Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'assignatura de Psicologia de l'Esport (102557) forma, conjuntament amb l'assignatura Activitat física i Salut (102558), la matèria de "Psicologia de l'Esport i l'Activitat Física".
L'assignatura de Psicologia de l'Esport està enquadrada dins de les mencions d'Intervenció Psicològica per al Benestar i la Qualitat de Vida i en Anàlisi i Intervenció Psicoeducativa. Cursant aquesta assignatura es possibilita l'obtenció d'una menció o també de les dues, depenent de com siguin les combinacions d'assignatures triades.
No hi ha prerequisits per a cursar l'assignatura de Psicologia de l'Esport. Els estudiants que es volen especialitzar en psicologia de l’esport és interessant que cursin també l’assignatura 102558 - Activitat Física i Salut i que facin el treball de fi de grau en una de les ofertes de la temàtica.
La docència dels grups de teoria serà en català en el 75% de les sessions i en català en el 25% restant. El projecte professional serà en català. (Aquestes indicacions poden variar en funció de la incorporació de nou professorat). Els estudiants poden utilitzar a classe i en els seus treballs qualsevol de les tres llengües oficials de la UAB (català, castellà i anglès).
Els Objectius de l'assignatura són:
Bloc 1. Rols i funcions de l’especialista en psicologia de l’esport i les postures teòriques en que es fonamenten
1.1. Rols i funcions del especialista en psicologia de l’esport
1.2. Marcs conceptuals i postures teòriques que els fonamenten
1.3. Història de la psicologia de l’esport
Bloc 2. Iniciació i desenvolupament esportiu dels esportistes i el seu entorn
2.1. Esport d’iniciació: Desenvolupament i objectius
2.2. Psicologia de la iniciació esportiva
2.3. Agents socials de l’entorn: Entrenar en iniciació
2.4. Agents socials de l’entorn: Mares i pares d’esportistes
Bloc 3. Processos psicològics bàsics implicats en l’execució esportiva i les tècniques d’intervenció principals vinculades als mateixos
3.1. Programes d’entrenament psicològic i anàlisis de necessitats
3.2. Tècniques d’intervenció (Establiment d’objectius, Pràctica imaginada, Control de l’activació, Auto-parla, Rutines micro i macro)
3.3. Processos grupals: Dinàmica d'equips, Cultura d'equips, Lideratge i comunicació
Bloc 4. La carrera esportiva des d’una perspectiva holística, les transicions de carrera i la carrera dual
4.1. Models de carrera esportiva
4.2. Transicions de carrera normatives (i.e., transició de junior a sènior i retirada)
4.3. Transicions de carrera no normatives (e.g., immigració esportiva, canvi de club)
4.4. La carrera dual
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
D1. Classes dels 5 blocs de continguts | 24 | 0,96 | 7, 11, 12, 14, 17, 10 |
D2. Sessions de Projecte professional basat en evidència científica (seminari en grup petit) | 12 | 0,48 | 4, 9, 8, 6, 13, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
S1. Tutories prèvies a la prova escrita | 8 | 0,32 | 7, 11, 12, 14, 17, 10 |
S2. Supervisió del projecte professional basat en evidència científica | 8 | 0,32 | 4, 9, 8, 6, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
A1. Estudi proves escrites | 26 | 1,04 | 6, 7, 14, 16, 17, 10 |
A2. Desenvolupament del Projecte Professional Basat en l'Evidència científica | 70 | 2,8 | 4, 9, 8, 6, 11, 13, 18, 16, 10, 3 |
Sessions de Docència Dirigida
Activitat Supervisada
Activitat autònoma
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1: PPBEC Congrés científic de presentació del projecte | 10 | 0 | 0 | 4, 9, 8, 6, 11, 14, 16 |
EV2: Prova escrita Rol del psicoleg de l'esport i iniaciació esportiva | 30 | 1 | 0,04 | 7, 12, 14, 17, 10 |
EV3: PPBEC Informe | 15 | 0 | 0 | 5, 8, 1, 11, 13, 18, 19, 20, 10 |
EV4: PPBEC Presentació | 15 | 0 | 0 | 8, 6, 16 |
EV5: Prova escrita processos psicologics, tècniques d'intervenció amb esportistes i carrera esportiva | 30 | 1 | 0,04 | 4, 2, 6, 16, 15, 3 |
Codi evidència |
Denominació |
Pes |
Format (oral, escrit o ambdós) |
Autoria (individual, col·lectiva o ambdues) |
Via (presencial, virtual o ambdues) |
Setmana |
EV1 |
Congrés científic de presentació del projecte |
10 |
Ambdós |
Col·lectiu |
Ambdues |
11 |
EV2 |
Prova escrita Rol del psicòleg i iniciació esportiva |
30 |
Escrit |
Individual |
Presencial |
1er periode avaluatiu |
EV3 |
PPBEC Informe |
15 |
Escrit |
Col·lectiu |
Virtual |
14 |
EV4 |
PPBEC Presentació |
15 |
Oral |
Col·lectiu |
Presencial |
14 |
EV5 |
Prova escrita processos psicològics, tècniques d’internció i carrera esportiva |
30 |
Escrit |
Individual |
Presencial |
2on periode avaluatiu |
Es considera estudiant avaluable tot aquell que hagi presentat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o major al 40% de la nota.
Per superar l'assignatura a l'avaluació continuada caldrà (a) haver obtingut una nota igual o superior a 5 en la suma ponderada de totes les evidencies, (b) haver obtingut una nota mínima de 4 sobre 10 en una de les dues proves escrites (EV2 o EV5) i (c) una puntuació mitjana d'aquestes proves escrites superior a 3.5. En cas de no assolir aquests requisits, la nota màxima a consignar a l’expedient acadèmic serà de 4.5 punts i l'estudiant tindrà dret a recuperació.
A la recuperació podran presentar-se estudiants que al llarg de l'avaluació continuada hagin realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total i hagin obtingut una nota inferior a 5 punts i major o igual a 3.5 punts. Es podrà recuperar las proves escrites (Ev2 i/o EV5). El projecte professional basat en l’evidencia científica (Ev1, EV3 i Ev4) no és recuperable. La recuperació servirà per obtenir un 5 com a nota final de l'assignatura, independentment de la nota obtinguda a cadascuna de les evidències recuperades.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
L'avaluació única es realitzarà en el mateix dia i lloc que la EV5. S'hi avaluaran tots els continguts de l'assignatura amb el mateix pes avaluatiu que en l'avaluació continuada. Es realitzaran les dues proves escrites (60%) amb un pes avaluatiu igual que el de l'avaluació continuada de les EV2 i EV5 (30% + 30%) amb preguntes amb opció de resposta múltiple i es lliurarà un informe de projecte professional orientat a donar resposta a una demanda concreta d'una entitat esportiva (40%).La durada aproximada de la prova serà de 3 hores. S'aplicarà el mateix procés de recuperació que el de l'avaluació continuada.
Enllaç a les pautes d'avaluacióde la facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Castillo, Isabel & Álvarez, Octavio (2023). Psicología Social de la Actividad Física, el Deporte y el Ejercicio. Madrid; McGraw Hill.
Cruz, Jaume. (Ed.), (2001). Psicología del Deporte. Madrid : Síntesis.
Hanrahan, Stephanie. J., & Andersen, Mark. B. (2010). Routledge Handbook of Applied Sport Psychology: A Comprehensive Guide for Students and Practitioners
León Zarceño, E.M., Garcés de los Fayos, E.J. (2024). Fundamentos de Psicología del Deporte. Editorial Médica Panamericana.
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2019). Foundations of sport and exercise Psychology. 7th Edition. Champaign, Il.: Human Kinetics.
- - -
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 111 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 113 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |