Logo UAB

Discapacitat Intel·lectual i Trastorns del Desenvolupament

Codi: 102539 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502443 Psicologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Olga Pont Nesta
Correu electrònic:
olga.pont@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits obligatoris per a cursar aquesta assignatura.


Objectius

 Al finalitzar l’assignatura l’estudiantat serà capaç de:

  • Conèixer el fenotip cognitiu-conductual de les patologies estudiades
  • Ser sensible per entendre l’afectació global dels pacients que presenten les patologies estudiades i la influència que pot tenir en el seu entorn i en el seu desenvolupament.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
  • Aplicar tècniques per a recollir i elaborar informació sobre el funcionament dels individus, grups o organitzacions en el seu context.
  • Criticar els efectes de la pròpia pràctica sobre les persones, tenint en compte la complexitat de la diversitat humana.
  • Elaborar i redactar informes tècnics sobre els resultats de l'avaluació, la recerca o els serveis sol·licitats.
  • Formular hipòtesis sobre les demandes i les necessitats de les persones destinatàries.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Mantenir una actitud favorable envers l'actualització permanent a través de l'avaluació crítica de la documentació científica, valorant-ne la procedència, situant-la en un marc epistemològic i identificant-ne i contrastant-ne les aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
  • Reconèixer la diversitat del comportament humà i la naturalesa de les seves diferències, tant en la normalitat com en l'anormalitat i la patologia.
  • Valorar, contrastar i prendre decisions sobre l'elecció dels mètodes i dels instruments de mesura adequats en cada situació o context d'avaluació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar els resultats per elaborar els objectius d'intervenció.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
  5. Aplicar tècniques d'avaluació adequades per a cada tipus de problema i nivell de complexitat.
  6. Criticar els efectes de la pròpia pràctica sobre les persones, tenint en compte la complexitat de la diversitat humana.
  7. Diferenciar els diversos mètodes i instruments i la utilitat que tenen.
  8. Distingir els criteris de qualitat dels instruments segons els contextos.
  9. Elaborar els resultats d'una manera operativa.
  10. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  11. Formular diagnòstics dels trastorns psicològics presentats en casos clínics pràctics.
  12. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  13. Indicar i dur a terme el diagnòstic diferencial.
  14. Mantenir una actitud favorable envers l'actualització permanent a través de l'avaluació crítica de la documentació científica, valorant-ne la procedència, situant-la en un marc epistemològic i identificant-ne i contrastant-ne les aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
  15. Organitzar la informació rellevant del cas.
  16. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  17. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  18. Proposar noves maneres de mesurar la viabilitat, l’èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  19. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  20. Reconèixer i analitzar les manifestacions psicopatològiques de cada trastorn, els símptomes associats i les tendències epidemiològiques.
  21. Seleccionar el lèxic apropiat segons la persona destinatària.
  22. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

BLOC A: Concepte de discapacitat intel·lectual (DI) i Circuit d'atenció a les persones amb discapacitat intel·lectual i trastorn del desenvolupament.

En aquest bloc es tractarà breument l’evolució històrica del concepte de discapacitat intel·lectual i el concepte que actualment s’utilitza de discapacitat intel·lectual. També veurem els serveis que disposem per l'atenció de les persones amb DI i trastorn del desenvolupament .És un bloc breu per a situar els conceptes bàsics de l’assignatura.

 

BLOC B: Síndromes que provoquen discapacitat intel·lectual.

S’estudiaran els principals quadres que provoquen DI, analitzant-ne l’etiologia i  profunditzant en la simptomatologia i fenotips diferencials tant a nivell físic com conductual. És el bloc més ampli de l’assignatura.

 

BLOC C: Paràlisi cerebral

S'estudiarà la paràlisi cerebral i els seus trastorns associats.

 

BLOC D: Salut mental i discapacitat intel.lectual

Es tractaràn els trastorns psicopatològics més freqüents en DI i  la simptomatologia amb què es presenten. També s'estudiaran els sistemes classificatoris.

 

BLOC E: L'avaluació en Discapacitat Intel·lectual

Es revisaran les  principals eines  que s'utilitzen en l'avaluació .

 

BLOC F: Els trastorns de l'adquisició del llenguatge

Es tractaràn els trastorns de l'adquisició del llenguatge i la parla, la simptomatologia clínica i el seu diagnòstic diferencial.

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 24 0,96 7, 11, 20
Pràctiques i seminaris en grup petit 12 0,48 2, 5, 4, 6, 7, 13, 11, 9
Tipus: Autònomes      
Lectura i ampliació de coneixements sobre l'assignatura 80 3,2 7, 20
Ressolució de casos pràctics 30 1,2 2, 5, 11, 15, 21, 9

ACTIVITATS DIRIGIDES

- CLASSES TEÒRIQUES MAGISTRALS amb suport multimedia Mida grup 1/1

- SEMINARIS en petits grups

ACTIVITATS AUTÒNOMES

- Lectures relacionades amb els contiguts de l'assignatura.

- Actualització de coneixements i cerques.

- Anàlisi de cassos pràctics

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ev1:1r Examen parcial (Primer període avaluatiu) 40% 2 0,08 4, 1, 8, 10, 13, 14, 15, 17, 20, 16
Ev2: 2n exàmen parcial (Segon periode avaluatiu) 40% 2 0,08 4, 22, 13, 15, 18, 19, 20
Ev3: Lliurament casos pràctics (setmana 14) 20% 0 0 3, 2, 5, 4, 6, 7, 12, 11, 21, 9

AVALUACIÓ CONTINUA

Constarà com a no-avaluable l'alumne que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes inferior a 4 punts (40%) .

Les evidències d'aprenentatge son totes elles presencials  excepte l'Ev3 que consistirà en un lliurament individual  de casos pràctics.

Constarà com a suspès l'alumne que hagi presentat evidències amb un pes de 40% o més (avaluable) i la seva puntuació mitjana ponderada sigui inferior a 5.

 Se supera l'assignatura quan l'alumnat  obté un total d'almenys 5 punts en l'avaluació continuada, amb un mínim de 3 punts o més  en cadascuna de les evidències realitzades. En cas de no assolir aquests requisits la nota màxima que es pot obtenir és de 4.5 punts

Proves de recuperació:  l’alumnat tindrà opció  de recuperar les evidències d’aprenentatge escrites individuals  no superades i prèviament presentades. Així, pot optar l'estudiant que al llarg de l'avaluació continuada hagi realitzat les evidències d'aprenentatge amb un pes igual o major a 2/3 parts de la qualificació total i hagi obtingut una nota inferior a 5 punts i major o igual a 3 punts. En cas de no assolir els requisits establerts la nota màxima a consignar en l'expedient acadèmic serà de 4.5 punts .
La recuperació servirà per obtenir un 5 com a màxim de l’evidència recuperada. 
La recuperació no pot servir per millorar la nota s' s'ha superat per avaluació. L'avaluació única no difereix de la continuada, en les proves de recuperació.
La recuperació consistirà en fer la primera i/o  segona evidència  en prova presencial i escrita.  Les EV1 i EV2 seran amb pregunta oberta .
En cas de superar l'evidència recuperada, es procedirà a recalcular la nota total amb les notes originals de les restants evidències originals no recuperades tenint en compte que l'evidencia recuperada té una puntuació màxima de 5.

 

No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.

AVALUACIÓ ÚNICA 

L’AVALUACIÓ UNICA ES SOL·LICITA TELEMÀTICAMENT (E-FORMULARI) EN EL PERÍODE ESPECIFIC (més informació al web de la Facultat)

 

 

TAULA D’ACTIVITATS D’AVALUACIÓ ÚNICA

Nom i descripció de l’evidència

Pes

Durada en hores (de l’acte presencial)

Data realització/entrega

EV1: 1r examen parcial

40%

3 hores

Segon període avaluatiu

EV2:2n examen parcial

40%

EV3: Entrega d'exercici sobre cassos pràctics

20%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que el de l'avaluació continuada

TRADUCCIÓ D'EXAMENS

El lliurement de la traducció de les proves d'avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l'article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana  4 telematicament E-Formulari (més informació al web de la Facultat).

 

 https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

 


Bibliografia

AAIDD (Asociación Americana de Discaoacidades Intelectuales y del desarrollo) (2021) Discapacidad Intelectual: definición, diagnóstico, clasificación y sistemas de apoyos, 12ª edició. TEA Ediciones 

AAVV(2006) Síndrome X frágil:Libro de consulta para familias y profesionales. Centro Español de Documentación sobre Discapacidad.

BRUN,C y ARTIGAS J. (2005) Síndrome de Angelman: del gen a la conducta. Ed Nau Llibres Valencia. Colección Logopedia e Intervención. Serie: Patologías.

GARCÍA-ALBA,J., ESTEVA-CASTILLO,S. I VIÑAS-JORNET,M. (2018) Neuropsicología de la discapacidad intelectual de origen genético.Editorial Síntesis

HAGERMAN,R.J i HAGERMAN,P . (2002) Fragile X syndrome. Diagnosis, Treatment and Research.  The Johns Hopkins University Press. Baltimore.

CABALLO,VICENTE,SALAZAR, ISABEL,CARROBLES,JOSÉ ANTONIO  (2015) Manual de psicopatologia y trastornos psicológicos. Ediciones Pirámide 

 

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

Es proporcionaran articles pels diferents temes.

 

ENLLAÇOS WEB

http://www.ssbp.co.uk - SSBP: Society for the Study of Behavioural Phenotypes, pàgina d’aquesta agrupació de professionals dedicats a l’estudi dels fenotips conductuals

http://www.ssbp.co.uk/files/syndromes.htm -  Aqui hi trobareu una fitxa amb la informació rellevant de cada síndrome.

http://www.fcsd.org  Fundació catalana síndrome de Down

 Press. http://www.dincat.cat Pàgina amb informacions, documents i convocatòries d’activitats sobre retard mental.

http://www.rett.es  A la secció "Nuestr@ hij@ Rett" -Que es el S. de Rett, hi trobareu un Manual en PDF de la síndrome en castellà molt complet. 

http://www.findresources.co.uk  Pàgina molt completa sobre trastorns neurogenètics 

http://www.downcantabria.com/articulos.htm Recull d'articles específics sobre la SDown.

 

 

 


Programari

----------------


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 111 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 112 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 113 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt