Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501925 Ciència i Tecnologia dels Aliments | OT | 4 |
2502445 Veterinària | OT | 5 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits però és convenient que l’estudiant refresqui els coneixements adquirits a les assignatures dels cursos anteriors:
L’assignatura “Peix i productes de la pesca” és una assignatura optativa de la Matèria “Tecnologia dels aliments” que pretén donar una visió global dels aspectes més importants en la producció d’aquests tipus d’aliments, de manera que l’estudiant sigui capaç de:
CAPÍTOL I. INTRODUCCIÓ. MERCATS I ESPÈCIES. PESCA.
Tema 1. Introducció. Breu ressenya històrica. Organització mundial de la pesca. Producció i consum.
Tema 2. Sistemes de pesca i espècies de consum. Arts i ormeigs de pesca, marisqueig. Espècies de peixos i de mariscs de consum freqüent a Espanya. Característiques biològiques i morfològiques més importants.
CAPÍTOL II. COMPOSICIÓ, TOXICITAT I CANVIS POSTMORTEM
Tema 3. Aspectes generals. Composició general: factors. Fracció comestible. El peix com a aliment.
Tema 4. Proteïnes. Composició proteica i propietats funcionals. Tipus de múscul: característiques. El teixit connectiu. Efecte dels tractaments tecnològics.
Tema 5. Lípids. Composició lipídica: característiques. Distribució del greix.
Tema 6. Components minoritaris. Lesvitamines hidrosolubles i liposolubles. Substàncies inorgàniques: macro i microelements.
Tema 7. Substàncies nitrogenades no proteiques. Tipus de substàncies. Índexs de deteriorament. Implicacions tecnològiques i organolèptiques.
Tema 8. Qualitat i seguretat del productes d'aqüicultura. Efecte de la nutrició sobre el valor nutritiu i qualitat del filet. Pigmentació en salmònids i crustacis. Mol·lusc bivalves i marees roges.
Tema 9. Substàncies estranyes i tòxics. Contaminants (insecticides, metalls pesats, etc.). Les toxines. Els paràsits.
Tema 10. Canvis postmortem i alteracions del peix fresc. Instauració del rigor mortis. Factors. Incidència del rigor mortis en els processos tecnològics i en la qualitat del peix. Alteracions. Canvis en l'aspecte, l'olor i la textura. Índexs de deteriorament.
CAPÍTOL III. TECNOLOGIA DELS PRODUCTES DE LA PESCA
Tema 11. Tractaments preliminars. Manipulacions prèvies: classificació i selecció, neteja, evisceració, pelat, filetejat. Depuració de mol·luscs. Formes de presentació dels productes de la pesca. Etiquetatge. Normativa actual.
Tema 12. Refrigeració. Mètodes de refrigeració. Tipus de gel i utilització. Mètodes d'estiba. Mètodes complementaris de conservació en fresc
Tema 13. Congelació. Fases i mètodes de congelació. Glacejar.Conservació. Descongelació. Qualitat.
Tema 14. Fumatge. Procés. Fumatge en calent i en fred. Factors principals i qualitat.
Tema 15. Salaó i assecatge. Processos i qualitat
Tema 16. Semiconserves. El procés d'anxovar. El procés d'escabetxar. La sìpia. El caviar.
Tema 17. Conserves. Procés. Qualitat i deteriorament.
Tema 18. Peix picat, surimi i derivats. Processos. Característiques de qualitat.
Tema 19. Altres productes no alimentaris. Farina i oli de peix. Derivats biocomponents.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques i assistència visita | 16 | 0,64 | 9, 11, 15, 17, 18, 20, 21 |
Seminaris | 8 | 0,32 | 8, 9, 11, 15, 17, 18, 20 |
Teoria | 25 | 1 | 1, 2, 6, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 23, 24 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 4 | 0,16 | 9, 11, 15, 17, 18, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 60 | 2,4 | 4, 7, 9, 10, 15, 18, 20, 22 |
Preparació dels casos | 33 | 1,32 | 4, 5, 7, 9, 10, 11, 15, 17, 18, 20, 22 |
La metodologia utilitzada en aquesta assignatura durant el procés d’aprenentatge seguirà un format semi-presencial. El desenvolupament del curs es basa en les següents activitats:
Presencials
1) Classes teòriques: consistents en classes magistrals, presencials, on s’explicaran els conceptes fonamentals dels temes bàsics de la matèria.
2) Classes pràctiques: Sessions de laboratori on es treballarà amb tècniques analítiques específiques, surimi i derivats.
4) Visites a industries / mercats.
5) Seminaris de resolució i presentació de les activitats d’autoaprenentatge
6) Tutories
El material docent utilitzat en l’assignatura estarà disponible al Moodle.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats autoaprenentatge | 20% | 0 | 0 | 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 15, 17, 18, 20, 22 |
Control I | 25% | 2 | 0,08 | 1, 2, 5, 7, 9, 10, 11, 15, 16, 18, 22 |
Control II | 25% | 2 | 0,08 | 1, 2, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 23, 24 |
Pràctiques, visites i xerrades | 30% | 0 | 0 | 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 15, 17, 18, 20, 21, 22 |
Les competències d’aquesta assignatura seran avaluades mitjançant:
a) Primer Control dels Capítols I i II. Inclourà els continguts teòrics, pràctics i d’ autoaprenentatge individual relacionats amb un pes del 25% de la nota final.
b) Segon Control del Capítol III. Inclourà els continguts teòrics, pràctics i d’ autoaprenentatge individual relacionats amb un pes del 25% de la nota final.
c) Activitats d’autoaprenentatge de realització individual i/o grup: tindran un pes del 20% en la nota final.
f) Pràctiques, visites i xerrades: l’assistència i la presentació i avaluació del qüestionari de les sessions de pràctiques i visites es valorarà amb un 30% de la nota final.
Per superar l’assignatura es demana:
a) un mínim de 5 punts (sobre 10) en cadascun dels dos controls; en cas de no arribar a aquesta nota, caldrà presentar-se a l’examen de recuperació.
b) un mínim de 5 punts (sobre 10) en les activitats d’autoaprenentatge en grup.
c) assistir a un mínim del 80% de les sessions pràctiques, visites i discussions de les activitats d’autoaprenentatge.
Avaluació única
L’avaluació única consistirà en una única prova en la que s’avaluaran els continguts de tot el programa de l'assignatura. La prova constarà de preguntes obertes per desenvolupar. La nota obtinguda en aquesta prova de síntesi suposarà el 100% de la nota final de l’assignatura.
La prova d’avaluació única es farà el mateix dia, hora i lloc que la darrera prova d’avaluació continuada de l’assignatura. L’avaluació única es podrà recuperar el dia fixat per la recuperació de l’assignatura.
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
BIBLIOGRAFIA (llibres disponibles a la biblioteca)
BIBLIOGRAFIA (llibres disponibles online)
WEBS
http://www.seafood.nmfs.noaa.gov/Program_Services.html
Generalitat. Pesca i aqüicultura
http://www.magrama.gob.es/es/pesca/temas/default.aspx
http://www.eurofishmagazine.com/
No n'hi ha.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |