Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Economia i Gestió Empresarial

Codi: 102500 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502444 Química OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Ricard Esparza Masana
Correu electrònic:
ricard.esparza@uab.cat

Equip docent

Javier Garriga Fortuño

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Coneixements bàsics de càlcul, àlgebra i funcions.


Objectius

L’assignatura té per objectiu l’adquisició d'una sèrie de coneixements en relació al marc conceptual de l'empresa i al sistema econòmic en el qual opera, així com l’anàlisi i plantejament de tècniques i models microeconòmics i de gestió, fent especial èmfasi en aquells àmbits lligats a les empreses de base tecnològica. Es buscarà donar una visió teòric-pràctica que els/les estudiants puguin relacionar amb reptes i situacions actuals en l’àmbit acadèmic i sectorial dels seus estudis.


Competències

  • Adaptar-se a noves situacions.
  • Aplicar els coneixements químics a la resolució de problemes de naturalesa quantitativa o qualitativa en àmbits familiars i professionals.
  • Aprendre de manera autònoma.
  • Demostrar iniciativa i esperit emprenedor.
  • Demostrar que es comprenen els conceptes, els principis, les teories i els fets fonamentals de les diferents àrees de la química.
  • Liderar i coordinar grups de treball.
  • Mantenir un compromís ètic.
  • Proposar idees i solucions creatives.
  • Raonar de forma crítica.
  • Treballar en equip i cuidar les relacions interpersonals de treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a noves situacions.
  2. Aprendre de manera autònoma.
  3. Demostrar iniciativa i esperit emprenedor.
  4. Identificar i analitzar els principals elements del concepte d'empresa en relació amb el sistema econòmic en el qual opera.
  5. Identificar problemes i dissenyar solucions en l'àmbit de l'organització fent especial referència a les activitats de gestió administrativa, recursos humans, disseny organitzatiu, estratègies i planificació de projectes.
  6. Identificar, plantejar i resoldre problemes en les diferents àrees funcionals de l'empresa, producció, costos, inversió, finançament i màrqueting, utilitzant les tècniques de gestió empresarial adequades.
  7. Liderar i coordinar grups de treball.
  8. Mantenir un compromís ètic.
  9. Proposar idees i solucions creatives.
  10. Raonar de forma crítica.
  11. Treballar en equip i cuidar les relacions interpersonals de treball.

Continguts

A. Context econòmic i d’estructura productiva

A.1. Conceptes d’economia i el rol de l’empresa

A.2. Competència perfecta: maximització de beneficis i minimització de costos

A.3. Competència imperfecta: monopoli, oligopoli (competència en quantitats i preus) i competència monopolística

B. Conceptes clau d'inversions i finançament

B.1. Conceptes d’inversió, instruments financers bàsics, selecció d’inversió (VAN, TIR)

B.2. Inversió, amortització i fluxos de caixa

B.3. Les fonts de finançament a l’empresa i el cost del capital

C. Projectes empresarials de base tecnològica

C.1. Conceptes clau de projectes innovadors de base tecnològica

C.2. Finançament específic per projectes de base tecnològica

C.3. La protecció intel·lectual i industrial

D. Creació d’empreses

D.1. Procés estratègic i model de negoci

D.2. El desenvolupament del pla d’empresa

D.3. Intra-emprenedoria o emprenedoria corporativa


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Problems 15 0,6 1, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11
Seminaris 5 0,2 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10
Teoria 30 1,2 1, 3, 4, 5, 6, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Tutories i consultes 6 0,24 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Preparació exàmens 27 1,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Treball personal 58,5 2,34 3, 4, 5, 6

Les classes de teoria estan enfocades a presentar els continguts clau dels temes continguts en aquesta guia docent, presentant la visió teòrica, però buscant a l’hora identificar-ne l’aplicació pràctica. Les sessions de pràctiques estan destinades a la discussió i resolució de problemes. Finalment, els seminaris estan destinats a la presentació i discussió de casos pràctics.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats pràctiques a resoldre i entregar 40 3 0,12 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10
Examen final 50 3 0,12 1, 4, 5, 6, 8, 9, 10
Seminaris: discusió 10 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Exàmens: hi haurà un únic examen final, el qual cobrirà el 100% del contingut de l'assignatura. Es requereix una nota mínima de 3 sobre 10 per tal de fer mitjana amb la resta d’activitats d’avaluació. De no obtenir aquesta nota (i si es compleixen els requeriments esmentats més avall), caldrà presentar-se a l’examen de recuperació. El pes de l'examen serà del 50% de la nota final del curs.

Realització i lliurament d’activitats pràctiques: al llarg del curs, caldrà lliurar exercicis i/o altres modalitats d’activitats pràctiques, que podran ser (a discreció de l’equip docent) individuals o en grup. El pes d’aquestes activitats en el seu conjunt serà de 40% sobre la nota final del curs.

Participació i discussió dels seminaris: la participació i discussió per escrit als seminaris tindrà un pes del 10% sobre la nota final del curs.

En el cas de que un/a alumne/a, mitjançant aquest sistema d’avaluació continuada, obtingui una nota igual o superior a 5, però sense assolir la nota mínima de 3 a l'examen, i no es presenti a la recuperació, la nota final obtinguda serà de 4,5 (i així es farà consta).

Recuperació: Aquells/es alumnes que no hagin superat l’assignatura mitjançant l’avaluació continuada (però que hagin obtingut un mínim de 2,5 sobre 10 de nota final) disposaran d’una última prova consistent en un examen de recuperació de tota l’assignatura. La nota obtinguda en aquest examen de recuperació equivaldrà al 100% de la nota final de l’assignatura (no es comptaran les altres activitats d’avaluació). 

Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.

Cada estudiant ha d'anar obligatòriament a la prova d'avaluació programada pel seu grup. Seguint la normativa vigent, no es reprogramaran les proves d’avaluació si no és en un dels casos excepcionals que contempla la mateixa normativa (no s’inclouen en aquests motius exàmens d’altres institucions, visites programades amb anterioritat al metge, viatges, etc.).

Avaluació única:  Seguint la normativa acadèmica establerta per la Universitat Autònoma de Barcelona (Acord del Consell de Govern de 7 de juliol de 2022, Article 265), la Junta Permanent de la Facultat de Ciències va aprovar el document "Aplicació de l'Avaluació Única a la Facultat de Ciències" en data 30 de març de 2023. En aquest document es recull el procediment d'avaluació única adaptada a la Facultat i inclou a aquesta assignatura entre aquelles que han d'oferir la possiblitat als alumnes d'acollir-se a aquest sistema, seguint el calendari de sol.licitud establert. La petició d'avaluació única constitueix, d'acord amb la normativa establerta, la renúncia irrevocable al dret d'avaluació continuada. L'alumnat que s'hagi acollit a la modalitat d'avaluació única haurà de realitzar una prova final que consistirà en un examen corresponent a tot el temari de l'assignatura a realitzar el dia en què els estudiants acollits al sistema d'avaluació continuada fan l'examen final. La qualificació de l'estudiant serà la nota d'aquesta prova, corresponent pertant al 100 %, de manera que l'assignatura s'aprova amb l'obtenció d'una nota final d'un mínim de 5 sobre 10. L'estructura de la prova, que inclourà tot el temari previst i les activitats vinculades recollides al Campus Virtual, seguirà les mateixes característiques establertes per a l'examen final.

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un/a estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0). Per exemple, plagiar, copiar, deixar copiar, ..., una activitat d'avaluació, implicarà suspendre aquesta activitat d'avaluació amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs.

Les dates d'avaluació continuada i entregues es publicaran a l'Aula Moodle i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. El canvi en les dates de les activitats dins dels dies hàbils del calendari acadèmic no donarà dret a reprogramacions (fora del que contempla la normativa). Sempre s'informarà a l'Aula Moodle sobre aquests canvisja que s'entén que aquesta és la plataforma habitual d'intercanvi d'informació entre professors/es i estudiants.


Bibliografia

Bibliografia bàsica

Martin P. (2021). "Organización y gestión en industrias químicas" Síntesis.

Torres M., Vallet T. i Plana M. (2006). "Gestió d'empreses per a enginyers: activitats per desenvolupar coneixements i competències". URV.

 

Bibliografia complementària

Gómez-Mejía L.R, Balkin D.B i Cardy R.L. (2016). "Gestión de recursos humanos", 8a edició. Pearson.

Navas J.E. i Guerras L.M. (2016). "Fundamentos de dirección estratégica de la empresa". Civitas.

Thompson A.R., Strickland A.J i Gamble J.E. (2015). "Administración estratégica", 19 edició, McGraw-Hill.

Montoro M.A., Díez E. i Martín G. (2000). "Fundamentos de administración de empresas". Civitas.

González J.L. (2020). "Empresa:marco conceptual y técnicas de gestión por áreas funcionales". UAB.

Suárez A.S., Rojo J. i Suárez P. (2013). "Decisiones óptimas de inversión y financiación en la empresa". Pirámide.

Santesmases M., Merino M.J., Sánchez J. i Pintado T. (2017). "Fundamentos de marketing". 2a edició, Pirámide.

Render B. i Heizer J. (2015). "Dirección de la producción y de operaciones. Decisiones estratégicas". 11 edició, Pearson.

Brealey R.A.; Myers S.C. i Franklin A (2015) “Principios de finanzas corporativas”. McGraw-Hill/Interamericana de España.

 

Bibliografia complementària digital

Infonomia (https://www.instituteofnext.com)

The Manager (https://www.themanager.org)

ESADE Knowledge (https://dobetter.esade.edu)

1 2 Manage (https://www.12manage.com)

ACCIO (https://accio. gencat.cat)

Strategos (https://strategos.com)

Equipos y Talento (https://https://www.equiposytalento.com/)

 


Programari

N/A

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 211 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 212 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 211 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 212 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 21 Català segon quadrimestre matí-mixt