Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501573 Economia | OT | 3 |
2501573 Economia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No s’han establert.
L'objectiu de l'assignatura és doble, d'una banda entendre els conceptes bàsics de l'economia que ens han de permetre, d'altra, entendre els sistemes humans com a sistemes oberts a l'entrada d'energia i materials, i a la sortida de residus. És a dir, s'estudia el funcionament biofísic de les economies, el que es coneix com el "metabolisme social" i el paper que tenen els recursos naturals en el manteniment de el sistema econòmic.
El curs també estudia l'aplicació de la teoria econòmica a l'anàlisi i gestió dels recursos naturals. Les decisions sobre els recursos naturals renovables i exhauribles, i sobre la contaminació es poden basar en el balanç de costos i beneficis monetaris. Però aquest enfocament té limitacions. Per això es proposa també l'alternativa de l'avaluació multi-criteri de les decisions de gestió dels recursos.
VALORACIÓ MONETÀRIA DEL MEDI AMBIENT
El medi ambient a la història del pensament econòmic
Diferència entre valor ecològic i valor econòmic
Famílies de mètodes de valoració monetària
Valor econòmic total
Taxa de descompte
POLÍTICA ECONÒMICA MEDIAMBIENTAL
Externalitats
Nivell òptim de contaminació
Internalització d'externalitats
Pigou i la tributació verda
Coase i el comerç de drets d'emissió
Pagament per serveis ambientals
ANÀLISI COST - BENEFICI
Democràcia econòmica i política
Teorema d'impossibilitat d'Arrow
Criteri de compensació Kaldor - Hicks
Relació entre eficiència i equitat
ACB i desenvolupament sostenible
Risc, incertesa i irreversibilitat
ANÀLISI MULTICRITERI
Fonaments metodològics
Complexitat i Ciència Post Normal
Avaluació multicriteri i teoria econòmica
Estructuració d'un problema multicriteri
Alternatives i criteris
Ponderació dels criteris
Economia del dònut
METABOLISME SOCIAL
Fluxos denergia i materials
Política energètica: zenit del petroli, energies renovables
TEORIA DEL DECREIXEMENT
Fonts del decreixement
Ecologia política
Critica al desenvolupament i plurivers
Intercanvi ecològicament desigual i decolonització
L'economia com a subsistema obert dins de la biosfera
Problemes ambientals actuals
e les Societats (MuSIASEM)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 32,5 | 1,3 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 17, 18 |
Sessions pràctiques: Desenvolupament de treball en grup, presentació i discussió en classe | 17 | 0,68 | 2, 4, 8, 9, 11, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i seguiment dels treballs a realitzar. | 7,5 | 0,3 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 17, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d'informació | 17 | 0,68 | 8 |
Lectura i estudi de teoria | 70 | 2,8 | 2, 4, 5, 7, 9, 17 |
1. Lliçó magistral i debats dirigits
El professor realitzarà una conceptualització analítica i una síntesi actualitzada de cada un dels temes d'estudi mostrats a les unitats didàctiques. L'objectiu d'aquesta activitat és facilitar la transmissió de coneixements i la motivació per a l'anàlisi de la relació entre l'activitat humana i el medi ambient, que s'enfoquen per tal de potenciar un aprenentatge actiu i cooperatiu.
2. Sessions pràctiques
Les sessions pràctiques consistiran en les presentacions dels treballs i el debat semi-estructurat que defineixi el grup. Aquesta activitat servirà també per tal de relacionar els conceptes fonamentals de l’assignatura i donar propostes de resolució dels conflictes tant des de la perspectiva de l’Economia Ambiental com des de la perspectiva de l’Economia Ecològica.
3. Tutories
El procés d'aprenentatge i adquisició de competències serà supervisat pel professor a través de tutories individuals i/o de grup. El professor de l'assignatura estarà a disposició dels alumnes per a resoldre els dubtes i seguir l'evolució de l'esmentat procés d'aprenentatge i adquisició de competències de l'alumnat.
4. Campus Virtual de l'assignatura
En l'ensenyament presencial el Campus Virtual és una eina útil, a fi que els estudiants tinguin un espai complementari on puguin accedir a diferents tipus de materials que el docent consideri bàsics per avançar en el procés d'aprenentatge de l'assignatura. Per accedir-hi només heu d'anar a la pàgina web de la UAB i allà hi trobareu l'enllaç, o be directament a la pàgina web del campus virtual (https://cv.uab.cat/portada/ca/).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaig | 30 | 2 | 0,08 | 2, 4, 6, 11, 12, 13, 17 |
Examen parcial 1 | 35 | 2 | 0,08 | 1, 3, 5, 7, 8, 10, 14, 18 |
Examen parcial 2 | 35 | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18 |
AVALUACIÓ CONTÍNUA
L'avaluació de l'assignatura es basarà en una avaluació continuada del procés d'adquisició de coneixements i competències per part de l'alumne i constarà de:
- 2 exàmens parcials de coneixement que podran combinar preguntes tipus test i temàtiques i que comptaran un 35% de la nota final cadascun.
- Un assaig final, que comptarà el 30% de la nota final.
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents proves d'avaluació (exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l'examen parcial i final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent". Apartat 1 de l'Article 264. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el següent formulari: e-Formulari per a la reprogramació de proves.
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en quees publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
"Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les qual equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura". Apartat 2 de l'Article 261. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han d'haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura més gran o igual que 3,5 i menor que 5.
La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, s'ha de qualificar amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura és 0". Apartat 11 de l'Article 266. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB).
AVALUACIÓ ÚNICA
La sol·licitud davaluació única suposa la renúncia a lavaluació continuada.
L'avaluació única ha de ser sol·licitada a la Gestió Acadèmica del Campus on es cursa el grau/màster dins del termini i amb el procediment que estableix el calendari administratiu de la Facultat d'Economia i Empresa.
Tipologia Evidència |
Pes a l'avaluació final (%) |
Duració de l'activitat |
L'activitat que dóna lloc a l'evidència es fa presencialment en la data establerta? (SÍ/NO) |
Exàmen |
70% |
3h |
Sí |
Assaig |
30% |
|
No |
TOTAL |
100% |
|
|
A la recuperació no es fa distinció entre els estudiants que han fet avaluació contínua i aquells que han optat per l'avaluació única, tots s'avaluen amb la mateixa prova o evidència d'avaluació.
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l'avaluació continuada
BIBLIOGRAFIA (en negreta la bàsica)
Common, Michael S., and Sigrid Stagl (2005). Ecological Economics: an Introduction. Cambridge: Cambridge University Press. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010751826406709
Daly, Herman E., and Joshua C. Farley (2011). Ecological Economics: Principles and Applications. 2nd ed. Washington: Island Press. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991001531189706709
Costanza, R., Segura, O., & Martínez Alier, J. (1996). Getting down to earth: practical applications of ecological economics. Island Press. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991004699359706709
Martínez Alier, Joan., and Klaus Schlüpmann (1987). Ecological Economics: Energy, Environment and Society. Oxford: Basil Blackwell. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991001038929706709
Padilla Rosa, E. and Ramos-Martin, J. (Eds.) (2023): Elgar Encyclopedia of Ecological Economics. Cheltenham: Edward Elgar Publishing Ltd. ISBN: 978-1-80220-040-9.
Raworth, K. Doughnut Economics.
Villamayor-Tomas, Sergio., and Roldan. Muradian (Eds.) (2023). The Barcelona School of Ecological Economics and Political Ecology A Companion in Honour of Joan Martinez-Alier. Cham: Springer International Publishing. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010787421306709
No es necessita cap programa en particular.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 8 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 8 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |