Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502441 Enginyeria Informàtica | OB | 3 |
2502441 Enginyeria Informàtica | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha requisits oficials, però sí es recomana tenir coneixements bàsics sobre criptografia, xarxes i programació. Aquests coneixements són assolibles amb assignatures prèvies del grau: Xarxes, Informació i Seguretat, Fonamets i Tecnologia de la Informació, i Metodologia de la Programació.
L'objectiu d'aquesta assignatura és que l'alumnat assoleixi uns coneixements bàsics sobre la problemàtica de la seguretat de la informació i els mecanismes existents per a la protecció de sistemes informàtics. D'aquesta manera, l'alumnat pot desenvolupar una visió critica envers la seguretat informàtica. Per altra banda l'alumnat haurà de ser capaç de posar en pràctica alguns aspectes de l'assignatura. Conèixer com es realitzen certs atacs és un pas important per entendre les necessitats de seguretat dels sistemes, i poder després aplicar tècniques de protecció adequades en cada cas.
Mecanismes de seguretat
Gestió de la seguretat i altres aspectes
En aquesta assignatura es veuen mecanismes concrets de seguretat pel disseny de sistemes de protecció de la informació, control d'accés i integritat. S'estudia també una visió global de la seguretat, gestió d'amenaces, es veuen també tècniques de modelat d'amenaces, gestió de riscos, i s'introdueixen disciplines com la informàtica forense i pericial. Cal destacar que l'ordre en el que es tractaran els temes pot variar respecte a l'estipulat en aquesta guia per motius de planificació docent.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions de laboratori | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Sessions de problemes | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Sessions de teoria | 26 | 1,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball tutoritzat | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació i estudi de les proves d'avaluació | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Preparació, estudi i treball autònom de pràctiques i problemes | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
L'assignatura es desenvolupa en 50 hores d'activitats dirigides repartides en sessions de teoria, de problemes i de laboratori. En el plantejament de l'assignatura es potenciarà el treball tutoritzat sobre aspectes concrets de l'assignatura. Aquest treball es divideix en una part supervisada que es realitzarà a les sessions (de teoria, problemes i laboratori), i una part no supervisada que l'alumnat realitzarà de manera autònoma.
Durant el curs es plantejarà un treball a l'alumnat que es realitzarà en grup i/o de forma individual. Aquest treball supervisat varia a cada curs i es planteja a l'inici de curs. Pot consistir en petits exercicis plantejats com a reptes o en un projecte de major entitat.
Durant tot el curs es farà servir l'aula Moodle del Campus Virtual de la UAB com a mitjà principal de comunicació entre el professorat i l'alumnat. Això inclou la publicació de materials, publicació de notes parcials, fòrum de discussió, lliurament de treballs, ...
Competències transversals:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Problemes, exercicis, i activitats | 15% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Proves individuals | 45% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Pràctiques laboratori | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Les activitats d'avaluació es divideixen en activitats individuals i col·lectives tant de caràcter pràctic com teòric. Aquestes activitats es duran a terme al llarg del curs de forma continuada.
Avaluació final i qualificacions:
Sobre l'avaluació continuada que es durà a terme durant el curs es preveu la realització de:
Per poder aprovar l'assignatura cal que l'avaluació de cadascuna de les parts superi el mínim exigit i que l'avaluació total superi els 5 punts.
En cas de no superar l'assignatura degut a que alguna de les activitats d'avaluació no arriba a la nota mínima requerida, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 4.5 i la mitjana ponderada de les notes.
La qualificació de "no avaluable" s'atorgarà a l'alumnat que no participi en cap de les activitats d'avaluació.
Matrícules d’honor. Atorgar una qualificació de matrícula d’honor és decisió del professorat responsable de l’assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00. Es pot atorgar fins a un 5% de MH del totald'estudiants matriculats.
Recuperació de notes de l'avaluació continuada:
Es realitzarà un examen final de recuperació que permetrà recuperar els exàmens parcials. Així mateix, es permetrà un lliurament final per recuperar aquelles pràctiques suspeses (aquest lliurament addicional comportarà una penalització a la nota final de la pràctica). La part de problemes i activitats que no requereix nota mínima no es podrà recuperar.
L’estudiant es pot presentar a la recuperació sempre que s’hagi presentat a un conjunt d’activitats que representin un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura.
Convalidacions parcials a l'alumnat repetidor:
Inicialment, no es planteja la possibilitat de convalidar parts de l'assignatura, ni la realització de proves especials a l'alumnat repetidor. Així i tot, aquest fet es pot reconsiderar a començament de curs en funció dels continguts de cada part.
Dates d'activitats d'avaluació:
Les dates d'avaluació continuada i lliurament de treballs i pràctiques es publicaran al campus virtual i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà al campus virtual sobre aquests canvis, ja que s’entén és el mecanisme habitual d'intercanvi d'informació entre el professorat i l'alumnat.
Així mateix, es detallaran amb prou temps d'antelació els mecanismes d'avaluació, metodologia o funcionament general de l'assignatura que no s'hagin concretat en aquesta guia.
Procediment de revisió de les qualificacions
Per a cada activitat d'avaluació, s'indicarà un lloc, data i hora de revisió en la qual l'alumnat podrà revisar l'activitat amb el professorat. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l’activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l’assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.
Compromís ètic:
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un/a estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació en una activitat avaluable es qualificaran amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:
La nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 3.0 i la mitjana ponderada de les notes en cas que el o la estudiant hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació (i, per tant, no serà possible l'aprovat per compensació). En edicions futures d'aquesta assignatura, a l'alumnat que hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació no se li convalidarà cap de les activitats d'avaluació realitzades.
En resum: copiar, deixar copiar o plagiar (o l'intent de) en qualsevol de les activitats d'avaluació equival a un SUSPENS, no compensable i sense convalidacions de parts de l’assignatura en cursos posteriors.
Avaluació única
L'avaluació única de l'assignatura constarà de les següents activitats d'avaluació:
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada però respecte a les activitats d'avaluació única. La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per l'avaluació continuada.
Bibliografia principal:
Bibliografia complementarias:
Donada la multidiciplinaritat d'aquesta assignatura es faran servir diferents eines i llenguatges de programació depenent de l'activitat concreta a realitzar, tant per les pràctiques com per les activitats i exercicis. Es fan servir lleguatges de programació com Python, o C, i diferent programari i eines de sistemes (principalment Linux).
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 451 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 452 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 451 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 452 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 453 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 454 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 455 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 450 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |