Logo UAB

Acció Pública i Canvi Social

Codi: 102536 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502443 Psicologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Mireia Faucha Hernandez
Correu electrònic:
mireia.faucha@uab.cat

Equip docent

Laura Sanmiquel Molinero

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerequisits.


Objectius

  1. Discriminar entre els principals models teòrics en l’estudi dels processos col·lectius i de l’acció col·lectiva
  2. Analitzar processos psicosocials on els moviments socials actuen com a agents de canvi de l’ordre social.
  3. Assenyalar els principals efectes de les institucions socials en l’ordenament social.

Competències

  • Analitzar les demandes i les necessitats de persones, grups o organitzacions en diferents contextos.
  • Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
  • Distingir i relacionar els principis psicosocials del funcionament dels grups i de les organitzacions.
  • Mantenir una actitud favorable envers l'actualització permanent a través de l'avaluació crítica de la documentació científica, valorant-ne la procedència, situant-la en un marc epistemològic i identificant-ne i contrastant-ne les aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
  • Reconèixer la dimensió social de l'ésser humà, considerant els factors històrics i socioculturals que intervenen en la configuració psicològica humana.
  • Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les demandes dels moviments socials des d'una perspectiva governamental.
  2. Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
  3. Aplicar conceptes bàsics de l'acció col·lectiva als moviments socials contemporanis.
  4. Contrastar les necessitats socials amb les respostes institucionals a aquestes necessitats.
  5. Discriminar dimensions rellevants en l'anàlisi concreta d'una acció col·lectiva.
  6. Esquematitzar les principals orientacions en l'anàlisi dels fenòmens col·lectius.
  7. Identificar les demandes de moviments col·lectius.
  8. Identificar quins conceptes teòrics tenen més poder explicatiu per a fenòmens socials específics.
  9. Mantenir una actitud favorable envers l'actualització permanent a través de l'avaluació crítica de la documentació científica, valorant-ne la procedència, situant-la en un marc epistemològic i identificant-ne i contrastant-ne les aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
  10. Relacionar conceptes psicosocials actuals amb fenòmens socials contemporanis.
  11. Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.

Continguts

1.- PSICOLOGIA SOCIAL I PERSPECTIVES DE L’ACCIÓ COL·LECTIVA

  • Teories clàsiques
  • Conductes colectives i identitat social
  • Àmbits d'aplicació: Disturbis, pànic...

2.- MOVIMENTS SOCIALS: ACCIÓ COL.LECTIVA I CANVI SOCIAL

  • Concepcions/definicions de moviment social i tipus
  • Teories Organitzacionals i Polítiques: Teoria de la Mobilització de Recursos i Teoria del Procés Polític, Organització, Sector i Indústria de Moviment Social – Estructura d’Oportunitat Política.
  • Teoria dels Nous Moviments Socials: Novetat dels nous moviments socials, Pols i Dimensions analítiques dels moviments socials, Relació entre els moviments socials i l’ordre social.
  • Teoria de Marcs en els moviments socials

3.- INSTITUCIONS SOCIALS, CONTINUÏTAT DE L’ORDRE SOCIAL

  • Definicions/concepcions de Institució Social i tipus
  • Institucions totals: el psiquiàtric, la crítica d'Erving Goffman a les Institucions Totals
  • Societat disciplinària: la presó, la crítica de Michel Foucault a la presó com a dispositiu disciplinari

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anàlisi de casos pràctics 12 0,48 1, 3, 4, 5, 7, 6
Classes Teòriques 24 0,96 8, 6, 10
Tipus: Supervisades      
Debats virtuals 7 0,28 11
Tutories 15 0,6 11
Tipus: Autònomes      
Cerca de documentació 9 0,36
Elaboració de treballs en grup 15 0,6 9
Elaboració de treballs individuals 6 0,24 2, 9, 11
Estudi 30 1,2
Lectura de texts 30 1,2 2

Sessions teòriques en gran grup on la persona docent desenvolupa elements teòrics de l’assignatura a partir de lectures prèvies.

Sessions pràctiques a través d'equips de treball que trien un tema d'activisme i el desenvolupen durant el curs. L'estratègia inclou la utilització de mitjans i plataformes virtuals i l'evidència final és la presentació pública del projecte mitjançant un audiovisual i un informe escrit.

Debats virtuals i presencials per aprendre a aplicar la teoria dinamitzats per les figures docents.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1. Informe grupal cas pràctic 30 0 0 2, 1, 3, 4, 5, 7, 9, 6, 11
EV2a: Prova escrita teoria 35 1 0,04 5, 8, 6, 10
EV2b: Prova escrita teoria 35 1 0,04 5, 8, 6, 10

Elements d’avaluació:

  • Evidència d’aprenentatge 1:
    • Informe grupal del cas pràctic.
    • Aquesta evidència suposa un 30% de la nota total de l'assignatura.
    • Data: segon període avaluatiu
  • Evidència d’aprenentatge 2a:
    • Prova escrita individual sobre 1a part dels continguts teòrics.
    • Aquesta evidència suposa un 35% de la nota total de l'assignatura.
    • Data: primer període avaluatiu
  • Evidència d’aprenentatge 2b:
    • Prova escrita individual sobre 2a part dels continguts teòrics.
    • Aquesta evidència suposa un 35% de la nota total de l'assignatura.
    • Data: segon període avaluatiu.

Assignatura superada: haver obtingut un total d'almenys 5 punts en l'avaluació continuada.

Recuperació:

  • Hi pot optar l'alumnat que al llarg de l'avaluació continuada hagi realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total i hagi obtingut una nota inferior a 5 punts i major o igual a 3.5 punts. El criteri d'assignatura superada serà el mateix que per l'avaluació continuada, substituint només les notes de la/es evidència/es recuperada/es. La nota màxima no podrà ser superior a 5, exceptuant l'alumnat que no s'hagi pogut presentar per motius justificats (l'equip docent avaluarà aquests casos). La prova de recuperació inclourà les evidències 2a i 2b.
  • També podran presentar-se a recuperació qui, per motius justificats, no hagi pogut presentar-se a l'avaluació de les evidències 2a i/o 2b.

No avaluable: l'estudiant que lliuri evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 40% no podrà constar com a "no avaluable".

No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.

Avaluació única:

  • S'avaluaran tots els continguts de l'assignatura mitjançant 2 proves escrites i 1 informe de cas.
  • La nota final de l’assignatura s’obtindrà tal com s’ha descrit per l’avaluació continuada.
  • S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que el de l'avaluació continuada.
  • L'avaluació única se sol·licita telemàticament (E-formulari) en el període específic (més informació al web de la Facultat).

Traducció d'exàmens:

  • El lliurament de la traducció de les proves d'avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l'Article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari) (més informació al web de la Facultat).

Títol

Pes

Durada  (Hores)

Data

EV1: informe individual cas pràctic

30%

 

5 hores

 

Segon període avaluatiu

EV2a: Prova escrita teòrica

35%

EV2b: Prova escrita teòrica

35%

 

 

 

 

Pautes d'avaluació de la facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html 


Bibliografia

Casquette,J. (1998). Política, cultura y movimientos sociales. Bilbao: Bakeatz.

Douglas, Mary (1996). ¿Cómo piensan las instituciones? Madrid: Alianza.
 
Foucault, Michel (2012). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Madrid: Biblioteca Nueva.
 
Gaceran, Montserrat (2009). Deseo y Libertad una Investigacion Sobre los Presupuestos de la Accion Colectiva - en Fnac.es. Madrid: Traficantes de Sueños. Recuperado a partir de http://www.traficantes.net/libros/deseo-y-libertad
 
Hess, Charlotte, & Ostrom, Elinor (Eds.). (2016). Los bienes comunes del conocimiento. Traficantes de Sueños.
 
Javaloy, Federico, Rodríguez, Álvaro.; & Espelt, Esteve (2013). Comportamiento colectivo y movimientos sociales : un enfoque psicosocial. Madrid: Prentice Hall.
 
Laraña Rodríguez-Cabello, Enrique (1999). La construcción de los movimientos sociales. Madrid: Alianza Editorial.
 
Monferrer, Jordi M.(2003). La construcción de la protesta en el movimiento gay español: la Ley de Peligrosidad Social (1970) como factor precipitante de la acción colectiva. Reis. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, (102), 171-204.
 

Programari

no aplicable


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 111 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 112 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt