Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501915 Ciències Ambientals | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Haver cursat el primer cicle del grau de Ciències Ambientals.
L’assignatura Educació i Comunicació Ambiental té una intenció molt professionalitzadora, en el sentit d’aportar elements útils per al desenvolupament de la professió: tracta d’incorporar perspectives, metodologies i tècniques concretes, així com petites experiències pràctiques, que permetin participar en programes i institucions relacionats amb l’educació, la comunicació i la divulgació.
Els objectius previstos són:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Discussió i resolució de casos, problemes i exercicis. | 20 | 0,8 | 7, 2, 10, 14, 13 |
Seminaris | 8 | 0,32 | 12, 3, 8, 7, 5, 6, 9, 11, 10, 14 |
Teoria. Classes expositives | 22 | 0,88 | 12, 1, 3, 8, 5, 6, 9, 4, 2, 10, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques d'aula. Treball en grups reduïts tutoritzat pel professorat | 20 | 0,8 | 12, 1, 3, 8, 7, 5, 6, 9, 4, 2, 10, 14, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Anàlisi de lectures, propostes d'innovació didàctica, disseny d'activitats, redacció d'informes | 68 | 2,72 | 3, 8, 7, 9, 11, 2, 14, 13 |
L'activitat formativa es desenvoluparà a partir de:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 20% | 2 | 0,08 | 12, 1, 8, 7, 5, 6, 9, 4, 2, 10, 13 |
Examen parcial | 20% | 3 | 0,12 | 12, 1, 3, 8, 7, 5, 6, 9, 4, 2, 10 |
Tasques de seguiment | 15% | 2 | 0,08 | 12, 1, 3, 8, 7, 11, 4, 2, 10, 14, 13 |
Treball en grup | 45% | 5 | 0,2 | 12, 1, 3, 8, 7, 9, 11, 4, 2, 10, 14, 13 |
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant diversitat d'activitats formatives:
Per aprovar l'assignatura cal obtenir un mínim de 5/10 en cadascuna de les activitats d'avaluació.
Per a la recuperació de l'examen parcial i final cal haver tret com a mínim un 3.5/10 i haver mostrat una actitud i una participació positiva durant el curs. Les tasques de seguiment i el treball en grup no son recuperables. Si s'aprova la recuperació, la nota final de l’assignatura serà de 5/10.
Si l'alumne només ha estat avaluat com a màxim d'un 25% de les activitats d'avaluació i abandona, la qualificació final serà de NO AVALUABLE.
L’assistència a classe i la participació activa i compromesa són imprescindibles: la dinàmica dels projectes no funcionarà si no s'assisteix a classe.
La copia o plagi constitueixen un delicte que pot representar suspendre l'assignatura.
AMAT, A.; ESPINET, M.; SANMARTÍ, N. (2021). Els reptes pedagògics de l’educació ambiental: la construcció d’experiències socioambientals autèntiques orientades a la transformació. www.sostenible.cat. https://www.sostenible.cat/reportatge/els-reptes-pedagogics-de-leducacio-ambiental-la-construccio-dexperiencies-socioambientals
BONIL , J.; PUJOL, R.M. (2011). Educación científica a propósito de la palabra crisis. Enseñanza de las ciencias. 29(2) pp. 252-261
BONIL, J.; JUNYENT, M.; PUJOL, RM. (2010). Educación para la sostenibilidad desde la perspectiva de la complejidad. Revista EUREKA, Enseñanza y Divulgación de Ciencias, 7, 198-215. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/2644
BONIL, J.; CALAFELL, G. (2014) Identificación y caracterización de las concepciones de medio de un grupo de profesionales de la educación ambiental. Enseñanza de las Ciencias, 32.3, 205-225
CALVET, L. et al. (2022). Terra d'aprenentatges. Dotze belles històries per a l'agroecologia escolar a Catalunya. Sant Cugat del Vallès: Pol·len Edicions
DOBON, J.; FONOLLEDA, M. (2021). Diseño de salidas escolares de calidad. Cuadernos de Pedagogía, (521), 48-56.
ENCISO, J. [coord.] (2023). Alerta greenwashing. El ecoblanqueo en España. Sant Cugat del Vallès: Pol·len Edicions.
GARCIA, R.; JUNYENT, M.; FONOLLEDA, M. (2017). How to assess professional competencies in Education for Sustainability? An approach from a perspective of complexity. International Journal of Sustainability in Higher Education, Vol. 18 No. 5, pp. 772-797. https://doi.org/10.1108/IJSHE-03-2016-0055
HERRERO, Y. (2014). Producir y trabajar para mantener la vida humana. (134), 54-61. https://vientosur.info/wp-content/uploads/spip/pdf/VS134_Y_Herrero_Producir_trabajar_mantener_vida.pdf
FONOLLEDA, M.; FABRIZIO, T.; De FREITAS, D. (2014), La escuela y la ciudad en conexión: un análisis de la perspectiva escalar con profesores en formación. Interacçoes, Vol. 10, Num. 31. https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/6377
FONOLLEDA, M.; BONIL, J.; PUJOL, RM. (2013). Exploración de los modelos explicativos sobre mobilidad desde la perspectiva de la complejidad. Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2013), 1301-1305. https://ddd.uab.cat/record/175267
FRANQUESA, T. (1998). Guia Hàbitat: activitats per a l’educació ambiental. Barcelona: Institutd’Educació, Direcció de Serveis Educatius, Ajuntament de Barcelona. https://www.sostenible.cat/article/guia-habitat-activitats-per-a-leducacio-ambiental
GUTIÉRREZ, JM.; GUZMAN, JI. (2024). Educación ecosocial a la luz de los siete saberes de Edgar Morin. https://www.miteco.gob.es/es/ceneam/recursos/materiales/educacion-ecosocial-siete-saberes-edgar-morin.html
INNERARITY, D. (2010). Incertesa i creativitat. Educar per a la societat del coneixement. Debats d’educació, 18. http://www.debats.cat/sites/default/files/debats/pdf/incertesa-creativitat.pdf
JOSÉ, BM.; MURGA, MA.; NOVO, M. (2019). La Educación Ambiental en el S. XXI. Revista De Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1(1), 1103-1115. https://revistas.uca.es/index.php/REAyS/article/view/4979
MORÍN, E. (2000). Els set coneixements necessaris per a l’educació del futur. UNESCO. https://catesco.org/wp-content/uploads/2022/10/Els-set-coneixements-necessaris-per-a-leducacio-del-futur-4.pdf
PUJOL, R.M. (1999). Ambientalizació i escola. Perspectiva Escolar, 235, 2-8 . https://www.rosasensat.org/revista/ambientalitzacio-i-escola-num-235/
RAMON-CORTÉS, F. (2014). L’illa dels 5 fars. Barcelona: Grup62.
SANMARTÍ, N. (2010). Avaluar per aprendre. L’avaluació per millorar l’aprenentatge de l’alumnat en el marc del currículum per competències. Barcelona: XTEC. https://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0024/fc53024f-626e-423b-877a-932148c56075/avaluar_per_aprendre.pdf
SAUVÉ, L. (1999). Environmental education, between Modernity and Postmodernity. Canadian Journal of Environmental Education, 4, 9-35. https://www.researchgate.net/publication/265540032_Environmental_Education_Between_Modernity_and_Postmodernity_Searching_for_an_Integrating_Educational_Framework
SAUVÉ, L. (2004). Una cartografia de corrientes de educación ambiental. A Sato, M.; Carvalho, I.; (Orgs). A pesquisa em educação ambiental: cartografias de umaidentidade narrativa em formação. Porto Alegre: Artmed. https://laboratoriogrecia.cl/wp-content/uploads/2016/04/Lucia-SauveEAM3.pdf
VVAA. (2017). Educació ambiental. D’on venim? Cap on anem?. Diputació de Barcelona. https://llibreria.diba.cat/cat/llibre/educacio-ambiental_58193
VVAA. (2021). Fora de classe! Guia de criteris de qualitat per a les activitats d’educació ambiental. SCEA. https://scea.cat/que-fem/projectes/guia-fora-de-classe/
WEBER, A. (2022). Vivificar: una poética para el Antropoceno. Editorial Kairós
No es requereix programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |