Logo UAB

Personalitat i Diferències Individuals

Codi: 102578 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502443 Psicologia FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Manel Monsonet Bardaji
Correu electrònic:
manel.monsonet@uab.cat

Equip docent

Lorena Chanes Puiggros

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha cap prerequisit establert específicament per a aquesta assignatura, però és altament recomanable estar cursant simultàniament la resta d’assignatures que componen el primer semestre del primer curs; especialment Història de la Psicologia i Fonaments de Psicobiologia I.


Objectius

En finalitzar l’assignatura, l’estudiant haurà d’haver assolit els següents objectius:

OBJECTIUS GENERALS:
1) Conèixer les diferents perspectives que conviuen dins la psicologia de la personalitat.
2) Identificar els aspectes complementaris i diferencials de les diferents perspectives de la psicologia de la personalitat.

OBJECTIUS ESPECÍFICS:
1) Discriminar les diferents perspectives de la personalitat.
2) Adscriure els autors a les seves respectives teories.
3) Associar teoria, avaluació i tractament per a cada perspectiva.
4) Comprendre el desenvolupament històric de les perspectives.
5) Valorar la bondat de les diferents perspectives de la Psicologia de la Personalitat.


Competències

  • Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
  • Distingir i relacionar els diferents enfocaments i tradicions teòrics que han contribuït al desenvolupament històric de la psicologia, i conèixer la influència que han tingut en la producció del coneixement i en la pràctica professional.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer la diversitat del comportament humà i la naturalesa de les seves diferències, tant en la normalitat com en l'anormalitat i la patologia.
  • Valorar, contrastar i prendre decisions sobre l'elecció dels mètodes i dels instruments de mesura adequats en cada situació o context d'avaluació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Avaluar els diferents tipus de personalitat.
  4. Classificar els principals models teòrics que expliquen les diferències individuals i la personalitat.
  5. Identificar els instruments d'avaluació en psicologia de la personalitat.
  6. Identificar i relacionar els trets de personalitat dels individus.
  7. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  8. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Continguts

Definició, camp d’estudi i mètodes d’investigació en l’estudi de la personalitat.
    1. Introducció a l’estudi de la personalitat.
    2. Introducció als mètodes per a l’estudi de la personalitat.
    3. Introducció a l’avaluació de la personalitat.

Teories i models en psicologia de la personalitat.
    4. Introducció a les principals perspectives en psicologia de la personalitat.
    5. Perspectiva disposicional. Aproximació lèxica.
    6. Perspectiva disposicional. Aproximació teòrica.
    7. Perspectiva biològica.
    8. Camps d’aplicació de la Psicologia de la Personalitat i les Diferències Individuals.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 27 1,08 4
Pràctiques d'aula 6 0,24 1, 3, 4, 6
Seminaris en grup petit 18 0,72 3, 5, 6
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3
Tipus: Autònomes      
Estudi 82 3,28
Lectura articles 6,5 0,26 1

METODOLOGIA DOCENT:
   Exposicions teòriques.
   Descripció i aplicació de proves d’avaluació de la personalitat.
   Fòrums de discussió i tutories.

ACTIVITATS FORMATIVES:
   Anàlisi d’instruments i tècniques d’avaluació en personalitat.
   Aplicació de tècniques d’avaluació de la personalitat.
   Estudi de casos.
   Discussions en grup.
   Lectures científiques.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EVIDÈNCIA 1: Prova escrita sobre els continguts del BLOC A, escrita, individual, presencial 1r periode avaluatiu 40% 1,5 0,06 3, 4, 5, 6
EVIDÈNCIA 2: Prova escrita sobre els continguts del BLOC B + competència T01 (lectura i comprensió article científic en anglès), escrita, individual, presencial 2n periode avaluatiu 40% 1,5 0,06 1, 3, 4, 5, 6
EVIDÈNCIA 3: Informe de pràctiques, escrit, col·lectiu, lliurament presencial mes de desembre 15% 0 0 3, 5, 6, 8
EVIDÈNCIA 4: "Peer-review", escrit, col·lectiu, presencial a última pràctica d'aula 5% 0 0 2, 3, 5, 6, 7

L’Avaluació Continuada (AC) consistirà en el següent:
   Evidència 1: Prova presencial escrita BLOC A
   Evidència 2: Prova presencial escrita BLOC B + competència T01 (lectura i comprensió article científic en anglès)
   Evidència 3: Informe de pràctiques
   Evidència 4: "Peer-review" (activitat a l'aula)

Aquells/es estudiants amb notes de l'avaluació continuada (EV1+EV2+EV3+EV4) més altes, a partir del 9,00, obtindran matrícula d'honor. Si el nombre de matrícules d'honor atorgades seguint aquest criteri no supera el màxim, aquells/es estudiants amb una nota de l'avaluació continuada entre 8,00 i 8,99 que ho desitgin podran optar a matrícula d'honor realitzant un breu examen oral.

Recuperació: Evidència 1 i/o Evidència 2 (aquella/es suspesa/es).

  • L'assignatura es considerarà superada quan la mitjana ponderada de l'avaluació continuada (EV1+EV2+EV3+EV4) sigui igual o superior a 5,00.
  • Es considerarà avaluable, aquell/a estudiant que hagi lliurat com a mínim una evidència d'aprenentatge amb pes igual a 4 punts (40%). Això equival a haver-se presentat a la EV1 o la EV2.
  • Es considerarà no avaluable, aquell/a estudiant queno s'hagi presentat ni a l'EV1 ni a l'EV2.
  • Recuperació: pot optar l'alumnat que al llarg de l'avaluació continuada hagi realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total (és a dir, haver fet l'Ev1 i l'Ev2) i hagi obtingut una nota inferior a 5,00 punts i major o igual a 3,50 punts. 
    • EV1, Ev2: Recuperació del bloc/blocs no superat/s
    • EV3, Ev4: No recuperable.

La nota de l'evidència recuperada substituirà la nota obtinguda originalment i es recalcularà la nota ponderada final de la mateixa manera que per a l'avaluació continuada.

L'Avaluació Única (AU) consistirà en:
Ev1: Prova escrita sobre els continguts del BLOC A, escrita, individual, presencial (40%)
Ev2: Prova escrita sobre els continguts del BLOC B + competència T01 (lectura i comprensió article científic en anglès), escrita, individual (40%)
Ev3: Informe de pràctiques, escrit, individual (15%)
Ev4: Peer-review, escrit, individual (5%)
Durada 5 hores. A realitzar durant el segon període evaluatiu.

Procés de recuperació: Mateix que l'AC.

 https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html


Bibliografia

Manual de referència:
Carver, C.S. & Scheier, M.F. (2014). Teorías de la personalidad. México: Pearson.

Altres manuals:
Larsen, R. J. & Buss, D. M. (2005). Psicología de la pesonalidad. Méjico: McGraw-Hill.
Pueyo, A. A. (1996). Manual de psicología diferencial. Madrid: McGraw-Hill.
Ávia, M.D. y Sánchez-Bernardos, M.L. (1995). Personalidad: Aspectos cognitivos y sociales. Madrid: Pirámide.
Bermúdez, J., Pérez-García, A. y Sanjuán, P. (2003). Psicología de la personalidad: teoría e investigación. Madrid: UNED.
Brody, N. y Ehrlichman, H. (2000). Psicología de la personalidad.  Madrid: Prentice Hall.
Cooper, C. (2002). Individual Differences.  London: Arnold
Eysenck, H.J. (1982). Fundamentos biológicos de la personalidad. Barcelona: Fontanella.
Eysenck, H.J. y Eysenck, M. W. (1987). Personalidad y diferencias individuales. Madrid: Pirámide.
Fierro, A. (1996). Manual de psicología de la personalidad. Barcelona : Paidós.
Funder, D.C. (1997). The personality puzzle. New York: W.W. Norton & Company.
Liebert, R. y Langenbach, L. (2000). Personalidad. México: International Thompson Editores.
Matthews, G; Deary, I.J. & Whiteman, M. C. (2003). Personality traïts. Cambridge: Cambridge UniversityPress.
Pelechano, V. (1996). Psicología de la personalidad. Barcelona: Ariel.
Pervin, L.A. (1998). La ciencia de la personalidad. Madrid: McGrawHill.
Phares, E.J. (1991). Introduction to personality. New York: HarperCollins Publishers.
Schultz, D. P. y Schultz, S. P. (2002). Teorías de la personalidad. Madrid: Thomson.
Zuckerman, M. (2005). Psychobiology of personality. Cambridge: Cambridge University Press.


Programari

-


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 11 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 12 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 21 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 22 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 31 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 32 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 41 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 42 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 52 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 111 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 112 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 113 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 114 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 211 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 212 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 213 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 214 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 311 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 312 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 313 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 314 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 411 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 412 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 413 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 414 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 511 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 512 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 513 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 3 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 5 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt