Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502441 Enginyeria Informàtica | OB | 3 |
2502441 Enginyeria Informàtica | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana que l’alumne tingui o repassi coneixements i conceptes de:
Les tècniques de Gràfics per Computador i Visualització Gràfica, en especial les de realisme (rendering) i d'animació per Computador (Computer Animation) són presents en molts àmbits, fonamentalment en l'entreteniment (cinema, televisió, videojocs, etc.) però també en altres com visualització científica, visualització d’imatges mèdiques, cartografia, disseny industrial (realització i simulació tant estàtica com dinàmica de productes) i d'altres.
El fet de veure de forma usual aquestes imatges generades per computador no ha de treure ni minimitzar la complexitat en què han estat dissenyades i generades. En molts casos (fonamentalment l'entreteniment) hi ha d'haver un dissenyador gràfic que dissenyi el personatge, uns guionistes, però també un informàtic que modeli la forma del personatge i defineixi les equacions dinàmiques dels moviments així com que els generi pròpiament.
En aquesta assignatura es pretén presentar els conceptes relacionats amb els diferents processos i algorismes que s'han d'utilitzar per obtenir una imatge realista. No es pretén que es coneguin aquests algorismes per a que els implementeu (molts d'ells ja estan implementats en llibreries gràfiques), sinó per a conèixer les possibilitats de cada algorisme i els paràmetres que s'utilitzen per configurar-los.
S'introdueixen també conceptes bàsics i avançats d'animació per computador tant de trajectòries (rotació i traslació) com d'objectes articulats a fi de saber definir models de cinemàtica i generar moviments d'aquests objectes.
De forma més aplicada es pretén que l’alumne adquireixi habilitats en la llibreria gràfica OpenGL (Open Graphics Library) dins un entorn gràfic Visual C++ amb interfície MFC o entorn Qt.
CONEIXEMENTS: Al finalitzar el curs l'alumne ha de ser capaç de:
HABILITATS: Es pretén que els alumnes adquireixin les següents habilitats:
COMPETÈNCIES: Es pretén que els alumnes adquireixin les següents competències:
BLOC 1. SISTEMES i DISPOSITIUS GRÀFICS
1. Introducció (1 hora)
2. Hardware gràfic (1 hores)
BLOC 2. GRÀFICS 3D. TRANFORMACIONS I MODELAT
3. Transformacions 3D (2 hores)
4. Modelat 3D: Sòlids i Fractals (4 hores)
BLOC 3. REALISME
5. Introducció i tècniques d’antialiasing (1 hora)
6. Il·luminació (4 hores)
BLOC 4. ANIMACIÓ PER COMPUTADOR
7. Animació per Computador (4 hores)
BLOC 5. APLICACIONS
8. Videojocs (4 hores)
9. Realitat Virtual (2 hores)
10. Realitat Augmentada (2 hores)
BLOC 6. TEMES COMPLEMENTARIS
A. Transformacions 2D
B. Modelat 2D
C. Modelat 3D: Corbes i Superfícies
D. Ocultacions
E. Nivells de Gris i Color
F. Morphing
G. Intel.ligència Artificial en Videojocs
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 26 | 1,04 | 2 |
Explicació i resolució de problemes | 12 | 0,48 | 1, 3, 4 |
Resolució d'exercicis pràctics | 12 | 0,48 | 1, 3 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual | 36 | 1,44 | 2, 4 |
Resolució d'exercicis pràctics de manera individual o grupal | 32 | 1,28 | 1, 3, 4 |
Resolució de problemes de manera individual o grupal | 20 | 0,8 | 1, 3, 4 |
Aquesta assignatura ofereix a l'alumnat poder cursar-la en dos itineraris dels quals n’han de triar un. Els itineraris són el de TPPE (Teoria, Problemes, Pràctiques i Examen) i el d'ABP (Aprenentatge Basat en Projectes). A continuació s'expliquen les activitats a realitzar en cada itinerari.
Itinerari TPPE:
El procés d’aprenentatge de l’alumnat es fonamentarà en aquests tres tipus d’activitats: classes de teoria, problemes i pràctiques.
PLATAFORMA VIRTUAL en aquest itinerari: Campus Virtual (http://cv.uab.cat assignatura Visualització Gràfica Interactiva).
TEORIA:
Les classes de teoria s’imparteixen mitjançant classes magistrals amb transparències. Aquestes són accessibles i els alumnes les poden tenir des del primer dia de curs en el gestor documental Caronte (caronte.uab.cat, assignatura Visualització Gràfica Interactiva, Curs VGI).
En aquestes sessions es treballaran les competències transversals:
PROBLEMES:
En les classes de problemes s'explicarà la llibreria gràfica OpenGL, realitzant exercicis de modelat d’objectes 3D, visualització i il·luminació, així com shaders en GLSL.
En 2 dies concrets hi haurà duesentregues lliures de problemes realitzats en horari de seminaris que es puntuaran, podent obtenir en cada entrega, un màxim de 0'5 punts (en total 1 punt) que seran les notes NPrb1 i NPrb2 que es sumaran a la Nota de Teoria.
Els enunciats de problemas i documentació sobre OpenGL són disponibles en la plataforma virtual.
En aquestes sessions es treballaran les competències transversals:
PRÀCTIQUES:
Les pràctiques pretenen capacitar a l'alumnat a definir i desenvolupar aplicacions gráficas en entorns gràfics en C++ amb la llibreria gràfica OpenGL 3.3+ (Open Graphics Library) utilitzant la interfície MFC de Windows. L’entorn gràfic es basa en menús de persianes, diàlegs i comandes de teclat i mouse que es van afegint a l'aplicació a mida que es realitzen les pràctiques fins obtenir una aplicació que les inclogui totes. Es realitzaran pràctiques de visualització 3D i animació 3D.
Els enunciats de les pràctiques estan disponibles en la plataforma virtual en format PDF.
L'assignatura consta de 3 pràctiques distribuïdes en 6 sessions en règim tancat:
Es realitzaran en grups de DUES o TRES persones i per a cada membre es requerirà una dedicació de 30 hores de treball per preparar la pràctica i pensar les preguntes que es formulen en els enunciats, 12 hores en 6 sessions al'aula de PC's tutelades pel professor i 6 hores de treball de l'alumne a l'aula informàtica sense professor.
Cada grup de pràctiques ha d'apuntar-se a un horari de sessions de 12 hores perrealitzar les practiques tutelades pel professor. Per a apuntar-se als grups de practiques s’utilitzarà el gestor Caronte.
L'assistència a les sessions de pràctiques tutelades per professor en la plataforma ÉS OBLIGATÒRIA. S'estudiaran casos d'absència a les sessions de pràctiques degudament justificats.
L'alumne prepara el treball de pràctiques explicat en l’enunciat de pràctiques. Aquesta preparació ha de ser prèvia a la sessió online de pràctiques corresponent. El treball es realitza assistint a les sessions online de pràctiques en els horaris establerts.
La normativa d'entrega i avaluació de pràctiques la podeu trobar en el document de normativa disponible en Caronte (caronte.uab.cat, assignatura Visualització Gràfica Interactiva, curs VGI Curs 2021-22). S'avaluarà el treball de pràctiquesrealitzati es farà un examen individual en l'entrega de cada pràctica.
En aquestes sessions es treballaran les competències transversals:
PLATAFORMA VIRTUAL en aquest itinerari: Caronte (http://caronte.uab.cat assignatura Visualització Gràfica Interactiva, curs VGI Curs 2024-25).
En les classes de seminaris s’anirà alternant entre classe magistral i resolució de problemes o dinàmiques tipus puzle per donar suport a la realització del projecte.
COMPETÈNCIES:
Es pretén que l'alumnat adquireixin (a més de les especificades a l'apartat 5) les següents competències:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entrega de problemes | 0,1 | 2 | 0,08 | 1, 3, 4 |
Entrega de pràctiques | 0,5 | 6 | 0,24 | 1, 3, 4 |
Examen primer parcial | 0,25 | 2 | 0,08 | 2 |
Examen segon parcial | 0,25 | 2 | 0,08 | 2 |
Itinerari TPPE:
L'avaluació es farà de forma continuada. Hi haurà dos exàmens teòric-pràctiques individuals per escrit, amb un pes del 50% cadascun sobre la nota final. La primera prova (Par1) es farà aproximadament a la meitat del semestre i avaluarà els conceptes teòrics y la seva aplicació en problemes sobre transformacions 2D i 3D, visualització 2D i 3D i modelat.
La segona prova (Par2) es realitzarà al final del semestre i avaluarà els conceptes teòrics i les habilitats adquirits en animació per computador i tècniques interactives.
Examen de recuperació: En cas de que la nota de teoria no arribi a l'aprovat, l'alumnat es podrà presentar a un examen de recuperació sobre els continguts de l'examen parcial suspès. Qui vulgui podrà presentar-se a millorar nota sense haver de renunciar a la que hagi obtinguda i es tindrà en compte la millor nota de les dues proves. La nota d'aquest examen serà com a màxim 8.
Hi ha dues entregues de problemes en sessió de problemes valorades cadascuna amb 0’5 punts a sumar a la nota de l’examen parcial (Par1 o Par2). La primera d’exercicis de modelat en OpenGL, on s'avalua les habilitats de l'alumne en la definició de comandes de dibuix OpenGL i transformacions geomètriques per a construir objectes 3D (NPrb1) La segona consta d’un exercici per a obtenir models cinemàtics d’objectes articulats o un exercici de shaders, on s'avalua la capacitat de l'alumne en calcular models de moviment, tant d’objectes com de fonts de llum i en programar amb shaders en llenguatge GLSL (NPrb2)
L'avaluació de les pràctiques (notes Pr_1, Pr_2, Pr_3, Pr_4) es fa mitjançant dues activitats:
INDICADORS DE QUALIFICACIÓ:
La nota final de l'assignatura es calcula de la següent manera (entre parèntesi quadrat les notes mínimes per fer mitja):
CRITERIS D'AVALUACIÓ
CALENDARI D'AVALUACIÓ:
Les dates d'avaluació contínua i de lliurament de treballs es publicaran a la Plataforma Virtual i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà a la Plataforma Virtual sobre aquests canvis ja que s'entén que aquesta és la plataforma habitual d'intercanvi d'informació entre professors i estudiants.
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord ambla normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:
En cas de no superar l'assignatura degut a que alguna de les activitats d'avaluació no arriba a la nota mínima requerida, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 4 i la mitjana ponderada de les notes. Amb les excepcions de que s'atorgarà la qualificació de "no avaluable" als estudiants que no participin en cap de les activitats d'avaluació, i de que la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 3.0 i la mitjana ponderada de les notes en cas que l'estudiant hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació (i per tant no serà possible l'aprovat per compensació).
EN RESUM: copiar, deixar copiar o plagiaren qualsevol de les activitats d'avaluació equival a un SUSPÈS amb nota inferior a 3,5.
Les dates d'avaluació continuada i lliurament de treballs es publicaran a la Plataforma Virtual i poden estar subjectes a possibles canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències; sempre s'informarà a la Plataforma Virtual sobre aquests canvis ja que s’entén que el Campus Virtual o llocs equivalents com Caronte són el mecanisme habitual d'intercanvi d'informació entre professor i alumnat.
AVALUACIÓ ÚNICA:
L'avaluació constarà de les següents activitats d’avaluació:
- Avaluació de la demo de la pràctica seleccionada en que es mostra el treball realitzat a la pràctica (nota D). En cas de que la pràctica es faci en grup aquesta nota serà grupal.
- Examen escrit individual que es realitza sobre la pràctica (nota E).
La nota final de l'assignatura en l’avaluació única es calcula de la següent manera (entre parèntesi quadrat les notes mínimes per fer mitja):
La recuperació de l’avaluació única es farà en la mateixa data que les activitats de recuperació de l’assignatura i s’aplicaran els mateixos criteris d’avaluació esmentats anteriorment. La nota màxima d’aquestes avaluacions de recuperació serà 8.
Itinerari ABP:
L'avaluació es farà també de forma continuada. S’avaluaran les actes que elgrup escriurà després de cada sessió tutoritzada, en la que descriuran les seves discussions i acords, els dos controls escrits durant el semestre i les enquestes d’autoavaluació que cada alumne farà dels seus companys i d’ell mateix. La darrera setmana de curs lectiu els alumnes faran una presentació oral del projecte i entregaran una memòria del treball realitzat. Ambdós seran avaluats per part de tres professors del departament. Els alumnes d’aquest itinerari no realitzaran cap examen escrit.
Per a l’avaluació de l’itinerari d’ABP s’utilitzaran els següents INSTRUMENTS i ACTIVITATS:
INDICADORS DE QUALIFICACIÓ:
La nota final de l’assignatura es calcula de forma ponderada i global tenint en compte les activitats anteriors i el grau d’implicació de cada membre del grup.
NOTA FINAL ASSIGNATURA (10) = (0’6 * Nota Grupal (10) + 0’4 * fassist * Nota Individual (10) + Nota Co-avaluació Companys (0,5) + Nota Co-avaluació Grups (0,5))
En cas de suspendre, el grup pot triar entre millorar el treball per la segona convocatòria seguint les suggeriments del professor o passar-se a l’itinerari TPPE, havent de presentar les pràctiques de l'itinerari.
CRITERIS D’AVALUACIÓ:
1ª Convocatòria |
2ª Convocatòria |
|
Avaluació Continuada: Sí [X] No [ ] |
[ ] no n’hi ha |
|
Avaluació grupal |
Avaluació individual |
[ X ] si n’hi ha Entrega del portafoli. Entrega aplicació gràfica. Presentació oral. |
Avaluació dels controls periòdics. Avaluació portafoli. Avaluació aplicació gràfica. Avaluació presentació oral. |
Seguiment de l’alumnat durant les sessions tutoritzades. Autoavaluació.
|
|
Hi ha examen final (calendari oficial) Sí [] No [ X ] |
||
No presentat: No s’ha fet l’entregadel portafoli o no s’ha fet la presentació oral, o no s’ha fet una entrega de Pràctiques
|
No presentat: No s’ha fet l’entrega del portafoli o no s’ha fet la presentació oral, o no s’ha fet una entrega de Pràctiques. |
AVALUACIÓ ÚNICA:
Aquest itinerari no preveu el sistema d’avaluació única.
CALENDARI D’AVALUACIÓ:
MATERIAL DE L’ASSIGNATURA (apunts, transparències, articles): En la Plataforma Virtual de Caronte (https://caronte.uab.cat) o en Campus Virtual (https://cv.uab.cat) segons itinerari.
BIBLIOGRAFIA BÀSICA:
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA:
ENLLAÇOS WEB:
gluLookAt
. Nate Robin also provide the original GLUT library,(data darrer accés: juliol 2024).En la part de pràctiques utilitzarem el següent framework:
Tot el programari que s'utilitzarà és de lliure accés.
Es recomana disposar d’un portàtil amb placa gràfica compatible amb OpenGL 3.3 o superior.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 440 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 441 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |