Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502443 Psicologia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cal poder llegir textos en anglès. No hi ha cap altre prerequisit obligatori per a cursar aquesta assignatura.
Es tracta d’una assignatura de primer amb la que l’estudiant entra en contacte a l'iniciar els seus estudis. A través d’ella coneixerà la psicologia com una ciència que té una llarga història i un determinat desenvolupament a través del temps. Al final del semestre l’alumne ha de ser capaç de:
1. Identificar algunes figures històriques rellevants que configuren la Història de la Psicologia i coneixement sobre experiències, trajectòries i rols de algunes dones en l'àmbit de la psicologia al món modern.
2. Identificar els diferents sistemes i teories psicològics produïts al llarg del temps.
3. Distingir els diferents moviments i corrents psicològiques dins del desenvolupament històric de la Psicologia.
4. Coneixement i reflexió sobre les consequencies de les teories psicològiques en relació a les desigualtats de gènere i les diferents formes de sexisme a les societats.
5. Relacionar els diferents enfocaments i tradicions psicològiques, els seus acords i els seus desacords, dins del recorregut de la Història de la Psicologia.
6. Descriure les diferents propostes de la psicologia aplicada i professional produïdes dins de la Història de la Psicologia.
7. Identificar els diversos models epistemològics de la ciència i la seva aparició dins del marc de la Història de la Psicologia.
8. Relacionar els diferents mètodes d’investigació psicològica, les seves funcions, característiques i limitacions dins del marc de desenvolupament de la Història de la Psicologia.
Tema 1. Història, ciència i psicologia
Tema 2. L’ésser humà a l’Edat Mitjana
Tema 3. El subjecte modern
3.1. Descartes
3.2. Poscartesianisme
Tema 4. El subjecte modern II
4.1. Fisiognomia i frenologia
4.2. Mesmerisme
Tema 5. El subjecte evolutiu
5.1. Darwin
5.2. Darwinisme social. Degeneració i eugenèsia
Tema 6. La bogeria a la Modernitat
6.1. Segle XVIII-primera mitat del segle XIX
6.2. Segona mitat del segle XIX
Tema 7. La psicologia com a ciència
7.1. Primers laboratoris de psicologia
7.2. Profesionalizació de la ciència i exclusió femenina
7.3. Experimentació animal
Tema 8. La psicologia al segle XX
8.1. Primera Guerra Mundial i l’auge de la psicotècnia i la psicoteràpia
8.2. Corrents i tradicions psicològiques contemporànies
Tema 9. La bogeria al segle XX
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques d'aula | 12 | 0,48 | 3, 7, 8, 12, 19 |
Pr?ctiques de laboratori en grup petit | 4 | 0,16 | 4, 6, 20 |
Teoria en classes magistrals (grups 1/1) | 36 | 1,44 | 6, 7, 8, 10, 11, 12, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 8 | 0,32 | 7, 8, 19, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de resums i esquemes | 18 | 0,72 | 3, 6, 7, 8, 10, 12, 19 |
Estudi | 39 | 1,56 | 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 19, 20 |
Lectura de textos | 29 | 1,16 | 7, 10, 12, 19 |
Es faran servir els següents recursos didàctics per a desenvolupar les competències definides als apartats anteriors:
Activitat dirigida:
Activitat supervisada:
Activitat autònoma:
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EVIDENCIA 1. Prova escrita individual | 35% | 2 | 0,08 | 7, 8, 10, 11, 12, 17, 18 |
EVIDENCIA 2. Prova escrita individual | 35% | 2 | 0,08 | 4, 6, 7, 8, 10, 12, 17, 18, 19 |
EVIDENCIA 3. Realització d'un curtmetratge | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 21, 22 |
El sistema d’avaluació d’aquesta assignatura compren:
1) Evidència 1: prova escrita individual tipus test i de preguntes obertes (35% de la nota final). Es farà durant el primer periode avaluatiu.
2) Evidència 2: prova escrita individual tipus test i de preguntes obertes (35% de la nota final). Es farà durant el segon periode avaluatiu.
3) Evidència 3: realització d'un curtmetratge en grup dins de les classes de pràctiques d'aula (grups 1/2) (30% de la nota final). Lliurament previst per la setmana 15.
Definició d’estudiant avaluable
Es considerarà avaluable aquell estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge en pes igual o superior al 40%.
Definició d’assignatura superada
Per a considerar l’assignatura com a superarada serà necessari que, un cop aplicats els percentatges de cada evidència, a) la nota obtinguda sigui un 5,0 o superior, b) s'hagi tret a les evidències 1 i 2 una nota mínima de 3,5 i c) s'hagin fet ja que són obligatòries les evidències 1 i 2 (no necessàriament la 3); en cas contrari la nota màxima en l’assignatura serà 4,5.
Definició de prova de recuperació
L'estudiant pot optar a recuperació final en cas de 1) tenir una nota d’avaluació contínua entre 3.5 i menys de 5.0, i 2) haver realitzat les dos evidències obligatòries (Ev1 i Ev2). L’estudiantat té la possibilitat de recuperar l'Ev1 i/o l'Ev2 (les suspeses o la de la nota més baixa). La nota de la evidència recuperada substituirà la nota obtinguda prèviament i la nota total es recalcularà amb els criteris descrits.
Segones matrícules: recomanem a l'estudiantat que no ha superat l'assignatura i ha de matricular-la de nou que canvii de professor/a i la segueixi de nou com si fos la primera vegada que la matricula. No obstant, si ho prefereix, es pot acollir a la modalitat d'avaluació prova única de síntesi que consistirà en una sola prova escrita individual que avalua tot el temari (10 preguntes obertes), sense possibilitat de recuperació. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi. Es facilitarà un manual per a la preparació de dita prova. Cal posar-se en contacte amb la coordinació de l'assignatura per solicitar-ho abans del primer periode avaluatiu.
Avaluació única
Cal informar de la renúncia a l'avaluació continuada durant el periode marcat pel calendari de la Facultat Psicologia. S'ha de sol.licitar telemàticament en un període específic a la web de la facultat de psicologia. En cas que no es faci dins d’aquest periode, no es podrà optar a l’avaluació única. Aquesta avaluació consisteix en fer l'Ev1 i Ev2 en el segon periode avaluatiu. Per tenir nota de la Ev3 (no obligatòria) caldrà entregar aquell mateix dia un guió de documental sobre una problemàtica com les plantejades a les PAUL. La superació d’aquesta avaluació única segueix els mateixos criteris que els de l’avaluació continuada i els pesos que tenen cadascuna d'aquestes evidències és la mateixa que en l'avaluació continua. La recuperació en canvi, haurà de ser de les dues evidències independentment que s’hagi aprovat una de elles i es farà el dia de la recuperació marcat per calendari.Temps estimat de duració d'aquesta prova: 3 hores i mitja.
Per la tradcucció de les proves d'avaluació a un idioma diferent del català, s'hauran de cumplir els requisits descrits en l'article 263 i caldrà solicitar-ho telemáticament a la facultat durant la setmana 4 de curs.
Més informació sobre les pautes d'avaluació de les titulacions de la facultat a: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Greenwood, J.D. (2009). Historia de la Psicología. Un enfoque conceptual. Madrid, España: McGraw Hill, 2011.
Schultz, Duane P. y Schultz, Sydney Ellen (2011). A History of Modern Psychology. Tenth edition. Belmont: Wadsworth.
L'assignatura no requereix un únic programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 21 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 22 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 31 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 32 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 41 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 42 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 113 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 114 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 211 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 212 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 213 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 214 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 311 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 312 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 313 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 314 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 411 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 412 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 413 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 414 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 511 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 512 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 513 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 5 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |