Logo UAB

Psicofarmacologia

Codi: 102585 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502443 Psicologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Marcos Pallarés i Añó
Correu electrònic:
marc.pallares@uab.cat

Equip docent

Marcos Pallarés i Añó

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És important tenir presents bons coneixements sobre fisiologia neuronal i fisiologia del sistema nerviós central humà


Objectius

L’assignatura de Psicofarmacologia forma part de la matèria de Psicobiologia.

És una assignatura de 6 crèdits optativa que es cursarà en quart curs.

Forma part de les mencions optatives en Psicologia Clínica de la Infància i de l’Adolescència i en Psicologia Clínica de l'Edat Adulta.

Els objectius de l'assignatura són el coneixement de la neurofarmacologia bàsica, les tècniques d'avaluació preclínica i clínica de psicofàrmacs, principals psicofàrmacs: efectes terapèutics i efectes secundaris, principals drogues objecte de consum: mecanismes d'acció, potencial addictiu i neurotòxic,i tractaments per a l'addicció.


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
  • Distingir els dissenys de recerca, els procediments i les tècniques per valorar hipòtesis, contrastar-les i interpretar-ne els resultats.
  • Fer revisions sistemàtiques a partir de la consulta de les diferents fonts documentals en psicologia per a recollir, ordenar i classificar dades i materials de recerca.
  • Identificar i descriure els processos i les etapes del desenvolupament psicològic al llarg del cicle vital.
  • Identificar, descriure i relacionar la biologia de la conducta humana i les funcions psicològiques.
  • Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  2. Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
  3. Analitzar, sintetitzar i resumir la informació de textos científics i professionals.
  4. Descriure com afecten al perfil dels psicofàrmacs i les drogues els canvis neurobiològics que es produeixen al llarg del cicle vital.
  5. Descriure els canvis hormonals que es produeixen al llarg del cicle vital.
  6. Descriure i relacionar els aspectes bàsics de la neurofarmacologia.
  7. Emprar sistemes de documentació científics.
  8. Identificar i descriure els principals psicofàrmacs utilitzats en els tractaments dels trastorns psicopatològics més importants, en l'àmbit de perfil conductual i mecanismes d'acció.
  9. Identificar i descriure els procediments d'avaluació preclínica i clínica de psicofàrmacs.
  10. Identificar i descriure les principals drogues d'abús, els efectes que tenen sobre la conducta, els mecanismes neurobiològics d'acció i els principals tractaments psicofarmacològics.
  11. Planificar una recerca bibliogràfica o de referències tant en bases de dades informatitzades com en biblioteques i hemeroteques.
  12. Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.

Continguts

TEMA I: Neurofarmacologia Bàsica.

TEMA II: Nicotina i metilxantines.

TEMA III: Ansiolítics.

TEMA IV: Alcohol.

TEMA V: Antidepressius i antimaníacs.

TEMA VI: Psicoestimulants :  cocaïna i amfetamines.

TEMA VII: Fàrmacs antipsicòtics

TEMA VIII: Opiacis.

TEMA IX: Cannabinoides i al·lucinògens.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 24 0,96 4, 8
Pràctiques 6 0,24 6, 9
Seminaris 6 0,24 6, 5, 4
Tipus: Supervisades      
Elaboració de treballs 6 0,24 2, 3, 6, 5, 4
Preparació de la matèria 6 0,24 2, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Búsqueda de documentació 9 0,36 2, 7, 11, 12
Estudi i lectura de textos 75 3 2, 3
Redacció de treballs 15 0,6 3, 6

Classes magistrals amb suport de TIC y debat en gran grup.

Recerca de documentació sobre un tema, presentació oral i/o escrita i torn de valoracions.

Sessions pràctiques. Fonamentalment mitjançant la utilització de simulacions informàtiques i estudi de casos.

Introducció de les sessions en els seminaris, presentació del text, valoració i discussió.

Tutories de suport a la realització d’un projecte.

Lectura comprensiva de texts.

Treball individual o en grup sobre el conjunt de material disponible de classes, texts, revistes, etc.

Realització d’esquemes, mapes conceptuals i resums.

Recensions, estudis bibliogràfics (individuals o en grup) a partir d’una guia per a la seva realització. (metodologia docent).

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 1 3,5 1,5 0,06 2, 3, 6, 5, 4, 7, 10, 8, 9, 11, 12
Examen 2 3,5 1,5 0,06 2, 3, 6, 5, 4, 7, 10, 8, 9, 11, 12
Presentació escrita i oral d'un treball 3 0 0 2, 1, 3, 7, 11, 12

Es faran 2 exàmens escrits presencials (EV1 i EV2). Els exàmens tindran una durada de 1,5 hores cadascun, amb un pes del 70% de la nota final. El primer examen (EV1) tindrà lloc a mig quadrimestre, i el segon (EV2), al final, realitzant-se durant les respectives setmanes d'avaluació previstes al calendari de la Facultat de Psicologia.

Es farà un treball en grup (EV3) amb presentació escrita i oral presencial en format conferència power point. El treball (escrit + oral) tindrà un pes del 30% de la nota final. La presentació oral de treball es farà les darreres setmanes del quadrimestre.

 

Assignatura superada:

Es considerarà superada l’assignatura en cas que l’estudiant hagi obtingut, en el conjunt d’evidències d’aprenentatge, un total igual o superior a 4,9 punts.

 

Recuperació:

Quan havent realitzat els dos exàmens escrits, el total de punts obtinguts en el procés d’avaluació continuada no arribi a 4,9 però sigui igual o superior a 3,5 es realitzarà un examen escrit i presencial de 1,5 hores de durada. Aquest examen inclourà la matèria de tota l’assignatura i la seva superació proporcionarà a l’estudiant la nota final de 5.

 

Estudiant avaluable:

Es considera estudiant avaluable qui hagi realitzat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%), per tant, qui hagi realitzat un dels dos exàmens escrits i el treball en grup; la no-realització del treball en grup implica que l'estudiant renuncia al 30% de la nota.

 

Avaluació única:

L’AVALUACIÓ UNICA ES SOL·LICITA TELEMÀTICAMENT (E-FORMULARI) EN EL PERÍODE ESPECIFIC (més informació al web de la Facultat)

Els/les estudiants podrandemanar avaluació única, que consistirà en una única prova a realitzar durant la segona setmana d'avaluació, en que s'avaluaran les 3 evidències d'aprenentatge. La prova durarà 3,5 hores: 1,5 hores per realitzar el primer examen escrit (EV1), 1,5 hores per realitzar el segon examen escrit (EV2) i 0,5 hores per l'exposició del treball (EV3) i debat. El treball en format escrit s'haurà d'entregar el mateix dia d'avaluació.

 

TAULA D’ACTIVITATS D’AVALUACIÓ ÚNICA

Nom i descripció de l’evidència

Pes

Durada en hores (de l’acte presencial)

Data realització/entrega

Examen escrit (EV1)

35%

3,5 hores (1,5 EV1+1,5 EV2+0,5 EV3-presentació oral i debat)

Segon període d’avaluació

Examen escrit (EV2)

35%

Treball escrit i presentación oral (EV3)

30% 

 

 

 

 

 

Prova de síntesi:

No es preveu que els estudiants de 2a matrícula o posterior s'avaluïn mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.

 

Pautes avaluació Facultat Psicologia: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

EL LLIURAMENT DE LA TRADUCCIÓ DE LES PROVES D’AVALUACIÓ PRESENCIALS ES REALITZARÀ SI ES COMPLEIXEN ELS REQUERIMENTS ESTABLERTS EN L’ARTICLE 263 I ES REALITZA LA SEVA SOL·LICITUD LA SETMANA 4 TELEMÀTICAMENT (EFORMULARI) (més informació al web de la Facultat).


Bibliografia

Es donarà bibliografia específica en cada tema. Amb caràcter més general, es pot consultar el següent.

FONAMENTAL:

COLADO M, FARRÉ M, LEZA J, LIZASOAIN I. (Eds.) Drogodependencias. Madrid: Editorial Médica Panamericana (4a edición), 2023

SALAZAR M, PERALTA C, PASTOR FJ. (Eds.)Tratado de Psicofarmacología: Bases y aplicación clínica. Madrid: Editorial Médica Panamericana (2a edición), 2010

SCHATZBERG A, DEBATTISTA C. Masnual de Psicofarmacología clínica. Madrid: Editorial Amolca (8a edición), 2018

SCHATZBERG AF, NEMEROFF CB. (Eds.) Tratado de Psicofarmacología. Barcelona: Masson (3a edición), 2006

STAHL, S.M. Psicofarmacologia esencial de Stahl: Bases neurocientíficas y aplicaciones prácticas. Madrid: Editorial Aula médica (5a edición), 2023

COMPLEMENTARIA:

ADAN A, PRAT G. Psicofarmacología. Bases neurofuncionales y terapéuticas. Barcelona: Editorial Marge, 2020

FERNÁNDEZ-TERUEL A. Farmacología de la conducta: De los psicofármacos a las terapias psicológicas. Bellaterra: Servei de Publicacions UAB, 2008

GOLDBERG J, STAHL S. Psicofarmacología práctica: Trasladando los hallazgos de los estudios basados en la evidencia a la práctica clínica del mundo real. Madrid: Editorial Aula Médica (1a edición), 2023

NATIONAL INSTITUTE OF DRUG ABUSE (NIDA): Publicacions sobre drogues (2023) en https://nida.nih.gov/es/informacion-sobre-drogas/publicaciones


Programari

-------


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 111 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 112 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 113 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 114 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt