Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501915 Ciències Ambientals | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es tracta d'una assignatura introductòria ja que és la primera de la matèria "Ciència Política" que s'ofereix en
el Grau de Ciències Ambientals. Per tant no es poden plantejar requisits acadèmics previs per al seu
seguiment. Tanmateix, es consideren favorables l'hàbit de llegir en la premsa escrita o digital notícies
relacionades amb la política i l'Administració i una cultura política participativa per part dels/les estudiants. Per
exigències bibliogràfiques, també cal que l'alumne tingui competències lectores en llengua anglesa. Per altra
banda, l'avaluació continuada -amb tutories i seminaris- d'aquesta assignatura, fa imprescindible la
presencialitat en la majoria de les seves sessions.
Partirem de la premissa que l'Administració pública no és l'únic, ni tan sols el principal, actor polític en la elaboració de les polítiques
ambientals i el foment del desenvolupament sostenible. En aquest sentit, ens sembla molt més oportú parlar
de governança ambiental, entesa com aquella xarxa d'actors polítics (públics i privats) i d'interaccions entre
aquests actors, que permet prendre decisions que afecten les polítiques ambientals i el desenvolupament
sostenible.
El caràcter introductori i molt sintètic d'aquesta assignatura limita l'abast, però no la transcendència
dels seus objectius. Per a això, cal un plantejament estratègic en el disseny dels seus continguts: no es
tractarà tant d'aprofundir en aspectes tècnics o descriptius de la matèria (Ciència Política/Ciència de
l'Administració) com de predisposar l'alumne per a una comprensió política dels problemes ambientals i de la
sostenibilitat. La naturalesa col·lectiva i conflictual (política) dels problemes ambientals requereix un abordatge
que sigui facilitador i orientat a la transformació. En aquest sentit, hem considerat oportú donar rellevància a
conceptes com el de "governança ambiental" o el de "transició cap a la sostenibilitat" i fer-los vertebradors dels
continguts d'aquesta assignatura. Aquests conceptes no es poden encabir en un temari convencional de
Ciència Política o de Ciència de l'Administració i, per tant són de poca utilitat, per a aquesta assignatura, el
seguiment de manuals o la realització d'exàmens teòrics. Això, com veurem a "Metodologia", també reflectit en
el mètode docent.
L'estudi i la comprensió dels processos de governança que afavoreixen el trànsit cap a la sostenibilitat és, en
definitiva, l'objectiu principal d'aquesta assignatura.
De forma més explícita i concreta podem enumerar els objectius que se'n deriven:
Comprendre i valorar la naturalesa política dels problemes i conflictes ambientals; del
desenvolupament sostenible com a aposta política, econòmica, social i cultural de futur.
Identificar i estudiar els principals actors polítics, els seus recursos i instruments en la gestió dels
problemes ambientals i de la sostenibilitat.
Comprendre el concepte de "governança ambiental" per tal d'afavorir processos de "transició cap a la
sostenibilitat".
Adquirir les competències i habilitats necessàries per tal de saber a aplicar a casos concrets (àmbits
territorials i sectorials determinats) els conceptes de "governança ambiental" i de "transició cap a la
sostenibilitat".
BLOC 1: POLÍTICA I SOSTENIBILITAT
1. Què és la política? Gestió de conflictes i provisió de béns públics. La sostenibilitat com a bé públic.
2. La tragèdia dels comuns com a metàfora de la gestió política de la sostenibilitat. Sostenibilitat i govern dels
comuns.
3. Política i poder polític: recursos i estratègies. Poder polític, legitimitat i coacció.
4. El sistema polític: actors polítics, institucions i decisions. El concepte de governança.
BLOC 2: POLÍTIQUES I SOSTENIBILITAT
5. Què son les polítiques públiques. Sistema polític i polítiques públiques. Sostenibilitat i polítiques ambientals.
6. Qui fa les polítiques públiques? Actors polítics, recursos, interessos i sistemes de creences.
7. Xarxes d'actors i de polítiques. El concepte de coalició promotora.
8. Com es fan les polítiques? Cicle i fases d'elaboració.
BLOC 3: GOVERNANÇA AMBIENTAL I SOSTENIBILITAT
9. El concepte de governança. Governança ambiental i política ambiental.
10. Governança ambiental i transicions cap a la sostenibilitat.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 38 | 1,52 | 2, 3, 8, 9, 7 |
Seminaris de lectura (problemes d'aula) | 10 | 0,4 | 1, 3, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Debats, discussions i quizzes | 10 | 0,4 | 12, 2, 1, 3, 5, 4, 8, 11, 9, 10, 7, 6, 14, 15, 13 |
Estudis de cas | 10 | 0,4 | 12, 1, 3, 8, 11, 7, 6, 14, 15, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 47 | 1,88 | 2, 1, 3, 8, 11, 9, 10, 7, 13 |
Treball autònom per a la preparació del exercici en grup | 35 | 1,4 | 12, 1, 11, 14, 13 |
Vegi's el quadre.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final (no memorístic) | 40% | 0 | 0 | 2, 3, 8, 9, 10, 7, 6, 15 |
Participació a classe | 10% | 0 | 0 | 12, 2, 1, 3, 5, 4, 8, 11, 9, 10, 7, 6, 14, 15, 13 |
Seminaris de lectura | 30% | 0 | 0 | 2, 1, 3, 8, 7, 6, 14 |
Treball en grup | 20% | 0 | 0 | 12, 2, 1, 3, 5, 4, 8, 11, 9, 10, 7, 6, 14, 13 |
Cap programari en particular.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |