Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501915 Ciències Ambientals | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per cursar aquesta assignatura és recomanable haver cursat les següents assignatures de formació bàsica i obligatòries:
- Medi Ambient i Societat
- Administració i Polítiques Ambientals
- Gestió i Planificació dels Recursos i del Territori
Per últim, l'estudiant haurà de tenir un nivell d'anglès suficient com per comprendre textos científics en aquest idioma.
Descripció del curs
El nostre planeta està experimentant canvis sense precedents que necessiten una resposta urgent, una acció ràpida i polítiques efectives d'adaptació i mitigació. Aquest curs examinarà com la comunitat internacional, les nacions, les ciutats i les comunitats s'estan mitigant i adaptant-se als impactes del canvi climàtic global. Examinarem una varietat de sistemes globals, inclosos els nostres oceans, la biodiversitat, els sistemes urbans i les xarxes de consum. Per a cada tema, intentarem comprendre el repte global bàsic i les respostes actuals a un planeta canviant. Tot i que el canvi climàtic és la major amenaça global a què s'enfronta la humanitat, examinarem altres reptes ambientals globals com la pèrdua de biodiversitat, l'extracció de recursos, la regulació dels contaminants i la injustícia ambiental. També debatrem alternatives polítiques, que permeten als estudiants desenvolupar les seves pròpies posicions polítiques.
El curs s'organitzarà al voltant de cinc temes principals: oceans, terra, ciutats, consum i polítiques, amb 1 a 3 setmanes dedicades a cada tema. En cada tema, explorarem les amenaces globals, els esforços de mitigació i les alternatives. El tema final sobre polítiques ens permetrà debatre sobre els enfocaments polítics principals i alternatius per abordar els reptes ambientals globals. També haureu de presentar i defensar la vostra pròpia recomanació de política sobre un tema que trieu.
Aquesta serà l'edició inaugural d'aquest curs a la UAB. També serà el primer curs que la UAB permet al nostre institut, l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB) desenvolupar i assumir la responsabilitat d'impartir un curs als estudiants de grau d'aquesta universitat. Comatal, el contingut del curs mostrarà la investigació i l'experiència de l'ICTA, cosa que permetrà als estudiants familiaritzar-se amb els equips d'especialització i recerca que treballen en temes interessants en ciències ambientals a l'ICTA. Paral·lelament, es farà un esforç especial per crear un curs coherent que s'uneixi a temes i objectius d'aprenentatge comuns.
Explorarem diversos temes de ciències ambientals que probablement ja hàgiu trobat al vostre programa de grau, encara que l'objectiu és examinar aquests temes des de la perspectiva de les estratègies d'adaptació, els esforços de mitigació i les alternatives polítiques.
El curs pot incloure ponents convidats ocasionals, però per garantir la continuïtat i l'estructura del curs, el programa serà dirigit per un instructor del curs per garantir la coherència pedagògica.
Objectius d'aprenentatge
Al final del curs els estudiants haurien de ser capaços de:
o Descriure les amenaces globals als nostres oceans, la biodiversitat i els ecosistemes terrestres, i com aquests sistemes canviants afecten el benestar humà.
o Descriure l'estat dels acords, negociacions, conferències, objectius d'emissions, finançament i instruments sobre el canvi climàtic.
o Explicar les estratègies polítiques actuals per mitigar i adaptar-se al canvi climàtic global
o Identificar les eines polítiques utilitzades en estratègies urbanes i locals d'adaptació i mitigació
o Avaluar la viabilitat de les polítiques d'adaptació i mitigació en els contextos de la gestió dels recursos naturals i la gestió urbana
o Valorar la dificultat d'arribar a acords internacionals, mitjançant l'aprenentatge vivencial mitjançant un exercici de negociació vivencial
o Comprendre les vostres debilitats personals i la configuració predeterminada en com funcionen en una negociació, debat i presentació pública
o Formular una opinió fonamentada sobre les polítiques ambientals convencionals, com ara el comerç de carboni i els impostos sobre el carboni
o Analitzar els punts forts i febles de l'ecologisme procreixement i decreixement
o Descriure les mesures convencionals per protegir la biodiversitat, els impactes que aquestes han tingut en les comunitats tradicionals i els enfocaments alternatius de conservació de la biodiversitat.
o Explica la diferència entre el coneixement científic i el coneixement tradicional o autòcton.
o Descriure les polítiques i els esforços que estan fent les ciutats per adaptar-se al canvi climàtic
o Explica com la nostra economia actual es basa en una lògica capitalista d'extracció i creixement
Setmana 1. Introduccions i visió general del curs
Objectius d'aprenentatge
Expectatives
Estratègies per a la mitigació del canvi climàtic
Setmana 2. Canvi Climàtic Global
Efectes de retroalimentació i punts d'inflexió
Estat actual de les negociacions internacionals sobre el clima
Adaptació
Escalfament a l'Àrtic i efectes de retroalimentació
Setmana 3. Oceans: canvi global, estratègies d'adaptació i mitigació
Canvis històrics en els nostres oceans
La sobrepesca i el nostre subministrament d'aliments
Escombraries marines
Setmana 4. Exercici de negociació del joc de Mercuri
Negociacions internacionals i multilaterals
Preparar-se per a les negociacions i arribar a acords
Aprenentatge vivencial
Setmana 5. Canvi global en els ecosistemes terrestres
Pèrdua de biodiversitat global
Governança i eficàcia de la conservació
Coneixements tradicionals i indígenes
Setmana 6. Ciutats i mitigació del clima
Emissions de gasos d'efecte hivernacle de les ciutats globals
Plans de mitigació de ciutat i comarca
Setmana 7. Mitigació climàtica a les ciutats
Entorn Construït i Mobilitat
Urbanisme transformacional: Superilles de Barcelona
Bike Bus
Setmana 8. Justícia Climàtica
Espais verds i benestar
Justícia ambiental
Gentrificació verda
Setmana 9. Polítiques Climàtiques
Comerç de carboni, impostos sobre el carboni i preus del carboni
Intel·ligència artificial(IA) per a l'assessorament sobre polítiques climàtiques
Setmana 10. Consum i decreixement Part 1
Avaluació del cicle de vida
Economia circular
Setmana 11. Consum i decreixement Part 2
Decreixement
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals (teoria) | 25 | 1 | 1, 6, 2, 7, 5 |
Exercicis dirigits a l'aula (pràctiques d'aula) | 15 | 0,6 | 8, 1, 4, 3, 2, 10, 5 |
Exposicions dels alumnes (seminaris) | 10 | 0,4 | 8, 6, 7, 10, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Lectures orientades | 12 | 0,48 | 8, 1, 6, 7, 9 |
Preparació d'exercicis | 10 | 0,4 | 1, 4, 3, 2, 9 |
Treball en grup | 10 | 0,4 | 8, 1, 6, 7, 10 |
Tutories en grup | 2 | 0,08 | 1, 6, 2, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d'informació | 10 | 0,4 | 1, 6, 2, 7, 5, 9 |
Lectura i estudi personal | 28 | 1,12 | 1, 6, 2, 7, 5, 9 |
Treball en grup | 25 | 1 | 8, 1, 4, 3, 6, 2, 7, 10, 5 |
Tutories individuals lliures | 1 | 0,04 | 8, 1, 4, 3, 6, 2, 7, 5 |
Les activitats docents de l'assignatura s'estructuraran de la següent manera:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Mini treballs | 20% | 0 | 0 | 8, 1, 6, 2, 7, 10, 5 |
Participació a l'aula | 30% | 0 | 0 | 8, 1, 4, 3, 6, 2, 7, 10, 5 |
Policy Memo | 15% | 2 | 0,08 | 8, 1, 6, 2, 7, 5 |
Presentació | 15% | 0 | 0 | 1, 9 |
Projecte | 20% | 0 | 0 | 8, 6, 7, 10, 5, 9 |
Les notes es basen en lo següent:
Participació a classe 30%
Projecte d'elecció de l'estudiant 20%
Treballs curts 20%
Policy Memo 15%
Presentació del Policy Memo 15%
Plagi o irregularitats a l'avaluació de l'assignatura
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació)a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Si l'alumne només ha estat avaluat com a màxim d'un 25% de les proves i abandona, la qualificació final serà de NO AVALUABLE.
Es posarà a la venda un lector de cursos (dossier) a la Copisteria UAB (Canon) de la plaça Cívica. Cada setmana s'espera que els alumnes hagin vingut a classe després de completar les lectures. Els estudiants han de comprometre's críticament amb les lectures, identificant l'argument central de l'autor(s), connectant aquests arguments amb els temes del curs. És molt recomanable que els estudiants prenguin notes en còpies impresas del lector (dossier). Les lectures són un element essencial del curs. Els alumnes han de completar les lectures per poder aprendre en aquest curs. També es demanarà als estudiants que compren i llegeixin un llibre:
Hickel, J. 2020. Less is More. How Degrowth will Save the World. Penguin Books. New York.
Al llarg del curs s'utilitzarà el programari estàndard (MS Office).
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |