Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501572 Administració i Direcció d'Empreses | FB | 1 |
2501573 Economia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha cap prerequisit oficial per a seguir correctament l'assignatura. No obstant, és recomanable que l'alumnat tingui una base mínima d'Economia, Història i Geografia, per tal de poder treure el màxim profit de les lliçons, lectures i exercicis.
- Analitzar la complexitat i la dinàmica dels processos econòmics.
- Identificar i explicar els principals determinants que han fet possible períodes de creixement, estabilitat econòmica, recessió i crisi a escala nacional i internacional.
- Establir els factors explicatius dels processos de globalització econòmica.
- Analitzar les causes i conseqüències de la desigualtat entre països i entre individus generada pel desenvolupament econòmic capitalista.
- Estudiar les revolucions tecnològiques i el seu impacte en l'economia i l'organització empresarial.
- Avaluar i comparar la sostenibilitat dels models històrics de desenvolupament econòmic.
- Detectar les diferències i discriminacions de gènere en l'estructura del mercat laboral, en l'accés als recursos econòmics i en el benestar general.
TEMA 1. L'ECONOMIA PRE-INDUSTRIAL
1.1. Els límits al creixement de la població: el "sostre malthusià"
1.2. Agricultura, comerç i manufactura
1.3. La revolució agrària
TEMA 2. LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL. ELS CANVIS ESTRUCTURALS EN LA SOCIETAT I L'ECONOMIA
2.1. Condicionants de la revolució industrial
2.2. Canvi tècnic i organitzatiu en la Primera Revolució Tecnològica
2.3. La transició demogràfica
2.4. Creixement econòmic modern i nivells de vida
TEMA 3. LA DIFUSIÓ DE LA INDUSTRIALITZACIÓ (1830-1913)
3.1. La difusió de la industrialització a Europa
3.2. L'eclosió de la Segona Revolució Tecnològica
3.3. L'auge dels EUA
TEMA 4. LA FORMACIÓ D'UNA ECONOMIA INTERNACIONAL (1860-1913)
4.1. La revolució en el transport i les comunicacions
4.2. Les relacions comercials
4.3. Els processos migratoris regionals i transcontinentals
4.4. Els mercats de capitals
4.5. La formació d'un sistema monetari internacional
4.6. La crisi finisecular (1873-1896)
4.7. Divergències en el procés de desenvolupament econòmic mundial
TEMA 5. LA CRISI DEL CAPITALISME LIBERAL (1914-1945)
5.1. La Primera Guerra Mundial (1914-18): factors i repercussions econòmiques
5.2. El creixement desequilibrat dels anys 1920
5.3. La Gran Depressió de 1929-33 i les polítiques anticrisi
5.4. La Segona Guerra Mundial (1939-45): factors i repercussions econòmiques
5.5. El paper dels Estats Units en la recuperació econòmica d'Europa Occidental
TEMA 6. LA SEGONA POSTGUERRA I L'ÈPOCA DAURADA DEL CAPITALISME DE MERCAT (1945-1973)
6.1. Els Acords de BrettonWoods i el nou ordre econòmic internacional
6.2. Les economies capitalistes avançades: els factors de creixement econòmic
6.3. Les economies del bloc socialista: de l'expansió a la crisi
6.4. Descolonització i subdesenvolupament al Tercer Món
TEMA 7. CANVI ESTRUCTURAL, TERCERA REVOLUCIÓ TECNOLÒGICA I SEGONA GLOBALITZACIÓ (1973- 2020)
7.1. La crisi econòmica de 1973-84: causes i reaccions
7.2. Nous protagonistes de l'economia mundial
7.3. El nou procés d'integració dels mercats: Tercera Revolució Tecnològica, expansió econòmica i desequilibris
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques | 17 | 0,68 | 6, 5, 7, 14, 16, 23, 24 |
Classes teòriques | 32,5 | 1,3 | 4, 9, 10, 11, 13, 2 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 10,5 | 0,42 | 6, 4, 7, 14, 9, 10, 11, 13, 16, 2, 23 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i estudi | 55 | 2,2 | 4, 9, 10, 11, 13, 2 |
Preparació d'exercicis pràctics | 31,5 | 1,26 | 6, 5, 7, 14, 16, 23, 24 |
1. Lliçó magistral
El/la professor/a realitza una conceptualització analítica i una síntesi actualitzada de cada un dels temes d'estudi. L'objectiu d'aquesta activitat és transmetre a l'alumnat els coneixements principals i unes eines conceptuals pròpies de l'anàlisi històrica. Ambdós recursos s'enfoquen amb l'objectiu de potenciar un aprenentatge actiu i cooperatiu.
2. Sessions pràctiques
La finalitat d'aquestes sessions és fomentar, a més dels coneixements específics de l'assignatura, la millora i l'adquisició de diverses competències transversals per part de l'estudiant. A l'aula es treballaran problemes o qüestions plantejades en diferents apartats del temari que cada alumne haurà treballat prèviament amb les lectures o els materials indicats.
3. Treball individual dels alumnes a partir de lectures i recerca d'informació
El treball dirigit es complementa amb el treball individual o en grup autònom. L'objectiu d'aquesta activitat és potenciar la autonomia de l'estudiant en el procés d'aprenentatge i dotar-lo d'instruments d'anàlisi i interpretació que fomentin la seva capacitat crítica.
4. Tutories
El/la professora de l'assignatura està a disposició dels alumnes en els horaris setmanals establerts per a resoldre dubtes.
5. Campus Virtual de l'assignatura
En el Campus Virtual es troba tota la informació rellevant per al seguiment de l'assignatura i els diferents tipus de materials que el/la professora considera bàsics per avançar en el procés d'aprenentatge.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 40% de la nota final | 2 | 0,08 | 6, 4, 7, 8, 14, 9, 10, 12, 11, 13, 16, 1, 2, 23, 21, 22, 19, 17, 18 |
Examen parcial | 40% de la nota final | 1,5 | 0,06 | 6, 4, 26, 5, 7, 8, 14, 9, 10, 12, 11, 13, 16, 1, 2, 23, 21, 22, 19, 17, 18 |
Exercici pràctic 1 | 5% de la nota final | 0 | 0 | 6, 4, 26, 5, 7, 8, 25, 14, 15, 9, 10, 11, 13, 16, 2, 23, 20, 24 |
Exercici pràctic 2 | 5% de la nota final | 0 | 0 | 6, 4, 3, 26, 7, 25, 14, 15, 9, 10, 11, 13, 16, 2, 23, 20, 24 |
Exercici pràctic 3 | 5% de la nota final | 0 | 0 | 6, 4, 26, 5, 7, 8, 25, 14, 15, 9, 10, 11, 13, 16, 2, 23, 20, 24 |
Exercici pràctic 4 | 5% de la nota final | 0 | 0 | 6, 4, 26, 5, 7, 8, 25, 14, 15, 9, 10, 11, 13, 16, 2, 23, 20, 24 |
L'avaluació consistirà en la realització de:
- Quatre exercicis pràctics. Pes de la nota de cada exercici = 5% de la nota de curs. Els exercicis pràctics puntuats NO es poden reprogramar.
- Un examen parcial format per dues parts que valen cadascuna el 40% de la nota de l'examen. La primera part consisteix en vint preguntes de test que puntuaran: 0,5 punts si la resposta és correcta; -0,17 punts si la resposta és incorrecta; 0 punts si no es respon la pregunta. La segona part consta de 4 preguntes amb respostes d'extensió limitada amb una nota màxima de 2,5 punts cadascuna. Pes de la nota de l'examen parcial = 40% de la nota de curs.
- Un examen final format per dues parts que valen cadascuna el 40% de la nota de l'examen. La primera part consisteix en vint preguntes de test que puntuaran: 0,5 punts si la resposta és correcta; -0,17 punts si la resposta és incorrecta; 0 punts si no es respon la pregunta. La segona part consta de 4 preguntes amb respostes d'extensió limitada amb una nota màxima de 2,5 punts cadascuna. Pes de la nota de l'examen final = 40% de la nota de curs.
Les preguntes se centraran en la matèria explicada a les sessions de teoria i de pràctiques i el contingut dels materials docents indicats pel professorat durant el curs.
Prova de síntesi: Els/les estudiants repetidors/es que vulguin optar per la prova de síntesi l'hauran de sol·licitar via mail al/a la professor/a del grup abans del dia 1 d'octubre de 2024. L'examen de síntesi es realitzarà el dia de l'examen final fixat per la Facultat. Aquesta prova consistirà en 40 preguntes de test i 8 preguntes amb respostes de extensió limitada relatives a la part teòrica i pràctica del programa sencer de l'assignatura .
ATENCIÓ:
1. Un/aestudiant es considera "No Avaluable" en aquesta assignatura sempre i quan no hagi participat en cap de les activitats d'avaluació. "La qualificació de NO AVALUABLE implica exhaurir tots els drets inherents a la matrícula de l'assignatura".
2. Es poden reprogramar només els exàmens parcials i finals, sempre de forma excepcional i després d'haver obtingut el vist i plau explícit del/la Coordinador/a de Grau. Tots els altres tipus de proves realitzades durant el curs NO es reprogramaran.
3. Aquesta assignatura No preveu el sistema d'avaluació única.
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents proves d'avaluació (exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l'examen parcial i final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent". Apartat 1 de l'Article 264. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el següent formulari: e-Formulari per a la reprogramació de proves.
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
"Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les qual equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura". Apartat 2 de l'Article 261. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han d'haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura més gran o igual que 3,5 i menor que 5.
L'examen de recuperació té com a objectiu avaluar la preparació sobre el programa sencer de l'assignatura. Consta de dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix en vint preguntes de test que puntuaran: 0,5 punts si la resposta és correcta; -0,17 punts si la resposta és incorrecta; 0 punts si no es respon la pregunta. La segona part consta de 4 preguntes amb respostes d'extensió limitada amb una nota màxima de 2,5 punts cadascuna.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, s'ha de qualificar amb 0aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura és 0". Apartat 11 de l'Article 266. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB).
Comín, Francisco (2011) Historia Económica Mundial. De los orígenes a la actualizad, Madrid: Alianza Editorial.
Feliu, Gaspar i Sudrià, Carles (2013) Introducció a la història econòmica mundial, València: Publicacions de la Universitat de València. En línia
Feliu, Gaspar - Sudrià, Carles - Climent-Ferrando, Vicent (2013) Introducción a la historia económica mundial, València: Publicacions de la Universitat de València. En línia
Palafox, Jordi (ed.) (2014) Los tiempos cambian. Historia de la economía, València: Tirant Humanidades. https://login.are.uab.cat/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&AN=2217426&site=eds-live
Zamagni, Vera (2016) Una historia económica. Europa de la Edad Media a la crisis del euro, Barcelona: Crítica.
Excel, Word i PowerPoint.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 3 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 41 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 42 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 52 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 60 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 81 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 82 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 8 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 52 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 60 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |