Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501573 Economia | OT | 3 |
2501573 Economia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tenir aprovades les assignatures de Macroeconomia I, Macroeconomia II i Macroeconomia III.
Aquest curs presenta els models estàndard per analitzar el creixement econòmic dels països i les diferències de renda a llarg termini. Analitzarem models on el creixement es genera a través de l’acumulació de capital i models on el creixement sorgeix pel desenvolupament tecnològic de les empreses.
TEMA 1: INTRODUCCIÓ AL CREIXEMENT ECONÒMIC
a. Observacions empíriques sobre els nivells mundials de renda
b. Indicadors de benestar a les dades
c. Convergència econòmica entre països
TEMA 2: MODELS DE CREIXEMENT EXOGEN
a. Model de Solow
i. Dinàmiques del capital i la regla d’or de consum.
ii. El model de Solow amb creixement exogen.
iii. El problema d’ineficiència dinàmica.
iv. Convergència condicional entre països.
b. Model de Ramsey-Cass-Koopmans
i. Elecció intertemporal de consum i estalvi.
ii. L’equació d’Euler i la condició de transversalitat.
iii. El sistema dinàmic, convergència, estabilitat i resposta a pertorbacions exògenes.
iv. La taxa d’estalvi i el procés de transformació estructural.
TEMA 3: FUGINT DEL CREIXEMENT EXOGEN
a. El model AK.
b. Creixement endogen a partir d’externalitats de coneixement.
c. El model de creixement semi-endogen.
TEMA 4: MODELS D’EXPANSIÓ DE VARIETATS: EL MODEL DE ROMER (1990)
a. El coneixement com a bé no rival i parcialment exclusiu.
b. El problema d’optimització del sector innovador.
c. Externalitats del coneixement i el problema del planificador social.
d. Implicacions per al disseny de polítiques a la innovació.
TEMA 5: CANVI TECNOLÒGIC DIRIGIT
a. La direcció del canvi tecnològic: efectes de preu i efectes de mida de mercat
b. Aplicació del model: diferències salarials entre diferents nivells educatius
TEMA 6: MODELS DE CREIXEMENT SCHUMPETERIÀ
a. Creixement a través del procés de destrucció creativa.
b. El model de Aghion-Howitt (1992) d’escales de qualitat.
c. Aplicació: relació entre la innovació i la competència imperfecta al mercat de productes
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 32,5 | 1,3 | 1, 2, 4, 6, 16 |
Exercicis i discussió en grup | 17 | 0,68 | 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 20 | 0,8 | 9, 10, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, preparació d'exercicis i discussió en grup | 47 | 1,88 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15 |
Lectures | 20 | 0,8 | 1, 2, 4, 5, 6, 14, 16 |
El tipus de docència planificada per a l’assignatura és la docència presencial.
En aquesta materia combinem les classes magistrals amb suport TIC, juntament amb sessions mes aplicades
dedicades a la resolució de llistes de problemes i exercicis.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 50% | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 13, 14, 16 |
Exament parcial | 35% | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 13, 14, 16 |
Participació a classe | 5% | 0 | 0 | 12, 15 |
Tasques | 10% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16 |
Criteris d’avaluació
L'avaluació del curs es farà de forma continuada i inclourà quatre activitats avaluatives de tres tipologies diferents: un examen final que representarà un 50% de la nota final, un examen parcial que comptarà un 35% de la nota final, l'entrega d'una sèrie de tasques que comptarà un 10% de la nota final i la participació a classe que comptarà un 5% de la nota final.
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents proves d'avaluació (exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l'examen parcial i final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent". Apartat 1 de l'Article 264. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el següent formulari: e-Formulari per a la reprogramació de proves.
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en quees publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
"Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les qual equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura". Apartat 2 de l'Article 261. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han d'haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura més gran o igual que 3,5 i menor que 5.
La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, s'ha de qualificar amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura és 0". Apartat 11 de l'Article 266. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB).
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Bàsica
- ACEMOGLU, D. (2009): Introduction to Modern Economic Growth. Princeton University Press.
- BARRO, R., and X. SALA-I-MARTIN (1999): Economic Growth. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
- JONES, C. and D. VOLLRATH (2024): Introduction to Economic Growth. 4th Edition. W.W. Norton & Company.
Complementària
- AGHION, P., and P. HOWITT (1992): A Model of Growth through Creative Destruction, Econometrica, 60(2), 323-352.
- JONES, C. (2015): The Facts of Economic Growth, NBER Working Paper No. 21142.
- JONES, C. (2022): The Past and Future of Economic Growth: A Semi-Endogenous Perspective, Annual Review of Economics, Vol. 14, pp 125-152.
- ROMER, P. M. (1986): Increasing Return and Long-run Growth, Journal of Political Economy, 94, 1002-1036.
- ROMER, P. M. (1990): Endogenous Technological Change, Journal of Political Economy, 98, S71-S102.
Sense programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 8 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 8 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |