Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502443 Psicologia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha cap prerequisit establert específicament per a aquesta assignatura, però és altament recomanable estar cursant simultàniament la resta d’assignatures programades al segon semestre del primer curs del Grau en Psicologia: Fonaments de Psicobiologia II, Mètodes, Dissenys i Tècniques d’Investigació, La Dimensió Social de la Persona.
Aquesta assignatura forma part de la matèria de formació bàsica “Psicologia” que està ubicada al primer curs del Grau. Alhora, forma part d’un conjunt d’assignatures orientades a l’adquisició de competències relatives als processos psicològics bàsics que constitueixen la base del comportament humà:
- Processos Psicològics: atenció i percepció (primer curs, primer semestre)
- Processos Psicològics: aprenentatge i condicionament (segon curs, primer semestre)
- Processos Psicològics: memòria (segon curs, segon semestre)
- Processos Psicològics: pensament i llenguatge (tercer curs, segon semestre)
Aquesta assignatura es planteja com a objectiu general que l’estudiant sigui capaç d’identificar i delimitar els processos motivacionals i afectius, adquirint eines d’anàlisi conceptual que l'ajudaran a interpretar el comportament humà des de l'evidència científica. Es posarà un especial èmfasi en la utilitat dels conceptes, fenòmens, models i teories treballades a l'assignatura com a eines d'anàlisi transversals per qualsevol del àmbits d'intervenció dels i les professionals de la psicologia.
Bloc A: Psicologia de la Motivació
Tema 1: Bases conceptuals per a l’anàlisi dels processos motivacionals. Definició de motivació, avaluació, perspectiva històrica
Tema 2: Conceptes Motivacionals I: instint, impuls, activació, incentius
Tema 3: Sistemes motivacionals: primaris (homeostàtics i no homeostàtics) i socials
Tema 4: Conceptes motivacionals II: expectatives, atribucions, metes, teories cognitives de la motivació
Tema 5: Motivació intrínseca: Definició, avaluació, teories, procediments d’intervenció
Bloc B: Psicologia de l’Emoció y els processos afectius
Tema 6: Bases conceptuals per a l’anàlisi dels processos afectius: definició, components, tipus de fenòmens afectius, classificació dels processos afectius
Tema 7: Expressió i funció de les emocions: emocions bàsiques i regles d’expressió, funció social-comunicativa, funció adaptativa.
Tema 8: Teories de les emocions: de James i Lange a LeDoux i Damasio
Tema 9: Procesos psicològics i emoció: por condicionada, indefensió apresa, activació emocional vicària, aprenentatge emocional vicari. Processament afectiu, modulació afectiva dels processos cognitius (atenció, percepció, memòria, raonament, llenguatge).
Tema 10: Cognició i Emoció: intel·ligència emocional, empatia, psicologia positiva, resiliència.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals amb suport de TICs | 36 | 1,44 | 10 |
Pràctiques de laboratori | 8 | 0,32 | 4, 10, 12 |
Seminaris | 8 | 0,32 | 2, 3, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Consultes sobre la realització de les evidències d'aprenentatge col'lectives i solució de dubtes | 7,5 | 0,3 | 4, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de documentació en revistes, llibres i Internet | 15 | 0,6 | 3, 10 |
Elaboració d'evidències d'aprenentatge col'lectives | 20 | 0,8 | 3, 4 |
Estudi | 31,5 | 1,26 | 10 |
Lectura de textos | 20 | 0,8 | 2, 3, 10 |
Pràctiques virtuals | 2 | 0,08 | 6, 8, 10, 12 |
La metodologia docent de l’assignatura està orientada a fomentar l’autonomia i l’actitud crítica. Es pretén que l’estudiant formuli reflexions rellevants sobre els processos motivacionals i afectius, i que plantegi estratègies adreçades a donar resposta a dites reflexions (realitzant petites activitats empíriques -experiments de laboratori- de manera dirigida). Cal que l’estudiant sigui proactiu/va en la cerca d’informació envers l’estat actual de la recerca en psicologia de la motivació i els processos afectius, i que comparteixi aquesta informació, contribuïnt a la creació d'un espai d’aprenentatge col·laboratiu. Aquells continguts que, per la seva naturalesa, ho permeten, son abordats des de la perspectiva de gènere. Així mateix, al llarg del curs es promourà la participació igualitària a l'assignatura.
La docència dirigida d’aquesta assignatura està estructurada en un cicle de conferències amb suport de tecnologies multimèdia, que es fan en grups grans, i en seminaris i pràctiques de laboratori, que es fan en grups petits. En les pràctiques de laboratori l’estudiant realitza un seguit d’experiments, en el quals obté dades que ha d'interpretar en relació als conceptes i teories que s’han tractat en les conferències i els seminaris. Per la seva part, els seminaris estaran orientats bàsicament a les següents activitats formatives:
Algunes de les activitats dirigides i autònomes incorporaran activitats de ludificació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidència EV1: Informes de pràctiques i casos de motivació | 20% | 0 | 0 | 2, 3, 10, 12 |
Evidència EV2: Prova de síntesi (psicologia de la motivació) | 30% | 1 | 0,04 | 1, 4, 5, 7, 9, 11, 13 |
Evidència EV3: Informes de pràctiques i casos d'emoció | 20% | 0 | 0 | 2, 3, 6, 12 |
Evidència EV4: Prova de síntesi (psicologia de l'emoció) | 30% | 1 | 0,04 | 1, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 13 |
L’avaluació de l’assignatura conté evidències d’aprenentatge individuals, i es fa d'acord amb les pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia.
Informes de pràctiques i casos:
Informes de pràctiques i casos de motivació: Consisteixen en la interpetació de resultats i la discussió de les dues pràctiques de motivació, així com l'anàlisi dels casos de motivació. Tindran en conjunt un valor d'un 20% de la qualificació.
Proves parcials de síntesi:
Definició d’estudiant avaluable: Es considera avaluat/ada quan l'estudiant ha lliurat 2 o més de les 4 evidències d'aprenentatge.
Definició d'aprovat: Un estudiant ha superat l’assignatura quan ha obtingut una qualificació global de 4,85 punts.
Recuperació: Està prevista una recuperació final de totes les evidències, a la qual l'estudiant pot accedir si no ha assolit els criteris de superació de l'assignatura i ha i estat avaluada en 2 o més de les 4 evidències d'aprenentatge. En aquesta recuperació final es poden dur a terme les proves necessàries per a assolir la superació de l'assignatura. En cas que l'estudiant superi l'assignatura com a resultat de la participació a la recuperació, la qualificació final serà de 5 punts.
Prova de síntesi per a estudiants de segones matrícules: No es preveu que l’alumnat de 2ª o posteriors matrícules s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Codi Evidència | Denominació | Pes | Format | Autoria | Via | Setmana |
EV1 | Informes de pràctiques i casos de motivació | 20% | Escrit | Individual | Virtual asíncrona | 9 |
EV2 | Prova de síntesi de motivació | 30% | Escrit | Individual | Virtual síncrona | (Primer període avaluatiu) |
EV3 | Informe de pràctiques i casos d'emoció | 20% | Escrit | Individual | Virtual asíncrona | 17 |
EV4 | Prova de síntesi d'emoció | 30% | Escrit | Individual | Virtual síncrona | (Segon període avaluatiu) |
Avaluació única: L’AVALUACIÓ UNICA ES SOL·LICITA TELEMÀTICAMENT (E-FORMULARI) EN EL PERÍODE ESPECIFIC (més informació al web de la Facultat)
Còpia o plagi: Segons l’Art 266, punt 10 Normativa UAB, en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi,...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats en les evidències d'aprenentatge, la qualificació final serà 0.
Traducció d'exàmens: Aquesta assignatura no programa exàmens, per la qual cosa no es preveu la traducció de cap document vinculat a les activitats avaluatives.
Assistència i realització d'activitats: L'assistència a les 4 pràctiques programades, així com la realització de l'activitat prevista, és obligatòria per a dur a terme l'evidència d'aprenentatge associada (informes de pràctiques). La realització de l'activitat prevista als seminaris SEM2 i SEM4, en modalitat presencial o virtual, és obligatòria per a dur a terme l'evidència aprenentatge associada (informes de casos).
Manuals acadèmics i altres fonts documentals (en negreta els dos manuals de bibliografia fonamental):
L'accés al programari requerit per a la realització de les pràctiques de laboratori es proporcionarà al laboratori docent.
L'accés al programari requerit pels seminaris i per les evidències d'aprenentatge es proporcionarà a través de l'aula virtual, en el període de realització previst.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 113 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 114 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 211 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 212 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 213 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 214 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 311 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 312 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 313 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 314 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 411 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 412 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 413 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 414 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 511 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 512 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 513 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 111 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 113 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 114 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 211 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 212 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 213 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 214 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 311 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 312 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 313 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 314 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 411 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 412 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 413 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 414 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 511 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 512 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 513 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 5 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |