Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502445 Veterinària | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
FISIOLOGIA (conceptes generals dels òrgans i sistemes del organisme)
BIOQUÍMICA (mecanismes moleculars de les funcions bàsiques de l’organisme)
Contextualització. Tercer curs del grau (primer i part del segon semestre).
Objectius generals. Dotar a l'estudiantat dels conceptes bàsics i fonamentals en l'ambit de la Farmacologia. Conèixer els fàrmacs, com actúen i quins son els seus efectes farmacològics, que constitueixen la base de la Terapèutica Farmacològica
Objectius Formatius: Que l’alumnat adquireixi els principis bàsics de la Farmacocinètica (administració, absorció, distribució, metabolisme i excreció) i la Farmacodinàmia (mecanisme d’acció) interaccions i efectes indesitjables que determinen l’us racional i apropiat dels fàrmacs els diferents camps de la Farmacologia aplicada.
PROGRAMA TEÒRIC/PRÀCTIC/EXAMENS
-TEÒRIC
Introducció a la Farmacologia
I. Farmacocinètica
Processos ADME. Administració i absorció dels fàrmacs a través de les membranes. Distribució dels fàrmacs en l’organisme. Biotransformació dels fàrmacs. Excreció dels fàrmacs. Farmacocinètica.
II. Farmacodinàmica
Principis generals de l’acció de fàrmacs. Dianes de l’acció farmacològica: els receptors. Tipus de receptors. Receptors acoblats a canals, acoblats a proteïnes G, que controlen la transcripció gènica. Regulació dels receptors: up- i down-regulation. Altres dianes de l’acció farmacològica. Els anticossos específics com a fàrmacs. Teràpia gènica.
III. Factors que limiten l’eficàcia dels fàrmacs
Interaccions entre fàrmacs. Reaccions adverses als fàrmacs.
IV. Fàrmacs que actuen en el Sistema Servios Periféric
Aspectes generals de la farmacologia del sistema nerviós perifèric. Farmacologia de la Transmissió colinèrgica. Farmacologia de la transmissió noradrenèrgica. Farmacologia dels blocants de la placa motora.
V. Fàrmacs que actuen sobre els sistemes orgànics principals
Fàrmacs que actuen sobre la funció cardíaca i el sistema vascular. Fàrmacs que actuen sobre el sistema respiratori. Fàrmacs que actuen sobre l’hemostàsia. Farmacologia de l'aparell digestiu. Fàrmacs amb acció diürètica. Regulació farmacològica del sistema endocrí.
VI. Farmacologia del Sistema Nerviós Central
Generalitats del sistema nerviós central. Analgèsics. Fàrmacs sedants i tranquil·litzants. Antidepressius. Fàrmacs antiepilèptics o anticonvulsivants. Fàrmacs anestèsics.
VII. Fàrmacs antiinflamatoris, antial·lèrgics i immunomoduladors
Fàrmacs antiinflamatoris esteroïdals. Fàrmacs antiinflamatoris no esteroides (AINE). Fàrmacs antihistamínics. Fàrmacs immunomoduladors.
VIII. Antiinfecciosos
Principis generals dels tractaments farmacològics amb antimicrobians. Betalactàmics: Penicil·lines i Cefalosporines. . Aminoglicòsids i Polipeptídics. Quinolones. Sulfamides. Tetraciclines i Fenicols. Macròlids i Lincosamines. Antimicòtics i antivírics. Antiparasitaris: Antihelmíntics, Ectoparasitaris i Antiprotozoaris.
IX. Citotoxics i altres antitumorals
Fàrmacs antineoplàstics.
X. Altres
Fonts per a la obtenció de nous fàrmacs
-PRÀCTIQUES
Tècniques analítiques (lab). Absorció de fàrmacs (lab). unió a proteïnes plasmàtiques (lab). Excreció de fàrmacs (lab). Formes Farmaceutiques i Formulació (lab). Problemes de farmacocinètica (aula). Discussió article (aula). Drug Discovery (aula d'informàtica). Cas 1 (aula). Farmacologia de la Unió neuromuscular (aula d'informàtica). Cas 2 (aula). Bany d’organs: fàrmacs colinèrgics (lab). Cas3 (aula). Cardiolab (aulad'informàtica). Com escriure article científic (aula).
-EXAMENS
3 examens parcials i 1 exàmen de recuperació
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Teòriques (Magistrals) | 50 | 2 | 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
Classes pràctiques | 12 | 0,48 | 1, 2, 6, 7, 9 |
Discussio articles | 2 | 0,08 | 1, 3, 6, 8, 10, 11 |
Discussió casos | 6 | 0,24 | 2, 3, 4, 5, 7, 11 |
Seminaris | 6 | 0,24 | 2, 6, 7, 10, 11 |
Simulacions informàtiques | 4 | 0,16 | 2, 4, 6, 8, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 103 | 4,12 | 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
Preparació treball/article/simulacions | 30 | 1,2 | 2, 3, 4, 5, 6, 10, 11 |
- Classes de teoria: presencials
- Seminaris: L'objectiu és reforçar els conceptes que s'han desenvolupat a les classes de teoria, mitjançant exercicis pràctics o problemes.
- Classes pràctiques: aquestes es duen a terme en el laboratori experimental. Els alumnes/as treballen amb models experimentals in vitro i aprenen les técniques bàsiques per treballar en el laboratori.
- Simulacions informàtiques: Aquí els alumnes/as realitzen experiments virtuals a través de programes de Farmacologia orientats a reforçar determinats conceptes explicats en el programa teòric.
- Autoaprenentatge: discussió de casos i articles. Els/les estudiants hauran de resoldre pel seu compte determinats casos proposats pel professorat, i que hauran de desenvolupar en grup. Es farà una discussió en comú. Els grups de treball seran de màxim 4 estudiants i un mínim de 3 . En el cas de la discussió d'articles, els/les estudiants hauran de preparar la presentació oral sobre diferents articles proposats pels professors/res.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
3 Exàmens | 80% | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Autoaprenentatge: Unió neuromuscular | 4 | 2 | 0,08 | 5, 6 |
Casos (3) (avaluats durant sessió) | 4 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Desenvolupament de nous medicaments | 4 | 2 | 0,08 | 11 |
Examen recuperació | 80 % | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Presentació i Discussió article (1) (avaluat durant la sessió) | 4 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Treball escrit (article científic) | 4 | 0 | 0 | 1, 3, 4, 8 |
El sistema d'avaluació consta de proves referides a la part teòrica/pràctica presencial del programa (classes teòriques, seminaris i pràctiques) i dels treballs d'autoaprenentatge (casos, treballs i discussió d'articles). L'assistència al programa pràctic és obligatori. L'alumna/e que falti a més d'una sessió pràctica sense justificació li quedarà el programa pràctic suspès i l'haurà de repetir.
Avaluació teòrico-pràctica:
questa assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
*Nota final:
Exàmens finals de recuperació.
Els exàmens de recuperació consten d'una prova independent per cada parcial. Els/les estudiants que han suspès algun parcial amb menys d'un 4, que el promig dels tres parcials sigui ingferior a 5, o que vulguin millorar la nota d’alguna de les tres activitats avaluatives es podràn presentar al parcial que els convingui.
No avaluable
En el cas que una alumna/e no s'hagi presentat a cap dels examens parcials, ni a cap examen de recuperació, se li considerarà l'assignatura com a no avaluable
Característiques:
Els/les alumnes hauran de notificar en mínim 4 dies d’antelació respecte al dia de l’examen la seva participació.
Les condicions per superar l’assignatura són les mateixes que les descrites anteriorment (*Nota final).
Si la nota assolida a l'examen de recuperació és inferior a la nota del parcial que es pretenia superar, es tindrà en compte la nota més alta.
REPETIDORS/REPETIDORES
Les notes dels treballs en equip es mantenen per als repetidors/repetidores. En el cas que un repetidor/repetidora vulgui millorar la nota d'algun dels treballs en equip, pot comunicar-ho a l'equip docent per incloure'l en el llistat d'alumnes de la pràctica en concret.
- ADAMS, H.R. Veterinary Pharmacology and Therapeutics. Iowa State University Press/Ames, 8ª Ed (2001)
- BOOTHE, D.M.. Small Animal Clinical Pharmacology and Therapeutics. 1a edició. W.B. Saunders, 2001
- BAÑOS, JE, FARRE, M. Principios de Farmacologia clínica: bases científicas de la utilización de medicamentos. Ediciones Masson, (2002).
- BRUNTON LL et al. Goodman and Gilman: Las Bases Farmacológicas de la Terapéutica. Editorial McGraw-Hill Interamericana, 11ª ed., (2006)
- BOTANA, LM. Farmacologia Veterinaria, (2016) on line:
- BRUNTON LL et al. Goodman and Gilman: Las Bases Farmacológicas de la Terapéutica. Editorial McGraw-Hill Interamericana, 11ª ed., 2006
- FLOREZ, J, ARMIJO, JA, MEDIAVILLA, A. Farmacología Humana. Barcelona: Elsevier España, 6a Ed (2014).
- GIGUÈRE S, PRESCOTT SF, BAGGOT JD, WALKER RD & DOWLING PM. Antimicrobial Therapy in Veterinary Medicina. 5th Edition (2013)
- HILAL-DANDAN, R, BRUNTON, LL. Goodman & Gilman's: Manual of Pharmacology and Therapeutics. New York: Mc-Graw-Hill Interamericana, 2nd Ed (2014).
- HITNER H, NAGLE B. Introducción a la Farmacología. Editorial Mc-Graw-Hill Interamericana, 5ª ed, (2007)
- KATZUNG B G, MASTERS SB, TREVOR AJ. Farmacología básica y clínica. Editorial McGraw-Hill Interamericana, 11a ed, 2010
- PLUMB, DC. Plumb's Veterinary Drug Handbook, 9 Ed (2018)
- RANG AND DALE. Pharmacology, 9 Ed (2019)
- RIVIERE, JE, PAPICH, MG. Veterinary Pharmacology and Therapeutics 9 Ed (2009)
- Flashcards de Farmacologia bàsica. Com accedir-hi: entrar a la web de la biblioteca: https://www.uab.cat/biblioteques/ Desprès a revistes digitals i finalment posar: Flashcards de Farmacologia básica (hi ha tb una entrada de Flashcards de Rang&Dales)
ALTRES FONTS ONLINE
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/
World Wide Science.org
Ref seek
BASE (Bielefeld Academia Search Engine)
Neuromuscular Pharmacology. Sheffield BioScience programs. 2 Woodgates Mount, North Ferriby, UK (2020).
Cardilab. Biosoft (UK and USA) info@biosoft.com www.biosoft.com (2000)
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 3 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 3 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 4 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 5 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 6 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 1 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 2 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 3 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 4 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 5 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 6 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | anual | tarda |
(TE) Teoria | 2 | Català/Espanyol | anual | tarda |