Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap.
Aquesta assignatura es centra en l’estudi de les malaltíes i problemes de salut més rellevants des de una òptica biopsicosocial. S’aborda la importància de cada problema, l’estudi dels seus determinants biopsicosocials, els aspectes psicobiològics del sistema orgànic implicat en cadascun i una visió amplia de les possibilitats d’abordatge psicosocial (prevenció, intervenció, millora de la qualitat de vida, etc.).
Els objectius formatius són:
1. Health Literacy i empoderament en salut
• Concepte i dimensions de la "health literacy"
• Canvis en el model d'atenció sanitària: medicina participativa
• Nivells d'informació sanitària
• Apoderament de pacients: procés i exemples
• La e-salut
2. Actuacions en prevenció primària, secundaria i terciària
• Prevenció d´hàbits tòxics
• Promoció de conductes saludables i prevenció de malalties contagioses
• Tractament psicològic en:
Conducta alimentaria, sobrepès i obesitat
Activitat, descans i son
Conducta afectiva i sexual
. El psicòleg de la salut en els hospitals i centres sanitaris: actuacions en prevenció terciaria: Trastorns cardiovasculars, del sistema respiratori, hepàtics i digestius, immunològics, degeneratius
• Traumatologia i rehabilitació
3. Diabetis
• Epidemiologia
• Definició i conceptes bàsics
•Característiques de la malaltia
• Prevenció
• Intervenció
4. Psicologia Oncològica
• Aspectes epidemiològics i mèdics del càncer
• Estratègia per al desenvolupament de la Psicologia Oncològica
• Els factors psicològics en el càncer
• Intervenció en Psicologia Oncològica
• Equips multidisciplinaris i teràpies psicològiques en càncer
5. Cures pal·liatives
• Definició, desenvolupament i característiques de les cures pal·liatives
• Processos i models psicològics en la situació terminal
• Intervenció en cures pal·liatives
• Pros i contres de l'eutanàsia
• El procés del dol
6. Psico-ecologia de la Salut
• Promoció del benestar personal: factors associats a la felicitat individual
• Promoció del benestar social i laboral i prevenció del "burnout"
• Promoció de la salut contextual: Introducció a la Salut ecològica
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals amb suport de TICs i activitats amb el grup gran | 24 | 0,96 | 5, 7, 6, 8, 11, 15, 12, 13 |
Seminaris d'anàlisi, debat i aplicacions | 12 | 0,48 | 1, 3, 7, 6, 8, 10, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Suport a la realització de treballs i informes | 12 | 0,48 | 6, 8, 11, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 50 | 2 | 6, 8, 11, 13 |
Lectures i preparació d´exposicions | 24 | 0,96 | 1, 6, 8, 11, 15, 12, 14, 13, 16 |
Treballs, activitats de camp | 24 | 0,96 | 4, 3, 5, 6, 8 |
Metodologia docent basada fonamentalment en classes magistrals amb suport de TICs i seminaris d’anàlisi i aplicació de temes treballats a l’assignatura, amb treballs pràctics específics per cada tema i debat de lectures relacionades amb els àmbits d´aplicació de la Psicologia de la Salut.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EVIDÈNCIA 1: Informes (1a,1b,1c) relacionats amb els tres primers seminaris | 15% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 6, 8, 10, 16 |
EVIDÈNCIA 2: Prova escrita temes 1, 2 i 3 | 35% | 2 | 0,08 | 17, 7, 6, 8, 11, 15, 12, 14, 13 |
EVIDÈNCIA 3: Informes (3a,3b,3c) relacionats amb els tres darrers seminaris | 15% | 0 | 0 | 1, 4, 3, 5, 6, 8, 10, 11, 16 |
EVIDÈNCIA 4: Prova escrita, temes 4, 5 i 6 | 35% | 2 | 0,08 | 2, 9, 7, 6, 8, 11, 15, 12, 14, 13 |
A l´enllaç https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html trobareu els criteris d´avaluació de la Facultat
Es faran dos exàmens parcials, cadascun dels quals valdrà un 35% per la qualificació final. S´afagiràn les notes obtingudes en dos blocs d´informes de activitat relacionada amb les seminaris, cadascun dels quals comptarà un 15% sobre el total de la qualificació final.
La mitjana de qualificacions dels dos exàmens parcials (evidències 2 i 4) ha de ser igual o superior a 5 per aprovar l’assignatura (en escala de 0 a 10). Es a dir, s´han d´obtenir un mínim de 3,5 punts en la suma d´evidències 2 i 4.
En total s´ofereixen als estudiants 4 evidències d´aprenentatge, que sumen 10 punts:
Evidencia 1: Informe/s escrits (individuals o en grup) d´activitats relacionades amb els seminaris 1,2 i 3: 1,5 punts.
Evidència 2: Prova escrita dels àmbits 1, 2 i 3 del temari: 3,5 punts (individual).
Evidencia 3: Informe/s escrits (individuals o en grup) d´activitats relacionades amb els seminaris 4, 5 i 6: 1,5 punts (0,5 punts cada infome).
Evidència 4: Prova escrita dels àmbits 4, 5 i 6 del temari: 3,5 punts (individual).
Els informes de les evidències 1 i 3 s´entreguen/presenten per Moodle. EV1: Entrega final: abans de l´inici del primer període avaluatiu. EV3: Entrega final: abans de l´inici del segon període avaluatiu.
Les evidències 2 i 4 son proves escrites presencials (examens tipus Test). EV2: Durant el primer periode avaluatiu. EV4: Durant el segon periode avaluatiu.
La nota final és la suma de les quatre evidències. No hi ha cap prova per millorar cap nota de les evidències.
La assignaturaes considera superada si s´obtenen 5 o més punts en la suma de les 4 evidències, sempre i quan s´hagin obtingut 3,5 punts o més en la suma de les evidències 2 i 4. En cas de no assolir aquests requisits, la nota màxima a consignar a l’expedient acadèmic serà de 4.5 punts
Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d´aprenentage amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) obtindrà una nota a l´acta diferent a "no evaluable".
Recuperació
S´han de complir tots els següents criteris per poder anar a recuperació:
a) Haver obtingut una nota d'avaluació continuada entre 3.5 i menys de 5 punts
b) El pes de les evidències a les que la persona s´ha presentat al llarg del curs ha de ser del 66,7 % o més.
Característiques de la prova de recuperació:
La recuperació és final. Consistirà en tornar a realitzar les evidències Ev2 o Ev4, amb les mateixes característiques i criteris de correcció inicials.
Es guardarà la nota de l’avaluació de les evidències Ev1 i Ev3, però no es podran repetir ni fer de nou, cas de no haver-les presentat per l’avaluació, donat que son evidències de seminari presencial.
La recuperació es realitzarà en el periode previst per recuperacions, el dia i hora que determini la Facultat.
No es preveu que l’alumnat de 2ª oposterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Aquesta assignatura no preveu l'avaluació única
Fonamental
Amigo Váquez, I, Fernández Rodríguez, C. y Pérez Álvarez, M. (2009). Manual de psicologia de la Salud (3 ed.) Madrid: Pirámide.
Brannon. L i Feist, J. (2001). Psicología de la Salud. Madrid: Paraninfo.
Gil Moncayo, F. (2000). Manual de Psico-oncología. Madrid: Nova Sidonia.
Gil Roales-Nieto, J (2004). Psicología de la Salud. Aproximación histórica, conceptual y aplicaciones. Madrid: Pirámide.
Pastor, A. y López, S. (2015). Psicología de la rehabilitación y problemas de salud crónicos. Editorial electrónica Universitas Miguel Hernández.
Psicooncología: Investigación y clínica biopsicosocial en oncología: http://dialnet.unirioja.es/servlet/ejemplar?codigo=366493
Taylor, S. (2007). Psicología de la Salud. Madrid: McGraw-Hil (recomanat)
Complementària
Asociación Española Contra el Càncer: http://www.todocancer.com/esp
Asociación Internacional de Psicooncología: http://www.ipos-society.org/congress/psychosocial_academy.aspx
Avellaneda, A.; Martínez, I. (2008). Síndrome de Fatiga Crónica. Documento de consenso. Madrid: Editorial Médica.
de Miquel, C.A. et al. (2010). Documento de Consenso interdisciplinar para el tratamiento de la fibromialgia. Actas españolas de psiquiatría, 38(2), 108-121.
Bakker, A., Rodríguez-Muñoz, A, y Derks, D (2012). La emergencia de la psicología de la salud ocupacional positiva. Psicothema 24, (1), 66-72.
Ballesteros, V. y Daponte, A. (2011). Urbanismo,medio ambiente y salud. Granada: Observatorio de Salud y Medio Ambiente de Andalucía (OSMAN)
Barrueco, M., Hernández, M.A. y Torrecilla, M. (2009). Manual de Prevención y Tratamiento del Tabaquismo. Euromedice. Badalona. Ediciones Médicas S.L.
Federación Española de sociedades de sexología. http://fess.org.es/salud-sexual
Fundación para la Diabetes: http://www.fundaciondiabetes.org/
Gorreto, L., Duro, R. et al (2017). Guía de intervención individual para el tratamiento del tabaquismo. Direcció General de Salut Pública i Participació. Govern de les Illes Balears.
Health Literacy. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/healthliteracy.html
Merayo Rodríguez J, Serrano Fuentes N, Marqués Sánchez P. Influencia de los espacios verdes urbanos en la salud mental. Metas Enferm nov 2016; 19(9): 20-26.
Ogden, J. (2007). Essential readings in health psychology. Berkshire, UK: Open University Press
Organización Mundial de la Salud (OMS): http://www.who.int/es/
Plá, J y Salvador, J. (2006) Aspectos psicológicos de las enfermedades cardiovasculares. Sociedad Española de Cardiología. Acción Médica. ISBN 84-88336-56-X
Pérez, M., Fernández, J.R., Fernández, C. y Amigo, I. (2003). Guía de tratamientos psicológicos eficaces II: Psicología de la Salud. Madrid: Pirámide.
Remor, E. Arranz, P. y Ulla, S. (eds.) El psicólogo en el ámbito hospitalario. Desclee de Brouwer.
Revista interdisciplinar de Psicooncología: http://www.ucm.es/info/apsom/revistapsicooncologia/
Salanova, M. (2008).Organizaciones saludables: una perspectiva desde la psicología positiva. En C. Vázquez y G. Hervás (ed.). Psicología Positiva: Bases científicas del bienestar y la resilencia. Madrid: Alianza Editorial.
Salanova, M. (dir.)(2009). Psicología de la salud ocupacional. Ed. Síntesis.
Sociedad Americana contra el Cáncer: http://www.cancer.org/Espanol/index
Sociedad Española de Cuidados Paliativos: http://www.secpal.com
Sociedad Española de Diabetes: http://www.sediabetes.org/
Soriano, J., Montsalve, V. Santolaya, F, et al (2009). Guía práctica de Psicología de la Salud en el ámbito hospitalario.Valencia: Grafamar.
Nota: Podeu trobar documentació adquirida per la biblioteca i addicional d'accés lliure tot suggerint les instruccions del següent enllaç: https://ddd.uab.cat/pub/guibib/224929/bibrecdigitals.pdf
cap
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 111 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |