Logo UAB

Avaluació Psicològica

Codi: 102574 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502443 Psicologia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Estel Gelabert Arbiol
Correu electrònic:
estel.gelabert@uab.cat

Equip docent

Estrella Ferreira Garcia
Manel Monsonet Bardaji

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha requisits oficials, convé però, conèixer be les diferents aproximacions a l’explicació de la conducta normal i anormal i les seves bases biològiques i socials. Es recomana per tant, cursar simultàniament les assignatures del mateix semestre i haver cursat les  programades als semestres i curs anteriors. 


Objectius

Qualsevol activitat professional que duen a terme els/les professionals de la psicologia implica un procés d’avaluació que li permeti donar resposta a la demanda que li arriba. Aquetes demandes poden ser diverses en funció de l’àmbit del qual provenen, el procés de recollida de informació, així com de la seva organització i interpretació.  Tot i aixi, se segueixen sempre unes pautes comunes que denominem procés d’avaluació.

Ens proposem que en acabar l’assignatura l'alumnat pugui:

  • Detectar, identificar i analitzar les demandes que els arribin.
  • Conèixer les característiques de les tècniques d’avaluació psicològica, avantatges i inconvenients.
  • Interpretar els resultats de les mateixes.
  • Elaborar les informacions obtingudes i prendre decisions basades en els resultats i integrades en les teories refrendades per l’evidència científica.
  • Elaborar informes de resultats.
  • Avaluar la pròpia activitat avaluadora.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Analitzar les demandes i les necessitats de persones, grups o organitzacions en diferents contextos.
  • Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
  • Criticar els efectes de la pròpia pràctica sobre les persones, tenint en compte la complexitat de la diversitat humana.
  • Difondre el coneixement derivat dels resultats de la recerca i dels productes i serveis generats, tenint en compte les repercussions socials i personals que pot tenir.
  • Formular hipòtesis sobre les demandes i les necessitats de les persones destinatàries.
  • Identificar i reconèixer els diferents mètodes d'avaluació i diagnòstic en els diversos àmbits aplicats de la psicologia.
  • Obtenir i organitzar informació rellevant per al servei sol·licitat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Valorar, contrastar i prendre decisions sobre l'elecció dels mètodes i dels instruments de mesura adequats en cada situació o context d'avaluació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
  3. Aplicar habilitats de comunicació.
  4. Aplicar tècniques d'avaluació.
  5. Comunicar de manera inclusiva, evitant un ús sexista o discriminatori del llenguatge.
  6. Criticar els efectes de la pròpia pràctica sobre les persones, tenint en compte la complexitat de la diversitat humana.
  7. Diferenciar els diversos mètodes i instruments i la utilitat que tenen.
  8. Distingir els criteris de qualitat dels instruments segons els contextos.
  9. Distingir els diferents àmbits de l'avaluació psicològica.
  10. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  11. Expressar com obtenir informació actualitzada dels instruments.
  12. Formular i descriure els problemes de les persones avaluades psicològicament d'acord als resultats del procés d'avaluació.
  13. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  14. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  15. Reconèixer les etapes del procés d'avaluació.
  16. Reconèixer les etapes del procés d'intervenció.
  17. Redactar informes psicològics en els diferents àmbits aplicats de la disciplina i adequats a cada demanda.
  18. Transmetre informació valorant les repercussions que aquesta pugui tenir sobre el destinatari i el seu entorn, i respectant els drets del receptor (o receptors) com ara el consentiment informat, la confidencialitat, la veracitat, la no-maleficència, etc.
  19. Utilitzar el lèxic propi de la matèria.
  20. Utilitzar estratègies que permeten transmetre informació psicològica partint de les característiques concretes de cada situació, la persona destinatària i els procediments de comunicació més viables.
  21. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  22. Valorar les limitacions i avantatges dels diferents procediments d'avaluació psicològica en els seus àmbits d'aplicació.

Continguts

FONAMENTS TEÒRICS:

  • Models d’avaluació de la conducta
  • Procés d’Avaluació Psicològica
  • Aspectes ètics i científics en  l’Avaluació Psicològica
  • Informe d’Avaluació psicològica

TÈCNIQUES D’AVALUACIÓ:

  • L’entrevista
  • L'observació
  • Inventaris, qüestionaris i escales
  • Proves objectives
  • Proves projectives
  • Tests psicomètrics

ÀMBITS D’APLICACIÓ:

  • El procés d'avaluació en diferents àmbits: orientació professional, clínica, recursos humans

Seminaris (SEM) CAS CLÍNIC:

  1. Demanda i delimitació del problema
  2. Anàlisis del problema i generació d'hipòtesis
  3. Planificació i obtenció de la informació
  4. Contrastació d'hipòtesis i integració de resultats
  5. Informe
  6. Devolució

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals/conferències 28,5 1,14 22, 11, 7, 9, 8, 16, 15, 13, 14, 19
Classes pràctiques basades en seminaris i solució de problemes 16 0,64 4, 3, 2, 6, 12, 15, 13, 14, 19
Tipus: Supervisades      
Tutorització de treballs i informes 10 0,4
Tipus: Autònomes      
Lectura de bibliografia específica 12 0,48 22, 7, 9
Treball de preparació de classes i d'estudi 70 2,8 2, 22, 7, 8, 15
Treball preparació Informe psicològic 10 0,4 4, 3, 11, 8, 12, 13, 14, 19

Aquesta assignatura contempla activitats dirigides que són fonamentalment classes teòriques amb suport material al campus virtual i visionat de casos,  i classes pràctiques basades en seminaris i solució de problemes.

L’activitat supervisada consisteix en la tutorització per a la realització de treballs i informes basats en les sessions pràctiques.

Per tal d’assolir els coneixements esperats l’alumnat haurà de fer treball autònom que consistirà en la lectures de textos proposats pel professoat, treball de preparació per a les classes i estudi del material presentat, exercicis d’anàlisis d’instruments i tècniques d’avaluació, i cerca de material adequat per a dur a terme les pràctiques.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evidència 1: Examen 1 (escrit, individual, presencial al 1er periode avaluatiu) 35% 1,75 0,07 2, 21, 1, 10, 12, 16, 15, 13, 14, 18, 19
Evidència 2: Activitats dels seminaris, informe i devolució oral del cas treballat als seminaris (escrit, oral, presencial, virtual, grupal ,setmanes 14-16) 20% 0 0 4, 3, 2, 22, 5, 6, 11, 9, 10, 12, 13, 14, 18, 20, 19, 17
Evidència 3: Examen 2 (escrit, individual, presencial al 2on periode avaluatiu) 45% 1,75 0,07 4, 2, 22, 6, 11, 7, 9, 8, 10, 16, 15, 13, 14

A part del detalls facilitats a continuació, són d'aplicació les "Pautes d'avaluació de les titulacions de la Facultat de Psicologia 2024-25", disponibles a: https://www.uab.cat/doc/DOC_PautesAvaluacio_2024_2025.

Avaluació continuada

Evidències que l'alumnat haurà de realitzar:

  • Evidència 1: Un examen amb un valor del 35% de la nota final de l'assignatura, que es realitzarà durant el primer període avaluatiu del segon semestre. És obligatori presentar-se a aquesta evidència.
  • Evidència 2: Presentar les activitats realitzades als seminaris, un informe escrit del cas i la devolució oral. Aquesta evidencia serà grupal (4 o 5 alumnes) i es realitzarà aproximadament entre les setmanes 14-16 del curs). El valor d'aquesta activitat serà d'un 20%. Es requereix l’assistència als seminaris (SEM) si es vol optar a ser avaluat en aquesta evidencia.
  • Evidència 3: Un examen amb un valor del 45% de la nota final de l'assignatura, que es realitzarà durant el segon període avaluatiu del segon semestre. És obligatori presentar-se a aquesta evidència.

Qualificacions amb l'avaluació continuada:

  • Cal obtenir una puntuació mínima de 5 en la nota final ponderada, essent condició necessària que la mitjana aritmètica entre l’Evidència 1 i l’Evidència 3 sigui igual o superior a 4. 
  • En cas de no assolir aquest criteri (mitjana aritmètica igual o superior a 4 en els dos exàmens , Evidències 1 i 3), la nota obtinguda en l'Evidència 2 no es computarà en el càlcul de la nota total.
  • L'alumnat que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superioral 40% no podrà constar com "no avaluable".

 Provade recuperació en cas de fer avaluació continuada:

  • Es podrà realitzar una prova de recuperació en el cas de NO haver superat l' avaluació continuada, sempre i quan les evidències realitzades tinguin un pes igual o major a 2/3 parts de la qualificació total i s'hagi obtingut una nota final ponderada entre 3,5 i menys de 5.
  • Aquesta prova consistirà en un examen de tota la matèria. La qualificació  obtinguda en aquest examen serà la nota final i és la que constarà en les actes, amb un valor màxim de 6,5.
  • La recuperació es realitzarà en el període previst per a recuperacions, el dia i hora que determini la Facultat.

En relació al plagi:

  • Segons l'Art 266, punt 10 Normativa UAB, en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi,...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació.
  • Tots els treballs entregats seran revisats mitjançant el programa antiplagi Urkund. Si es detecta un percentatge de plagi superior al 30% podria ser motiu per suspendre aquella evidència específica.
  • En cas que es produeixin diverses irregularitats en les evidències d'aprenentatge, la qualificació final de l'assignatura serà 0.
  • Es considerarà també plagi l'ús no referenciat d'eines d'intel·ligència artificial.
  • Per tal d'evitar el plagi podeu consultar la guia següent: https://cv.uab.cat/ajuda/ca/2018/03/16/alumnat-citar-per-a-evitar-el-plagi/ 

Traducció d’exàmens:

  • El lliurament de la traducció de les proves d’avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l’article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari) (més informació al web de la Facultat).

Avaluació única

La sol·licitud d'avaluació única suposa la renúncia a l'avaluació continuada, i implica el lliurament en una única data del nombre necessari d'evidències avaluadores per acreditar i garantir la consecució dels objectius i els resultats d'aprenentatge establerts en l'assignatura (Art 265, punt 2).

L'alumnat que s'aculli a l'opció d'avaluació única renuncia al dret de ser avaluat de forma continuada i s'avaluarà de tots els continguts de l'assignatura en un sol acte avaluatiu, que es realitzarà en el mateix dia i lloc que la prova del segon període avaluatiu de l'assignatura.

Evidències que l'alumnat haurà de realitzar:

  • Es realitzaran 3 evidències, dos exàmens escrits ( Evidència 1 i 3, amb un valor del 35% i  45% de la nota respectivament), i un informe escrit amb la devolució oral de resultats d’un cas (Evidència 2, amb un valor del 20% de la nota).
  • Aquestes evidències es realitzaran en un acte avaluatiu únic durant segon  període avaluatiu del segon quadrimestre. Tindrà una durada aproximada de 5 hores.

    Activitats d’avaluació única

    Títol

    Pes

    Durada de l’acte presencial (Hores)

    Data

    Evidència 1: Examen 1

    35%

     

    5 hores

     

    Segon període avaluatiu

    Evidencia 2: Informe i devolució oral

    20%

    Evidència 3: Examen 2

    45%

     

     

     

     

     

      

Qualificacions amb l'avaluació única:

  • Cal obtenir una puntuació mínima de 5 en la nota final ponderada, essent condició necessària que la mitjana aritmètica entre els dos exàmens escrits sigui igual o superior a 4. 
  • En cas de no assolir aquest criteri  la nota obtinguda en l’informe i la devolució oral no escomputarà en el càlcul de la notatotal.

 Prova de recuperació en cas de fer avaluació única:

  • Es podrà realitzar una prova de recuperació en el cas de NO haver superat l' avaluació única, sempre i quan les evidències realitzades tinguin un pes igual o major a 2/3 parts de la qualificació total s’hagi obtingut una nota final ponderada entre 3,5 i menys de 5.
  • Aquesta prova consistirà en un examen de tota la matèria. La qualificació obtinguda és la que constarà en les actes, amb un valor màxim de 6,5.
  • La recuperació es realitzarà en el període previst per a recuperacions, el dia i hora que determini la Facultat.

Sol·licitud de l’avaluació única:

  • L’avaluació única es sol·licita telemàticament (e-formulari) en el període específic (més informació al web de la Facultat)

Traducció d’exàmens:

  • El lliurament de la traducció de les proves d’avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l’article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari) (més informació al web de la Facultat).

 

 Prova de síntesi

  • No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s’avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.

 

 


Bibliografia

BÀSICA

Fernández-Ballesteros, Rocío (Dir). (2011). Evaluación psicològica. Concepto, métodos y estudio de casos. Madrid: Pirámide. Aquest llibre es considera el manual de text.

Fernández-Ballesteros, Rocío; Márquez, María Oliva; Vizcarro, Carmen y Zamarrón, María Dolores (2011). Buenas prácticas y competencias en evaluación psicológica. Madrid: Pirámide

Forns, Maria (Coord.); Abad, Judit; Amador, Juan Antonio; Kirchner; Teresa i Roig, Francesca: Avaluació psicològica. Barcelona: UOC. 

Moreno, Carmen (Ed.). (2005). Evaluación psicológica. Concepto, proceso y aplicación en las áreas del desarrollo y la inteligencia . Madrid: Sanz y Torres. 

Moreno, Carmen i Ramírez, Isabel (Eds.) (2019). Evaluación psicológica. Proceso, técnicas y aplicaciones en áreas y contextos . Madrid: Sanz y Torres.

*A part d'aquests manuals més bàsics, es proposarà bibliografía complementaria específica al llarg del curs.  


Programari

-


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 11 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 12 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 21 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 22 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 31 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 32 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 41 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 42 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 1 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 3 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 5 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 111 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 112 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 113 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 114 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 211 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 212 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 213 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 214 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 311 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 312 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 313 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 314 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 411 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 412 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 413 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 414 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 511 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 512 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 3 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 4 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 5 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt