Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502441 Enginyeria Informàtica | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana que l’alumne tingui coneixements i capacitats de:
Aquests conceptes corresponen a continguts de les assignatures:
En aquesta assignatura s'introdueixen els conceptes bàsics de Bases de Dades (BD) necessaris tant a nivell de dissenyador de BD com d'usuari.
CONEIXEMENTS: Al finalitzar el curs l'alumne ha de ser capaç de:
HABILITATS: Es pretén que els alumnes adquireixin les següents habilitats:
BLOC 1. PARADIGMES DE BASES DE DADES
1. Introducció. Conceptes bàsics
2. Arquitectura
BLOC 2. BASES DE DADES RELACIONAL
3. Model de dades relacional
BLOC 3. MODEL ENTITAT-RELACIÓ
4. El model Entitat-Relació
BLOC 4. DISSENY DE BASES DE DADES EN RELACIONAL
5. Disseny d’una Base de Dades
6. Normalització
BLOC 5. ACCÉS A FITXERS
7. Nivell intern
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Pressencials | 50 | 2 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Informe Tècnic d'un Cas d'Us | 34 | 1,36 | 1, 3, 4, 8, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Mòdul Consultes SQL | 17 | 0,68 | 8, 10, 11 |
Preparació Prèvia | 35 | 1,4 | 3, 4, 8, 10 |
L'objectiu final de l'assignatura és que l'alumnat sigui capaç de dissenyar i manipular bases de dades relacionals en el context de les aplicacions informàtiques actuals. Per aquest motiu, les classes presencials seran altament pràctiques i es centraran en que l'alumnat consolidi els coneixements que són objectiu d'aprenentatge d'aquesta assignatura.
La metodologia general de l'assignatura es pot dividir en tres activitats:
PREPARACIÓ PRÈVIA. L'objectiu és que l'alumnat pugui aprendre els conceptes que es treballaran a la sessió següent mitjançant diverses activitats proposades pel professorat com pot ser el visionat de vídeos, la lectura de textos, etc. Tot el material necessari (enunciats, scripts de BD, resultats dels problemes) estarà disponible al gestor documental Caronte (http://caronte.uab.cat).
CLASSE PRESENCIAL. L'objectiu és el de consolidar els conceptes vistos i posar-los en valor dins del context de l'assignatura. El professorat vetllarà perquè l'alumnat aprofundeixi en aquests conceptes mitjançant exercicis (més o menys) guiats durant la sessió. Per això les classes presencials es faran en 2 sessions setmanals de 2 hores cadascuna en aules provistes d'oridnadors i connexió al servidor. La distribució serà segons els grups de problemes. Encara que no es prendrà assistència, les classes presencials SÓN OBLIGATÒRIES.
Si per motius de salut pública (per exemple, pandèmia de COVID) les classes s'han de fer en línia, es faran a través de teams https://teams.microsoft.com/ . Qualsevol canvi al llarg del curs es notificarà a Caronte.
TREBALL AUTÒNOM. Es proposen dues activitats: cas d’ús en el disseny d’una base de dades real incloent anàlisis de requisits, disseny i autoaprenentatge de consultes típiques de SQL.
Els enunciats de les pràctiques estan disponibles a la pàgina web en pf i en Caronte (http://caronte.uab.cat).
Les entregues del treball autònom es faran via Caronte.
Competències transversals:
Les competencies T02.03 - Gestionar el temps i els recursos disponibles. Treballar de manera organitzada, T02.05 - Prendre decisions pròpies i T02.08 - Avaluar de manera crítica el treball dut a terme es treballen en l'activitat del disseny d'una BD en que l'alumne haurà de treballar en un grup de 5 persones per fer un informe tècnic sobre el desenvolupament d'una base de dades d'un cas d'us.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen individual de Teoria, Problemes i Pràctiques (re-avaluació) | 70% | 4 | 0,16 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Exàmens parcials individuals de Teoria, Problemes i Pràctiques | 70% | 4 | 0,16 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Informe Tècnic d'un Cas d'Ús | 20% | 3,8 | 0,15 | 1, 3, 4, 8, 11, 12 |
Mòdul Consultes SQL online | 10% | 2,2 | 0,09 | 8, 10, 11 |
CRITERIS D'AVALUACIÓ
L'avaluació del curs consta de 3 parts que contenen: avaluació de teoria, avaluació de problemes, redacció d'un informe tècnic, avaluació de pràctiques i resolució autònoma de consultes SQL.
Nota_Final =0.35 * Nota_Parcial1 + 0.35 * Nota_Parcial2 + 0,2 * Nota_InfTec + 0,1 * Nota_AutoAval
Serà condició necessària per efectuar aquest càlcul que cadascun dels components tingui una puntuació superior a zero, i que la nota obtinguda en els parcials sigui igual o superior a 3. L'estudiant o la estudiant que no compleixi aquestes condicions haurà d'aplicar els criteris de reavaluació que es detallen més avall.
S’ha de tenir una Nota_Final igual o superior a 5 per aprovar l'assignatura. Un estudiant es considera "no-avaluable" només si no ha realitzat cap activitat d'avaluació.
CRITERIS DE REAVALUACIÓ
Es podran acollir al procés de recuperació que es descriu més avall els i les estudiants que no hagin superat l’assignatura aplicant elscriteris esmentats i que estiguin en una de les dues situacions següents:
(A) Reuneixin les condicions per poder realitzar el càlcul de la Nota_Final, però la qualificació total obtinguda és inferior a 5 i superior a 3.5; (Nota_Parcial1,2 ≥ 3 però amb 3,5 ≤ Nota_Final < 5)
(B) Han obtingut una nota inferior a 3 en el parcial1 i/o parcial2, però si s'apliquessin les ponderacions descrites més amunt, la nota final de l'assignatura seria igual o superior a 5; (Nota_Parcial1 i/o Nota_Parcial2 < 3 però amb Nota_Final ≥ 5)
En aquesta prova de reavaluació, que serà escrita i es realitzarà dins de l'última setmana del semestre, els i les estudiants tornaran a ser avaluats o avaluades dels parcials que no han superat les condicions. Per aprovar la reavaluació s'ha d'obtenir una nota igual o superior a 5 del parcial que s'avalui. En cas de recuperar i aprovar els parcials corresponents, la nota final de per cada parcial serà 5 i la nota final de l'assignatura serà el màxim entre [formula Nota_final, 5].
En el cas d'incomplir les condicions per aprovar l'assignatura, es posarà en l'expedient el mínim entre les proves escrites individuals (Nota_Final) i un 4,5.
ALTRA INFORMACIÓ IMPORTANT
Aquesta normativa inclou, entre d'altres:
- la còpia total o parcial d'una pràctica, informe, o qualsevol altra activitat d'avaluació;
- deixar copiar;
- presentar un treball de grup no fet íntegrament pels membres del grup;
- presentar com a propis materials elaborats per un tercer, encaraque siguin traduccions o adaptacions, i en general treballs amb elements no originals i exclusius de l'estudiant;
- tenir dispositius de comunicació (com telèfons mòbils, smart watches, etc.) accessibles durant les proves d'avaluació teòrico-pràctiques individuals (exàmens).
CALENDARI D'ACTIVITATS D'AVALUACIÓ
Les dates de les diferents activitats d'avaluació (exercicis presencials, treballs, etc.) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
Les dates dels exàmens parcials i recuperacions estan previstes en el calendari d'exàmens de la facultat.
"La programació de proves d'avaluació no podrà ser modificada llevat que hi hagi un motiu excepcional i estigui degudament justificat a l'efecte d'una avaluació. En aquest cas, els responsables de les notes, després de consultar als professors i alumnes afectats, proposaran un nou programa dins del període lectiu corresponent. " Apartat 1 de l'article 115. Calendari d'activitats d'avaluació (Normativa Acadèmica UAB)"
PROCEDIMENT DE REVISIÓ DE QUALIFICACIONS
Les dates d'avaluació contínua i de lliurament de treballs es publicaran a Caronte i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà a Caronte sobre aquests canvis ja que s'entén que aquesta és la plataforma habitual d'intercanvi d'informació entre professors i estudiants.
Per a cada activitat d’avaluació, s’indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l'estudiant podrà revisar l’activitat amb el professor. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l’activitat, que seranavaluades pel professorat responsable de l’assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.
PROCÉS DE RECUPERACIÓ
"Per participar en el procés de recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representin un mínim de dos terços de la qualificació total de l'assignatura o mòdul." Article 3 de l'article 112 ter. Recuperació (Normativa acadèmica UAB). L'estudiant ha d'haver obtingut una nota mitjana del curs entre 3,5 i 4,9.
La data d'aquesta prova es programarà en el calendari d'exàmens de la facultat. L'estudiant que estigui present i l'aprovi superarà l'assignatura amb una nota de 5.
AVALUACIÓ ÚNICA
Serà condició necessària que la puntuació sigui igual o superior a 5. L'estudiant o la estudiant que no compleixi aquestes condicions haurà d'aplicar els criteris de reavaluació que es detallen més avall.
IRREGULARITATS EN ELS ACTES D'AVALUACIÓ
Malgrat altres mesures disciplinàries que es considerin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en el cas que l'estudiant cometi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa en la qualificació d'un acte d'avaluació, aquest acte d'avaluació es qualificarà amb zero, independentment del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. Si hi ha diverses irregularitats en l'avaluació d'una mateixa assignatura, la nota final de l'assignatura serà zero". Article 10 de l'article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB).
MATERIAL DE L’ASSIGNATURA: Caronte http://caronte.uab.cat
BIBLIOGRAFIA BÀSICA:
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA:
ENLLAÇOS WEB:
BASES DE DADES RELACIONALS MULTIUSUARI:
SQL- developer, Data Modeller, Oracle (si es vol tenir la BD en local enlloc d'accedir als servidors de l'Escola)
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 411 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 412 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 431 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 432 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 451 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 452 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |