Logo UAB

Creixement Econòmic

Codi: 102486 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501573 Economia OT 3
2501573 Economia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Valeri Sorolla Amat
Correu electrònic:
valeri.sorolla@uab.cat

Equip docent

(Extern) Pau Roldan Blanco

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Tenir aprovades les assignatures de Macroeconomia I, Macroeconomia II i Macroeconomia III.


Objectius

Aquest curs presenta els models estàndard per analitzar el creixement econòmic dels països i les diferències de renda a llarg termini. Analitzarem models on el creixement es genera a través de l’acumulació de capital i models on el creixement sorgeix pel desenvolupament tecnològic de les empreses.


Competències

    Economia
  • Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  • Demostrar que comprèn en profunditat els conceptes relatius al creixement econòmic i a la innovació tecnològica.
  • Identificar els processos que governen el funcionament dels mercats en diferents règims de competència, en diferents escenaris d'interrelació i en diferents horitzons temporals.
  • Iniciativa i capacitat de treballar autònomament quan la situació ho demani.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Liderar equips multidisciplinaris i multiculturals, implementar nous projectes, coordinar, negociar i gestionar els conflictes.
  • Prendre decisions en situacions d'incertesa i mostrar un esperit emprenedor i innovador.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d?'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar la relació entre els avenços científics i tecnològics.
  2. Avaluar les variables fonamentals de l'acumulació de factors, la tecnologia i l'eficiència i com aquestes variables expliquen la taxa de creixement de la renda per capita.
  3. Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  4. Contrastar dades amb models i realitzar una anàlisi quantitativa.
  5. Iniciativa i capacitat de treballar autònomament quan la situació ho demani.
  6. Interpretar com l'acumulació de factors, la tecnologia i l'eficiència determinen la renda.
  7. Liderar equips multidisciplinaris i multiculturals, implementar nous projectes, coordinar, negociar i gestionar els conflictes.
  8. Prendre decisions en situacions d'incertesa i mostrar un esperit emprenedor i innovador.
  9. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  10. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d?'aquell camp d'estudi.
  11. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  12. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  13. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  14. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  15. Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.
  16. Utilitzar models per analitzar el creixement econòmic.

Continguts

TEMA 1: INTRODUCCIÓ AL CREIXEMENT ECONÒMIC

 a. Observacions empíriques sobre els nivells mundials de renda

 b. Indicadors de benestar a les dades

 c. Convergència econòmica entre països

 

TEMA 2: MODELS DE CREIXEMENT EXOGEN

 a. Model de Solow

     i. Dinàmiques del capital i la regla d’or de consum.

     ii. El model de Solow amb creixement exogen.

     iii. El problema d’ineficiència dinàmica.

     iv. Convergència condicional entre països.

 b. Model de Ramsey-Cass-Koopmans

     i. Elecció intertemporal de consum i estalvi.

     ii. L’equació d’Euler i la condició de transversalitat.

     iii. El sistema dinàmic, convergència, estabilitat i resposta a pertorbacions exògenes.

     iv. La taxa d’estalvi i el procés de transformació estructural.

 

TEMA 3: FUGINT DEL CREIXEMENT EXOGEN

 a. El model AK.

 b. Creixement endogen a partir d’externalitats de coneixement.

 c. El model de creixement semi-endogen.

 

TEMA 4: MODELS D’EXPANSIÓ DE VARIETATS: EL MODEL DE ROMER (1990)

 a. El coneixement com a bé no rival i parcialment exclusiu.

 b. El problema d’optimització del sector innovador.

 c. Externalitats del coneixement i el problema del planificador social.

 d. Implicacions per al disseny de polítiques a la innovació.

 

TEMA 5: CANVI TECNOLÒGIC DIRIGIT

 a. La direcció del canvi tecnològic: efectes de preu i efectes de mida de mercat

 b. Aplicació del model: diferències salarials entre diferents nivells educatius

 

TEMA 6: MODELS DE CREIXEMENT SCHUMPETERIÀ

 a. Creixement a través del procés de destrucció creativa.

 b. El model de Aghion-Howitt (1992) d’escales de qualitat.

 c. Aplicació: relació entre la innovació i la competència imperfecta al mercat de productes


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 32,5 1,3 1, 2, 4, 6, 16
Exercicis i discussió en grup 17 0,68 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Tipus: Supervisades      
Tutories 20 0,8 9, 10, 15
Tipus: Autònomes      
Estudi, preparació d'exercicis i discussió en grup 47 1,88 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15
Lectures 20 0,8 1, 2, 4, 5, 6, 14, 16

El tipus de docència planificada per a l’assignatura és la docència presencial.

En aquesta materia combinem les classes magistrals amb suport TIC, juntament amb sessions mes aplicades
dedicades a la resolució de llistes de problemes i exercicis.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 50% 2 0,08 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 13, 14, 16
Exament parcial 35% 1,5 0,06 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 13, 14, 16
Participació a classe 5% 0 0 12, 15
Tasques 10% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16

Criteris d’avaluació

L'avaluació del curs es farà de forma continuada i inclourà quatre activitats avaluatives de tres tipologies diferents: un examen final que representarà un 50% de la nota final, un examen parcial que comptarà un 35% de la nota final, l'entrega d'una sèrie de tasques que comptarà un 10% de la nota final i la participació a classe que comptarà un 5% de la nota final.

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen parcial i final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent". Apartat 1 de l'Article 264. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el següent formulari: e-Formulari per a la reprogramació de proves

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en quees publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació

"Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les qual equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura". Apartat 2 de l'Article 261. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han d'haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura més gran o igual que 3,5 i menor que 5.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

Irregularitats en actes d’avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, s'ha de qualificar amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura és 0".  Apartat 11 de l'Article 266. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB).

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.


Bibliografia

 

Bàsica

- ACEMOGLU, D. (2009): Introduction to Modern Economic Growth. Princeton University Press.

- BARRO, R., and X. SALA-I-MARTIN (1999): Economic Growth. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts.

- JONES, C. and D. VOLLRATH (2024): Introduction to Economic Growth. 4th Edition. W.W. Norton & Company.

 

Complementària

- AGHION, P., and P. HOWITT (1992): A Model of Growth through Creative Destruction, Econometrica, 60(2), 323-352.

- JONES, C. (2015): The Facts of Economic Growth, NBER Working Paper No. 21142.

- JONES, C. (2022): The Past and Future of Economic Growth: A Semi-Endogenous Perspective, Annual Review of Economics, Vol. 14, pp 125-152.

- ROMER, P. M. (1986): Increasing Return and Long-run Growth, Journal of Political Economy, 94, 1002-1036.

- ROMER, P. M. (1990): Endogenous Technological Change, Journal of Political Economy, 98, S71-S102.


Programari

Sense programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 8 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 8 Anglès primer quadrimestre matí-mixt