Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana haver cursat prèviament: "La dimensió social de la persona" i "Influència social i grups". També resulta molt profitós en l’aprenentatge cursar al mateix temps l’assignatura annual “Pràctica de la Intervenció Educativa i Psicosocial”.
Fins ara, l'estudiant haurà entrat en contacte amb la Psicologia Social des d'un punt de vista general, coneixerà les seves perspectives teòriques i metodològiques més habituals a l'anàlisi dels processos psicosocials, així com les aproximacions i eines de treball de la intervenció social i educativa.
L'objectiu formatiu d'aquesta assignatura és adquirir competències professionals per comprendre i generar canvis socials a la realitat que ens envolta.
1. Dinàmica d’anàlisi i intervenció de fenòmens socials contemporanis
1.1 Concepcions de problemes socials i socioeducatius
1.2 Principis epistemològics i metodològics de l’abordatge dels problemes socials
2. Perspectives de recerca i anàlisi psicosocial
2.1. Mètodes de recerca aplicada
2.2. Perspectives discursives d’anàlisi
2.3. Perspectives etnogràfiques d’anàlisi
3. Perspectives d’intervenció psicosocial
3.1 Fonaments de la intervenció
3.2 Disseny d’intervencions. Sensibilització, interaccions, xarxes i comunitats
3.3 Eines d’avaluació i anàlisi de resultats
4. Anàlisi i intervenció per la transformació social
4.1 Reflexió crítica de l’anàlisi i la intervenció psicosocial
4.2 Controvèrsies del camp de la intervenció social i socioeducativa
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Conferències | 24 | 0,96 | 8, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 20, 23 |
Pràctiques d'aula / tallers | 12 | 0,48 | 1, 3, 4, 5, 7, 11, 18, 20 |
Tipus: Supervisades | |||
Debats i tutories virtuals | 10 | 0,4 | 3, 4, 13, 23 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de resums i anàlisi de lectures | 10 | 0,4 | 1, 6, 13, 16, 18, 20, 23 |
Elaboració de treballs en grup | 24 | 0,96 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 14, 18, 20, 21, 23 |
Estudi | 30 | 1,2 | 1, 11, 16, 20 |
Lectura de textos | 30 | 1,2 | 1, 13, 15 |
Recerca de documentació | 10 | 0,4 | 12, 16, 21 |
Les activitats dirigides de l'assignatura s'imparteixen en 12 sessions de continguts teòrics i 6 sessions de treball pràctic, sempre en sessions de 2 hores. El seu desenvolupament combina els següents recursos didàctics:
Les activitats supervisades, grupals i individuals, tractaran concretament sobre qüestions associades al disseny i a la realització dels treballs grupal i individual.
Les activitats autònomes consistiran en revisions individuals i grupals de material bibliogràfic i documental, que donarà lloc a la realització d'esquemes, mapes conceptuals i resums, que seran utilitzats posteriorment en els treballs individuals i grupals.
Es farà servir el moodle com a eina fonamental de comunicació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1 – Exposició en grup | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 6, 10, 12, 13, 16, 20, 21, 22 |
Ev2 – Participació en debats a l'aula | 30% | 0 | 0 | 1, 6, 8, 11, 13, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22 |
Ev3 – Informe d'intervenció en grup | 40% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 14, 17, 19, 20, 22, 23 |
Ev1 – Exposició en grup (30%): Presentar de manera grupal diferents eines teòriques i metodològiques per l’anàlisi i la intervenció psicosocial. En aquesta presentació, l’estudiantat haurà de generar dinàmiques creatives pel debat del grup classe sobre els continguts de cada tema. Hi haurà una presentació per tema, de manera que cada estudiant haurà de presentar aquesta evidència en la data corresponent al tema a presentar (entre les setmanes 5 i 14).
Ev2 – Fitxes individuals de lectura (30%): De forma individual, els/les estudiants hauran de participar activament en el debat de 2 temes diferents dels de la seva exposició, en la data corresponent als temes escollits (entre les setmanes 5 i 14). Per preparar aquesta participació, els/les estudiants hauran de llegir i resumir les lectures assignades als temes i preparar diferents qüestions a debatre. La nota d'aquesta evidència serà el resultat de la mitjana aritmètica de les 2 participacions de cada estudiant.
Ev3 – Informe d’intervenció en grup (40%): L’informe grupal contindrà els processos de diagnòstic, realització i avaluació de la campanya de sensibilització realitzada pel grup (setmana 15). També s’avaluarà l’exposició grupal sobre els resultats d’aquesta intervenció (setmana 14)
Avaluació única: L'avaluació única es realitzarà en el segon període avaluatiu de l'assignatura. S'avaluaran tots els continguts de l'assignatura. Es farà una exposició grupal o individual (a determinar) d'undels temes teòrics de l'assignatura prèviament triat (Ev1); una prova escrita individual de 2 hores per a avaluar els continguts dels 10 temes teòrics (EV2), i es lliurarà l'informe de pràctiques (grupal o individual, a determinar) que haurà de contenir el procés de diagnòstic, realització i avaluació d'una campanya de sensibilització respecte d'un problema psicosocial o educatiu (Ev3).
TAULA D’ACTIVITATS D’AVALUACIÓ ÚNICA |
|||
Nom i descripció de l’evidència |
Pes |
Durada en hores (de l’acte presencial) |
Data realització/entrega |
Av1 (treball de grup o individual, exposició oral) |
30% |
Av1, 30 minuts |
Segon període avaluatiu |
Av2 (prova escrita individual de continguts dels temes teòrics) |
30% |
Av2, 2 hores |
|
Av3 (informe grupal o individual): diagnòstic, realització i avaluació d’una Campanya de sensibilització |
40% |
La nota final de l’assignatura s’obtindrà tal com es descriu per l’avaluació continuada. S'aplicarà el mateix procés de recuperació que el de l'avaluació continuada.
Assignatura superada: Per SUPERAR l'assignatura a l'avaluació continuada cal haver obtingut un total d'almenys 5 punts en l'avaluació continuada, amb un mínim de 5 punts o més (en una escala 0-10) en cadascuna de les evidències. En cas de no assolir aquests requisits la nota màxima que es pot obtenir és de 4,5 punts.
Avaluable: Es considerarà avaluable l'estudiant que hagi presentat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior 40% del total de l'assignatura.
No avaluable: Es considerarà No avaluable el fet que encara que l'estudiant hagi presentat diverses proves el pes total en relació amb el conjunt de l'assignatura sigui inferior al 40%.
Recuperació: Pot optar l'alumnat que al llarg de l'avaluació continuada hagi realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total i hagi obtingut una nota mitjana inferior a 5 punts.
L'estudiant podrà tornar a presentar els resums i qüestions referits a 2 temes diferents del de l'exposició o bé la presentació oral d’eines teòriques i metodològiques per l’anàlisi i la intervenció psicosocial, que podrà lliurar-se individualment o en grup. També podrà tornar a presentar l’informe de la intervenció realitzada, sempre que s’hagin portat a terme les activitats d’intervenció requerides.
L'estudiant que es presenti a l'avaluació única podrà tornar-se a presentar a l'examen escrit, la presentació oral (individualment o en grup) i també podrà tornar a presentar l’informe (individualment o en grup) de la intervenció realitzada, sempre que s’hagin portat a terme les activitats d’intervenció requerides.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
El sistema d'avaluació d'aquesta assignatura s'ha elaborat de manera subordinada als requisits que s'exposen a les Pautes d’avaluació de les titulacions de la Facultat de Psicologia, que es poden consultar en: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.htm
Bàsica
Gordo, Angel y Serrano, Araceli (Coords.) (2008). Estrategias y prácticas cualitativas de investigación social. Madrid: Editorial Pearson
Montenegro, Marisela (Coord.) (2011). Intervenció Social. Controvèrsies teòriques i metodològiques. Barcelona: EDIUOC.
Rodríguez, Israel (Coord.) (2011). Psicología comunitaria y problemas sociales. Barcelona: EDIUOC.
Complementària
Carvajal, Zaira; Chinchilla, Hellen; Penabad, María Amalia y Ulate, Carmen E. (Editoras) (2014). Guía para acompañar procesos de sensibilización sobre inclusión social y equidad desde la perspectiva interseccional. Segunda edición. Heredia, Costa Rica: Medidas para la Inclusión Social y Equidad en Instituciones de Educación Superior en América Latina (MISEAL-Costa Rica).
Cassián, Nizaiá (Coord.) (2017). Evaluación e intervención psicosocial. Barcelona: EDIUOC.
Galaz, Caterine & Montenegro, Marisela (2015). Gubernamentalidad y relaciones de inclusión/exclusión: los dispositivos de intervención social dirigidos a mujeres inmigradas en España. Universitas Psychologica, 14(5), 1667-1680. https://doi.org/10.11144/Javeriana.up14-5.grie
Goetz, Judith P. y LeCompte, Margaret D. (1988): Etnografía y diseño cualitativo en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Guasch, Óscar (1997). Observación participante. Madrid: CIS.
Gutiérrez-Rodríguez, Encarnación (2016). Percibiendo el despojo: Estudios sobre mujeres y género entre el racismo institucional y las políticas de control migratorio en la universidad neoliberal. Foro Internacional de Estudios sobre la Mujer, 54, 167-177. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2015.06.013
Hammersley, Martyn y Atkinson, Paul (1994). Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.
Ibáñez, Tomás (1990). Aproximaciones a la Psicología social. Barcelona: Senday.
Íñiguez, Lupicinio (2003). Análisis del discurso. Barcelona: EDIUOC.
Lander, Edgardo (2000). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales latinoamericanas. Caracas: Ediciones Faces UCV / UNESCO.
Moreno, Manuel y Molina, Nelson (2018). La Intervención Social como objeto de estudio: discursos, prácticas, problematizaciones y propuestas. Athenea Digital, 18(3), e2055. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2055
Prado, Luís (2008). Los horizontes de la intervención en lo social. Reflexión Política, 10(20), 58-69. Retrieved from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=11002006
Rocu, Patricia (Coord.). (2019). Estrategias para incorporar la perspectiva étnica enla universidad. Las historias cuentan, cuéntanos la tuya: la voz del alumnado universitario afrodescendiente. Madrid: Unidad de Diversidad. Universidad Complutense de Madrid.
S'afavorirà l'ús d'eines de programari lliure sempre que sigui possible.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |