Logo UAB

Intel·ligència i Processos Cognitius

Codi: 102597 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502443 Psicologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Antoni Castelló Tarrida
Correu electrònic:
toni.castello@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap.


Objectius

El coneixement de la manera en què les persones produeixen i utilitzen representacions és la base explicativa de l'activitat mental humana. Un conjunt de grans processos (com l'aprenentatge, la comprensió, el raonament o la presa de decisions) es fonamenten en representacions i operacions sobre les mateixes. Per tant, els objectius d'aquesta assignatura s'adrecen a conèixer les característiques del sistema cognitiu humà que permeten gestionar representacions i les maneres en què es fan servir. Aquests objectius inclouen una descripció de les bases físiques del funcionament intel·lectual i la seva articulació en funcions cognitives útils, les quals integren recursos cerebrals amb instruments culturals. Alhora, els continguts de l'assignatura permetran analitzar i explicar les principals activitats cognitives humanes, comprenent-ne els mecanismes generals implicats i la multiplicitat de concrecions que poden observar-se'n.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
  • Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
  • Definir els objectius i elaborar el pla d'intervenció en funció del propòsit d'aquesta intervenció (prevenció, tractament, rehabilitació, inserció, acompanyament).
  • Distingir i relacionar els diferents enfocaments i tradicions teòrics que han contribuït al desenvolupament històric de la psicologia, i conèixer la influència que han tingut en la producció del coneixement i en la pràctica professional.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Mostrar respecte i discreció en la comunicació i l'ús dels resultats de les avaluacions i les intervencions psicològiques.
  • Participar activament en la configuració de les normes socials, professionals i ètiques en les activitats relacionades amb la professió.
  • Reconèixer i valorar els procediments i les tècniques aplicats a la construcció i a l'adaptació d'instruments d'avaluació psicològica.
  • Treballar en equip.
  • Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.
  • Utilitzar les eines adequades per a comunicar-se.
  • Valorar, contrastar i prendre decisions sobre l'elecció dels mètodes i dels instruments de mesura adequats en cada situació o context d'avaluació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant les dimensions social, econòmica i/o mediambiental.
  3. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  4. Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
  5. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  6. Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
  7. Comunicar de manera inclusiva, evitant un ús sexista o discriminatori del llenguatge.
  8. Comunicar eficaçment el resultat de l'avaluació intel·lectual amb instruments psicomètrics.
  9. Dissenyar plans d'optimització del funcionament cognitiu en funció de cada perfil representacional.
  10. Distingir els diferents models psicoeducatius d'explicació de la qualitat docent i les diferències individuals en l'aprenentatge escolar.
  11. Elaborar instruments d'anàlisi i diagnòstic cognitiu i intel·lectual.
  12. Elaborar instruments d'anàlisi i diagnòstic de les diferències individuals en intel·ligència i estructures de coneixement.
  13. Identificar les implicacions socials, econòmiques i/o mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  14. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  15. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  16. Participar activament en la configuració de les normes socials, professionals i ètiques en les activitats relacionades amb la professió.
  17. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  18. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  19. Proposar noves maneres de mesurar la viabilitat, l’èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  20. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i/o mediambientals.
  21. Seleccionar els instruments d'exploració adequats per a l'anàlisi de les diferències individuals en l'aprenentatge escolar.
  22. Seleccionar els instruments de mesura adequats per a l'anàlisi de la cognició.
  23. Seleccionar i utilitzar adequadament els instruments d'exploració per a l'anàlisi de contextos educatius formals i no formals.
  24. Treballar en equip.
  25. Utilitzar adequadament els instruments d'exploració per a l'anàlisi de processos cognitius.
  26. Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.
  27. Utilitzar les eines adequades per a comunicar-se.
  28. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  29. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Bloc 1. Representacions i intel·ligència

Bloc 2. Sistemes cognitius

Bloc 3. Aprenentatge

Bloc 4. Desenvolupament cognitiu i intel·lectual

 

Els continguts que seran tractats en les sessions magistrals configuren el cos teòric general de l'assignatura. Les aproximacions pràctiques, amb contacte amb els instruments i aplicacions pràctiques per part dels alumnes, es realitzaran sota direcció docent.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions magistrals 36 1,44 16, 5, 4, 3, 2, 6, 28, 29, 7, 1, 10, 15, 14, 13, 18, 19, 20, 17, 23, 21, 27, 26, 24
Tipus: Supervisades      
An?lisi de casos i instruments 21 0,84 16, 5, 4, 3, 2, 6, 28, 29, 7, 1, 10, 15, 14, 13, 18, 19, 20, 17, 23, 21, 27, 26, 24
Tipus: Autònomes      
Treball independent de l'alumnat 90 3,6 5, 4, 3, 2, 6, 28, 29, 7, 1, 15, 14, 13, 18, 19, 20, 17, 23, 21, 27, 26, 24

La metodologia de la matèria consta de cinc formes generals d'actuació:

 (1) Sessions dirigides pel docent, en les quals es presenten i discuteixen els principals continguts teòrics de la matèria.

 (2) Sessions d'anàlisi de casos i aplicacions, en les quals l'alumnat té un rol actiu, sota la supervisió del docent.

 (3) Sessions de contacte amb instruments i procediments de mesura, en les quals també l'alumnat té un rol actiu supervisat.

 (4) Sessions de lectura, documentació i reflexió, desenvolupades de manera autònoma per l'alumnat amb feedback posterior del docent.

 (5) Sessions de consulta individualitzada, amb seguiment de les tasques individuals i optimització del coneixement adquirit.

Les activitats programades s'integren en cadascuna d'aquestes metodologies, alhora que inclouen exemplificacions de procediments de mesura i serveixen com a avaluació continuada de la matèria.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
A1 Prova sobre els continguts de les lliçons prèvies (setmana 9) 30 1,5 0,06 16, 5, 3, 2, 29, 7, 12, 10, 8, 25, 19, 17, 23, 26, 24
A2 Prova sobre la resta de continguts (semana 19 o 20) 30 1,5 0,06 4, 6, 28, 11, 1, 9, 15, 14, 13, 18, 20, 22, 21, 27
A3 Informe sobre les pràctiques (darrera setmana de classes) 40 0 0 5, 4, 2, 6, 7, 11, 12, 1, 9, 10, 8, 15, 13, 25, 18, 19, 20, 17, 22, 23, 21, 26, 24

Per aprovar l'assignatura la suma de les notes de les activitats A1, A2 i A3 ha de ser 5,0 o superior, independentment de que alguna de les activitats no arribi a aquest valor.

Es considerarà com a NO AVALUABLE la persona que hagi realitzat activitats el pes de les quals en l'avaluació de l'assignatura sigui menor del 40%. Si s'han realitzat activitats que permetrien arribar a un 66% o més de la nota màxima i no s'ha assolit la nota mínima de 5,0 es podrà accedir a un examen de recuperació en el qual es tornaran a realitzar les activitats no presentades i alguna de les activitats presentades que hagi obtingut un baix resultat. La recuperació permet accedir a una nota màxima de 8,5.

No es preveu que l'alumnat de segona o posterior matrícula s'avaluï mitjançant una prova de síntesi no recuperable.

AVALUACIÓ ÚNICA

L'alumnat que s'acull a l'opció d'avaluació única renuncia a l'avaluació continuada i s'avaluarà de tots els continguts de l'assignatura en un sol acte d'avaluació, que es realitzarà la setmana 19.

Aquest acte d'avaluació constarà de les mateixes activitats incloses en l’avaluació continuada, amb els mateixos percentatges sobre la nota (veure taula d'avaluació continuada), realitzades consecutivament. La durada de les mateixes serà de: A1: 1,5 hores; A2: 1,5 hores.

 Les condicions de superació de l'assignatura i eventual recuperació de l'alumnat que s'aculli a l'avaluació única seran les mateixes que les de l'alumnat que segueix l'avaluació continuada.

 Les normes d'avaluació de la Facultat de Psicologia poden trobar-se a: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

 


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

SMITH, E.E. y KOSSLYN, S.M. (2008). Procesos cognitivos. Modelos y bases neurales. Madrid: Pearson y Prentice Hall.

CASTELLÓ, A. (2001). Inteligencias. Una integración multidisciplinaria. Barcelona: Masson.

CASTELLÓ, A. (2002). La inteligencia en acción. Barcelona: Masson.


Programari

Si escau, es facilitarà a través del Campus Virtual.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 11 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt