Logo UAB

Fonaments de Psicobiologia I

Codi: 102607 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502443 Psicologia FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
David Costa Miserachs
Correu electrònic:
david.costa@uab.cat

Equip docent

Margalida Coll Andreu
David Costa Miserachs
Marcos Pallarés i Añó
Meritxell Torras Garcia
Jordi Silvestre Soto
Marta Portero Tresserra
Soleil Garcia Brito
Sílvia Fuentes García

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

 


Objectius

Fonaments de Psicobiologia I és una assignatura de formació bàsica i obligatòria del Grau de Psicologia de la UAB.

L’assignatura pretén proporcionar els coneixements necessaris de fisiologia de la neurona i de neuroquímica per, posteriorment i en successives assignatures de l'àrea de Psicobiologia, poder estudiar les relacions entre els diferents processos conductuals i el seu substrat biològic. Ens proposem que en finalitzar l’assignatura els/les estudiants puguin entendre i utilitzar correctament la terminologia pròpia de l’assignatura i demostrar coneixement de:

1. Les característiques principals de les neurones i les cèl.lules glials.

2. Les característiques de l’impuls nerviós i la seva conducció.

3. Les característiques de la transmissió sinàptica i les substàncies transmissores.

 

 

 


Competències

  • Identificar, descriure i relacionar la biologia de la conducta humana i les funcions psicològiques.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Treballar en equip.
  • Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.

Resultats d'aprenentatge

  1. Descriure els principals components del teixit nerviós i explicar les característiques bàsiques estructurals, ultraestructurals i moleculars de les cèl·lules nervioses i dels diferents tipus de sinapsi.
  2. Explicar les característiques de l'impuls nerviós i la conducció d'aquest.
  3. Explicar les principals característiques de la transmissió sinàptica i dels sistemes de substàncies transmissores més coneguts.
  4. Explicar què és la psicobiologia i quina relació té amb la resta de la psicologia.
  5. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  6. Treballar en equip.
  7. Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.

Continguts

Tema 1. Les Cèl·lules del Sistema Nerviós.

Tema 2. Excitabilitat i Conductivitat Neuronal.

Tema 3. Transmissió Sinàptica.

Tema 4. Substàncies Transmissores.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions de pràctiques d'aula, 1/2 del grup 16 0,64 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sessions de pràctiques de laboratori, 1/4 del grup 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sessions en grup sencer 31,5 1,26 1, 2, 3, 4, 5
Tipus: Supervisades      
Tutories de seguiment individualitzat i/o en grup petit 11 0,44 1, 2, 3, 4, 5
Tipus: Autònomes      
Cerca de documentació en revistes, llibres i internet 10,5 0,42 1, 2, 3, 4, 5, 7
Estudi 53,5 2,14 1, 2, 3, 4, 5
Exercicis autoavaluació 2 0,08 1, 2, 3, 5
Lectura de texts, monografies i articles 10 0,4 5
Preparació de part de temari corresponent al tema de Neurotransmissors 9 0,36 3, 5

Activitat dirigida:

Els continguts de l’assignatura es treballaran en sessions de tot el grup de matrícula i en sessions amb grups més reduïts:

- Grup sencer (1/1): amb tot el grup de matrícula es faran sessions setmanals on s’explicaran i treballaran els continguts de l’assignatura.

- Grup partits: sessions presencials amb grups reduïts (1/2 o 1/4 del grup de matrícula) per treballar a través de diferents activitats, com la resolució de problemes o la realització d'exercicis pràctics, els principals continguts de l’assignatura.

 Activitat supervisada:

- Sessions de resolució de dubtes amb el/la professor/a de forma individual i/o en grups petits.

 Activitat autònoma:

- Recerca de documentació i preparació del material bàsic i complementari de l’assignatura (materials d’estudi disponibles a través del campus virtual, manuals de l’assignatura, monografies i articles).

- Exercicis d’autoavaluació.

- Preparació d’una part del temari corresponent als neurotransmissors.

- Estudi de conceptes bàsics de l’assignatura (realització de guions, mapes conceptuals, síntesis, etc.).

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evidència aprenentatge 1 30% 1 0,04 1, 2, 4
Evidència aprenentatge 2 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 7
Evidència aprenentatge 3 50% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

L’avaluació de l’assignatura és contínua i es durà a terme mitjançant la realització de 3 evidències d'aprenentatge. La nota final s’obtindrà a partir de la mitjana ponderada de les activitats d’avaluació realitzades: 

-        Evidència d'aprenentatge 1 (Ev1)

  • Preguntes obertes del tema 1 i del tema 2.
  • Realització durant el primer període d’avaluació en les dates que estableixi la facultat i de manera presencial.

-        Evidència d’aprenentatge 2 (Ev2)

  • Lliurament d'activitats a través del campus virtual.
  • En funció de l'activitat seran grupals o individuals.
  • El calendari serà fixat per a cada grup.

-        Evidència d'aprenentatge 3 (Ev3)

  • Preguntes tipus test i/o obertes de tots els continguts de l'assignatura (Temes 1, 2, 3 i 4).
  • Realització durant el segon període d’avaluació en les dates que estableixi la faculta i de manera presencial.

L'assignatura es considera superada a partir d'una nota final de 5 punts sobre 10, sempre i quan es compleixi la condició, indispensable, d'haver obtingut una nota mínima de 4.5 sobre 10 en la EV3. Si la nota final és inferior a 5 i/o la nota de la EV3 és inferior a 4.5 la nota final serà suspens.

 

Avaluació única
La sol·licitud  d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada. 
L’avaluació única es realitzarà en el mateix dia i lloc que la prova del segon període avaluatiu de l’assignatura i s’avaluarantots els continguts de l’assignatura.
Es realitzaran els dos exàmens parcials corresponents a les evidències EV1 i EV3, més el lliurament de les activitats de l’EV2 corresponents al grup matriculat. Durada 6 hores. La nota final de l’assignatura s’obtindrà tal com s’ha descrit per l’avaluació continuada. L'avaluació única es sol·licita telemàticament (E-formulari) en el període específic (més informació al web de la facultat).

 

Recuperació:

-       Tota la informació respecte a la recuperació és vàlida tant per als estudiants que han seguit l'avaluació continuada com per als que han seguit l'avaluació única.

-        Per tal que l’alumnat pugui optar a la recuperació́, cal que:

  • No hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que tingui una qualificació major o igual a 3,5 punts. És a dir, la nota final ha de ser inferior a 5 i major o igual a 3,5 punts.
  • Hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura.

-        Prova de recuperació:

  • Prova individual i escrita.
  • Preguntes obertes d’integració de tots els continguts de l’assignatura (Temes 1, 2, 3 i 4).
  • Realització durant el període de recuperacions en les dates que estableixi la facultat de manera presencial.
  • La superació d’aquesta prova (mínim 5 punts sobre 10) permetrà superar l’assignatura amb una nota final de 5.

“No avaluable”:

-        L’alumnat que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a “no avaluable”. 

No es preveu que l’estudiant de 2ª o posterior matrícula s'avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.

A continuació trobareu l'enllaç a les pautes d'avaluació de la facultat: Pautes d’avaluació de les titulacions de la Facultat de Psicologia

El lliurament de la traducció de les proves d'avaluació presencials podrà ser sol·licitat si es compleixenels requeriments establerts en l'article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (E-formulari) més informació al web de la facultat.


Bibliografia

Bibliografia bàsica

Mark F. Bear, Barry W. Connors, Michael A. Paradiso (2016) Neurociencia:Explorando el cerebro, 4a edición. Barcelona: Wolters Kluwer.

Neil R. Carlson, Melissa A. Birkett (2018). Fisiología de la conducta, 12 a edición. Madrid: Pearson Educación. (Tema 1, Tema 2, Tema 3 i Tema 4. Capítulo 2. Estructura y funciones de las células del sistema nervioso). (Accés online a través biblioteca UAB)

Neil R. Carlson, Melisa A. Birkett (2017). Physiology of behavior, 12 ed. Pearson (Accés online a través biblioteca UAB)

Juan Antonio García-Porrero Pérez, Juan Mario Hurlé González (2015). Neuroanatomía Humana. Madrid: Editorial Médica Panamericana.  (Tema 1: Capítulo 1: componentes celulares y organización funcional del tejido nervioso). (Accés online a través biblioteca UAB)

Eric J. Nestler, Steven E. Hyman, David M. Holtzman, Robert C. Malenka (2017). Neurofarmacología molecular. Fundamentos de neurociencia clínica, 3e. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España. (Tema 3 i Tema 4. Parte I: Fundamentos de Neurofarmacología, Parte II: Sustratos Neurales de la acción farmacológica).(Accés online a través biblioteca UAB)

Dale Purves,George J. Augustine, David Fitzpatrick, William C. Hall, Anthony-Samuel LaMantia, James O. McNamara, S. Mark Williams, 5 a edición (2015). Neurociencia. Madrid: Medica Panamericana. (Capítulo Tema 1: 1 Estudio del sistema nervioso. Tema 2, Tema 3 i Tema 4: Unidad I. Señalización neural).(Accés online a través biblioteca UAB)

Dale Purves,George J. Augustine, David Fitzpatrick, William C. Hall, Anthony-Samuel LaMantia, James O. McNamara, S. Mark Williams, 6 a edición (2018). Neuroscience. New York: Oxford University Press

Diego Redolar Ripoll (2018) Psicobiología. Madrid: Panamericana. (Tema 2: Capítulo 7: Potencialde reposo y potencial de acción).

Bibliografia complementària

Águeda del Abril, Ángel A. Caminero, Emilio Ambrosio, Carmen García, Mª Rosario de Blas, Juan M. de Pablo (2009) Fundamentos de Psicobiología. Madrid. Sanz y Torres.

Duane E. Haines, Gregiry A. Mihailoff (2019). Principios de neurociencia: aplicaciones básicas y clínicas. Elsevier (Accés online a través de la biblioteca UAB)

James W Kalat (2004) Psicología Biológica. Madrid: Thomson Paraninfo.

Bryan Kolb, Ian Whishaw (2002) Cerebro y Conducta. Una Introducción. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana.

John P.J. Pinel (2007) Biopsicología. Madrid: Pearson Educación.

Mark R. Rosenzweig, S. Marc Breedlove, Neil V. Watson, N.V. (2005) Psicobiología. Una introducción a la Neurociencia Conductual, Cognitiva y Clínica. Barcelona: Ariel

Stephen M. Stahl (2014) Psicofarmacología esencial de Stahl: bases neurocientíficas y aplicaciones prácticas. Madrid: Aula médica, Formación en Salud. (Tema 4).

 


Programari

SimNeuron (disponible a les aules AI31 a AI35)


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 11 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 12 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 21 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 22 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 31 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 32 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 41 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 42 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 52 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 111 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 112 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 113 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 114 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 211 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 212 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 213 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 214 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 311 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 312 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 313 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 314 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 411 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 412 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 413 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 414 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 511 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 512 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 513 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 3 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 4 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 5 Català primer quadrimestre matí-mixt