Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502443 Psicologia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Fonaments de Psicobiologia I és una assignatura de formació bàsica i obligatòria del Grau de Psicologia de la UAB.
L’assignatura pretén proporcionar els coneixements necessaris de fisiologia de la neurona i de neuroquímica per, posteriorment i en successives assignatures de l'àrea de Psicobiologia, poder estudiar les relacions entre els diferents processos conductuals i el seu substrat biològic. Ens proposem que en finalitzar l’assignatura els/les estudiants puguin entendre i utilitzar correctament la terminologia pròpia de l’assignatura i demostrar coneixement de:
1. Les característiques principals de les neurones i les cèl.lules glials.
2. Les característiques de l’impuls nerviós i la seva conducció.
3. Les característiques de la transmissió sinàptica i les substàncies transmissores.
Tema 1. Les Cèl·lules del Sistema Nerviós.
Tema 2. Excitabilitat i Conductivitat Neuronal.
Tema 3. Transmissió Sinàptica.
Tema 4. Substàncies Transmissores.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions de pràctiques d'aula, 1/2 del grup | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Sessions de pràctiques de laboratori, 1/4 del grup | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Sessions en grup sencer | 31,5 | 1,26 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories de seguiment individualitzat i/o en grup petit | 11 | 0,44 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de documentació en revistes, llibres i internet | 10,5 | 0,42 | 1, 2, 3, 4, 5, 7 |
Estudi | 53,5 | 2,14 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Exercicis autoavaluació | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 5 |
Lectura de texts, monografies i articles | 10 | 0,4 | 5 |
Preparació de part de temari corresponent al tema de Neurotransmissors | 9 | 0,36 | 3, 5 |
Activitat dirigida:
Els continguts de l’assignatura es treballaran en sessions de tot el grup de matrícula i en sessions amb grups més reduïts:
- Grup sencer (1/1): amb tot el grup de matrícula es faran sessions setmanals on s’explicaran i treballaran els continguts de l’assignatura.
- Grup partits: sessions presencials amb grups reduïts (1/2 o 1/4 del grup de matrícula) per treballar a través de diferents activitats, com la resolució de problemes o la realització d'exercicis pràctics, els principals continguts de l’assignatura.
Activitat supervisada:
- Sessions de resolució de dubtes amb el/la professor/a de forma individual i/o en grups petits.
Activitat autònoma:
- Recerca de documentació i preparació del material bàsic i complementari de l’assignatura (materials d’estudi disponibles a través del campus virtual, manuals de l’assignatura, monografies i articles).
- Exercicis d’autoavaluació.
- Preparació d’una part del temari corresponent als neurotransmissors.
- Estudi de conceptes bàsics de l’assignatura (realització de guions, mapes conceptuals, síntesis, etc.).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidència aprenentatge 1 | 30% | 1 | 0,04 | 1, 2, 4 |
Evidència aprenentatge 2 | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 7 |
Evidència aprenentatge 3 | 50% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
L’avaluació de l’assignatura és contínua i es durà a terme mitjançant la realització de 3 evidències d'aprenentatge. La nota final s’obtindrà a partir de la mitjana ponderada de les activitats d’avaluació realitzades:
- Evidència d'aprenentatge 1 (Ev1)
- Evidència d’aprenentatge 2 (Ev2)
- Evidència d'aprenentatge 3 (Ev3)
L'assignatura es considera superada a partir d'una nota final de 5 punts sobre 10, sempre i quan es compleixi la condició, indispensable, d'haver obtingut una nota mínima de 4.5 sobre 10 en la EV3. Si la nota final és inferior a 5 i/o la nota de la EV3 és inferior a 4.5 la nota final serà suspens.
Avaluació única
La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada.
L’avaluació única es realitzarà en el mateix dia i lloc que la prova del segon període avaluatiu de l’assignatura i s’avaluarantots els continguts de l’assignatura.
Es realitzaran els dos exàmens parcials corresponents a les evidències EV1 i EV3, més el lliurament de les activitats de l’EV2 corresponents al grup matriculat. Durada 6 hores. La nota final de l’assignatura s’obtindrà tal com s’ha descrit per l’avaluació continuada. L'avaluació única es sol·licita telemàticament (E-formulari) en el període específic (més informació al web de la facultat).
Recuperació:
- Tota la informació respecte a la recuperació és vàlida tant per als estudiants que han seguit l'avaluació continuada com per als que han seguit l'avaluació única.
- Per tal que l’alumnat pugui optar a la recuperació́, cal que:
- Prova de recuperació:
“No avaluable”:
- L’alumnat que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a “no avaluable”.
No es preveu que l’estudiant de 2ª o posterior matrícula s'avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
A continuació trobareu l'enllaç a les pautes d'avaluació de la facultat: Pautes d’avaluació de les titulacions de la Facultat de Psicologia
El lliurament de la traducció de les proves d'avaluació presencials podrà ser sol·licitat si es compleixenels requeriments establerts en l'article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (E-formulari) més informació al web de la facultat.
Bibliografia bàsica
Mark F. Bear, Barry W. Connors, Michael A. Paradiso (2016) Neurociencia:Explorando el cerebro, 4a edición. Barcelona: Wolters Kluwer.
Neil R. Carlson, Melissa A. Birkett (2018). Fisiología de la conducta, 12 a edición. Madrid: Pearson Educación. (Tema 1, Tema 2, Tema 3 i Tema 4. Capítulo 2. Estructura y funciones de las células del sistema nervioso). (Accés online a través biblioteca UAB)
Neil R. Carlson, Melisa A. Birkett (2017). Physiology of behavior, 12 ed. Pearson (Accés online a través biblioteca UAB)
Juan Antonio García-Porrero Pérez, Juan Mario Hurlé González (2015). Neuroanatomía Humana. Madrid: Editorial Médica Panamericana. (Tema 1: Capítulo 1: componentes celulares y organización funcional del tejido nervioso). (Accés online a través biblioteca UAB)
Eric J. Nestler, Steven E. Hyman, David M. Holtzman, Robert C. Malenka (2017). Neurofarmacología molecular. Fundamentos de neurociencia clínica, 3e. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España. (Tema 3 i Tema 4. Parte I: Fundamentos de Neurofarmacología, Parte II: Sustratos Neurales de la acción farmacológica).(Accés online a través biblioteca UAB)
Dale Purves,George J. Augustine, David Fitzpatrick, William C. Hall, Anthony-Samuel LaMantia, James O. McNamara, S. Mark Williams, 5 a edición (2015). Neurociencia. Madrid: Medica Panamericana. (Capítulo Tema 1: 1 Estudio del sistema nervioso. Tema 2, Tema 3 i Tema 4: Unidad I. Señalización neural).(Accés online a través biblioteca UAB)
Dale Purves,George J. Augustine, David Fitzpatrick, William C. Hall, Anthony-Samuel LaMantia, James O. McNamara, S. Mark Williams, 6 a edición (2018). Neuroscience. New York: Oxford University Press
Diego Redolar Ripoll (2018) Psicobiología. Madrid: Panamericana. (Tema 2: Capítulo 7: Potencialde reposo y potencial de acción).
Bibliografia complementària
Águeda del Abril, Ángel A. Caminero, Emilio Ambrosio, Carmen García, Mª Rosario de Blas, Juan M. de Pablo (2009) Fundamentos de Psicobiología. Madrid. Sanz y Torres.
Duane E. Haines, Gregiry A. Mihailoff (2019). Principios de neurociencia: aplicaciones básicas y clínicas. Elsevier (Accés online a través de la biblioteca UAB)
James W Kalat (2004) Psicología Biológica. Madrid: Thomson Paraninfo.
Bryan Kolb, Ian Whishaw (2002) Cerebro y Conducta. Una Introducción. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana.
John P.J. Pinel (2007) Biopsicología. Madrid: Pearson Educación.
Mark R. Rosenzweig, S. Marc Breedlove, Neil V. Watson, N.V. (2005) Psicobiología. Una introducción a la Neurociencia Conductual, Cognitiva y Clínica. Barcelona: Ariel
Stephen M. Stahl (2014) Psicofarmacología esencial de Stahl: bases neurocientíficas y aplicaciones prácticas. Madrid: Aula médica, Formación en Salud. (Tema 4).
SimNeuron (disponible a les aules AI31 a AI35)
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 21 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 22 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 31 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 32 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 41 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 42 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 52 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 113 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 114 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 211 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 212 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 213 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 214 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 311 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 312 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 313 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 314 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 411 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 412 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 413 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 414 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 511 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 512 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 513 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 5 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |