Logo UAB

Institucions i Polítiques Mediambientals en l'Àmbit Internacional

Codi: 102814 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501915 Ciències Ambientals OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Júlia Miralles De Imperial Pujol
Correu electrònic:
julia.mirallesdeimperial@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es tracta d'una assignatura introductòria ja que és la primera de la matèria "Ciència Política" que s'ofereix en
el Grau de Ciències Ambientals. Per tant no es poden plantejar requisits acadèmics previs per al seu
seguiment. Tanmateix, es consideren favorables l'hàbit de llegir en la premsa escrita o digital notícies
relacionades amb la política i l'Administració i una cultura política participativa per part dels/les estudiants. Per
exigències bibliogràfiques, també cal que l'alumne tingui competències lectores en llengua anglesa. Per altra
banda, l'avaluació continuada -amb tutories i seminaris- d'aquesta assignatura, fa imprescindible la
presencialitat en la majoria de les seves sessions.

 


Objectius

Partirem de la premissa que l'Administració pública no és l'únic, ni tan sols el principal, actor polític en la elaboració de les polítiques
ambientals i el foment del desenvolupament sostenible. En aquest sentit, ens sembla molt més oportú parlar
de governança ambiental, entesa com aquella xarxa d'actors polítics (públics i privats) i d'interaccions entre
aquests actors, que permet prendre decisions que afecten les polítiques ambientals i el desenvolupament
sostenible.
El caràcter introductori i molt sintètic d'aquesta assignatura limita l'abast, però no la transcendència
dels seus objectius. Per a això, cal un plantejament estratègic en el disseny dels seus continguts: no es
tractarà tant d'aprofundir en aspectes tècnics o descriptius de la matèria (Ciència Política/Ciència de
l'Administració) com de predisposar l'alumne per a una comprensió política dels problemes ambientals i de la
sostenibilitat. La naturalesa col·lectiva i conflictual (política) dels problemes ambientals requereix un abordatge
que sigui facilitador i orientat a la transformació. En aquest sentit, hem considerat oportú donar rellevància a
conceptes com el de "governança ambiental" o el de "transició cap a la sostenibilitat" i fer-los vertebradors dels
continguts d'aquesta assignatura. Aquests conceptes no es poden encabir en un temari convencional de
Ciència Política o de Ciència de l'Administració i, per tant són de poca utilitat, per a aquesta assignatura, el
seguiment de manuals o la realització d'exàmens teòrics. Això, com veurem a "Metodologia", també reflectit en
el mètode docent.
L'estudi i la comprensió dels processos de governança que afavoreixen el trànsit cap a la sostenibilitat és, en
definitiva, l'objectiu principal d'aquesta assignatura.
De forma més explícita i concreta podem enumerar els objectius que se'n deriven:
Comprendre i valorar la naturalesa política dels problemes i conflictes ambientals; del
desenvolupament sostenible com a aposta política, econòmica, social i cultural de futur.
Identificar i estudiar els principals actors polítics, els seus recursos i instruments en la gestió dels
problemes ambientals i de la sostenibilitat.
Comprendre el concepte de "governança ambiental" per tal d'afavorir processos de "transició cap a la
sostenibilitat".
Adquirir les competències i habilitats necessàries per tal de saber a aplicar a casos concrets (àmbits
territorials i sectorials determinats) els conceptes de "governança ambiental" i de "transició cap a la
sostenibilitat".


Competències

  • Analitzar i utilitzar la informació de manera crítica.
  • Demostrar iniciativa i adaptar-se a problemes i situacions nous.
  • Demostrar interès per la qualitat i la praxi de la qualitat.
  • Demostrar un coneixement adequat i utilitzar les eines i els conceptes de les ciències socials més rellevants en medi ambient.
  • Obtenir informació i textos escrits en llengües estrangeres.
  • Transmetre adequadament la informació, de forma verbal, escrita i gràfica, i utilitzant les noves tecnologies de comunicació i informació.
  • Treballar amb autonomia.
  • Treballar en equip desenvolupant els valors personals quant al tracte social i al treball en grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i utilitzar la informació de manera crítica.
  2. Analitzar i valorar críticament el funcionament de les diferents institucions polítiques estatals.
  3. Analitzar problemes derivats de l'aplicació de polítiques públiques i de situacions de conflicte reconeixent la complexitat dels fenòmens socials i de les decisions polítiques que afecten la democràcia, els drets humans, la justícia social i el desenvolupament sostenible.
  4. Demostrar iniciativa i adaptar-se a problemes i situacions nous.
  5. Demostrar interès per la qualitat i la praxi de la qualitat.
  6. Demostrar si aquestes polítiques provoquen conflictes o responen a un consens.
  7. Descriure els actors polítics i valorar críticament el comportament polític en diferents contextos sociopolítics i històrics.
  8. Descriure els principals elements del procés polític: socialització, actituds i ideologies polítiques.
  9. Fer un diagnòstic de les problemàtiques de conflictivitat i de cooperació als països, regions i àmbits del sistema internacional que calgui.
  10. Fer un diagnòstic de les problemàtiques de seguretat i de desenvolupament als països, regions i àmbits del sistema internacional que calgui.
  11. Obtenir informació i textos escrits en llengües estrangeres.
  12. Transmetre adequadament la informació, de forma verbal, escrita i gràfica, i utilitzant les noves tecnologies de comunicació i informació.
  13. Treballar amb autonomia.
  14. Treballar en equip desenvolupant els valors personals quant al tracte social i al treball en grup.
  15. Utilitzar aquesta demostració per interpretar com es posa en pràctica una decisió política.

Continguts

BLOC 1: POLÍTICA I SOSTENIBILITAT
1. Què és la política? Gestió de conflictes i provisió de béns públics. La sostenibilitat com a bé públic.
2. La tragèdia dels comuns com a metàfora de la gestió política de la sostenibilitat. Sostenibilitat i govern dels
comuns.
3. Política i poder polític: recursos i estratègies. Poder polític, legitimitat i coacció.
4. El sistema polític: actors polítics, institucions i decisions. El concepte de governança.

BLOC 2: POLÍTIQUES I SOSTENIBILITAT
5. Què son les polítiques públiques. Sistema polític i polítiques públiques. Sostenibilitat i polítiques ambientals.
6. Qui fa les polítiques públiques? Actors polítics, recursos, interessos i sistemes de creences.
7. Xarxes d'actors i de polítiques. El concepte de coalició promotora.
8. Com es fan les polítiques? Cicle i fases d'elaboració.

BLOC 3: GOVERNANÇA AMBIENTAL I SOSTENIBILITAT
9. El concepte de governança. Governança ambiental i política ambiental.
10. Governança ambiental i transicions cap a la sostenibilitat.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 38 1,52 2, 3, 8, 9, 7
Seminaris de lectura (problemes d'aula) 10 0,4 1, 3, 15
Tipus: Supervisades      
Debats, discussions i quizzes 10 0,4 12, 2, 1, 3, 5, 4, 8, 11, 9, 10, 7, 6, 14, 15, 13
Estudis de cas 10 0,4 12, 1, 3, 8, 11, 7, 6, 14, 15, 13
Tipus: Autònomes      
Estudi autònom 47 1,88 2, 1, 3, 8, 11, 9, 10, 7, 13
Treball autònom per a la preparació del exercici en grup 35 1,4 12, 1, 11, 14, 13

Vegi's el quadre.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final (no memorístic) 40% 0 0 2, 3, 8, 9, 10, 7, 6, 15
Participació a classe 10% 0 0 12, 2, 1, 3, 5, 4, 8, 11, 9, 10, 7, 6, 14, 15, 13
Seminaris de lectura 30% 0 0 2, 1, 3, 8, 7, 6, 14
Treball en grup 20% 0 0 12, 2, 1, 3, 5, 4, 8, 11, 9, 10, 7, 6, 14, 13

 Vegi's el quadre.

 


Bibliografia

- Gareth Porter, Janet Welsh Brown and Pamela S. Chasek (2017), Global Environmental Politics, Westview Press.
 
- Michele M. Betsill, Kathryin Hochstetler, and Dimitris Stevis (eds.) (2014), Advances in International Environmental Politics, Palgrave.

 


Programari

Cap programari en particular.

 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt