Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
A més d'haver cursat la Matèria obligatòria Psicologia social (composta per les assignatures Influència social i grups i Psicologia social del món contemporani) es recomana haver cursat, prèviament o de forma simultània les assignatures optatives Psicologia social per l'anàlisi i la intervenció i Psicologia social aplicada.
a) Contextualització
Investigació i Coneixement Psicosocial és una assignatura que pretén introduir a l'estudiant a l'àmbit de la investigació, tant des d'una vessant teòrica com pràctica. El propòsit, és que l'estudiant s'endinsi i es familiaritzi amb el procés d'investigació mitjançant un procés reflexiu i analític, examinat críticament investigacions alienes, però, sobretot, mitjançant la pràctica de la investigació, involucrant-se i convertint-se en promotor d'una investigació.
Per tal d'aconseguir aquestes dues fites, a l'assignatura s'ensenya a: a) problematitzar qüestions socials de manera fonamentada i assumint les dimensions ètiques i polítiques intrínseques a tot procés d'investigació; b) dissenyar y planificar, ocupant-se de la selecció del tema, de la definició del problema i de la pregunta d'investigació; c) formular objectius d'investigació; d) elaborar un marc teòric que configuri la base i contribueixi a la justificació de la investigació; e) realitzar observacions, construir i realitzar entrevistes individuals i grupals; f) utilitzar estratègies de selecció i accés a informants; g) realitzar una anàlisi de contingut categorial; h) estructurar i redactar informes d'investigació i avaluar la investigació realitzada i ser capaç d'avaluar investigacions alienes.
b) Objectius formatius
1. Iniciar-se en els processos de problematizació de qüestiones psicosocials i del disseny i realització d'investigacions psicosocials.
2. Aprendre a construir instruments per a l'anàlisi de les relacions socials aprofundint en els aspectes pràctics i funcionals de cada mètode i tècnica estudiada.
3. Adquirir, a partir de la reflexió i de la pràctica, criteris que permetin avaluar la pertinència d'utilitzar mètodes i tècniques tant en investigacions pròpies com alienes.
4. Elaborar projectes i desenvolupar investigacions.
1. La investigació en Psicologia social i la construcció del coneixement.
2. El disseny de la investigació: la planificació i els procediments del procés d'investigació.
3. Panoràmica de mètodes d'investigació qualitativa: mètode fenomenològic, mètode hermenèutic, mètode etnogràfic, mètode d'investigació-acció, mètode d'històries de vida, mètode lingüístic i mètodes post-qualitatius.
4. Els dispositius de construcció de dades: observació, entrevistes individuals i grupals.
5. Estratègies de selecció i accés a informants.
6. El dispositiu d'anàlisi de dades: l'anàlisi de contingut categorial.
7. L'informe d'investigació: estructura i redacció.
8. L'avaluació de la investigació.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
1. Seminaris d'estudi teòric-pràctic | 20 | 0,8 | 2, 8, 11, 13, 15, 17, 19, 20, 23, 30, 31, 35, 37 |
2. Seminaris de discussió crítica sobre l'anàlisi de fenòmens psicosocials | 18 | 0,72 | 2, 7, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 20, 23, 25, 30, 31, 33, 35, 37 |
Tipus: Supervisades | |||
1. Tutories | 8 | 0,32 | 5, 6, 7, 8, 9, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 25, 31, 32, 35, 37 |
2. Participació en fòrums virtuals | 8,5 | 0,34 | 5, 13, 15, 17, 18, 19, 23, 25, 30, 31, 32, 33, 35, 37 |
Tipus: Autònomes | |||
1. Disseny d'una investigació en grup | 37 | 1,48 | 2, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 23, 25, 30, 31, 32, 33, 35, 37 |
2. Redacció d'informes individuals | 13,5 | 0,54 | 5, 7, 8, 9, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 23, 25, 30, 31, 32, 35, 37 |
3. Lectures d'articles i informes | 20 | 0,8 | 13, 15, 19, 23, 25, 30, 37 |
4. Estudi | 25 | 1 | 5, 7, 8, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 23, 30, 31, 32, 35, 37 |
Metodologia docent:
Activitats formatives:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev. 1: Informe individual de realització de una observació (incloent diari de camp) | 25% | 0 | 0 | 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 23, 25, 30, 31, 32, 33, 35, 37 |
Ev. 2: Realització d'entrevista i participació en els seminaris de realització d'entrevistes | 25% | 0 | 0 | 2, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 20, 23, 25, 30, 31, 33, 34, 35, 37 |
Ev. 3: Projecte d'investigació (treball grupal) | 40% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 35, 36, 37 |
Ev. 4: Participació en fòrums virtuals i seminaris | 10% | 0 | 0 | 5, 10, 13, 15, 17, 18, 19, 23, 25, 30, 31, 32, 33, 35, 37 |
1. AVALUACIÓ CONTINUADA
a) Condicions de l'avaluació
Per tal de superar l'assignatura es prendran en consideració tots els resultats d'aprenentatge vinculats a l'adquisició de les diferents competències recollides a l'assignatura. Més en concret, és imprescindible haver realitzat i lliurat les següents evidències:
Ev1. (25%) Desenvolupament (individual) de l'informe de realització de una observació (inclou diari de camp).
Ev2. (25%) Realització (individual) d'una entrevista individual.
Ev3. (40%) Disseny, desenvolupament i elaboració (grupal) de l'informe d'un projecte de investigació.
Ev4. (10%) Participació en els fòrums virtuals i altres espais d'aprenentatge (seminaris).
La qualificació final será la suma dels resultats ponderats de les evidències 1, 2, 3 i 4.
Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge (una o vàries) amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a “no avaluable”.
b) Recuperació
Pot optar l'alumnat que al llarg de l'avaluació continuada hagi realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total i hagi obtingut una nota inferior a 5 punts i major o igual a 3,5 punts.
La recuperació consistirà en el lliurament de les evidències suspeses (amb una nota major o igual a 3,5 punts) durant el periode estipulat per a la recuperació. La qualificació final màxima que es pot obtenir a l'asignatura mijantçant recuperació és 5.
c) Prova de síntesi
No es preveu que l’alumnatde 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una únicaprova de síntesi no recuperable.
Pautas d'avaluació de la Facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
2. AVALUACIÓ ÚNICA
Aquesta assignatura no preveu l'avaluació única
Fonamental
Gordo López, Ángel J. i Serrano Pascual, Araceli (Coor.) (2008). Estrategias y prácticas cualitativas de investigación social. Madrid: Pearson – Prentice Hall.
Taylor, Steven J. i Bogdan, Robert (1990). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Buenos Aires: Paidós.
Complementària
Alguacil Gómez, Julio (2011). Cómo se hace un trabajo de investigación en sociología. Madrid: Los libros de la catarata.
Bardin, Laurence. (1977). Análisis de contenido. Madrid: Akal
Canales Cerrón, Manuel (Coor.-Ed.) (2006). Metodologías de investigación social. Introducción a los oficios. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
Del Olmo, Margarita (Ed.) (2010). Dilemas éticos en antropología. Las entretelas del trabajo de campo etnográfico. Madrid: Trotta.
Del Val Cid, Consuelo i Gutiérrez Brito, Jesús (2005). Prácticas para la comprensión de la realidad social. Madrid: Mc Graw Hill
Della Porta, Donatella i Keating, Michael (2008). Enfoques y metodologías de las ciencias sociales. Una perspectiva pluralista. Madrid: Akal, 2013
García Ferrando, Manuel, Ibáñez, Jesús i Alvira, Francisco (Comp.) (1986). El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza Editorial, 1990.
Ghiglione, Rodolphe Matalon, Benjamin (1978). Las encuestas sociológicas. México: Trillas, 1989.
Gibbs, Graham (2007). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Madrid: Morata, 2012.
Gutiérrez Brito, Jesús (2008). Dinámica del grupo de discusión. Madrid: CIS.
Hammersley, Martyn i Atkinson, Paul (1983). Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós, 1994.
Íñiguez Rueda, Lupicinio (Ed.) (2003). Análisis del discurso. Manual para las ciencias sociales. Barcelona UOC.
Krueger, Richard A. (1988). El grupo de discusión. Guía práctica para la investigación aplicada. Madrid: Pirámide, 1991.
Mills, Charles Wright (1959). La imaginación sociológica. Mèxic: FCE, 2010. (Hi ha una traducció en català a l'Editorial Herder de Barcelona).
Montañés Serrano, Manuel (2009). Metodología y técnica participativa. Teoría y práctica de una estrategia de investigación participativa. Barcelona: UOC
Morse, Janice M. (Ed.) (1994). Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa. Medellín: Universidad de Antioquia, 2003.
Quivy, Raymond i Campenhoudt, Luc van (1995). Manual de recerca en ciències socials. Barcelona: Herder, 1977. (Hi ha una traducció en castellà a l'Editorial Limusa de Mèxic).
Rodríguez Gómez, Gregorio, Gil Flores, Javier i García Jiménez, Eduardo (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Granada: Aljibe.
Ruiz Olabuenaga, José Ignacio (1996). Metodología de investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.
Strauss, Anselm i Corbin, Juliet (1998). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia, 2002.
Valles, Miguel S. (2002). Entrevistas cualitativas. Madrid: CIS.
Valles, Miguel S. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis, 2000.
Velasco, Honorio i Díaz de Rada, Angel (1997). La lógica de la investigación etnográfica. Un modelo de trabajo para etnógrafos de la escuela. Valladolid: Trotta
No hi ha.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |