Logo UAB

Mąrqueting II

Codi: 102352 Crčdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501572 Administració i Direcció d'Empreses OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Rossano Eusebio
Correu electrņnic:
rossano.eusebio@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana que l'alumne tingui coneixements adequats d'economia de l'empresa i haver cursat l'assignatura de Màrqueting I


Objectius

Objectius

 

El màrqueting representa una matèria bàsica dins dels estudis del Grau d'Administració i Direcció d'Empreses perquè forma a l'alumne en aspectes centrals de la gestió empresarial, en concret de la gestió del departament de màrqueting i del departament de la Direcció Comercial. Una formació en gestió comercial i màrqueting és necessària per una correcta inserció laboral d'un graduat en Administració i Direcció d'Empreses cap a empreses de tots els sectors productius. És també important pels graduat en Economia per a tenir una visió global del funcionament de l'àrea de màrqueting de l'empresa. En totes aquestes situacions l'alumne haurà de tenir una visió àmplia de la gestió empresarial per tal de dur a terme el seu treball i poder crèixer dins l'estructura de l'organització. Els coneixements de màrqueting s'adquireixen a través de 2 assignatures obligatòries: màrqueting I i màrqueting II. Aquestes dues assignatures són obligatòries de tercer curs on l'alumne ja ha adquirit prèviament una formació base d'empresa. Aquesta assignatura en particular proporciona a l'alumne una formació integral a l'àmbit del màrqueting operatiu, ja que l'alumne ha adquirit els conceptes bàsics del màrquieting estratègic a l'assignatura màrqueting I

Al finalitzar el curs l’alumne ha de ser capaç de:

 

-         Formular estratègies comercials competitives.

-         Interrelacionar les decisions comercials amb la resta d’àrees funcionals de l’empresa

-         Decidir els diferents elements que configuren un pla de màrqueting i valorar les interaccions que es produeixen entre ells.


Competčncies

  • Actuar amb responsabilitat čtica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democrątics.
  • Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  • Capacitat de comunicació oral i escrita en catalą, castellą i anglčs, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autņnoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves ąrees de coneixement.
  • Demostrar iniciativa i treballar autņnomament quan la situació ho demani.
  • Demostrar que es coneixen els processos d'implementació d'estratčgies de les empreses.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Prendre decisions en situacions d'incertesa i mostrar un esperit emprenedor i innovador.
  • Que els estudiants sąpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competčncies que se solen demostrar per mitją de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva ąrea d'estudi.
  • Seleccionar i generar la informació necessąria per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  • Transmetre els objectius de l'empresa, del departament o de la feina que es desenvolupa d'una manera clara.
  • Treballar en equip i ser capaē d'argumentar les propostes prņpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar crķticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  3. Capacitat de comunicació oral i escrita en catalą, castellą i anglčs, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  4. Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autņnoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves ąrees de coneixement.
  5. Demostrar iniciativa i treballar autņnomament quan la situació ho demani.
  6. Establir estratčgies d'innovació i desenvolupament de nous productes.
  7. Formular i dissenyar diferents estratčgies de creixement i diferenciació.
  8. Identificar els diferents elements que configuren un pla de mąrqueting, i elaborar un pla de mąrqueting.
  9. Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  10. Prendre decisions en situacions d'incertesa i mostrar un esperit emprenedor i innovador.
  11. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat čtica i de respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democrątics.
  12. Que els estudiants sąpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competčncies que se solen demostrar per mitją de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva ąrea d'estudi.
  13. Seleccionar i generar la informació necessąria per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  14. Traslladar els objectius estratčgics en programes de mąrqueting-mix concrets.
  15. Treballar en equip i ser capaē d'argumentar les propostes prņpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.

Continguts

A. PLANIFICACIÓ DE LES ACCIONS DE MÀRQUETING
1. La gestió de productes, marques i envasos: els diferents components del producte, com la qualitat, l'envàs i l'etiqueta, la marca, i el servei d'atenció al client. les decisions de marca de les empreses i les estratègies de producte i de cartera
2. El desenvolupament de nous productes i cicle de vida: El procés d'innovació i adopció de nous productes, i les seves implicacions estratègiques en el cicle de vida del producte.

3. Les decisions de preus: importància de la política de preu en el màrqueting empresarial. Anàlisi de la demanda i els costos de l'empresa. Tècniques de fixació de preus i estratègies de preus segons l'entorn, la competència i el consumidor.
4. El desenvolupament d'estratègies integrades de comunicació i eines de comunicació: disseny de les estratègies de comunicació integrades a través de les diferents variables de comunicació. Instruments de comunicació a disposició de l'empresa per al mercat i la resta dels públics externs que són d'interès per a l'empresa. Desenvolupament del pla de comunicació.
5. La gestió dels canals de distribució i estratègies de distribució: Importància dels canals de distribució i els objectius que persegueixen; alternatives de distribució a disposició de l'empresa. Relació entre agents de distribució i resolució de conflictes.

6. Introducció al software de planificació de recursos empresarials (SAP); aplicacions i casos pràctics

B. GESTIÓ DEL PLA DE MÀRQUETING
1. Màrqueting i noves tecnologies: Anàlisi de les noves tecnologies a disposició de l'empresa que confirmen el màrqueting digital. Posicionament en línia i estratègies d'E-commerce. Introducció al pla de màrqueting digital
2. Posada en pràctica del pla de màrqueting: realització del pla de màrqueting i implementació del mateix; control del grau de compliment del pla i estratègies de correcció


Activitats formatives i Metodologia

Tķtol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes Teoria 32,5 1,3 6, 7, 8, 14
classes: resolució d'exercisis 17 0,68 3, 6, 7, 8, 13
Tipus: Supervisades      
Tutories 6 0,24 6, 7, 8, 14
Tipus: Autņnomes      
Desenvolupament de casos prąctics 15,5 0,62 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 13, 15
Desenvolupament del treball final 23 0,92 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15
Estudi 50 2 6, 7, 8, 9, 13, 14

L'assignatura de màrqueting farà servir una combinació de metodologies docents per tal de potenciar l'aprenentatge per part de l'alumne.
 
1) Classes magistrals: en aquestes sessions els professors desenvoluparan els principals conceptes i nocions de l'assignatura.
2) Sessions de treball centrades en un cas pràctic: S'utilitzarà la metodologia del cas per conèixer millor els diferents conceptes i models treballats en les sessions magistrals. Els estudiants rebran un cas sobre el qual hauran d'efectuar un informe que serà objecte de discussió a classe.
3) Realització d'activitats pràctiques i exercicis: els estudiants hauran de resoldre de forma autònoma o amb petits grups de treball les pràctiques i exercicis proposats. Algunes d'aquestes activitats es realitzaran a l'aula i altres no.
4) Activitats complementàries: lectura d'articles de premsa o recensions de llibres que contribueixin a il.lustrar i aclarir aspectes rellevants del contigut de l'assignatura.
5) Tutories presencials: l'estudiant disposarà d'unes hores on els professors de l'assignatura podran ajudar-lo/la a resoldre els dubtes que se li presentin en l'estudi de la matèria i/o en la resolució dels problemes.
 
"La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries"

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mņdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Tķtol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa de treballs 25% 2 0,08 2, 3, 4, 5, 9, 10, 13, 15
Examen 50% 2 0,08 6, 7, 8, 14
Presentació Casos Prąctics i activitats a classe 25% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

L'avaluació de l'assignatura de Màrqueting II tindrà en compte els següents components:
 
1) Treball (35%): Consisteix en un treball que es realitza per grups formats per 3-4 alumnes i es lliurarà a final del curs.
2) Resolució de casos pràctics (10%): Consisteix en la resolució de casos pràctics.
3) Participació a classe, discussió de notícies o altres activitats dirigides (15%): aquest apartat avalua la participació activa dels alumnes mitjançant la resolució de qüestions, la discussió de noticies i la aportació de informació actual sobre les problemàtiques empresarials
4) Prova escrita (40%): examen.
Per calcular la nota de l'assignatura segons les ponderacions indicades cal obtenir una nota mínima de 4/10 a l'examen. Si un estudiant no obté aquesta nota mínima no es calcularà la mitjana i la nota de l'assignatura serà l'obtinguda a l'examen.
Els estudiants i les estudiants no seran avaluat en el cas en que no presentin el treball final i els casos pràctics o bé no es presentin a l'examen final
 
 
Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions,prèvia consultaal professorat i a l’estudiant afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

Tots els alumnes tenen l'obligació de realitzar les tasques avaluables. En el cas en que l'alumne/a obtingui una avaluació de l'examen final de un mínim de 4/10 podrà sumar les notes de la avaluació continuada. Si la nota de curs de l'alumne és 5 o superior, es considera superada l'assignatura i aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació. En el cas d'una nota inferior a 5, l'estudiant podrà presentar-se a la prova de recuperació. En el cas que l'alumne/a no obtingui a l'examen final una nota mínima de 4/10 no se li sumarà la nota de l'avaluació continuada i haurà de repetir l'assignatura.. Els professors de l'assignatura decidiran la modalitat d'aquesta prova. Quan la nota de la prova de recuperació sigui igual o superior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà d’APROVAT essent la nota numèrica màxima un 5. Quan la nota de la prova de recuperació sigui inferior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà de SUSPENS essent la nota numèrica la nota de curs (i no la nota de la prova de recuperació)

Un estudiant que noes presenta a cap prova avaluable es considera no avaluable, per tant, un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot ser qualificat com "no avaluable”

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. ”Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han d'haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9 sempre que la qualificació de l'examen final sigui mínim de 4/10.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

"L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries."

2.1 PROVA D’AVALUACIÓ ÚNICA (Art. 265 de la Normativa Acadèmica de la UAB) 

La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada.  

L’avaluació única ha de ser sol·licitada a la Gestió Acadèmica del Campus on es cursa el grau/màster dins del termini i amb el procediment  que estableix el calendari administratiu de la Facultat d’Economia i Empresa.  

Presencialitat: 

  • La presencia del o de l’estudiant és obligatòria el dia que es realitzi l’avaluació única. La data serà la mateixa que la de l’examen final de semestre que consta en el calendari d’avaluacions publicat per la Facultat d’Economia i Empresa i aprovat en Comissió d’Afers Docents i Acadèmics de la Facultat. La duració de l’avaluació única s’haurà d’especificar dins les característiques de l’activitat. 
  • El 100% de les evidències s’han de lliurar el dia de l’avaluació única.  
  • Les evidències d’avaluació realitzades presencialment el dia de l’avaluació única han de tenir un pes mínim del 70%. 

Ha de constar la següent informació referida a les característiques de l’avaluació única.

  Pes a l’avaluació final (%) (2)  Durada de l’activitat  L’activitat que dona lloc a l’evidència es realitza presencialment en la data establerta? (SÍ/NO) (3) 
Examen 50% 2 H SI
Anàlisi de casos pràctics 25% 1,5 H SI
Investigació Comercial 25% 1,5 H SI
TOTAL  100%  5 H   

(1)    Títol descriptiu de cada evidència (examen, resolució llistes de problemes, anàlisi de casos, activitat realitzades amb un software específic que cal conèixer....)  

(2)    Pes de l’evidència en el conjunt de l’assignatura (especificar els percentatges de cada evidència d’avaluació que l’alumne ha de fer i/o presentar) 

(3)    Per a cada evidència: L’activitat que dona lloc a l’evidència es realitza presencialment en la data establerta per a  l’avaluació única? SI/NO 

L'alumne ha de treure una puntuació mínima de 4/10 en cada una de les parts de la prova. En cas contrari, no es farà el promitg de les proves i la assignatura estarà suspesa

2.2 RECUPERACIÓ

“En la recuperació no es fa distinció entre els estudiants que han fet avaluació contínua i aquells que han optat per l’avaluació única, tots s’avaluen amb la mateixa prova o evidència d’avaluació.”  Si la nota final de la prova està entre 3,5/10 i 4,9/10, l'alumne tindrà dret a la recuperació.

2.3 REVISIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL:  

“La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada”. 

 

 


Bibliografia

Bibliografía Básica

G. Armstrong, P. Kotler, : "Fundamentos Marketing". Ed. Pearson, 13ª edición (2017 - Última Edició)

M. Santesmases, Mª J. Merino, J. Sanchez y T. Pintado: “Fundamentos de Marketing”, Ed. Pirámide, 2ª edición (2018 - Última Edició).

 

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

Juarez, F. :Principios de Marketing, Ed. Universidad del Rosario (2018) - Ebook

G. Armstrong, P. Kotler, : "Principios de Marketing". Ed. Libros Palermo, (2018)

SANCHEZ, J. “Estrategias y planificación en marketing”. Ed. Piramide, 1ª edición adaptado el EEES, 2010.

Col·lecció Materials, Dirección Comercial: Guia de Estudio. Servei de Publicacions. UAB. 2008

 

A. LA PLANIFICACIÓ DE LES ACCIONS DE MÀRKETING

 

DE JAIME, J. Pricing. Ed. ESIC, 2005

KERIN, R. et al. Marketing “Core”, Ed. Mc Graw-Hill, 2ª edició, 2007

KÜSTER, I. La venta relacional. Ed. ESIC, 2006

 

B. LA GESTIÓ DEL PLA DE MÀRKETING

 

SAIZ DE VICUÑA, J.Mª El Plan de Marketing en la Pràctica, 15ª ed., ESIC, 2011

 


Programari

La activitat docent i de treball no necessita cap programa informàtic particular. Amb un ordenador portàtil o una tablet amb paquet office es poden realitzar les activitats de recerca de la informació necessària per a les pràctiques.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Prąctiques d'aula 2 Catalą primer quadrimestre matķ-mixt
(PAUL) Prąctiques d'aula 4 Anglčs primer quadrimestre matķ-mixt
(PAUL) Prąctiques d'aula 52 Catalą primer quadrimestre tarda
(PAUL) Prąctiques d'aula 60 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 2 Catalą primer quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 4 Anglčs primer quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 52 Catalą primer quadrimestre tarda
(PLAB) Prąctiques de laboratori 60 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(TE) Teoria 2 Catalą primer quadrimestre matķ-mixt
(TE) Teoria 4 Anglčs primer quadrimestre matķ-mixt
(TE) Teoria 52 Catalą primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 60 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt