Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502445 Veterinària | OB | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els estudiants hauran d’aplicar els coneixements adquirits a les següents assignatures del pla d'estudis de veterinària:
L’objectiu d’aquesta assignatura és proporcionar una introducció a les tasques dels veterinaris que treballen en qüestions de salut pública, com ara el control de malalties transmissibles dels animals als humans (zoonosis) i la implementació de mesures per garantir la seguretat dels aliments, tant des del punt de vista de l’administració com de les empreses alimentàries.
En assolir les competències d’aquesta assignatura, els estudiants podran:
o Recopilar i interpretar informació relativa als agents patògens zoonòtics i/o transmesos pels aliments, i avaluar el seu risc segons cada circumstància
o Aplicar els principis de l'Anàlisi del Risc Alimentaris avaluació, gestió i comunicació
o Aplicar els seus coneixements per investigar els brots de toxiinfeccions alimentàries i aplicar mesures de prevenció
Aquesta assignatura també proporciona als estudiants una base en la implementació de sistemes de gestió de la seguretat alimentària, i especialment en els principis de l’anàlisi de perills i punts de control crític (APPCC). Tots aquests aspectes es completaran al cursar l’assignatura d'Higiene i Inspecció dels Aliments, del vuitè semestre del grau, per tal d'assolir les competències corresponents.
Bloc 1: Zoonosis d'origen no alimentari:
Bloc 2: Zoonosis i altres agents causals de malalties d'origen alimentari o hídric:
Bloc3: Gestió de la seguretat alimentaria
En funció de les restriccions que puguin imposar les autoritats sanitàries degut a l'evolució de la pandèmia de la COVID-19, es podran dur a terme reduccions o prioritzacions dels continguts de l’assignatura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 42 | 1,68 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15 |
Pràctiques aula d'informàtica | 6 | 0,24 | 1, 3, 5, 9, 10, 11, 13, 15 |
Seminaris | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 68 | 2,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15 |
Preparació de casos | 26 | 1,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15 |
Activitats presencials:
* SAiZ1. La presentació i discusió de casos del seminari SAiZ1 (zoonosis emergents) es realitzarà en anglès (DA).
No presencials:
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1er parcial | 26.4 | 2 | 0,08 | 4, 7, 8, 14 |
2n parcial | 46.6 | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 9, 10, 11, 13, 14, 15 |
Autoaprenentatge bloc I | 6.6 | 0 | 0 | 1, 4, 5, 6, 7, 8, 12, 14 |
Autoaprenentatge blocs II i III | 20 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Les activitats avaluables d’aquest curs són les següents:
Ponderació de la nota:
Avaluació de la docència en anglès (DA): aquesta computarà exclusivament a nivell de la nota obtinguda en l’activitat realitzada en aquest idioma (Identificada com a DA). La qualificació serà una bonificació màxima d’un 20% extra de la nota obtinguda en l’activitat.
Per aquesta bonificació s’estableixen els següents criteris generals:
Requisits per aprovar l’assignatura:
Per aprovar l’assignatura, cal complir tots i cadascun dels requisits següents:
La nota obtinguda després d’aplicar els criteris d’avaluació mencionats, i sempre i quan el resultat final impliqui la superació de l’assignatura (obtenció d’una nota igual o superior a 5.0 sobre 10), es podria incrementar un màxim de 0,5 dècimes de punt en funció de la participació de el/la estudiant en les activitats plantejades a l’aula durant les classes teòriques i/o seminaris. No obstant, l’aplicació d’aquest criteri quedarà a discreció del responsable de l’assignatura segons les possibilitats de valoració objectiva de la participació.
En casde no assolir els criteris per superar l’assignatura, si s’ha superat un dels dos blocs (zoonosis o seguretat alimentària) es guardarà la nota d’aquest bloc pel curs següent. També es guardaran pel curs següent les notes corresponents a les activitats d’autoaprenentatge si així ho sol·licita l’estudiant.
Avaluació única (AU):
En cas que l’estudiant hagi sol·licitat AU, el mateix dia en que s’hagi programat l’examen del segon parcial l’estudiant haurà de realitzar els dos exàmens (corresponents al primer i segon parcial), i també les següents activitats:
Per aprovar l’assignatura per AU caldrà:
Llibres de Zoonosis
M. Martin, J. Segales, L Darwich, E Mateu, J Casal (2019). Enfermedades emergentes en porcino. Ed. Servet
Acha N.P. (2003). Zoonosis Y Enfermedades Transmisibles Comunes al Hombre y a los Animals. Organización Panamericana de la Salud
Llibres seguretat alimentaria:
Bello, J., Mª.I. García-Jalón, A. López (2000) Fundamentos de seguridad alimentaria. Ediciones Eunate.
Costa, R., K. Kristbergsson, (2009) Predictive modelling and risk assessment. Springer, nova York.
ICMSF. (2004) Microorganismos de los alimentos. 6, Ecología microbiana de los productos alimentarios . Zaragoza: Acribia
ICMSF. (2004) Microorganismos de los alimentos. 7, análisis microbiológico en la gestión de la seguridad alimentaria. Zaragoza: Acribia
Jay, J.M. (2000) Microbiología moderna de los alimentos. Acribia, Zaragoza
Koopmans, M., D.O. Cliver, A. Bosch (2008) Food-borne viruses. Progress and challenges. ASM Press, Washington.
Lawley, R., L. Curtis, J. Davis (2008) The food safety hazard guidebook. RSC Publishing, Cambridge
Losada Manosalvas, S. (2001). La gestión de la seguridad alimentaria. Barcelona: Ariel.
Luning, P. A., Devlieghere, F., & Verhé, R. (2006). Safety in the agri-food chain. Wageningen:Wageningen Academic.
McElhaton, A, R.J. Marshall.(2007). Food Safety. A practical and case study approach. Springer, Nova York
Polledo, J.F. (2002) Gestión de la seguridad alimentaria. Mundi-Prensa, Madrid
WHO (2009) Risk characterization of microbiological hazards in food. Microbiological risk assessment series nº 17. WHO, Ginebra.
URLs Seguretat Alimentària:
OMS sobre seguretat alimentaria: http://www.who.int/fsf
Servei de seguretat i inspecció alimentària de la USDA americà: http://www.fsis.usda.gov/
International Food Safety Council: http://www.foodsafetycouncil.org/
FDA (Food and Drug Administration) : http://www.fda.gov/Food/default.htm
Codex Alimentarius: http://www.codexalimentarius.net
Autoridad Europea de Seguridad Alimentaria: http://www.efsa.eu.int
Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición: http://www.aesan.msc.es
Agència catalana de Seguretat Alimentària: http://www.gencat.cat/salut/acsa/
Food Safety Agency: http://www.food.gov.uk/
La seguridad alimentaria en Europa: http://ec.europa.eu/food/food/index_es.htm
ComBase (https://www.combase.cc/)
RiskRanger (https://www.foodsafetyportal.eu/riskranger/)
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 3 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 2 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 3 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 4 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 5 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 6 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 2 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |