Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502445 Veterinària | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits oficials, si bé és convenient que l'estudiant hagi superat l'assignatura Biologia animal i cel·lular del primer semestre del primer curs del Grau. Així mateix, és important la constància en el treball diari i la capacitat d'observació.
La Morfologia I és una assignatura bàsica del primer curs que contribueix a aconseguir que l'estudiant conegui l'estructura i l'organització dels animals domèstics per a comprendre la funció dels òrgans, aparells i sistemes que conformen l'organisme animal, tant al llarg del desenvolupament de l'individu com en la seva etapa adulta. En concret, la Morfologia I se centra en l'estudi de l'embriologia general, dels teixits bàsics que formen l'organisme i de l'aparell locomotor. Les assignatures Estructura i funció del sistema nerviós, Morfologia II i Fisiologia complementen els continguts relacionats amb l'estructura i funció del conjunt d'aparells i sistemes del cos animal.
Els objectius formatius de l'assignatura són:
- Comprendre l'origen i l'organització de la estructura dels animals durant el seu desenvolupament, els conceptes bàsics dels mecanismes que controlen el seu desenvolupament embrionari així com l'etiologia i el significat de les anomalies del desenvolupament.
- Comprendre l'estructura microscòpica de les cèl·lules i dels teixits com a base per a l'estudi dels òrgans que formen els animals domèstics.
- Comprendre la forma, estructura, disposició i funció dels òrgans que componen l'aparell locomotor en les diferents espècies d'interès veterinari.
- Utilitzar la terminologia embriològica, histològica i anatòmica de forma correcta i adequada.
- Saber utilitzar el coneixement embriològic, anatòmic i histològic com a base per l'estudi d'altres matèries preclíniques i clíniques.
- Accedir i utilitzar de forma autònoma i adequada les fonts d'informació embriològica, anatòmica i histològica.
El procés d'aprenentatge dels continguts de l'assignatura es realitza de forma integrada mitjançant l'assistència a les classes magistrals i a les sessions pràctiques. L'assignatura s'estructura en tres grans blocs, els continguts dels quals es detallen a continuació.
BLOC 1. EMBRIOLOGIA GENERAL (2,5 ECTS)
Concepte de l'Embriologia.
Període germinal.
Període embrionari o organogenètic.
Període fetal.
Nocions de Teratologia
BLOC 2. HISTOLOGIA (2 ECTS)
Introducció.
Teixits bàsics
BLOC 3. APARELL LOCOMOTOR (4,5 ECTS)
Generalitats
Membre toràcic
Coll, dors, tòrax i abdomen
Membre pelvià
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 38 | 1,52 | 3, 5, 6, 8, 9, 10, 13 |
Pràctiques de laboratori | 77,5 | 3,1 | 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 103,5 | 4,14 | 1, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 13 |
La metodologia utilitzada en el procés d'ensenyament i aprenentatge de l'assignatura es basa en que l'estudiant treballi la informació que se li posa al seu abast per diferents mitjans. La funció del professor és ajudar-lo en aquesta tasca, no només amb alguna informació o indicant-li on pot obtenir-la, sinó també dirigint i supervisant que el procés d'aprenentatge es desenvolupi de manera eficaç. En sintonia amb aquestes idees, i d'acord amb els objectius de l'assignatura, el desenvolupament del curs es basa en les següents activitats:
Classes magistrals: Mitjançant les classes magistrals l'estudiant adquireix els coneixements científics propis de la disciplina, que haurà de completar amb l'estudi personal i autònom dels temes explicats.
Sessions pràctiques: Les classes pràctiques apropen els models teòrics a la realitat i reforcen, completen i permeten aplicar els coneixements adquirits a les classes magistrals. Al començament del curs, l'estudiant rebrà una guia de pràctiques on es descriuen els continguts que s'estudiaran al llarg de cada sessió. A les classes pràctiques, mitjançant el treball en grups reduïts, s'estudien les disseccions, ossos, preparacions d'òrgans aïllats, models, radiografies, talls histològics, etc. A partir de la observació d'aquests espècimens l'estudiant adquireix un concepte tridimensional de la disposició estructural, que permetrà comprendre, per exemple, el moviment de les articulacions, la biomecànica dels músculs, la distribució de vasos i nervis, o la juxtaposició d'estructures adjacents. A les sessions pràctiques l'alumne desenvolupa, a més, destresa manual i habilitats como la curiositat i la capacitat d'observació. Es controlarà l'assistència a les pràctiques.
El seguiment de l'aprenentatge de l'estudiant tindrà lloc mitjançant diferents proves d'avaluació continuada que es desenvoluparan a les sales de dissecció i microscòpia. Aquestes proves permetran seguir l'aprofitament dels continguts de les sessions pràctiques i també la integració amb els continguts adquirits a les classes magistrals.
El material docent utilitzat a la assignatura estarà disponible a la plataforma Moodle.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Controls individuals al llarg del curs en les sales de microscòpia i dissecció | 5 | 0 | 0 | 1, 7, 9, 11, 12, 13 |
Examen final pràctic del bloc 2 a la Sala de microscòpia | 12 | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 7, 10 |
Examen final pràctic del bloc 3 a la Sala de dissecció | 30 | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 7, 9, 12, 13 |
Exàmens escrits (2 parcials) | 53 | 5 | 0,2 | 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 13 |
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única. L'avaluació es desenvoluparà al llarg de tot el curs, el que permetrà fer un seguiment del procés d'ensenyament i aprenentatge, incentivar l'esforç continuat al llarg del semestre i verificar si s'assoleixen les competències assignades a l'assignatura en el pla d'estudis
Avaluació de les sessions pràctiques: Es realitzaran 5 controls o proves d'avaluació continuada al llarg del curs; 3 controls corresponents al bloc d'histologia i 2 controls dedicats a l'estudi de l'aparell locomotor. La nota dels controls suposarà el 5% de la nota final obtinguda (la nota dels controls no fa mitjana per aprovar els diferents blocs, també en el cas dels alumnes repetidors de l'assignatura). A més, amb l'objectiu que l'estudiant integri els continguts dels diferents blocs pràctics, als exàmens escrits de cadascun dels blocs s'introduiran preguntes corresponents a les sessions pràctiques. L'avaluació dels continguts pràctics del Bloc 1 (Embriologia) s'integrarà completament a l'examen escrit corresponent, i la valoració en conjunt del Bloc 1 suposarà un 25% de la nota final de l'assignatura. L'avaluació dels continguts pràctics del Bloc 2 (Teixits bàsics) es durà a terme mitjançant un examen de microscopi, i suposarà un 12% de la nota final de l'assignatura. L'avaluació dels continguts pràctics del Bloc 3 (Aparell locomotor) es durà a terme mitjançant un examen oral, que es realitzarà a la sala de dissecció sobre els espècimens utilitzats durant les sessions pràctiques d'Anatomia. L'examen pràctic oral del Bloc 3 (Aparell locomotor) suposarà un 30% de la nota final de l'assignatura. Es requerirà una nota mínima de 4,5 punts sobre 10 als exàmens pràctics de microscopi i oral de l'aparell locomotor per poder fer el promig amb la resta de qualificacions i poder superar l'assignatura.
Exàmens escrits: Es portaran a terme dos exàmens parcials: un primer en finalitzar el Bloc 1 (Embriologia general) i un segon parcial que inclourà el Bloc 2 (Teixits bàsics) i el Bloc 3 (Aparell locomotor). En aquests exàmens s'avaluaran tant els conceptes teòrics com els pràctics corresponents a cadascuna de les parts. En conjunt, els exàmens escrits suposaran un 53% de la nota final. Cadascun dels blocs s'ha de superar per separat amb una nota mínima de 4,5 punts sobre 10 per poder fer mitjana amb les altres qualificacions i superar l'assignatura. Els exàmens teòrics permetran avaluar la integració dels coneixements teòrics amb els adquirits en les sessions pràctiques de l'assignatura, la capacitat de relacionar conceptes i d'anàlisi i, en definitiva, mostrar la maduresa final de l'alumne.
La següent taula mostra el pes de cadascuna de les parts sobre la nota final:
|
|
|
Respecte al 100 total de Morfologia I |
|||
|
Pes ETCS |
Pes % |
% Controls |
%Ex. Pràctic |
% Ex. Teòric |
TOTAL (100%) |
Embriologia |
2,50 |
27,8 |
|
|
25 |
25 |
Teixits bàsics |
2,00 |
22,2 |
|
12 |
11,1 |
23,1 |
Locomotor |
4,50 |
50,0 |
|
30 |
16,9 |
46,9 |
TOTAL |
9,00 |
100,0 |
5 |
42 |
53 |
100 |
Se superarà l'assignatura amb una nota final de 5 o superior, després de fer el promig de les diferents parts de l'assignatura.
Els alumnes que no superin el 4.5 sobre 10 als exàmens pràctics de microscopi i oral de l'aparell locomotor o a algun dels blocs en els dos exàmens escrits parcials tindran ocasió de recuperar-los durant el període d'exàmens de final del semestre. La avaluació continuada de pràctiques no podrà ser recuperable.
L'alumne que no s'hagi presentat a cap dels exàmens parcials, incloent teòrics i pràctics serà considerat como a No Avaluable. L'alumne que s'hagi presentat a un examen parcial i després no faci més exàmens serà considerat com Suspès. En el cas de que un alumne hagi suspès l'assignatura, es podran guardar les notes d'aquells blocs que s'hagin superat completament (Embriologia, Teixits bàsics i Locomotor).
Texts d'Anatomia
Texts d'Embriologia
Texts d’Histologia
Atles d'Anatomia
Atles d'Histologia
Cd's d'Histologia
Enllaços web d’Embriologia
Enllaços web d'Anatomia
Enllaços web d'Histologia
Kahoot, eina molt útil per a professors i estudiants que permet aprendre i repassar conceptes de forma molt entretinguda.
Acrobat Reader, una eina necessària per accedir als atles virtuals.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 3 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 4 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 5 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 6 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 7 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 2 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |