Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502445 Veterinària | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No existeixen prerequisits oficials, però és del tot recomanable tenir els coneixements suficients d’anatomia (morfologia), fisiologia, etologia, protecció i maneig animal, patologia mèdica, nutrició, reproducció, farmacologia, producció, sanitat i benestar animal.
És molt important la capacitat d’observació i d'integració amb els coneixements d'altres matèries.
Situada en el 2n semestre de 3r curs, és una assignatura obligatòria que introdueix a l’estudiant en les malalties dels remugants, porcins i conills. S’estudien les diferents causes alimentàries i de maneig que poden afectar negativament a la salut, tant de manera individual com col·lectiva. Es determinaran els mètodes de diagnòstic, prevenció i tractament mèdics, quirúrgics, dietètics o de maneig necessaris.
Són Objectius formatius:
- Comprendre els conceptes bàsics i la metodologia utilitzada en el estudi de les malalties més freqüents d’origen mèdic, alimentari, ambiental o de maneig
- Comprendre els mecanismes patogènics, que seran la base per a la correcta comprensió i interpretació de les diferents malalties
- Fer diagnòstics diferencials a partir dels signes i les lesions observables en els animals.
- Elaborar un programa de prevenció i tractament
En aquesta assignatura s’estudiaran les principals malalties d’origen alimentari, ambiental, de les instal·lacions i de maneig que afectin la correcta activitat hormonal i funcional dels òrgans i aparells dels remugants, porcs i conills, des d’un punt de vista de col·lectivitat i amb finalitat productiva
TEORIA (29h):
Boví (50%)
- Malalties digestives
- Patologia reproductiva
- Patologia de la glàndula mamària
- Problemes nounatals
- Malalties metabóliques i nutricionals
- Patologia podal
- Altres malalties d’interés clínic i derivades del maneig
Oví i cabrum (10%)
- Malalties digestives, metabòliques i de la nutrició
- Patologia mamària i reproductiva
- Partologia nounatal
- Altres malalties d’interés clínic i derivades del maneig
Porcí (30%)
- Malalties digestives, metabòliques ide la nutrició
- Patologia mamària, reproductiva i nounatal
- Problemes a l'engreix
- Altres malalties d’interés clínic i derivades del maneig
Cunicultura (10%)
- Malalties metabòliques i de la nutrició
- Patologia mamària, reproductiva i nounatal
- Altres malalties d’interés clínic i derivades del maneig
PRÀCTIQUES: 35,5h
1 - Remugants (29h):
A) Casos clínics - Simulacions a l'aula: 5,5h
2 - Cunicultura (3,5h):
A) Pràctiques clíniques:
3 - Porcí (3h):
A) Seminari:
B) Pràctiques de laboratori:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 29 | 1,16 | 2, 3, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 27 |
Pràctiques clíniques i visites a granges | 25 | 1 | 2, 5, 6, 7, 11, 12, 16, 19, 22, 24, 25, 26 |
Pràctiques de laboratori i d'aula | 7 | 0,28 | 9, 15, 16, 17, 22, 24 |
Seminaris i presentació casos clínics | 3,5 | 0,14 | 3, 5, 6, 10, 13, 14, 16, 17, 19, 24 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 2 | 0,08 | 1, 7, 25, 26, 28 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 45 | 1,8 | 3, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Treballs d'autoaprenentatge | 32,5 | 1,3 | 1, 3, 4, 6, 7, 10, 13, 14, 16, 22, 24, 26, 28 |
Vídeos | 4 | 0,16 | 6, 12, 22 |
El curs es basa en el desenvolupament de les següents activitats:
1. Classes magistrals:
L’alumne adquireix els coneixements propis de l'assignatura assistint a les classes teòriques i complementant-les amb l’estudi personal dels temes explicats. Encara que les classes magistrals estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professor a l’alumne, permet establir qüestions i preguntes directes a l'alumnat i crear moments de discussió.
2. Pràctiques d'aula i Seminaris:
Les pràctiques d'aula i els seminaris són sessions amb una doble finalitat. D’una banda treballar amb més profunditat coneixements exposats en les classes magistrals i discutir els resultats obtinguts en els treballs encomanats.
3. Tutories:
Les tutories permeten establir un diàleg directe entre alumne i professor en què s’emfatitza la orientació i la motivació especialment en relació a l’autoaprenentatge.
4. Pràctiques clíniques, necròpsies i estàncies en granges:
La proposta pedagògica consisteix en crear ambients i experiències motivadores i interessants per a l'aprenentatge. L'alumne desenvoluparà la capacitat d'observació i la destresa d'integració de coneixements. Les sessions pràctiques serveixen per aplicar i fixar els coneixements que els alumnes han adquirit a les classes teòriques, pràctiques i seminaris. A les pràctiques de necròpsies s'ensenyarà el protocol d'abordatge correcte i sistemàtic de l'animal, l' adequada presa de mostres, amb l'emissió dels informes corresponents. Finalment, les visites a les granges amb el professor de camp brinden a l'estudiant una visió real i directa de les explotacions ramaderes y la funció del veterinari en aquest entron.
5. Autoaprenentatge:
Part dels continguts teòrics s’exposen a través de resolució de problemes o casos clínics (“problem based learning”) que l’alumne ha de desenvolupar. Es plantejen a l’alumne els objectius a assolir i la metodologia per aconseguir-ho. Arribar als objectius proposats depén de la capacitat de l'alumne que estableix el seu métode la resolució de problemes i casos clínics.
El material docent utilitzat en l’assignatura en forma de presentacions està disponible en el Campus Virtual. Aquesta plataforma també s’utilitzarà com a mecanisme d’intercanvi d’informació i documents entre el professorat i els estudiants
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
2 exàmens parcials | 45% primer parcial i 30% el segon parcial | 2 | 0,08 | 3, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Actitud a les pràctiques i sortides clíniques i presentació dels casos | 5% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 28 |
Casos d'autoaprenentetge i presentació casos clínics | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 14, 16, 17, 18, 19, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 |
1- Dos exàmens parcials escrits:
- Avaluació dels coneixements teòrics i pràctics
- Preguntes tipus test, de 4 opcions i les preguntes mal contestades resten 0,33
- Pes en la qualificació global = 45% el primer parcial i 30% el segon parcial
- La nota mínima per superar-los tots dos és un 5. En cas de treure una nota inferior a 5, l'alumne es tindrà de presentar a l'exàmen de recuperació. Per a la nota final, es farà la mitjana ponderada segons el criteri abans exposat entre les qualificacions obtingudes entre tots dos examens. No es farà la mitjana amb un o tots dos examens amb una qualifciació per sota de 5. D'altra banda, es farà la mitjana si la qualificació en l'examen de recuperació del o dels examen/s suspesos anteriorment és igual o superior a 4,8. En cas cde presentar-se a l'examen de recuperació havent aprovat el primer examen, es farà la mitjana amb les notes obtingudes més altes.
- Es consideraran No Presentats els alumnes que no es presentin a examen
2- Avaluació continuada durant les visites clíniques a granges i les pràctiques clíniques:
- Avaluació basada en l’actitud de l’estudiant i la seva participació
- Pes en la qualificació global= 5%
- La absència no justificada a les pràctiques resta 0,25 de la nota final
-La absència no justificada a les pràctiques de camp resta 0,5 de la nota final
3- Avaluació de casos clínics i d’autoaprenentatge:
- Avaluació per a resoldre problemes clínics, capacitat professional i comunicació, tant oral com escrita
- Resolució de casos clínics reals
- Pesen la qualificació global = 20%
- La no presentació dels casos d'autoaprenentatge o clínics suma 0 en el càlcul de la nota mitja dels treballs i càlcul del percentatge
ATENCIÓ: aquesta sasignatura no presenta l'opció d'avaluació única.
Dairy Production Medicine. 2011. Ed. by A. Risco and P. Melendez Retamal. Wiley-Blackwell
Medicina interna de grandes animales. 2010. B.P. Smith, 4º edició
Medicina Interna y Cirugía del Bovino. 2005. G. Dirksen, HD Gründer y M. Stóber. Inter-Médica. Vol 1 y vol. 2.
Cattle Medicine. 2011. PR. Scott, C. Penny, A. McCrae. Manson Publishing
Pathways to pregnancy and parturition. 2003. Senger PhL. Pullman. Current Conceptions.
Veterinary reproduction and obstetrics. 2019. Noakes DE, Parkinson TJ and England GCW., Elsevier, 10a ed.
Sheep Medicine. 2010. P.R. Scott. Manson Publishing
www.porcicultura.com
https://ddd.uab.cat/record/20824
No es necessita cap programari específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 3 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 3 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 4 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 5 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 6 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 3 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 4 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 5 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 6 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |