Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500895 Enginyeria Electrònica de Telecomunicació | OB | 2 |
2500898 Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits formals però es recomana haver cursat les assignatures de Fonaments d'Informàtica i Teoria de Circuits i Electrònica de primer curs.
Es tracta d'una assignatura de formació bàsica que s'imparteix en el segon curs, primer semestre de la titulació i constitueix el nexe d'unió entre les assignatures de primer curs de Teoria de Circuits i Electrònica i els Fonaments d'Informàtica amb l'Arquitectura de Computadors i Perifèrics de segon curs.
L'objectiu de l'assignatura és que els estudiants comprenguin el paper que els sistemes digitals juguen en el món de la informàtica, siguin capaços de dissenyar i implementar circuits digitals de complexitat mitjana-baixa utilitzant portes lògiques i dispositius reconfigurables i entenguin que un computador no és sinó un sistema digital de certa complexitat. A la última part del curs s’aborden les metodologies basades en arquitectures “Unitat de Procés – Unitat de Control (UP-UC)” per resoldre sistemes digitals d’una certa complexitat tot introduint els conceptes basics d’aquestes arquitectures tant en la seva versió “cablejada” (UC feta amb portes i blocs lògics) com “microprogramada” (UC basada en ROM + seqüenciador). Finalment es tanca aquest bloc i l’assignatura veient el disseny d’un processador de codi obert (RISC-V) a partir del seu repertori d’instruccions i aplicant les arquitectures UP-UC anteriors.
Bloc 1. Circuits combinacionals (CC)
Bloc 2. Circuits seqüencials (CS)
Bloc 3. Arquitectura Unitat de Procés-Unitat de Control (UP-UC) i disseny d'un processador
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 18 | 0,72 | 1, 4, 5, 6, 7, 9, 10 |
Classes presencials | 26 | 1,04 | 1, 2, 6, 7, 11, 12 |
Pràctiques de laboratori | 18 | 0,72 | 2, 5, 9, 10, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Estudi de casos | 18 | 0,72 | 5, 7, 9 |
Treballs complementaris de pràctiques | 10 | 0,4 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 39 | 1,56 | 5, 8, 9 |
Estudi del material audiovisual | 18 | 0,72 | 5, 6, 7, 8, 9 |
Preparació de treball al laboratori | 30 | 1,2 | 9, 10 |
Resolució de problemes | 32 | 1,28 | 1, 2, 11, 12 |
L'assignatura s'organitza en tres blocs. Els materials que s'ofereixen a través del Campus Virtual inclouen una sèrie de vídeos que l'estudiantat ha de visualitzar abans d'assistir a classe i que contenen els coneixements teòric-pràctics necessaris per al disseny de sistemes digitals, exercicis interactius de correcció automàtica i una entorn de simulació de sistemes digitals.
L’assignatura s’imparteix en modalitat “problemes d’aula”. Totes les classes presencials es tracten com sessions basades en problemes. Les classes es dediquen a la resolució de qüestions i dubtes dels vídeos, i de casos proposats pel professor. Els estudiants han de participar activament en aquestes classes; no es tracta de classes convencionals "de teoria". Tenen lloc en grups petits (de l'ordre de 40-50 estudiants), condició indispensable per assolir el grau d'interactivitat necessari en una assignatura de caràcter eminentment pràctic.
L'assignatura es completa amb unes pràctiques al laboratori on l'alumnat desenvolupa i simula parts d'un petit processador que s'acaba implementant sobre una FPGA. Es fa servir un entorn de disseny i simulació per a circuits lògics programables d’INTEL-ALTERA. L'alumnat es familiaritza amb els conceptes de captura d'esquemes, simulació funcional, simulació temporal i amb la descripció de sistemes digitals senzills mitjançant un llenguatge de descripció de hardware (VHDL). Cada sessió té una durada de 3h i el treball es desenvolupa en equips de dues persones.
Les tutories podran ser individuals o en petits grups i es faran a demanda i en coordinació entre cada professor i els estudiants. També hi podran haver tutories col·lectives que podrà proposar l’equip docent, però aquestes requeriran l’enviament previ al fòrum corresponent del Campus Virtual (CV) d’aquelles preguntes concretes sobre conceptes o exercicis que calgui resoldré per tal que el professorat pugui planificar i realitzar adequadament la tutoria.
Competències transversals. En aquesta assignatura es treballen i avaluen les següents competències transversals:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
3 proves parcials i/o prova final | 50% | 8 | 0,32 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12 |
Lliurament de problemes | 20% | 8 | 0,32 | 5, 6, 7, 8, 9 |
Pràctiques de laboratori | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 12 |
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
a) Procés i activitats d'avaluació programades
L'avaluació dels estudiants inclou les següents activitats:
La nota del curs obtinguda per avaluació continua (AC) es calcula a partir de:
d’acord amb la fórmula: AC = PP · 0,5 + PL · 0,3 + Pb · 0,2
on PP = (PP1+PP2+PP3)/3
Per aprovar el curs per avaluació continua s’han de complir les següents condicions:
b) Programació d’activitats d’avaluació
Les dates de les proves d'avaluació i del lliurament d'exercicis es publiquen a l’inici del curs al Campus Virtual (CV) i a la web de l’Escola (apartat d’exàmens), i poden estar subjectes a canvis de programació a causa de situacions imprevistes. Qualsevol modificació d'aquestes s'avisarà a través d'aquesta plataforma.
És important puntualitzar que no es realitzarà cap examen a cap estudiant fora dels dies programats a l'efecte, llevat que hi concorrin causes justificades que s'hagin informat abans de la data prevista, i amb el consentiment del professor.
c) Procés de recuperació
L’activitat 1 d’avaluació corresponent a la teoria es pot recuperar en la prova final.
Si finalment PP < 5 o PL < 5, la nota final de l'assignatura serà el valor més baix entre la nota AC i 4,5.
Les activitats 2 i 3 (lliurament d'exercicis i visualització dels vídeos) que correspon a un 20% de la nota final i l’activitat 4 (pràctiques de laboratori) que correspon a un 30% de la nota final no es poden recuperar.
d) Procediment de revisió de les qualificacions
Les notes de les activitats d'avaluació es publiquen en el CV. S’informarà del procediment de revisió un cop publicades les notes i normalment consistirà en establir un termini perquè els estudiants sol·licitin la revisió i en funció de les peticions rebudes s’informarà a l'estudiantat sobre la data i termini concret per fer la revisió. Si l'estudiant no segueix el procediment establert a la revisió o no es presenta a la revisió no es revisarà posteriorment aquesta activitat.
e) Qualificacions especials
• s'avaluarà amb un "no-avaluable" a l’estudiant que no hagi participat en cap prova d'avaluació o pràctiques de laboratori.
• per obtenir una "matrícula d'honor (MH)" la nota final obtinguda per l'estudiant ha de ser ≥ 9,0. No obstant això, atès que el nombre de MHs no pot excedir el 5% del nombre d'estudiants matriculats en l'assignatura, aquesta condició no és suficient i, per tant, les MH s'assignaran als estudiants que hagin obtingut les qualificacions més altes.
f) Conseqüències de les irregularitats comeses pels estudiants: còpia i plagi,...
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un/a estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació en una activitat avaluable es qualificaran amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:
En edicions futures d'aquesta assignatura, l'alumnat que hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació no se li convalidarà cap de les activitats d'avaluació realitzades.
En resum: copiar, deixar copiar o plagiar (o l'intent de) en qualsevol de les activitats d'avaluació equival a un SUSPENS, no compensable i sense convalidacions de parts de l’assignatura en cursos posteriors.
g) Avaluació dels estudiants repetidors
Els estudiants que van realitzar i aprovar les pràctiques de laboratori l'any anterior, però que van suspendre l'assignatura, poden optar per no repetir les pràctiques el curs actual. En aquest cas, la nota de pràctiques (PL) serà un 5, independentment de la nota obtinguda el curs anterior. La llista d'estudiants que poden triar no realitzar les pràctiques es publica en el CV al començament del curs. Si, de tota manera, un estudiant vol repetir les pràctiques, haurà d'informar via correu electrònica al professor responsable de les pràctiques.
Si un estudiant ha comès irregularitats (còpies/plagi) en alguna activitat d'avaluació en una convocatòria anterior de l'assignatura no tindrà dret a que se li convalidin les pràctiques (si les tingués aprovades).
A partir de la segona matrícula i si l' estudiant té les pràctiques aprovades i opta per convalidar-les, pot escollir que el sistema d' avaluació sigui:
nota final = 0,5 * prova final + 0,3 * nota de les pràctiques del curs anterior (un 5) + 0,2 * nota exercicis curs anterior (un 5)
Si l' estudiant suspèn té una segona oportunitat en aquesta alternativa 2) que seria fer de nou un examen final de tota la matèria en les dates de la recuperació final, mantenint-se les mateixes condicions per les pràctiques i els exercicis (màxim un 5)
Per poder optar a aquesta avaluació diferenciada(2), l' alumnat repetidor l'ha de demanar al responsable de l'assignatura mitjançant correu electrònic coma molt tard15 dies després de l' inici de les classes.
Per fer les pràctiques utilitzarem el software d'Altera Quartus II 9.0 WebEdition. Els alumnes s'hauran d'instal·lar aquest software, que no requereix cap tipus de llicència.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 311 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 312 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 313 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 331 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 332 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 311 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 312 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 313 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 314 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 315 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 316 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 317 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 318 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 319 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 320 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |