Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501572 Administració i Direcció d'Empreses | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Aquesta assignatura és de lliure elecció tant pels alumnes de direcció i administració d’empreses com d'economia, encara que forma part de les assignatures que s’han de cursar obligatòriament per obtenir l’especialització en màrqueting. Aquest doble perfil dels alumnes que poden cursar-la aconsella adoptar una perspectiva de models de decisió aplicats a la resolució de problemes comercials.
S’aconsella que els alumnes d’Administració i direcció d’empreses hagin cursat o estiguin cursant alguna assignatura alguna assignatura d’economia industrial i d’investigació comercial.
Context
Es tracta d'una assignatura optativa de 6 crèdits ECTS per als graus d'Administració i Direcció d'Empreses, economia i màrqueting impartits a la UAB, i s'ofereix al segon semestre de quart curs. El seu propòsit és l’estudi avançat dels problemes de la gestió comercial de l’empresa (Màrqueting): anàlisi estratègica i decisions comercial amb la utilització de models i suport informàtic. És un curs avançat d'estratègia de màrqueting què té una orientació d'enginyeria de màrqueting.
Concretament es proposa desenvolupar les habilitats necessàries per saber utilitzar els models de màrqueting en un ampli ventall de decisions: la segmentació dels mercats, l’elecció de producte, la posició del producte en el mercat, les estratègies de preus, la política de producte, la política de distribució i comunicació, l’anàlisi de les interaccions entre els elements del màrqueting-mix i en la gamma de productes.
L'assignatura de models de gestió comercial presenta, analitza, aplica, i valora una sèrie de models desenvolupats en l’àrea de coneixement del màrqueting per la presa de decisions comercials estratègiques de l’empresa, a més de presentar les eines de decisió i els coneixements necessaris per dissenyar un programa comercial efectiu.
Objectius
Al finalitzar el curs l’alumne ha de ser capaç de:
I. Valorar el paper que juga el màrqueting i, especialment, l’estratègia comercial en la competitivitat de l’empresa.
II. Conèixer les diferents fonts d’informació disponibles per la presa de decisions comercials i la seva possible utilitat.
III. Utilitzar eines sofisticades (models informatitzats) per la resolució dels problemes que planteja la direcció d’empreses i especialment la seva funció comercial.
IV. Conèixer els requisits d’informació que requereixen les eines per la presa de decisions comercials i quines alternatives disposem quan ens enfrontem a restriccions d’informació.
V. Definir un problema comercial, avaluar les diferents solucions que proposen els models comercials, i proposar una solució o pla d’acció argumentat.
VI. Explicar la realitat de les empreses espanyoles, els seus problemes comercials més rellevants, tant estratègics com de direcció i gestió, les solucions que algunes han adoptat i el perquè.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques: resolució de casos i exercicis: Realització i exposició oral d'un treball professional realitzat en equip | 17 | 0,68 | 1, 3, 6, 7, 8, 10, 11, 15, 16, 18, 20, 22, 23 |
Treball amb grups grans: Aprenentatge basat en l'exposició del problema i els enfocaments teòrics, el treball cooperatiu i la resolució de casos amb bases de dades | 32,5 | 1,3 | 1, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 15, 16, 18, 20, 22, 23 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i seminaris en grups petits: Resolució de problemes, desenvolupament de competències per argumentr i intercanviar informació d'una manera ordenada | 9 | 0,36 | 3, 5, 12, 13, 17, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Investigació bibligràfica: Desenvolupar les competències per identificar i localitzar la informació necessaria per resoldre un problema. | 15 | 0,6 | 5, 12, 13, 17 |
Lectures i estudi: Desenvolupament de les competèncie si habilitats necessaries per interpretar els marcs teòrics i aplicar-los en la resolució de problemes desestructurats | 40,5 | 1,62 | 3, 5 |
Treball en grup: Desenvolupar les competències professionals i per treball en grup | 26 | 1,04 | 4, 12, 13, 17, 20 |
L’assignatura és presencial.
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries
A l’aula es treballarà de la següent manera:
Sessions expositives. S’introduiran activitats d’aprenentatge al llarg de les exposicions per tal de permetre una major participació i motivació dels alumnes. Concretament s’utilitzaran minicasos o retalls de premsa que il·lustrin la problemàtica que s’està estudiant a classe per tal de fixar l’exposició en l’experiència de l’alumne.
El cas com a estratègia didàctica. Els casos posseeixen les següents característiques: (1) ser autèntic, tret d’una experiència real, (2) inacabat, és a dir, relata una situació problemàtica, (3) la seva anàlisi i resolució haurà d’exigir la selecció d’una determinada informació relacionada amb la unitat didàctica corresponent, i (4) haurà de ser complet, contenir tota la informació necessària, malgrat que hagin de fer-se alguns supòsits addicionals per tal de procedir a la seva resolució. Els casos incorporen una o diverses bases de dades que els estudiants han d'analitzar. Es realitzaran sessions a l’aula d’ordinadors per tal d’aprendre a utilitzar els models necessaris per resoldre els casos.
Anàlisi de mini-casos. Ens referim a aquells casos que són curts, de dues a tres fulles com a màxim, i que amb freqüència procediran directament deretalls de premsa o i que s’utilitzaran en les classes expositives per a il·lustrar, aplicar, analitzar i valorar la capacitat explicativa de les teories estudiades.
Activitats de treball cooperatiu. Es dissenyaran activitats de treball cooperatiu per preparar el coneixement de continguts i per l'anàlisi de casos.
Redacció d'informes d'estratègia. En alguns casos, els estudiants elaboraran i entregar un informe professional de l'anàlisi elaborada amb les dades. Pot ser un informe escrit o una presentació professional.
Treball personal: Resolució comentada de casos amb suport informàtic o treballs assignats, dels quals almenys tres formaran part de l’avaluació continuada.
Adreça al campus virtual (Internet): A la pàgina de l’assignatura del campus virtual hi trobareu una gran varietat de recursos didàctics, des de casos i minicasos per realitzar al llarg del curs, a altres adreces d’Internet. Comproveu almenys un cop a la setmana les últimes novetats
Treball de fi de curs opcional: El treball de curs es farà al llarg del semestre i s’exposarà durant les dues últimes setmanes del curs.
Tutories personals: Durant l’horari de tutoria i a través del campus virtual podrà resoldre dubtes sobre els continguts o rebre assessorament sobre temes relacionats amb l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de al meyus tres proves formatives realitzades durant el curs. Es calcularà la mitjana de tots els treballs d'avaluació. | 40% | 4 | 0,16 | 1, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
Entregues de casos o assaigs curts sobre lectures. Els treballs s'hauran de presentar en el termini fixat; els treballs fora de termini no seran avaluats | 40% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
Regularitat en la elaboració dels casos, proves formatives i en l'assistència i participació en la discussió a clase | 20% | 2 | 0,08 | 1, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 20, 22, 23 |
(Indicar el tipus d’evidències d’aprenentatge que l’estudiant haurà de lliurar, el seu pes en la qualificació final, els criteris d’avaluació, la definició de “no presentat”, el procediment de revisió de les proves, el tractament d’eventuals casos particulars, etc. )
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
Avaluació continuada:
1) Avaluació al menys del 80 % dels casos o treballs curts assignats (individuals o en grup de 2 persones màxim). Aquest s’hauran de presentar en el termini fixat, passat el termini no s’acceptaran treballs. Es calcularà la mitjana de tots els treballs presentats (40%)
2) Regularitat en l'elaboració dels casos, proves formatives i en l’assistència i participació en la discussió a classe (20%)
3) Entrega i avaluació de almenys el 80% de les avaluacions formatives (individauls) (40%).
4) Entrega optativa: Elaboració d'un treball que s’haurà d'entregar dins eltermini fixat. (fins 2 punts addicionals)
Recuperació:
1) Examen global de l'assignatura (100%)
No avaluable:
1) Es considerarà no avaluable a la persona que no hagi presentat al menys el 80% dels treballs de curs.
Revisió i avaluació dels treballs entregats:
1) Treballs curts (proves d'avaluació formativa o casos): Es retornarà el treball avaluat una setmana després d’haver-lo presentat. Durant la setmana següent els alumnes podran revisar-lo durant horari de tutories.
2) Treball llarg opcional: Després d'entregar-lo l’alumne tindrà una setmana per comentar-lo.
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en què es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
Tots els alumnes tenen l'obligació de dur a terme les tasques avaluables. Si la nota de curs de l'alumne és 5 o superior, es considera superada l'assignatura i aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació. En el cas d'una nota inferior a 3,5, l'estudiant haurà de repetir l'assignatura en el següent curs. Per aquells estudiants que la nota de curs sigui igual o superior a 3,5 i inferior a 5 podran presentar-se a la prova de recuperació. Els professors de l'assignatura decidiran la modalitat d'aquesta prova. Quan la nota de la prova de recuperació sigui igual o superior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà d’APROVAT essent la nota numèrica màxima un 5. Quan la nota de la prova de recuperació sigui inferior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà de SUSPENS essent la nota numèrica la nota de curs (i no la nota de la prova de recuperació).
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de laqualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
Bibliografia bàsica:
Lilien, Gary L, & Arvind Rangaswamy (2004), Marketing Engineering. Trafford Publishing. Revised Second Edition.
Lilien, Gary L, Arvind Rangaswamy, & Arnaud De Bruyn. Principles of Marketing Engineering and Analytics. State College, PA: DecisionPro, Inc., 2017.
Bruzzone, G. B. B. y F. R. (2020). RStudio para Estadística Descriptiva en Ciencias Sociales. Retrieved 27 June 2021, from https://bookdown.org/gboccardo/manual-ED-UCH/
Franssens, Samuel (2020). R for marketing students. Retrieved 27 June 2021, from https://bookdown.org/content/1340/
Chapman, C. N., & Feit, E. M. (2015). R for Marketing Research and Analytics (2015 edition). Springer. Digital edition
Bibliografia complementària:
Andreas Herrmann, Frank Huber, y Christine Braunstein (2000) Market-Driven Product and Service Design: Bridging the Gap Between Customer Needs, Quality Management, and Customer Satisfaction. International Journal of Production Economics, 66:77-96.
ANTON, J. (1996), Customer Relationship Management, Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
Bak A. and Bartlomowicz T. (2012), Conjoint analysis method and its implementation in a conjoint R package, In: Pociecha J., Decker R. (Eds.), Data analysis methods and its applications, C.H. Beck, p. 239-248.
Coghlan, Avril (2013) A Little Book of R for Multivariate Analysis-Release 0.1 (https://buildmedia.readthedocs.org/media/pdf/little-book-of-r-for-multivariate-analysis/latest/little-book-of-r-for-multivariate-analysis.pdf)
DOLAN, R. J. & H. SIMON (1996), Power Pricing, New York: Free Press.
DOLAN, R. K. (1993), Managing the New Product Development Process, Reading, Mass.: Addison- Wesley.
Ehret, M., Kashyap, V., & Wirtz, J. (2013). Business models: Impact on business markets and opportunities for marketing research. Industrial Marketing Management, 42(5), 649-655. doi:10.1016/j.indmarman.2013.06.003
Gensh, D. H. (1984) Targeting the Switchable Industrial Customer.Marketing Science, 3(1), 41-54.
Green, Paul E., Abba M. Krieger y J. Douglas Carrol (1987) Conjoint Analysis and Multidimensional Scaling: A Complementary Approach.Journal of Advertising Research, October/November, 21-27.
Green, Paul E., and Abba M. Krieger. 1988. “Choice Rules and Sensitivity Analysis in Conjoint Simulators.” Journal of the Academy of Marketing Science 16 (1): 114–27. doi:10.1177/009207038801600110.
Green, Paul E. Y Abba M. Krieger (1992) An Application of a Product Positioning Model to Pharmaceutical Products.Marketing Science, 11(2), 117-132.
Guiltinan, J. P. (1987). The Price Bundling of Services: A Normative Framework. Journal of Marketing, 51(2), 74. doi:10.2307/1251130
JAGPAL, S. (1999) Marketing Strategy and Uncertainty. New York: Oxford University Press.
Wedel, M., & Kamakura, W. A. (2000). Market segmentation: conceptual and methodological foundations. Springer.
Lattin, J. M., Carroll, J. D., Green, P. E., & Green, P. E. (2003). Analyzing multivariate data. Pacific Grove, CA: Thomson Brooks/Cole.
LILIEN, G., Ph. KOTLER & K. S. MOORTHY (1992), Marketing Models, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Inc.
Moorthy, K. S. (1984). Market Segmentation, Self-Selection, and Product Line Design. Marketing Science, 3(4), 288–307.
Palocsay, Susan W., Ina S. Markham, and Steven E. Markham. (2010) “Utilizing and Teaching Data Tools in Excel for Exploratory Analysis.” Journal of Business Research 63, no. 2 (February 2010): 191–206. doi:10.1016/j.jbusres.2009.03.008.
Putler, D. S. (2012). Customer and Business Analytics: Applied Data Mining for Business Decision Making Using R (Chapman & Hall/CRC The R Series).
SIMON, H. (1989), Price Management, Amsterdam (The Netherlands): Elsevier Science Publishers.
Stremersch, S., & Tellis, G. J. (2002). Strategic Bundling of Products and Prices: A New Synthesis for Marketing. Journal of Marketing, 66(January), 55–72.
Tyran, Craig K. (2010) “Designing the Spreadsheet-Based Decision Support Systems Course: An Application of Bloom’s Taxonomy.” Journal of Business Research 63, no. 2 (February 2010): 207–216. doi:10.1016/j.jbusres.2009.03.009.
URBAN, G. L. & J. R. HAUSER (1993), Design and Marketing of New Products, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Per l'aplicació dels models i anàlisis dels casos s'utilitzarà el programri següent:
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |