Anàlisi Dels Estats Financers
Codi: 102376
Crèdits: 6
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
2501573 Economia |
OB |
2 |
Equip docent
- Isabel Narbón Perpiña
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Per aprofitar al màxim la matèria impartida, és aconsellable haver assolit els coneixements de l'assignatura Introducció a la Comptabilitat, impartida a primer curs a la Facultat d'Economia i Empresa de la UAB. Aquesta assignatura proveeix els coneixements comptables necessaris per seguir amb fluïdesa els continguts d'Anàlisi dels Estats Financers.
Objectius
Context:
Es tracta d'una assignatura obligatòria de 6 crèdits ECTS del grau d'Economia de la UAB, i s'ofereix al primer semestre de segon curs.
Aquesta assignatura complementa els coneixements de l'assignatura d'Introducció a la Comptabilitat, en que l'alumne aprèn el mètode comptable bàsic i quins son i com es formulen els principals estats comptables.
Objectius:
Ensenyar a interpretar els principals estats financers de les organitzacions: Balanç, Compte de Pèrdues i Guanys, Memòria, Estat de Canvis en el Patrimoni Net i Estat de Fluxos d'Efectiu.
Es pretén avaluar els estats financers a partir de l'ensenyança d'eines i tècniques d'anàlisi, per tal de poder emetre un diagnòstic de la situació econòmica i financera de l'organització en el passat (solvència i rendibilitat), que ajudi a entendre la seva evolució futura i que permeti la presa de decisions sobre aquesta situació.
Per aconseguir aquest objectiu, a partir d'un coneixement teòric dels estats comptables esmentats i les tècniques d'anàlisi, l'assignatura es centrarà en pràctiques sobre estats comptables reals.
Competències
- Aplicar els coneixements teòrics de les finances per a millorar les relacions amb les fonts de finançament i identificar les diferents formes de finançament i els avantatges i inconvenients tant per a les empreses com per als seus proveïdors.
- Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
- Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
- Generar i transmetre la informació necessària per a la presa de decisions al si de les empreses.
- Identificar millores en el procés intern de gestió per estimular la productivitat de les empreses.
- Mostrar una motivació per la qualitat de la feina feta i una sensibilitat per les seves conseqüències en el medi ambient i en la societat.
- Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d?'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
- Utilitzar les tecnologies de la informació disponibles i adaptar-se als nous entorns tecnològics.
- Valorar el compromís ètic en l'exercici professional.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar els sectors empresarials a partir dels comptes anuals.
- Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
- Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
- Emetre un diagnòstic a partir de l'anàlisi econòmica i financera d'una empresa.
- Identificar les decisions que es poden prendre a través de la informació comptable.
- Interpretar els indicadors de rendibilitat d'una empresa i preparar-hi la presa de decisions.
- Interpretar els indicadors de solvència d'una empresa i entendre les decisions que s'hi poden prendre a partir d'aquesta anàlisi.
- Mostrar una motivació per la qualitat de la feina feta i una sensibilitat per les seves conseqüències en el medi ambient i en la societat.
- Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d?'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Reconèixer les variables qualitatives que poden influir en la presa de decisions a partir dels estats financers.
- Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
- Utilitzar les tecnologies de la informació disponibles i adaptar-se als nous entorns tecnològics.
- Valorar el compromís ètic en l'exercici professional.
- Valorar la utilitat de la comptabilitat per als usuaris potencials
Continguts
TEMA 1. INTRODUCCIÓ. INFORMACIÓ FINANCERA I ANÀLISI DELS ESTATS FINANCERS
- Concepte i utilitat de l'anàlisi d'estats financers.
- Oferta d'informació empresarial.
- Els comptes anuals.
- Fonts de la informació empresarial.
- El paper de la informació qualitativa. Influència del risc en la presa de decisions.
- Usuaris de la informació empresarial.
- Limitacions de la informació empresarial.
TEMA 2. ESTATS FINANCERS (I)
- El balanç de situació.
- Estructura i masses patrimonials.
- Elements de les masses patrimonials. El problema de la valoració.
- Instruments per a l'anàlisi del balanç: percentatges i taxes de variació.
- El compte de resultats.
- Reconeixement d'ingressos i despeses.
- Estructura i elements del compte de resultats:
- Tipus de resultats:
- EBIT, EBITDA i benefici net.
- Els marges brut i d'explotació.
- Instruments per a l'anàlisi del compte de resultats: percentatges i taxes de variació.
- La memòria.
TEMA 3. ESTATS FINANCERS (II)
- L'estat de fluxos d'efectiu.
- Concepte i obligatorietat.
- Classificació dels fluxos d'efectiu.
- Mètodes d'elaboració: directe i indirecte.
- Relació del resultat de l'exercici i efectiu net per activitats d'explotació: qualitat del benefici.
- L'estat de canvis en el patrimoni net.
- Concepte i obligatorietat.
- L'estat total de canvis en el patrimoni net.
- L'estat d'ingressos i despeses reconegudes.
- L'informe de gestió.
- L'informe d'auditoria.
- La informaciódelscomptes consolidats.
TEMA 4. ANÀLISIS DE LA LIQUIDITAT I SOLVÈNCIA A CURT TERMINI
- Concepte de liquiditat
- Posicions i equilibri financer en el curt termini.
- El capital corrent o fons de maniobra i la seva classificació.
- El cicle d'operacions: rotacions, períodes mitjans de maduració i el període de caixa.
- Concepte.
- Tipus de períodes de maduració.
- Relació amb la solvència a curt termini.
- Ràtios de liquiditat.
TEMA 5. ANÀLISI DE LA SOLVÈNCIA A LLARG TERMINI
- Concepte de solvència a llarg termini
- Posicions i equilibri financera en el llarg termini.
- Anàlisi de la solvència a llarg termini:
- Autofinançament.
- Ràtio de garantia.
- Ràtios d'endeutament i autonomia financera.
- Ràtios a partir de l'estat de fluxos d'efectiu.
TEMA 6. ANÀLISI DE LA RENDIBILITAT I DEL RESULTAT
- La rendibilitat econòmica (ROA: return on assets).
- La rendibilitat financera (ROE: return on equity).
- Components de la rendibilitat de l'empresa.
- El palanquejament financer.
- Indicadors de referència del mercat:
- Deute Financer Net.
- Equity Value.
- Enterprise Value.
- Benefici per acció.
- Pay-out i dividend per acció.
- Ràtio preu-guany (PER)
- Ràtio preu-valor comptable.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes pràctiques |
17
|
0,68 |
|
Classes teòriques |
32,5
|
1,3 |
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Tutories |
4,5
|
0,18 |
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Treball autònom |
90
|
3,6 |
|
- Classes de teoria: activitat expositiva per part del professor, guiada amb material de suport.
- Classes pràctiques: anàlisi i discussió de casos reals. Resolució d'exercicis i casos pràctics per reforçar i aplicar els coneixements teòrics, sota la direcció del professor i realitzada bé individualment o en grup.
- Tutories: Resolució de dubtes i seguiment dels treballs a realitzar i casos a preparar.
- Treball autònom per part de l'alumne: lectures relacionades amb la matèria, estudi i preparació d'esquemes, preparació de casos i exercicis.
- Proves d'avaluació i seguiment: avaluació escrita dels coneixements.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Cas d'estudi |
15% |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
|
Examen final. Continguts teórics i pràctics dels temes 4-6. |
45% |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19
|
Examen parcial. Continguts teòrics i pràctics dels temes 1-3. |
40% |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19
|
L'avaluació de l'assignatura es farà tenint en compte els següents criteris:
- LLiurament d'un cas d¡estudi en grup (15% de la nota final)
- Realització d'un examen parcial amb continguts teòrics i pràctics dels temes 1 al 3 (40% de la nota final)
- Realització d'un examen final amb continguts teòrics i pràctics dels temes 4 al 6 (45% de la nota final)
Informació adicional:
- Els estudiants que obtinguin una nota global igual o superior a 5 punts aprovaran l'assignatura.
- Els estudiants que obtinguin una nota global igual o superior a 3,5 punts i inferior a 5 punts podran presentar-se a examen de recuperació. Els professors de l'assignatura decidiran la modalitat d'aquesta prova, que serà comú per a tots els estudiants. Els estudiants que es presentin a la prova de recuperació i aprovin, obtindran una nota final de l'assignatura màxima de 5 punts.
- Els estudiants que obtinguin una nota global inferior a 3,5 punts, no podran presentar-se a les proves de recuperació i hauran de repetir l'assignatura.
- L'estudiant es considerarà "No avaluable" quan no hagi realitzat cap de les activitats d'avaluació.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents proves d'avaluació (exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l'examen parcial i final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent". Apartat 1 de l'Article 264. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el següent formulari: e-Formulari per a la reprogramació de proves.
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en quees publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
"Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les qual equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura". Apartat 2 de l'Article 261. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han d'haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura més gran o igual que 3,5 i menor que 5.
La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, s'ha de qualificar amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura és 0". Apartat 11 de l'Article 266. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB).
Bibliografia
Bàsica:
- Múñoz Merchante, A.; Ibánez Jiménez, E.; Parte Esteban, L. (2020): Análisis de Estados Financieros. Editorial Sanz y Torres, S.L.
Complementària:
- Archel, P.; Lizarraga, F., Sánchez, S., Cano, M. (2018): Estados Contables. Elaboración, análisis e interpretación, Pirámide 6ª ed.
- Garrido, P.; Iñiguez, R. (2010): Análisis de estados contables. Elaboración e interpretación de la información financiera. Ediciones Pirámide
- Walker, J. (2009): Accounting in a nutshell. Edició 3rd ed. Recurs electrònic de la biblioteca de Ciències Socials.
- Wild, J; Subramanyam, K.; Halsey, R. (2007): Análisis de estados financieros. 9ª ed. Ed. McGraw-Hill.
Enllaços Web:
- Instituto de Contabilidad y Auditoría de Cuentas (ICAC). http://www.icac.meh.es
- Banco de España. http://www.bde.es
- Banco Central Europeo. http://www.ecb.int
- Bolsa de Madrid. http://www.bolsamadrid.es
- Comisión Nacional del Mercado de Valores. http://www.cnmv.es
- Guía Empresarial de Esade. http://www.guiame.net
- Consell General de Cambres de Catalunya. http://www.cambrescat.es
- Informe Anual de L'empresa Catalana. http://www.gencat.net/economia/progecon/ecocat/inform.htm
- Registro de Economistas Auditores. http://www.rea.es
- Registro Mercantil. http://www.registradores.org
- Instituto Censores Jurados de Cuentas de España. http://www.icjce.es
Programari
Microsoft Excel.
Bases de dades: SABI
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
8 |
Anglès |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
11 |
Català/Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
12 |
Català/Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
51 |
Català/Espanyol |
primer quadrimestre |
tarda |
(TE) Teoria |
1 |
Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
8 |
Anglès |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
51 |
Català/Espanyol |
primer quadrimestre |
tarda |