, els esforços de mitigació i les alternatives. El tema final sobre polítiques ens permetrà debatre sobre els enfocaments polítics principals i alternatius per abordar els reptes ambientals globals. També haureu de presentar i defensar la vostra pròpia recomanació de política sobre un tema que trieu.

Aquesta serà l'edició inaugural d'aquest curs a la UAB. També serà el primer curs que la UAB permet al nostre institut, l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB) desenvolupar i assumir la responsabilitat d'impartir un curs als estudiants de grau d'aquesta universitat. Comatal, el contingut del curs mostrarà la investigació i l'experiència de l'ICTA, cosa que permetrà als estudiants familiaritzar-se amb els equips d'especialització i recerca que treballen en temes interessants en ciències ambientals a l'ICTA. Paral·lelament, es farà un esforç especial per crear un curs coherent que s'uneixi a temes i objectius d'aprenentatge comuns.

Explorarem diversos temes de ciències ambientals que probablement ja hàgiu trobat al vostre programa de grau, encara que l'objectiu és examinar aquests temes des de la perspectiva de les estratègies d'adaptació, els esforços de mitigació i les alternatives polítiques.

El curs pot incloure ponents convidats ocasionals, però per garantir la continuïtat i l'estructura del curs, el programa serà dirigit per un instructor del curs per garantir la coherència pedagògica.

Objectius d'aprenentatge

Al final del curs els estudiants haurien de ser capaços de:
o Descriure les amenaces globals als nostres oceans, la biodiversitat i els ecosistemes terrestres, i com aquests sistemes canviants afecten el benestar humà.
o Descriure l'estat dels acords, negociacions, conferències, objectius d'emissions, finançament i instruments sobre el canvi climàtic.
o Explicar les estratègies polítiques actuals per mitigar i adaptar-se al canvi climàtic global
o Identificar les eines polítiques utilitzades en estratègies urbanes i locals d'adaptació i mitigació
o Avaluar la viabilitat de les polítiques d'adaptació i mitigació en els contextos de la gestió dels recursos naturals i la gestió urbana
o Valorar la dificultat d'arribar a acords internacionals, mitjançant l'aprenentatge vivencial mitjançant un exercici de negociació vivencial
o Comprendre les vostres debilitats personals i la configuració predeterminada en com funcionen en una negociació, debat i presentació pública
o Formular una opinió fonamentada sobre les polítiques ambientals convencionals, com ara el comerç de carboni i els impostos sobre el carboni
o Analitzar els punts forts i febles de l'ecologisme procreixement i decreixement
o Descriure les mesures convencionals per protegir la biodiversitat, els impactes que aquestes han tingut en les comunitats tradicionals i els enfocaments alternatius de conservació de la biodiversitat.
o Explica la diferència entre el coneixement científic i el coneixement tradicional o autòcton.
o Descriure les polítiques i els esforços que estan fent les ciutats per adaptar-se al canvi climàtic
o Explica com la nostra economia actual es basa en una lògica capitalista d'extracció i creixement


Competències

  • Analitzar i utilitzar la informació de manera crítica.
  • Aplicar amb rapidesa els coneixements i habilitats en els diferents camps involucrats en la problemàtica ambiental, i aportar-hi propostes innovadores.
  • Demostrar iniciativa i adaptar-se a problemes i situacions nous.
  • Demostrar interès per la qualitat i la praxi de la qualitat.
  • Demostrar un coneixement adequat i utilitzar les eines i els conceptes de les ciències socials més rellevants en medi ambient.
  • Transmetre adequadament la informació, de forma verbal, escrita i gràfica, i utilitzant les noves tecnologies de comunicació i informació.
  • Treballar amb autonomia.
  • Treballar en equip desenvolupant els valors personals quant al tracte social i al treball en grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i utilitzar la informació de manera crítica.
  2. Conèixer i aplicar les metodologies més rellevants en la planificació del territori.
  3. Demostrar iniciativa i adaptar-se a problemes i situacions nous.
  4. Demostrar interès per la qualitat i la praxi de la qualitat.
  5. Emprendre les relacions espacials a diferents escales territorials a través de les relacions entre natura i societat, en l'àmbit de la planificació territorial.
  6. Identificar els processos geogràfics en l'entorn mediambiental i valorar-los adequadament i originalment.
  7. Reconèixer i explicar les relacions espacials, a diferents escales territorials, de la diversitat física, econòmica, social i cultural dels territoris.
  8. Transmetre adequadament la informació, de forma verbal, escrita i gràfica, i utilitzant les noves tecnologies de comunicació i informació.
  9. Treballar amb autonomia.
  10. Treballar en equip desenvolupant els valors personals quant al tracte social i al treball en grup.

Continguts

Setmana 1. Introduccions i visió general del curs
 Objectius d'aprenentatge
 Expectatives
 Estratègies per a la mitigació del canvi climàtic


Setmana 2. Canvi Climàtic Global
 Efectes de retroalimentació i punts d'inflexió
 Estat actual de les negociacions internacionals sobre el clima
 Adaptació
 Escalfament a l'Àrtic i efectes de retroalimentació

Setmana 3. Oceans: canvi global, estratègies d'adaptació i mitigació
 Canvis històrics en els nostres oceans
 La sobrepesca i el nostre subministrament d'aliments
 Escombraries marines

Setmana 4. Exercici de negociació del joc de Mercuri
 Negociacions internacionals i multilaterals
 Preparar-se per a les negociacions i arribar a acords
 Aprenentatge vivencial

Setmana 5. Canvi global en els ecosistemes terrestres
 Pèrdua de biodiversitat global
 Governança i eficàcia de la conservació
 Coneixements tradicionals i indígenes

Setmana 6. Ciutats i mitigació del clima
 Emissions de gasos d'efecte hivernacle de les ciutats globals
 Plans de mitigació de ciutat i comarca


Setmana 7. Mitigació climàtica a les ciutats
 Entorn Construït i Mobilitat
 Urbanisme transformacional: Superilles de Barcelona
 Bike Bus

Setmana 8. Justícia Climàtica
 Espais verds i benestar
 Justícia ambiental
 Gentrificació verda

Setmana 9. Polítiques Climàtiques
 Comerç de carboni, impostos sobre el carboni i preus del carboni
 Intel·ligència artificial(IA) per a l'assessorament sobre polítiques climàtiques

Setmana 10. Consum i decreixement Part 1
 Avaluació del cicle de vida
 Economia circular

Setmana 11. Consum i decreixement Part 2
 Decreixement


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals (teoria) 25 1 1, 6, 2, 7, 5
Exercicis dirigits a l'aula (pràctiques d'aula) 15 0,6 8, 1, 4, 3, 2, 10, 5
Exposicions dels alumnes (seminaris) 10 0,4 8, 6, 7, 10, 9
Tipus: Supervisades      
Lectures orientades 12 0,48 8, 1, 6, 7, 9
Preparació d'exercicis 10 0,4 1, 4, 3, 2, 9
Treball en grup 10 0,4 8, 1, 6, 7, 10
Tutories en grup 2 0,08 1, 6, 2, 10
Tipus: Autònomes      
Cerca d'informació 10 0,4 1, 6, 2, 7, 5, 9
Lectura i estudi personal 28 1,12 1, 6, 2, 7, 5, 9
Treball en grup 25 1 8, 1, 4, 3, 6, 2, 7, 10, 5
Tutories individuals lliures 1 0,04 8, 1, 4, 3, 6, 2, 7, 5

Les activitats docents de l'assignatura s'estructuraran de la següent manera:

  • Classes magistrals: exposicions del professor incentivant el debat i la participació de l'alumnat.
  • Exercicis dirigits a l'aula: es destinaran diverses sessions a exercicis basats en la realització de pràctiques davant ordinador amb programari estàndar (MS Office) i sistemes d'informació geogràfica (QGIS).
  • Treball cooperatiu en base a lectures orientades: es realitzaran diverses sessions de treball cooperatiu formal en base al treball previ de l'alumnat (lectures).
  • Treball en grup - exposcions de l'alumnat: els alumnes hauran de fer un treball en grup, els resultats del qual seran exposats oralment a l'aula.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Mini treballs 20% 0 0 8, 1, 6, 2, 7, 10, 5
Participació a l'aula 30% 0 0 8, 1, 4, 3, 6, 2, 7, 10, 5
Policy Memo 15% 2 0,08 8, 1, 6, 2, 7, 5
Presentació 15% 0 0 1, 9
Projecte 20% 0 0 8, 6, 7, 10, 5, 9

Les notes es basen en lo següent:

Participació a classe 30%
Projecte d'elecció de l'estudiant 20%
Treballs curts 20%
Policy Memo 15%
Presentació del Policy Memo 15%

Plagi o irregularitats a l'avaluació de l'assignatura

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació)a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Si l'alumne només ha estat avaluat com a màxim d'un 25% de les proves i abandona, la qualificació final serà de NO AVALUABLE.


Bibliografia

Es posarà a la venda un lector de cursos (dossier) a la Copisteria UAB (Canon) de la plaça Cívica. Cada setmana s'espera que els alumnes hagin vingut a classe després de completar les lectures. Els estudiants han de comprometre's críticament amb les lectures, identificant l'argument central de l'autor(s), connectant aquests arguments amb els temes del curs. És molt recomanable que els estudiants prenguin notes en còpies impresas del lector (dossier). Les lectures són un element essencial del curs. Els alumnes han de completar les lectures per poder aprendre en aquest curs. També es demanarà als estudiants que compren i llegeixin un llibre:

Hickel, J. 2020. Less is More. How Degrowth will Save the World. Penguin Books. New York.


Programari

Al llarg del curs s'utilitzarà el programari estàndard (MS Office).

 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Anglès segon quadrimestre matí-mixt