Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501925 Ciència i Tecnologia dels Aliments | OT | 4 |
2502445 Veterinària | OT | 5 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Aquesta assignatura és una assignatura optativa multiús ja que la poden cursar l'alumnat del grau de CiTA (4r curs) i del grau de Veterinària dins l'itinerari de Ciència dels Aliments (5è curs). Tot i que no hi ha pre-requisits oficials, és convenient que l’estudiant hagi cursat les següents assignatures a CiTA (Mètodes de processament d’aliments I i II, Pràctiques de planta pilot) i Veterinària (Ciència dels Aliments, Tecnologia dels Aliments i Higiene i Inspecció dels Aliments).
L’assignatura de Ciència i Tecnologia de la Llet és una assignatura optativa i pertany a la matèria Tecnologia dels Aliments. Aquesta assignatura, de finalitat orientativa cap a l'especialització en futures activitats professionals, complementa la formació de les assignatures de Mètodes de processament d’aliments I i II, i Pràctiques de Planta Pilot. L'objectiu general de l’assignatura és que l'alumnat tingui una formació profunda en la indústria làctia, capaç de donar resposta a la preparació exigida pel mercat de treball, fortament marcat per la necessitat de rendibilitzar els processos productius tecnològics.
Objectius de l’assignatura:
Història i situació actual de la indústria làctia. Característiques generals de la llet. Microbiologia de la llet. Components majoritaris i minoritaris (proteïnes, lípids, lactosa i altres carbohidrats, minerals, vitamines, enzims, ...). Llet de cabra i ovella
Bloc II. Tecnologia de la llet
Tractaments de la llet a la granja. Tractaments inicials de la llet a la indústria. Pasteurització i esterilització. Llets concentrades i deshidratades. Modificacions relacionades amb els tractaments inicials, produïdes pel calor i per la concentració i deshidratació.
Bloc III. Tecnologia dels derivats lactis
Nata, mantega, gelats, batuts i postres. La coagulació de la llet. Iogurt i altres llets fermentades. Formatge. Subproductes de la indústria làctia (sèrum de formatgeria). Caseïnes, caseïnats, proteïnes del sèrum i coprecipitats.
Bloc IV. Tendències actuals en el mercat dels productes lactis
Llets i productes lactis especials (sense lactosa, amb vitamines, amb productes funcionals, probiòtiques, prebiòtiques, simbiòtiques, llets maternitzades, ...).
PROGRAMA DE PRÀCTIQUES
P1. Estandardització de la llet. Nata i mantega (4 h)
P2. Elaboració de gelat (4 h)
P3. Elaboració de formatge madurat (4 h)
P4. Elaboració de iogurt (3 h)
PROGRAMA DE SEMINARIS
CASOS (ABP: aprenentatge basat en problemes).
S1. Resolució i discussió dels casos (3 h)
S2. Resolució i discussió dels casos (3 h)
La repartició i presentació dels casos es farana classe i el seguiment dels casos per tutories.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 10, 11, 12, 13, 14 |
Pràctiques de Planta Pilot | 15 | 0,6 | |
Seminaris | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Visita indústria làctia | 2 | 0,08 | 3, 4, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Autoaprenentatge | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Avaluació | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Estudi | 44 | 1,76 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 16 |
1. Classes teòriques.
L’alumnat adquireix els coneixements científics propis de l’assignatura assistint a les classes expositives (magistrals) i complementant-les amb l’estudi personal dels temes explicats. Aquestes classes són les activitats en les quals s’exigeix menys interacció a l’estudiantat ja que estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió dels coneixements del professor cap a l’alumnat.
2. Seminaris i Treball d’autoaprenentatge (ABP: aprenentatge basat en problemes)
Els seminaris estan concebuts per discutir i resoldre dubtes i aprofundir en la matèria. Al llarg del curs es plantejaran casos relacionats amb la llet i els productes lactis. Aquests casos es desenvoluparan mitjançant el següent esquema de treball: presentació i assignació dels casos a resoldre, seguiment dels casos per tutoria, i resolució del cas per exposició oral. Aquests casos es desenvoluparan mitjançant 2 seminaris.
3. Pràctiques de planta pilot
La part de desenvolupament pràctic d’aquesta assignatura es farà en grups reduïts a la planta pilot de Tecnologia dels Aliments. L’objectiu de les classes pràctiques és completar, aplicar i reforçar els coneixements adquirits a les classes teòriques. L'alumnat realitzarà les sessions pràctiques seguint un guió que prèviament s’hauran de llegir. A partir dels coneixements adquirits a la planta pilot, dels resultats obtinguts i de la bibliografia subministrada pel professorat, l’alumnat haurà de respondre i entregar qüestionaris sobre les pràctiques de planta pilot amb la fi de fixar els continguts pràctics.
4. Visita a indústria làctia
Les visites a les empreses són de gran importància docent en tant que es recolzen en tècniques i materials per l’aprenentatge, influenciant molt positivament en la millora de l’aprenentatge, així com en la motivació de l'estudiantat. Al llarg del curs acadèmic es preveu fer una o dos visites a indústries làcties.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats cooperatives (seminaris ABP, resultats de les pràctiques de planta pilot, i petit treball d'autoaprenentatge). | 45% (20% pràctiques, 20% ABP i 5% petit treball autoaprenentatge) | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Control parcial Bloc I i control global incloent tots els blocs, casos i pràctiques (15% control parcial i 40% control global) | 55% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Les competències d’aquesta assignatura seran avaluades mitjançant:
Per aprovar l’assignatura es demana una mitjana de 5 punts (sobre 10) tenint en compte aquests mínims:
L’alumnat que s’aculli a l’avaluació única ha de fer les pràctiques de planta pilot (PPP) i els seminaris de resolució de casos (SEM) en sessions presencials i és requisit tenir-les aprovades, i l’avaluació i pes sobre la nota final d’aquestes serà igual que els de l’avaluació continuada (PPP 20%, SEM 20%).
L’avaluació única consisteix en una prova de síntesi única (amb preguntes a desenvolupar de tipus mitjà-llarg) sobre els continguts de tot el programa de teoria (Blocs I-IV, i de les pràctiques).
La nota obtinguda en la prova de síntesi és el 60% de la nota final de l’assignatura, l’obtinguda a les pràctiques el 20%, i els seminaris el 20% restant.
La prova d’avaluació única es farà coincidint amb la mateixa data fixada en calendari per a la darrera prova d’avaluació continuada i s’aplicarà el mateix sistema de recuperació i de revisió de notes, i el mateix criteri de no avaluable que per l’avaluació continuada.
L’alumnat que s’aculli a l’avaluació única lliurarà totes les evidències juntes el mateix dia que el fixat per a la prova de síntesi.
Per aprovar l’assignatura cal obtenir una nota finalmínima de 5 punts sobre 10 en cadascuna de les parts (prova de síntesi, PPP i SEM).
ANÓNIMO. (1997). La matière grasse laitière. Arilait Recherches, París.
ALAIS, CH. (1985). Ciencia y tecnología de la leche. Principios de técnica lechera. Editorial Reverté, Barcelona.
AMIOT, J. (1991). Ciencia y tecnología de la leche: principios y aplicaciones. Acribia, Zaragoza.
CARIC, M. (1994). Concentrated and dried dairy products. VCH, Nueva York.
CAYOT, Ph., LORIENT, D. (1998). Structures et technofonctions des protéines du lait. TEC & DOC-Lavoisier, París.
EARLY, R. (2000). Tecnología de los productos lácteos. Acribia, Zaragoza.
ECK. A. (1990). El queso. Omega, Barcelona.
FOX, P.F., McSWEENEY, L.H. (2003). Advanced dairy chemistry. Vol. I. Proteins. Part A and B. Kluwer Academic/Plenum: Springer, cop., Nueva York.
FOX, P.F. McSWEENEY, L.H. (2006). Advanced dairy chemistry:. Vol. II. Lipids Kluwer Academic/Plenum: Springer, cop., Nueva York.
FOX, P.F. (2004). Cheese: chemistry, physics and microbiology. Vol. 1. General aspects. Vol. 2. Major cheese groups. Elsevier Academics, Amsterdam.
FOX, P.F. (2000). Fundamentals of cheese science. Aspen, Gaithersburg.
FOX, P.F., McSWEENEY, L.H. (1998). Dairy chemistry and biochemistry. Blackie Academic & Professional, Londres.
JENNES, R., WALSTRA, P. (1984). Dairy chemistry and physics. Wiley & Sons, Nueva York.
LUQUET, F.M. (1991). Leche y productos lácteos. Vaca-oveja-cabra. Vol. 1. De la mama a la lechería. Acribia, Zaragoza.
LUQUET, F.M. (1993). Leche y productos lácteos. Vaca-oveja-cabra. Vol. 2. Los productos lácteos. Transformación y tecnologías. Acribia, Zaragoza.
MADRID, A., CENZANO, I. (1994). Tecnología de la elaboración de los helados. AMV, Madrid.
MARTH, E.H., STEELE, J.L. (1998). Applied dairy microbiology. Marcel Dekker, Nueva York.
MATHIEU, J. (1998). Initiation à la physicochimie du lait. TEC & DOC-Lavoisier, París.
PARK, Y.W., HAENLEIN, G. F. W. (2006). Handbook of milk of non-bovine mammals. Blackwell Pub Professional, Ames.
ROBINSON, R.K. (2002). Dairy microbiology handbook : the microbiology of milk and milk products. Wiley & Sons, Nueva York.
ROBINSON, R., WILBEY, R. (2002). Fabricación de queso. Acribia, Zaragoza.
ROGINSKI, H., FUQUAY, J.W., FOX, P.F. (2002). Encyclopedia of dairy sciences. Academic Press, Londres.
SCOTT, R. (1991). Fabricación de queso. Acribia, Zaragoza.
STOGO, M. (1998). Ice cream and frozen desserts: a commercial guide to production and marketing. John Wiley & Sons, Nueva York.
TAMINE, A.Y., ROBINSON, R.K. (1999). Yogur: science and technology. Woodhead, Cambridge.
VARNAM, A.H., SUTHERLAND, J.P. (1995). Leche y productos lácteos. Tecnología, química y microbiología. Acribia, Zaragoza.
VEISSEYRE, R. (1988). Lactología técnica. Acribia, Zaragoza.
WALSTRA, P., GEURTS, T.J., NOOMEN, A., JELLMA, A., Van BOEDEL, M. (2001). Ciencia de la leche y tecnología de los productos lácteos. Editorial Acribia, Zaragoza.
WALSTRA, P., JENNESS, R., BANDINGS, H. T. (1987). Química y física lactológica. Acribia, Zaragoza.
WEHR, H.M., FRANK, J.F. (2004). Standard methods for the examination of dairy products. American Public Health Association, Washington.
Recursos electrònics
A.O.A.C. Official methods of analysis http://www.eoma.aoac.org/
Llibres electrònics http://www.knovel.com/web/portal/browse/subject/60/filter/0/
Science Direct https://www.sciencedirect.com/science/book
Scopus http://www.scopus.com/home.url
Journal of Dairy Research http://journals.cambridge.org/action/displayJournal?jid=dar
Journal of Dairy Science http://www.journalofdairyscience.org/
International Dairy Journal http://www.journals.elsevier.com/international-dairy-journal/
Dairy Science and Technology (Le Lait) https://www.springer.com/food+science/journal/13594
ILE, Industrias Lácteas Españolas http://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=2831
Milchwissenschaft http://www.milkscience.de/menu-top/about-the-journal/
Encyclopedia of Dairy Sciences (2002) https://www.sciencedirect.com/referencework/9780122272356/encyclopedia-of-dairy-sciences
Encyclopedia of Dairy Sciences (2011) https://www.sciencedirect.com/referencework/9780123744074/encyclopedia-of-dairy-sciences
Pàgines web d’interès
American Dairy Science Association http://www.adsa.org
Center for Dairy Research Universidad de Wisconsin http://www.cdr.wisc.edu
Codex Alimentarius Commission https://www.fsis.usda.gov/wps/portal/fsis/topics/international-affairs/us-codex-alimentarius/Codex+Alimentarius+Commission
Directorate General for Health & Consumers http://ec.europa.eu/dgs/health_consumer/index_en.htm
European Dairy Association http://eda.euromilk.org
European Food Safety Authority (EFSA) http://www.efsa.europa.eu/
Food and Drug Administration (FDA) http://www.fda.gov
International Dairy Federation (IDF-FIL) https://www.fil-idf.org/
No es farà ús de programaris.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |