Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502443 Psicologia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha cap prerequisit oficial però és convenient haver cursat les assignatures sobre processos psicològics ubicades en el primer curs.
L’assignatura “Processos Psicològics: Aprenentatge i Condicionament” continua la formació en Processos Psicològics iniciada a primer curs amb les assignatures “Processos Psicològics: Atenció i Percepció” i “Processos Psicològics: Motivació i Emoció”, i que es completarà posteriorment amb “Processos Psicològics: Memòria” (2on curs, 2on semestre) i “Processos Psicològics: Pensament i Llenguatge” (3er curs, 2on semestre). Comparteix amb la resta d’assignatures esmentades l’objectiu general de donar a conèixer les principals característiques dels diversos processos psicològics, i les estratègies que s’han de posar en marxa per dur a terme recerca sobre els mateixos.
Els objectius propis de l’assignatura són: a) que l’alumnat conegui els processos bàsics de l’aprenentatge essencials per a l’adaptació dels organismes a les seves circumstàncies ambientals i que són, en gran part, comuns a animals i humans, i b) que l’alumnat aprengui a fer-se preguntes i a observar els fenòmens d’aprenentatge que es produeixen tant al laboratori com en situacions naturals de camp, tant en animals com en humans.
El coneixement dels continguts d’aquesta assignatura és imprescindible pel seguiment d’algunes de les assignatures que l’alumnat haurà de cursar posteriorment (com, per exemple, "Tractaments Cognitivoconductuals en l'Edat Adulta" i “Tractaments Cognitivoconductuals en la Infància i l'Adolescència") i que estan estretament lligades a l’exercici professional de la psicologia.
Introducció.
- Conductes heretades.
- Els reflexos.
- Definició d'aprenentatge.
- Aprenentatge i execució.
- Aprenentatge i altres causes del canvi de conducta.
- Tipus d’aprenentatge.
Bloc I: Aprenentatge no associatiu: habituació i sensibilització.
- Concepte, propietats i variables de l’habituació.
- Concepte, propietats i variables de la sensibilització.
Bloc II: Aprenentatge associatiu I: el condicionament clàssic.
- Paradigma i termes del condicionament clàssic.
- Fenòmens bàsics del condicionament clàssic (adquisició, extinció, generalització).
- Metodologia d’estudi del condicionament clàssic.
- Quantificació de la força de la RC.
- Procediments de presentació temporal dels estímuls.
- Control experimental.
- Situacions experimentals de condicionament clàssic.
- El condicionament clàssic inhibitori.
- Variables que afecten l’adquisició del condicionament clàssic.
- Fenòmens “especials” en el condicionament clàssic (precondicionament sensorial, condicionament de segon ordre, contracondicionament, condicionament amb estímuls condicionats compostos).
Bloc III: Aprenentatge associatiu II: el condicionament instrumental.
- Introducció al condicionament instrumental.
- Procediments bàsics de condicionament instrumental.
- Procediments,mesures i variables del reforçament positiu.
- Programes simples de reforçament intermitent.
- Extinció de la resposta reforçada positivament.
- Anàlisi teòrica del reforçament positiu.
- Procediments, mesures i variables del reforçament negatiu (fugida i evitació).
- Anàlisi teòrica del reforçament negatiu.
- Extinció de la conducta d'evitació discriminada.
- Procediments, mesures i variables del càstig.
- Efectes paradoxals i emocionals del càstig.
Tķtol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Prąctiques de laboratori | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Seminari | 6 | 0,24 | 1, 2, 4, 6 |
Teoria | 28,5 | 1,14 | 1, 2, 4, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis plataforma Moodle | 11 | 0,44 | 2, 4, 6, 7 |
Simulació de fenņmens de condicionament cląssic i instrumental amb el programari Sniffy | 10 | 0,4 | 1, 3, 7 |
Tipus: Autņnomes | |||
Lectura i estudi dels manuals de referčncia | 81,5 | 3,26 | 4, 6 |
Activitats Dirigides (30%):
- Teoria: sessions presencials d'1,5h de durada
- Seminaris: 3 sessions presencials de 2h de durada
- Pràctiques de Laboratori: 5 sessions presencials de 2h de durada.
Activitats supervisades (15%):
- Resolució de preguntes sobre el temari mitjançant l’aplicatiu Moodle
- Simulació de fenòmens de condicionament clàssic i instrumental amb el programari “Sniffy”.
Activitats Autònomes (55%) :
- Lectura i estudi dels manuals de referència.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mņdul.
Tķtol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1. Informe de la Prąctica 1 | 4% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7 |
EV2. Informe de la Prąctica 2. | 4% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
EV3. Informe de la Prąctica 3 | 4% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
EV4. Informe de la Prąctica 4 | 4% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
EV5. Informe de la Prąctica 5 | 4% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
EV6. Examen 1 | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 6 |
EV7. Examen 2 | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Les competències de la matèria seran avaluades mitjançant diferents procediments (Taula 1):
Tabla 1. Resum amb les característiques de les diferents Evidències d'aprenentatge
Numeració |
Denominació |
Pes |
Format (Oral, escrito o ambdós) |
Autoria (individual, col·lectiva o ambdues) |
Via presentació |
EV1 |
Informe de la Pràctica 1 |
4% |
Escrit |
Col·lectiva |
Presencial |
EV2 |
Informe de la Pràctica 2 |
4% |
Escrit |
Col·lectiva |
Presencial |
EV3 |
Informe de la Pràctica 3 |
4% |
Escrit |
Individual |
Presencial |
EV4 |
Informe de la Pràctica 4 |
4% |
Escrit |
Individual |
Presencial |
EV5 |
Informe de la Pràctica 5 |
4% |
Escrit |
Individual |
Presencial |
EV6 |
Examen 1. Temes impartits fins la setmana 9 |
40% |
Escrit |
Individual |
Presencial |
EV7 |
Examen 2. Temes impartits entre les setmanes 10 i 18 |
40% |
Escrit |
Individual |
Presencial |
No es publicaran els models de resposta de les EV6 i 7. Els resultats es publicaran al campus virtual en el termini màxim de 10 dies hàbils després de la seva realització.
L’alumnat que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a "No avaluable".
Per a superar l'assignatura, l'estudiant ha d'obtenir una qualificació global mínima de 5 punts. La qualificació global és la suma directa de les qualificacions obtingudes en totes les evidències d’aprenentatge (Ev1+Ev2+Ev3+Ev4+Ev5+Ev6+Ev7) i té un valor màxim de 10 punts.
Els/les estudiants amb una qualificació global igual o superior a 3.5 i inferior a 5 punts i que hagin realitzat evidències amb un pes igual o superior a 2/3 de la qualificació global tindran la possibilitat de realitzar una prova de recuperació final durant el període de recuperacions en la data que estableixi la Facultat (i que es publica al web).
EXEMPLE 1: Un/a estudiant ha realitzat únicament les evidències 1, 2 i 6 i ha obtingut una qualificació global de 0.4 + 0.4 + 2.8 = 3.6. En aquest cas NO pot optar a la prova de recuperació perquè, malgrat té una qualificació global superior a 3.5 el pes de les evidències a les quals s’ha presentat es de 0.4 + 0.4 + 4 = 5.8, i és inferiora 2/3 de la qualificació global (6.6).
EXEMPLE 2:Un/a estudiant ha realitzat únicament les evidències 1, 6 i 7 i ha obtingut una qualificació global de 0.3 + 1.5 + 1.8 = 3.6. En aquest casSÍ pot optar a la prova de recuperació perquè té una qualificació global superior a 3.5 i el pes de les evidències a les quals s’ha presentat es de 0.4 + 4 + 4 = 8.4, i és superior a 2/3 de la qualificació global (6.6).
La prova de recuperació consistirà en una prova de recuperació de l'Ev6 i/o l’Ev7, exclusivament. Les notes obtingudes a les Ev1, Ev2, Ev3, Ev4 i Ev5, corresponents a les pràctiques, es troben excloses de la prova de recuperació i es mantindran sense modificacions.
L’estudiant podrà decidir en el moment de realització de la prova de recuperació fer de nou només l’Ev6, només l’Ev7, o ambdues. La nota obtinguda en aquesta prova de recuperació substituirà en qualsevol cas la/les notes de la/les evidències recuperades i es tornarà a calcular la qualificació global.
EXEMPLE 1: Un/a estudiant ha obtingut, abans de la recuperació, la següent qualificació global: 0.1+0.1+0.1+0+0+1.8+1.8 = 3.9. A la prova de recuperació es presenta només a l’Ev6 i obté una nota de 2.2. La seva qualificació global definitiva serà: 0.1+0.1+0.1+0+0+2.2+1.8 = 4.3.
EXEMPLE 2: Un/a estudiant ha obtingut, abans de la recuperació, la següent qualificació global: 0.1+0.1+0.1+0+0+1.8+1.8 = 3.9. A la prova de recuperació es presenta a l’Ev6 i a l’Ev7, obtenint, respectivament, unes qualificacions de 2.2 i 2.5. La seva qualificació global definitiva serà: 0.1+0.1+0.1+0+0+2.2+2.5 = 5.
EXEMPLE 3: Un/a estudiantha obtingut,abans de la recuperació, lasegüent qualificació global: 0.1+0.1+0.1+0+0+2.2+2.3 = 4.8. A la prova de recuperació es presenta a l’Ev6 i a l’Ev7, obtenint, respectivament, unes qualificacions de 2.4 i 2.1. La seva qualificació global definitiva serà: 0.1+0.1+0.1+0+0+1.9+2.2=4.3.
L'alumnat que no es matricula per primera vegada a l'assignatura serà avaluat amb les mateixes activitats que el de primera matrícula. No es contempla prova de síntesi.
L’alumnat que s’aculli a l’opció d’avaluació única renuncia a l’avaluació continuada i s’avaluarà de tots els continguts de l’assignatura en un sol acte d’avaluació, que es realitzarà el mateix dia i lloc que es convoqui l'Ev7.
Aquest acte d’avaluació constarà de dos exàmens presencials (Examen 1 i Examen 2) que seguiran el mateix format i comprendran els mateixos continguts que les Ev6 i Ev7 de l’avaluació continuada (respectivament). A l’acabar els dos exàmens, i durant aquest mateix acte avaluatiu, l’alumnat acollit al sistema d’avaluació única haurà de resoldre un total de 5 situacions que implicaran el plantejament i la interpretació d’experiments equivalents als treballats en les pràctiques realitzades al llarg del semestre. L’alumnat haurà de realitzar i lliurar a la mateixa aula un informe corresponent a cadascuna de les 5 pràctiques (que comprendran els mateixos continguts que les Ev1-5). En cap cas l’estudiant podrà consultar cap tipus de material de l’assignatura durant l’elaboració d’aquests informes.
La durada total d’aquest únic acte presencial avaluatiu serà d’aproximadament 3h40m (Veure Taula 2).
Les condicions desuperacióde l’assignatura, d’accés ala recuperació i de la prova de recuperació de l’alumnat que s’aculli a l’avaluació única seran les mateixes que per a l’alumnat que segueix l’avaluació continuada.
L’AVALUACIÓ UNICA SE SOL·LICITA TELEMÀTICAMENT (E-FORMULARI) EN EL PERÍODE ESPECIFIC (més informació al web de la Facultat).
Taula 2. Descripció de les activitats, durada i data de realització per a l’estudiantat que segueixi l’avaluació única
TAULA D’ACTIVITATS D’AVALUACIÓ ÚNICA |
|||
Nom i descripció de l’evidència |
Pes |
Durada en hores (de l’acte presencial) |
Data realització |
Ev6 Examen 1 (1h) |
40% |
3h40m |
Segon període avaluatiu |
Ev7 Examen 2 (1h) |
40% |
||
Ev1 a 5. Resolució de situacions queimplicaran el plantejament i la interpretació d’experimentsequivalents alsrealitzats a lespràctiques (1h40min) |
20% |
EL LLIURAMENT DE LA TRADUCCIÓ DE LES PROVES D’AVALUACIÓ PRESENCIALS ES REALITZARÀ SI ES COMPLEIXEN ELS REQUERIMENTS ESTABLERTS EN L’ARTICLE 263 I ES REALITZA LA SEVA SOL·LICITUD LA SETMANA 4 TELEMÀTICAMENT (E- FORMULARI) (més informació al web de la Facultat).
Poden consultar-se les pautes d'avaluació de la Facultat en el següent enllaç: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Bibliografia fonamental (manual de referència):
Domjan, M. (2010). Principios de aprendizaje y conducta. Sexta edición. Mèxic: Wadsworth, Cengage Learning (Versió original en anglès, 2010).
(Manual exhaustiu que abarca una àmplia majoria dels fenòmens d’aprenentatge i condicionament amb molts exemples i il·lustracions. Es pot considerar un text clau per a conèixer a fons els continguts de l’assignatura.)
La Biblioteca d’Humanitats facilità el següent enllaç des del qual es pot consultar online la versió digital de la 6a. edició del manual de Domjan: https://www.academia.edu/29486933/Principios_de_aprendizaje_y_conducta_Domjan_9th?auto=download
Bibliografia complementària:
Cándido, A. (2000). Introducción a la psicología del aprendizaje asociativo. Madrid: Biblioteca Nueva.
(Manual resumit que explica els fenòmens de l’aprenentatge a partir de la descripció i l’anàlisi de les condicions, mecanismes i continguts que els regulen. Fa més èmfasi en l’anàlisi teòrica que en la descripció dels fenòmens d’aprenentatge.)
Domjan, M. (2002). Bases del aprendizaje y el condicionamiento. Segunda edición. Jaén: Del Lunar (Versió original en anglès, 2000).
(Breu manual que descriu els principals fenòmens de l’aprenentatge associatiu i fa una breu introducció als aspectes teòrics. Pot considerar-se una versió resumida i introductòria del manual de Domjan indicat a la bibliografia fonamental.)
Froufe, M. (2004). Aprendizaje asociativo. Principios y aplicaciones. Madrid: Thomson.
(Manual de característiques similars a l’anterior, malgrat que segueix criteris diferents a l’hora d’organitzar els temes i els conceptes bàsics de l’aprenentatge.)
Alloway, T., Wilson, G. i Graham, J. (2006). Sniffy. La Rata Virtual. Pro Versión 2.0. Madrid: Thomson Editores (Versió original en anglès, 2005).
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 111 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 112 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 113 | Catalą/Espanyol | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 114 | Catalą/Espanyol | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 211 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 212 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 213 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 214 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 311 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 312 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 313 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 314 | Catalą/Espanyol | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 411 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 412 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 413 | Catalą/Espanyol | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 414 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 511 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 512 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 513 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(SEM) Seminaris | 111 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(SEM) Seminaris | 113 | Espanyol | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(SEM) Seminaris | 114 | Espanyol | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(SEM) Seminaris | 211 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(SEM) Seminaris | 212 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(SEM) Seminaris | 213 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(SEM) Seminaris | 214 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(SEM) Seminaris | 311 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(SEM) Seminaris | 312 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(SEM) Seminaris | 313 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(SEM) Seminaris | 314 | Espanyol | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(SEM) Seminaris | 411 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(SEM) Seminaris | 412 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(SEM) Seminaris | 413 | Espanyol | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(SEM) Seminaris | 414 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(SEM) Seminaris | 511 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(SEM) Seminaris | 512 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(SEM) Seminaris | 513 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Espanyol | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Espanyol | primer quadrimestre | matķ-mixt |
(TE) Teoria | 5 | Catalą | primer quadrimestre | matķ-mixt |