Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502441 Enginyeria Informątica | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits. En tot cas és aconsellable que l’estudiant domini les qüestions més bàsiques d'algorísmica i programació. També és convenient que l'estudiant tingui nocions d'àlgebra lineal, anàlisi matemàtica i probabilitats.
L'assignatura “Informació i Seguretat” forma part de la MATÈRIA 9 : ALGORÍSMICA I INFORMACIÓ. Alguns dels temes dels quals s'ocupa són: mesurar la informació; codificació de la font i del canal; criptografia; privacitat, autenticitat i accessibilitat; infraestructura de clau pública (PKI), etc.
Motivació. Planteig dels problemes de la comunicació (1 hora)
Esquema de comunicació. Elements.
Soroll, errors de transmissió.
Espies: privacitat i autenticitat.
Conceptes bàsics de teoria de la informació (4 hores)
Mesura de la informació.
Model de Shannon de font discreta sense memòria.
Entropia d’una variable aleatòria discreta.
Informació mútua entre dues v.a. discretes. Capacitat d’un canal.
Codificació de la font (3 hores)
Codis de longitud fixa, variable, a descodificació única i instantanis.
Primer teorema de Shannon. Existència de codis òptims.
Construcció de codis òptims: mètode de Huffman.
Compressió de dades (3 hores)
Tipus de compressió.
Mètodes estadístics i tècniques de diccionari.
Codificació del canal (3 hores)
Models importants de canals discrets sense memòria.
Regles de descodificació.
Segon teorema de Shannon.
Codis detectors i correctors d’errors (4 hores)
Codificació. Codis bloc. Errors.
Codis binaris lineals. Paràmetres.
Matrius generadora i de control.
Descodificació.
Alguns codis importants.
Criptografia i seguretat (8 hores)
Conceptes bàsics. Seguretat i autenticitat.
Criptografia de clau simètrica.
Criptografia de clau pública.
Certificats digitals i infrastructures de clau pública.
Tķtol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 12 | 0,48 | 1, 3, 6, 5 |
Classes de teoria | 26 | 1,04 | 1, 3, 6, 5 |
Prąctiques obligatņries | 12 | 0,48 | 1, 3, 2, 6, 5, 4 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i consultes | 17 | 0,68 | 1, 3, 6, 5 |
Tipus: Autņnomes | |||
Preparació de problemes i prąctiques | 25 | 1 | 1, 3, 6, 5 |
Preparació examen final | 25 | 1 | 1, 3, 6, 5 |
Treball personal | 25 | 1 | 1, 3, 6, 5 |
Les classes de teoria es basaran en lliçons magistrals, si bé s’intentarà fomentar la participació de l’alumnat en la resolució d’exemples, etc. A les classes de problemes, se seguirà una llista d’exercicis que l'estudiant intentarà resoldre pel seu compte. Es fomentarà l’exposició de la resolució de problemes per part de l'alumnat. En les sessions de pràctiques es tractaran en profunditat temes relacionats: plantejament de casos reals, ampliació de determinats temes amb tècniques i algorismes alternatius als ja vistos. Es farà servir el Campus Virtual com a mitjà de comunicació del professorat cap a l'alumnat (material, notícies, etc.).
Competències transversals. Seran treballades i avaluades en diversos moments al llarg del curs. Concretament:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mņdul.
Tķtol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 6 | 2 | 0,08 | 1, 3, 6, 5, 4 |
Proves individuals d'avaluació continuada | 6 | 3 | 0,12 | 1, 3, 6 |
Prąctiques obligatņries | 2.5 | 2 | 0,08 | 1, 3, 2, 6, 5, 4 |
Resolució d'exercicis | 1.5 | 1 | 0,04 | 1, 3, 6, 5 |
Les dates d'avaluació continuada es publicaran al Campus Virtual i a les transparències de presentació de l'assignatura i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà al Campus Virtual sobre aquests canvis ja que s'entén que aquesta és la plataforma habitual d'intercanvi d'informació entre professorat i alumnat.
L’avaluació de l’assignatura, sobre 10 punts, es farà de la forma següent:
En les proves parcials, l'examen final, la resolució d'exercicis i les pràctiques es valoraran els coneixements adquirits de la matèria així com el pensament lògic i sistèmic en la resolució d'exercicis fent servir aquests coneixements.
Activitats que no es poden recuperar:
D’acord amb la coordinació del Grau i la direcció de l’Escola d’Enginyeria les activitats següents no es podran recuperar:
Alumnat repetidor:
En el cas d'estudiants repetidors, es podrà validar la nota de les pràctiques del curs anterior, sempre que aquesta sigui superior o igual a 1.25 (sobre 2.5).
Integritat acadèmica:
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les activitats d'avaluació (pràctiques, problemes o exàmens) amb irregularitats comeses per un/a estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran íntegrament amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:
Per aprovar és necessari que l'avaluació de cadascuna de les parts superi el mínim exigit i que l'avaluació total superi els 5 punts. En cas de no superar l'assignatura degut a que alguna de les activitats d'avaluació no arriba a la nota mínima requerida, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 4.5 i la mitjana ponderada de les notes. Amb les excepcions de que s'atorgarà la qualificació de "no avaluable" a qui no participi en cap de les activitats d'avaluació, i de que la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 3.0 i la mitjana ponderada de les notes en cas que s'hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació (i per tant no serà possible l'aprovat per compensació).
Matrícules d'honor:
Per poder obtenir una MH la nota final ha deser igual o superior als 9 punts.Com que el nombre de MHno pot superar el 5% del nombre d'estudiants matriculats, es concediran a qui tingui les notes finals més altes. En cas d'empat, es tindran en compte les resolucions de les proves parcials.
Realització i revisió de les activitats d'avaluació:
És important tenir en compte que els casos en que es pot demanar una reprogramació d'una prova, i el procediment per fer-ho, està descrit a: https://www.uab.cat/web/estudiar/estudis/graus/examens-1345779433305.html.
En el cas d'avaluacions en línia de qüestionaris, es podrà demanar una revisió posteriorment a la data de tancament del qüestionari. Per a la resta d'activitats d’avaluació, s’indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l'estudiant podrà revisar l’activitat amb el/la professor/a. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l’activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l’assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.
Avaluació única:
Aquesta assignatura no preveu avaluació única.
Podeu consultar la normativa acadèmica de la UAB aprovada pel Consell de Govern de la UAB: http://webs2002.uab.es/afers_academics/info_ac/0041.htm
Bibliografia bàsica
Bibliografia complementària
Docker és un projecte de codi obert que automatitza el desplegament d'aplicacions dins de contenidors de programari, proporcionant així una capa addicional d'abstracció i automatització de virtualització d'aplicacions en diferents sistemes operatius. (https://www.docker.com/resources/what-container/)
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Prąctiques d'aula | 411 | Anglčs | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PAUL) Prąctiques d'aula | 412 | Anglčs | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PAUL) Prąctiques d'aula | 431 | Catalą | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PAUL) Prąctiques d'aula | 432 | Catalą | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PAUL) Prąctiques d'aula | 451 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Prąctiques d'aula | 452 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Prąctiques d'aula | 453 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Prąctiques d'aula | 454 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 411 | Catalą | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 412 | Catalą | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 413 | Anglčs | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 414 | Anglčs | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 415 | Anglčs | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 416 | Catalą | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 417 | Catalą | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 418 | Catalą | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 419 | Catalą | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 420 | Catalą | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 421 | Catalą | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 422 | Catalą | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 423 | Catalą | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 424 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 425 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 41 | Anglčs | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(TE) Teoria | 43 | Catalą | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(TE) Teoria | 45 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 47 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |