Logo UAB

Enginyeria de Radiofreqüència i Microones

Codi: 102738 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500895 Enginyeria Electrònica de Telecomunicació OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Juan Fernando Martin Antolin
Correu electrònic:
ferran.martin@uab.cat

Equip docent

Juan Fernando Martin Antolin
Ferran Paredes Marco
Paris Velez Rasero

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Haver superat l'assignatura Radiació i Ones Guiades

Objectius

 

L’objectiu global de l’assignatura és proporcionar els coneixements bàsics que permetin l’alumne dissenyar i analitzar components i circuits de comunicacions basats en paràmetres distribuïts, és a dir, línies de transmissió i stubs. Per a això, serà necessari estudiar en primer lloc la propagació en línies de transmissió, els paràmetres fonamentals de les mateixes, incloent la Carta de Smith com a eina per a l’anàlisi i disseny de circuits basats en paràmetres distribuïts. També serà necessari estudiar les xarxes de microones, la matriu de dispersió i les seves propietats fonamentals, i les propietats de simetria de les xarxes de microones. Tot això permetrà abordar amb èxit l’objecti esmentat. L’assignatura té com a objectiu específic que l’alumne sigui capaç de dissenyar circuits i components en base a especificacions.  S’utilitzaran eines de disseny i simulació comercials, disponible al laboratori.

 


Competències

  • Comunicació
  • Dissenyar components i circuits electrònics en base a especificacions
  • Dissenyar, analitzar i proposar components, dispositius, circuits i sistemes de radiofreqüència i microones especialitzats per a sistemes de telecomunicacions
  • Hàbits de pensament
  • Hàbits de treball personal
  • Treball en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Assumir i respectar el rol dels diversos membres de l'equip, així com els diferents nivells de dependència de l'equip.
  2. Avaluar de manera crítica el treball dut a terme.
  3. Desenvolupar el pensament científic.
  4. Desenvolupar el pensament sistèmic.
  5. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  6. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics.
  7. Determinar estratègies òptimes per a la síntesi de components i sistemes comunicacions a partir de les seves necessitats i especificacions.
  8. Dissenyar circuits de radiofreqüència i microones
  9. Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i la transmissió d'idees i resultats.
  10. Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  11. Prevenir i solucionar problemes.
  12. Seleccionar circuits i dispositius electrònics especialitzats per a la transmissió, l'encaminament o enrutament i els terminals, tant en entorns fixos com a mòbils.
  13. Treballar de manera autònoma.

Continguts

Línies de transmissió. Propagació en línies de transmissió- Constant de propagació complexa. Impedància característica. Impedància d’una línia de transmissió carregada. Coeficient de reflexió i transmissió. relació d’ona estacionaria. Carta de Smith. Adaptació d’impedàncies. Pèrdues i dispersió. Tipus de línies de transmissió.

Xarxes de microones. Matriu de dispersió. Propietats de la matriu de dispersió. Paràmetres d’un biport. Matriu de transmissió. Propietats de simetria.

Components i circuits basats en paràmetres distribuïts.

-          Components passius de microones: components discrets i semidiscrets, atenuadors, inversors, divisors de potencia, acobladors direccionals, filtres

-          Components i circuits actius (mescladors, amplificadors, oscil·ladors).

Introducció a les antenes en tecnologia plana.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Disseny de components/circuits de RF microones en base a especificacions 60 2,4 8, 7, 12
Tipus: Supervisades      
Tutories 40 1,6 8, 7, 12
Tipus: Autònomes      
Estudi per part de l'alumne 50 2 8, 7, 12

Activitats dirigides:

Classes magistrals

Seminaris de problemes

Sesions de laboratori

 

Activitats supervisades

Activitats autònomes:

Estudi autònom per part de l'alumne.

Resolució dels problemas de classe.

Preparació de les sessions de Laboratori.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evaluació de les práctiques de laboratori 25% 0 0 1, 8, 7, 6, 10, 12
examens parcials i final 75% 0 0 2, 8, 7, 6, 5, 3, 4, 9, 11, 12, 13

S’avaluarà de forma continuada la part de “exàmens parcials i finals” a partir de al menys dos exàmens parcials (en cadascun hi haurà una tipologia de problemes i una de teoria). Cas de no superar l’avaluació continuada, l’alumne haurà de realitzar l’examen final. Es necessari al menys una nota de 4 sobre 10 de l’examen final per poder superar l’assignatura fent promig  amb les pràctiques. Tanmateix, el promig dels parcials haurà de ser al menys una nota de 4 per poder evitar anar a l’examen final. Aquesta part té un pes del 75%. Els resultats dels informes de pràctiques de laboratori tenen un pes del 25%. Cal aprovar les pràctiques per superar l'assignatura.

La recuperació de les activitats (si fos necessari) es realitzarà després del període lectiu (això no aplica a les pràctiques de laboratori). Els professors es reserven el dret a modificar el procediment d’avaluació en funció de les circumstàncies que puguin aparèixer durant el curs.

Als alumnes repetidors se’ls conservarà la nota de pràctiques si així ho desitgen.

La còpia o deixar copiar implicarà una nota de cero en la corresponent activitat.

Si un alumne es presenta a algun parcial, es considera presentat i avaluable. Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.


Bibliografia

-       D.M. Pozar, Microwave Engineering, 3rd Edition, John Wiley, 2005.

-       I. Bahl, P. Barthia, Microwave Solid State Circuit Design, 2nd Edition, John Wiley, 2003.

-       F. Martín, Artificial Transmission Lines for RF/Microwave Applications, John Wiley, 2015.


Programari

Keysight ADS


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 321 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 321 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 322 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 323 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 320 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt