Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No s'estableixen prerequisits oficials i/o coneixements necessaris per a seguir correctament l’assignatura.
Es demana que els alumnes tinguin un minim de coneixements de la llengua per a seguir les clases.
Les estructures familiars del món contemporani presenten una gran complexitat i diversitat (famílies monoparentals, homoparentals, reconstituïdes, transnacionals...), així com en els contexts de dificultats (exclusió social, trencament lligams comunitaris, atur, precarietat, negligència...). En aquesta assignatura s’abordaran les bases teòriques, des d’una perspectiva eco-sistèmica, que ens permeti analitzar i fer propostes d’intervenció, amb un èmfasis especial en les situacions de maltractaments intrafamiliars.
Els objectius formatius són els següents:
a) Analitzar els contexts socials de dificultat pel desenvolupament humà.
b) Introduir l’anàlisi de les dinàmiques familiars des d’una perspectiva eco-sistèmica.
c) Conèixer els processos comunicatius i les seves dificultats principals.
d) Aplicar els coneixements adquirits per l’anàlisi de les situacions de malatractaments intrafamiliars.
e) Donar a conèixer el rol del psicòleg en la intervenció psico-socio-educativa.
Bloc Temàtic I: Introducció
1. Necessitats de la infància.
1.1 Concepcions de la infància.
1.2 Necessitats de la infància.
1.3 Drets de la infància.
Bloc Temàtic II:
2. Marc ecològic.
2.1 Enfocament ecològic: factors de risc i protecció.
2.2 Vulnerabilitat i resiliència.
3. La família com a sistema.
3.1 Aspectes estructurals i funcionals.
3.2 Conjugalitat.
3.3 Parentalitat.
3.4 El vincle.
Bloc Temàtic III:
4. Jocs familiars.
4.1 Jocs disfuncionals en les famílies.
4.2 El maltracte com a relació.
5. Maltractaments.
5.1 Tipologies.
5.2 Característiques.
5.3 Possibles explicacions.
5.4 Conseqüències.
5.5 Els sistemes de protecció a la infància i la coordinació professional.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals grup senser, bloc 1 al 4 | 24 | 0,96 | 2, 3, 6, 12, 13, 22, 24 |
Classes pràctiques de seminari en grup petit | 8 | 0,32 | 2, 3, 5, 6, 12, 13, 16, 22, 23, 24, 25, 27, 28 |
Participació en una sessió clínica (1/12) | 4 | 0,16 | 2, 5, 6, 12, 13, 16, 17, 22, 23, 24, 25, 26, 28 |
Tipus: Supervisades | |||
tutories en petit grup | 21 | 0,84 | 2, 3, 5, 6, 11, 12, 13, 16, 17, 22, 24, 26, 27, 28, 30 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, preparació i redacció dels treballs | 93 | 3,72 | 2, 3, 5, 6, 7, 12, 16, 17, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 30 |
Aquesta assignatura té una estructura bàsica centrada en les activitats dirigides. Aquestes s'estructuren en tres modalitats:
Les activitats supervisades consistiran en la supervisió dels treballs en grup. Implica un seguiment de tot el procès formatiu i es faran en petits grups.
Les activitats autònomes inclouen les lectures, l'estudi personal i aprofundiment en el contingut de l'assignatura, per a l'elaboració dels treballs d'avaluació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidència 1: treball en grup on els alumnes hauran d'aplicar els conceptes teòrics dels blocs 1 i 2 a l'anàlisi d'un cas. | 35% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 7, 8, 9, 17, 23, 24, 25, 26, 27, 30 |
Evidència 2: treball en grup on els alumnes hauran d'aplicar els conceptes teòrics dels blocs 3 i 4 a l'anàlisi d'un cas. | 35% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 17, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 28, 30 |
Evidència 3: entrega grupal: presentació de un treball de reflexió sobre el treball realitzat a l'aula o sobre el treball de camp (en funció de la modalitat escollida pel alumne). | 20% | 0 | 0 | 1, 5, 6, 11, 14, 15, 16, 18, 19, 21, 25, 28, 29, 31 |
Evidència 4: treball grupal sobre la sessió clínica | 10% | 0 | 0 | 4, 5, 7, 10, 15, 20, 21, 25 |
Codi Evidència |
Denominació |
Pes |
Format |
Autoria / temporalització |
EV1 |
Análisis cas (Temas 1 y 2) |
35% |
Escrito |
Grupal/setmana 8 |
EV2 |
Análisis cas (Temas 3,4 y 5) |
35% |
Escrito |
Grupal/setmana 18 |
EV3 |
Guió Entrevista Circular Sistémica |
20% |
Escrito |
Grupal/setmana 13 |
EV4 |
Informe sesió clínica |
10% |
Escrito |
Grupal/final de curs |
Regles del sistema d'avaluació
Aquesta assignatura no preveu l'avaluació única.
Estudiant avaluable: un estudiant que hagi lliurat evidècies d'aprenantatge amb un pes igual o superior a 4p (40%) no podrà constar en actes com a a no avaluable.
Es considera APROVAT l'estudiant presentat que obté una nota final ponderada =>5 i que hagi superat cadascuna de les evidències 1, 2, 3, i 4 amb almenys el 50% de la nota possible. En cas de no assolir aquests requisits, la nota màxima d'avaluació continuada serà de 4.5 punts.
Sistema de recuperació: pot optar l'alumnat que al llarg de l'avaluació continuada hagi realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total i hagi obtingut una nota inferior a 5 punts i major o igual a 3,5 punts. Les evidències que es poden recuperar són les evidències 1 i 2. La nota de la/es evidència/es recuperada/es substituirà la nota obtinguda prèviament i es recalcularà la nota ponderada total seguint els mateixos criteris que per a l'avaluació continuada.
El tractament de casos individuals serà atès per l’equip docent que imparteixi l’assignatura en horaris d’atenció a l’estudiant.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Per mes informació sobre els criteris d'evaluació de la Facultad de Psicología : https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Bibliografia bàsica
Barudy, J. & Dantagnan, M. (2005). Los buenos tratos a la infancia. Gedisa.
Barudy, J. (1998): El dolor invisible de la infancia. Paidós.
Cirillo, S.; Di Blasio, P. (1991): Niños maltratados. Paidós.
Cirillo,S, (2012) : Malos Padres. Modelos de intervención para reciperar la capacidad de ser padre y madre.Gedisa
Cyrulnilk, B. (2001). Los patitos feos. Gedisa.
Linares, J. L. (2002). Del abuso y otros desmanes. Paidós
Crittenden P.APEGO Y PSICOPATOLOGIA .Sociedad de Terapia Cognitiva posracionalista Traduccion Antonio Castro Cádiz http://familyrelationsinstitute.org/include/espanol/docs/vinculo-y-psicopatologia.pdf
Falicov, C. J. (2007). El trabajo con inmigrantes transnacionales: Expandiendo los significados de Familia, comunidad y cultura. Family Process, 46: 147-151
Walsh, F. (2005). Resiliencia familiar: un marco de trabajo para la práctica clínica. Sistemas familiares, 21: 76:96.
Watzlawick, P.; Beavin, J.H.; Jackson,D. (1967): Teoría de la comunicación humana. Herder.
Bibliografia addicional
Arruabarrena, M. I.; de Paúl, J. (1994): Maltrato a los niños en la familia. Evaluación y tratamiento. Pirámide
Campanini, A.; Luppi, F. (1991): Servicio social y modelo sistémico. Paidós.
Casas, F. (1998): Infancia: perspectivas psicosociales. Paidós
Cirillo, S. (1994): El cambio en los contextos no terapeuticos.Paidós.
Coletti, M.; Linares, J.L. (1997): La intervención sistémica en los servicios sociales ante la familia multiproblematica. Paidós.
De Paúl, J; Arruabarrena, M. I. (1996): Manual de protección infantil. Masson
Malacrea, M. (2000): Trauma y reparación. El tratamiento del abuso sexual en la infancia.. Paidós.
Minuchin, S. (1974): Familias y terapia familiar. Gedisa.
Ravazzola, M.C. (1997): Historias infames: los maltratos en las relaciones. Paidós
White, M.; Epston, D. (1993): Medios narrativos para fines terapéuticos. Paidós.
Enllaços Web:
Direcció General d’Atenció a la Infància i Adolescència. Departament de Benestar Social i Família.:
Entitats en defensa dels drets dels menors:
DRARI (col.lectiu de juristes en defensa dels drets de la infància) - http://drari-col-lectiu-jurista-drets-infant.blogspot.com/
Save of the Children - http://www.savethechildren.es/homeB.php
UNICEF - http://www.unicef.es/
-
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SCC) Seminaris de casos clínics | 111 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SCC) Seminaris de casos clínics | 112 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SCC) Seminaris de casos clínics | 511 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SCC) Seminaris de casos clínics | 512 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 111 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 511 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 512 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 5 | Català | segon quadrimestre | tarda |