Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502443 Psicologia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'assignatura no requereix coneixements previs d'altres matèries, però en canvi és un requisit important per a properes assignatures que us trobareu al llarg de la carrera, sobretot per a aquelles que pertanyen a l'àrea educativa i social. Constitueix la base per tal de seguir la resta d'assignatures del pla d'estudis de Psicologia de la UAB, el qual té un important component educatiu. Serveix també per a cursar les assignatures de quart i és imprescindible en la menció Anàlisi i intervenció psicoeducativa.
Tema 1: La Psicologia de l´educació i el seu context.
1.1. Variables psicoeducatives
Tema 2: Recursos i aspectes emocionals de l´alumne
2.1. Diversitat intel·lectual: intel·ligències múltiples.
2.1.1. Concepte d´intel.ligència.
2.1.2. Els subjectes superdotats i talentosos.
2.1.3. Estratègies d´intervenció educativa.
Tema 3: Les NESE dels alumnes i la seva intervenció per part del psicòleg de l´educació.
3.1. Les NESE.
3.2. Diferents tipus de NESE.
Tema 4. La gestió a l´aula.
4.1. El professorat i la tasca docent
4.2. La disciplina a l´aula.
4.3. Formes d´intervenció sobre els comportaments disruptius.
Tema 5: Aprendre i construir coneixement.
5.1. La concepció constructivista de l'ensenyament i l'aprenentatge.
5.2. Convertir informació en coneixement.
Tema 6: Identificació de variables psicoeducatives.
6.1. Entrevista psicoeducativa.
6.2. Qüestionaris psicoeducatius.
6.3. Història personal i acadèmica.
Tema 7: Variables educatives.
7.1. Sistema educatiu.
7.2. Contingut declaratiu i procedimental.
7.3. Metodologia instruccional per recepció i per descobriment.
Tema 8: Variables psicològiques.
8.1. Aprenentatge durant l’adolescència.
8.2. Patrons d´aprenetatge
8.3. Engany o conducta deshonesta a l’aula (cheating).
8.4. Procrastinació acadèmica.
8.5 Estrès acadèmic
8.6. Resolució de problemes a l´àmbit acadèmic.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 22,5 | 0,9 | 1, 2, 3, 6, 12, 13, 17, 18, 19, 20, 24, 26, 27 |
Pràctiques aula | 32 | 1,28 | 1, 2, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 13, 14, 19, 20, 25, 26, 27 |
Tipus: Supervisades | |||
Sessions de consultes en grup | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 6, 13, 18, 19, 21, 24 |
Tutories programades | 4,5 | 0,18 | 1, 2, 3, 4, 6, 12, 17, 19, 20, 21, 27 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitats d´estudi | 36 | 1,44 | 2, 3, 6, 8, 17, 18, 20, 21, 24 |
Consulta campus virtual | 23 | 0,92 | 2, 6, 21, 27 |
Elaboració de documents | 33 | 1,32 | 2, 3, 4, 6, 9, 10, 11, 13, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 26 |
Lectura de textos | 33 | 1,32 | 1, 2, 3, 6, 18, 20, 26 |
Recerca d´informació | 34 | 1,36 | 2, 4, 6, 20, 27 |
Es treballarà a partir de classes magistrals i pràctiques d´aula en format virtual i presencial.
Les classes pràctiques constaran de dues parts diferenciades, una d´elles a càrrec del professorat i l´altra, de treball de l´alumnat. A la primera sessió, es presentarà la programació, s´entregarà bibliografia bàsica i complementària i es realitzarà una presentació de propostes de treball. Les sessions de desenvolupament de les pràctiques consistiran en exposicions per part de l´alumnat amb la corresponent discussió, en la que es convidarà a participar activament els altres. Les classes expositives s´utilizaran per introduir i explicar els temes principals del programa.
Mitjançant les tutories de treball de curs es busca que l´estudiantat disposi d´assessorament continu del professorat per la realització d´informes i treballs. S'atendran tots aquells dubtes i discussions que puguin sorgir de les lectures recomanades i de les classes expositives. A les sessions de pràctiques es treballaran vídeos, recensions d´alguna lectura, anàlisis crítiques de casos i tallers vivencials. Totes aquestes activitats seran susceptibles de ser avaluades mitjançant un seguiment a clase.
Les activitats de treball autònom de l´estudiantat inclouen: la lectura de materials de continguts especialitzats o complementaris d´especial interès per a l´adquisició de les competències pròpies de la matèria; la preparació de qüestions per a les sessions de pràctiques; i les hores d´estudi individualitzat o en grup necessàries per a la correcta adquisició de les competències de la matèria.
L´alumnat disposarà d'unes lectures relatives al temari de l'assignatura que es deixaranal campus virtual i amb un genially (s´especificarà el primer dia de classe).
És molt important tenir en compte que aquesta assignatura funcionarà amb el recurs del Campus Virtual, eina de gran utilitat per aconseguir un seguiment acurat de l'assignatura, del que s'està fent o cal fer, així com per a l'obtenció de materials i lectures complementàries per a la preparació de la mateixa.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1. Activitat en grup (format escrit) sobre diversitat a l´aula. Virtual. Entre les setmanes 6-7 i les setmanes 14 i 15 en funció dels grups.Es detallarà a classe i es comunicarà amb 15 dies d´antel.lació. | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 6, 9, 10, 15, 16, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 26 |
EV2. Informes psicoeducatius. Format escrit. Activitat individual.L´activitat es dividirà en dos parts, una es lliurarà de forma presencial i l´altre virtual. Entre les setmanes 6-7 i les setmanes 14 i 15 en funció dels grups.Es detallarà a classe | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 11, 12, 14, 15, 16, 19, 22, 23, 24, 26 |
EV3. Prova sobre la lectura dels articles i els apunts de classe, i sobre videos i/o estudi de casos. Format escrit. Activitat individual i presencial. Segon període avaluatiu Es detallarà a classe | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 10, 13, 17, 18, 19, 20, 21, 24, 25, 27 |
L'avaluació és continuada i està formada per 3 evidències, que al mateix temps, també són activitats d'aprenentatge.
Tot l´alumnat han de participar en les activitats d'avaluació continuada.
La nota de l’assignatura és la suma de les evidències.
Per aprovar l’assignatura és obligatori presentar-se a les tres evidències. Cal treure una nota igual o superior a 5, sempre i quan l´alumnat hagi obtingut un mínim de 4.5 en cada una de les evidències. En cas de no assolir aquests requisits la nota màxima a consignar en l'expedient acadèmic serà de 4.5 punts. Es considerarà “suspès” si la persona obté una nota final inferior a 5.
Les tres evidències (1, 2 i 3) són obligatòries i cal presentar-les en la setmana corresponent. La no presentació o el lliurament amb retard injustificat de qualsevol de les evidències implica suspendre l'assignatura sense possibilitat de recuperació.
Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge (conjunt d'elles o una) amb un pes igual o superior al 40% constarà com a “avaluable”.
S'ha de complir:
a) no haver superat l'avaluació continuada (la recuperació no serveix per pujar nota un cop superada l'assignatura en l'avaluació continuada).
b) que durant aquesta avaluació continuada l´alumne s´hagi presentat a un mínim de dos evidències. Haver realitzat l´EV3 i una de les altres dues.
La recuperació consistirà en una prova de síntesi. La nota d'aquesta prova constituirà la nota final de l'assignatura, podent ser aquesta un màxim 6.5.
AVALUACIÓ ÚNICA
TAULA D’ACTIVITATS D’AVALUACIÓ ÚNICA |
|||
Nom i descripció de l’evidència |
Pes |
Durada en hores (de l’acte presencial) |
Data realització/entrega |
EV1. Activitat en grup (formatescrit) sobre diversitat a l´aula. Es lliurarà de forma virtual. Es detallarà a classe. |
30% |
5 hores |
Segon periode avaluatiu |
EV2. Informe psicoeducatiu. Format escrit i defensa oral. Activitat individual. L´activitat es dividirà en dos parts, una es lliurarà de forma presencial i l´altre será una prova oral, també presencial, el mateix dia. Es detallarà a classe |
30% |
||
EV3. Prova sobre la lectura dels articles i els apunts de classe, i sobre vídeos i/o estudi de casos. Format escrit. Activitat individual i presencial. Es detallarà a classe |
40% |
L’AVALUACIÓ UNICA ES SOL·LICITA TELEMÀTICAMENT (E-FORMULARI) EN EL PERÍODE ESPECIFIC (més informació al web de la Facultat)
Criteris per anar a recuperació.
S´aplicarà el mateix sistema de recuperació que el de l´avaluació continuada.
EL LLIURAMENT DE LA TRADUCCIÓ DE LES PROVES D’AVALUACIÓ PRESENCIALS ES REALITZARÀ SI ES COMPLEIXEN ELS REQUERIMENTS ESTABLERTS EN L’ARTICLE 263 I ES REALITZA LA SEVA SOL·LICITUD LA SETMANA 4 TELEMÀTICAMENT (E-FORMULARI) (més informació al web de la Facultat).
FONAMENTAL
-Altamirano Chérrez, C- E.; Rodríguez Pérez, M. L. (2021). Procrastinación académica y su relación con la ansiedad. Revista Eugenio Espejo, (15)3, 16-24. Doi: https://doi.org/10.37135/ee.04.12.03
-Amador, J.A; Mena, Beatriz; Salat, Laia; Krieger, Virginia ( 2021). -L´alumnat amd déficits i trastorns de l´atenció. FUOC.
-Arvilla, Arnulfo Rafael; Palacio, Lina Paola; Arango, Claudia Patricia (2011). El psicólogo educativo y su quehacer en la institución educativa. Revista de la Facultad de Ciencias de la Salud. Duazary, 8(2)
-Atalaya Laureano, C., & García Ampudia, L. (2019). Procrastinación: Revisión teòrica. Revista de Investigación en Psicología, 22(2), 363-378. DOI: http://dx.doi.org/10.15381/rinvp.v22i2.17435
-Bisquerra, Rafael; Pérez, Núria ( 2007). Las competencias emocionales. Educación XXI. 10, 2007, pp. 61-82.
-Campos, Francesc ( 1995). El rol del psicólogo de la educación. Papeles del psicólogo, nº63.
-Castelló, Antoni (1995). Estrategias de enriquecimiento del currículum para alumnos y alumnas superdotados.Aula de innovación educativa, 45.
-Clariana, Mercè. (2000) Ensenyar i apendre. Bellaterra: Serveis de Publicacions de la UAB.
-Clariana, M. (2003). Informe psicopedagògic. Bellaterra: UAB, Servei de Publicacions, Materials 124.
-Clariana, M. (2009). Procrastinació acadèmica. Bellaterra: UAB, Servei de Publicacions, Materials 210.
-Comes, Gabriel; Díaz, Elena; Luque, Antonio; Moliner, Odet (2008). La evaluación psicopedagógica del alumnado con altas capacidades intelectuales. Revista Educación Incluisiva, nº1.
-Echeita, Gerardo; Ainscow, Mel ( 2011). La educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejueo nº12, pp 26-46.
-García-Ravidá, L. (2017). Patrones de aprendizaje en universitarios Latinoamericanos: Dimensión cultural e implicaciones educativas. Capítulo II: Patrones de aprendizaje.Tesis Doctoral, UAB.
-Gómez C, CA., Ortiz, N. & Perdomo, L. (2106). Procrastinación y factores relacionados en la educación superior. I+D Revista de Investigaciones, 7(1), 32-39.
-Menéndez-Aller, A., Postigo, A., González-Nuevo, C., Cuesta, M., Fernández-Alonso R., Álvarez-Díaz, M., García-Cueto, E., Muñiz, J. (2021) Resiliencia académica: la influencia del esfuerzo, las expectativas y el autoconcepto académico. Revista Latinoamericana de Psicología, 53, 114-121. Doi: https://doi.org/10.14349/rlp.2021.v53.13
-Nadal, Blanca (2015). Las inteligencias múltiples como una estrategia didáctica para atender a la diversidad y aprovechar el potencial de todos los alumnos. Revista de Educación Inclusiva, Vol.8 Nº 3, págs. 121-136
-Silva, L., Mendes, A., Gomes, A., & Fortes, G. (2024). What Learning Strategies are Used by Programming Students? A Qualitative Study Grounded on the Self-regulation of Learning Theory. ACM Trans. Comput. Educ. 24, 1, Article 9, 1-26. https://doi.org/10.1145/3635720
-Simó, David; Raja, Pilar; Astasio,Sheila (2021). L´alumnat amb conductes problemàtiques. FUOC.
RECOMANADA
-Badia, Mar; Clariana, Mercè; Gotzens, Concepció; Cladellas, Ramos, Dezcallar, Teresa. (2015). Video games, television and academiz performance in elementary school student. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación. Nº 46.
-Castelló, Antoni. y Genovard, Càndid. (1990). El límite superior. Aspectos psicopedagógicos de la excepcionalidad intelectual. Madrid: Pirámide.
-Coll, Cèsar.; Palacios, Jesus y Marchesi, Àlvaro (Eds) (2001). Desarrollo Psicológico y Educación. 2. Psicología de la Educación Escolar. Alianza Editorial.
-Genovard, Càndid.y Gotzens Concepció. (1990). Psicología de la Instrucción. Madrid. Santillana, Aula XXI 49.
-González-Herrero López, M.Elena; López Martínez, Olivia; Prieto Sánchez, M.Dolores. Psicología de la Educación. 2003. Eds. ICE -Universidad de Murcia.
-Good, Thomas.L. y Brophy, Jere.E. (1982). Psicología Educacional. Mèxic: Interamericana.
-Pintrich, Paul. R. y Schunk, Dale. H. (2006). Motivación en contextos educativos. Teoría, investigación y aplicaciones. Madrid: Pearson. Prentice Hall.
-Pontecorvo, Clotilde. (2003). Manual de psicología de la educación Editorial Popular.
-Sampascual, Maicas,G. (2007). Psicología de la Educación. Tomos I Y II. Madrid: UNED.
-Sternberg, Robert, J y Williams, Wendy W. (2002). Educational Psychology. Boston [etc.] Allyn and Bacon cop.
-Trianes, M.Victoria. y Gallardo, J.Antonio. (Coord.) (2004). Psicología de la educación y del desarrollo en contextos escolares. Madrid: Pirámide.
-Woolfolk, Anita. (2006). Psicología Educativa. Pearson Education. México.
No aplicable
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 12 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 21 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 22 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 31 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 32 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 5 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |