Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Història Econòmica Mundial

Codi: 102330 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501572 Administració i Direcció d'Empreses FB 1
2501573 Economia FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Alberta Toniolo
Correu electrònic:
alberta.toniolo@uab.cat

Equip docent

Xavier Cusso Segura
Montserrat Llonch Casanovas
Roser Nicolau Nos
Anna Maria Aubanell Jubany

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha cap prerequisit oficial per a seguir correctament l'assignatura. No obstant, és recomanable que l'alumnat tingui una base mínima d'Economia, Història i Geografia, per tal de poder treure el màxim profit de les lliçons, lectures i exercicis.


Objectius

- Analitzar la complexitat i la dinàmica dels processos econòmics.

- Identificar i explicar els principals determinants que han fet possible períodes de creixement, estabilitat econòmica, recessió i crisi a escala nacional i internacional. 

- Establir els factors explicatius dels processos de globalització econòmica.

- Analitzar les causes i conseqüències de la desigualtat entre països i entre individus generada pel desenvolupament econòmic capitalista.

- Estudiar les revolucions tecnològiques i el seu impacte en l'economia i l'organització empresarial.

- Avaluar i comparar la sostenibilitat dels models històrics de desenvolupament econòmic.

- Detectar les diferències i discriminacions de gènere en l'estructura del mercat laboral, en l'accés als recursos econòmics i en el benestar general.


Competències

    Administració i Direcció d'Empreses
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l?impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Contextualitzar els problemes econòmics en termes històrics.
  • Demostrar que es coneixen les interrelacions entre les diferents economies, el paper de les institucions econòmiques nacionals i internacionals, la seva evolució i les conseqüències que en poden derivar per a una empresa.
  • Identificar els agents econòmics que configuren una economia, entendre com s'han interrelacionat fins a la data, com s'interrelacionen actualment i predir comportaments futurs en funció de noves circumstàncies i de la seva influència en una empresa concreta.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
    Economia
  • Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  • Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  • Contextualitzar els problemes econòmics en termes històrics
  • Demostrar que es coneixen les interrelacions entre les diferents economies, el paper de les institucions econòmiques internacionals, la seva evolució i les conseqüències que es poden derivar per a una empresa.
  • Identificar els agents econòmics que configuren una economia, entendre com s'han interrelacionat fins a la data, com s'interrelacionen actualment i predir comportaments futurs en funció de noves circumstàncies i de la seva influència en una empresa concreta.
  • Iniciativa i capacitat de treballar autònomament quan la situació ho demani.
  • Mostrar una motivació per la qualitat de la feina feta i una sensibilitat per les seves conseqüències en el medi ambient i en la societat.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d?'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  • Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.
  • Valorar el compromís ètic en l'exercici professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar de forma integrada els fluxos financers i físics de l'economia, a partir de diferents experiències històriques.
  2. Analitzar de forma integrada els fluxos financers, de treballadors i físics de l'economia, a partir de diferents experiències històriques.
  3. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  4. Analitzar en termes històrics els problemes econòmics actuals, per avaluar millor les possibilitats evolutives dels sistemes econòmics.
  5. Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  6. Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  7. Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  8. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  9. Descriure els aspectes dinàmics de l'activitat econòmica, prenent com a referència les fases principals del creixement econòmic contemporani, i identificar els factors principals que l'han condicionat.
  10. Distingir els aspectes dinàmics de l'activitat econòmica, prenent com a referència les principals fases del creixement econòmic contemporani i identificar els principals factors que l'han condicionat.
  11. Explicar els models teòrics d'economia prenent com a referència diferents casos històrics.
  12. Explicar els models teòrics d'economia, en relació amb els seus supòsits de partida, prenent com a referència diferents casos històrics.
  13. Identificar els problemes a què s'enfronten els agents econòmics quan han de prendre decisions en condicions d'incertesa, a partir de diferents experiències històriques.
  14. Iniciativa i capacitat de treballar autònomament quan la situació ho demani.
  15. Mostrar una motivació per la qualitat de la feina feta i una sensibilitat per les seves conseqüències en el medi ambient i en la societat.
  16. Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  17. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  18. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d?'aquell camp d'estudi.
  19. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  20. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  21. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  22. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  23. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  24. Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.
  25. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  26. Valorar el compromís ètic en l'exercici professional.

Continguts

TEMA 1. L'ECONOMIA PRE-INDUSTRIAL

1.1. Els límits al creixement de la població: el "sostre malthusià"

1.2. Agricultura, comerç i manufactura

1.3. La revolució agrària

TEMA 2. LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL. ELS CANVIS ESTRUCTURALS EN LA SOCIETAT I L'ECONOMIA

2.1. Condicionants de la revolució industrial

2.2. Canvi tècnic i organitzatiu en la Primera Revolució Tecnològica

2.3. La transició demogràfica

2.4. Creixement econòmic modern i nivells de vida

TEMA 3. LA DIFUSIÓ DE LA INDUSTRIALITZACIÓ  (1830-1913)

3.1. La difusió de la industrialització a Europa

3.2. L'eclosió de la Segona Revolució Tecnològica

3.3. L'auge dels EUA

TEMA 4. LA FORMACIÓ D'UNA ECONOMIA INTERNACIONAL (1860-1913)

4.1. La revolució en el transport i les comunicacions

4.2. Les relacions comercials

4.3. Els processos migratoris regionals i transcontinentals

4.4. Els mercats de capitals

4.5. La formació d'un sistema monetari internacional

4.6. La crisi finisecular (1873-1896)

4.7. Divergències en el procés de desenvolupament econòmic mundial

TEMA 5. LA CRISI DEL CAPITALISME LIBERAL (1914-1945)

5.1. La Primera Guerra Mundial (1914-18): factors i repercussions econòmiques

5.2. El creixement desequilibrat dels anys 1920

5.3. La Gran Depressió de 1929-33 i les polítiques anticrisi

5.4. La Segona Guerra Mundial (1939-45): factors i repercussions econòmiques

5.5. El paper dels Estats Units en la recuperació econòmica d'Europa Occidental

TEMA 6. LA SEGONA POSTGUERRA I L'ÈPOCA DAURADA DEL CAPITALISME DE MERCAT (1945-1973)

6.1. Els Acords de BrettonWoods i el nou ordre econòmic internacional

6.2. Les economies capitalistes avançades: els factors de creixement econòmic

6.3. Les economies del bloc socialista: de l'expansió a la crisi

6.4. Descolonització i subdesenvolupament al Tercer Món

TEMA 7. CANVI ESTRUCTURAL, TERCERA REVOLUCIÓ TECNOLÒGICA I SEGONA GLOBALITZACIÓ (1973- 2020)

7.1. La crisi econòmica de 1973-84: causes i reaccions

7.2. Nous protagonistes de l'economia mundial

7.3. El nou procés d'integració dels mercats: Tercera Revolució Tecnològica, expansió econòmica i desequilibris


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 17 0,68 5, 6, 7, 14, 16, 23, 24
Classes teòriques 32,5 1,3 2, 4, 9, 10, 11, 13
Tipus: Supervisades      
Tutoria 10,5 0,42 2, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 23
Tipus: Autònomes      
Lectura i estudi 55 2,2 2, 4, 9, 10, 11, 13
Preparació d'exercicis pràctics 31,5 1,26 5, 6, 7, 14, 16, 23, 24

1. Lliçó magistral

El/la professor/a realitza una conceptualització analítica i una síntesi actualitzada de cada un dels temes d'estudi. L'objectiu d'aquesta activitat és transmetre a l'alumnat els coneixements principals i unes eines conceptuals pròpies de l'anàlisi històrica. Ambdós recursos s'enfoquen amb l'objectiu de potenciar un aprenentatge actiu i cooperatiu.

2. Sessions pràctiques

La finalitat d'aquestes sessions és fomentar, a més dels coneixements específics de l'assignatura, la millora i l'adquisició de diverses competències transversals per part de l'estudiant. A l'aula es treballaran problemes o qüestions plantejades en diferents apartats del temari que cada alumne haurà treballat prèviament amb les lectures o els materials indicats.

3. Treball individual dels alumnes a partir de lectures i recerca d'informació

El treball dirigit es complementa amb el treball individual o en grup autònom. L'objectiu d'aquesta activitat és potenciar la autonomia de l'estudiant en el procés d'aprenentatge i dotar-lo d'instruments d'anàlisi i interpretació que fomentin la seva capacitat crítica.

4. Tutories

El/la professora de l'assignatura està a disposició dels alumnes en els horaris setmanals establerts per a resoldre dubtes.

5. Campus Virtual de l'assignatura

En el Campus Virtual es troba tota la informació rellevant per al seguiment de l'assignatura i els diferents tipus de materials que el/la professora considera bàsics per avançar en el procés d'aprenentatge.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 40% de la nota final 2 0,08 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23
Examen parcial 40% de la nota final 1,5 0,06 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 26
Exercici pràctic 1 10% de la nota final 0 0 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 20, 23, 24, 25, 26
Exercici pràctic 2 10% de la nota final 0 0 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 20, 23, 24, 25, 26

L'avaluació consistirà en la realització de:

- Dos exercicis pràctics. Pes de la nota de cada exercici = 10% de la nota de curs. Els exercicis pràctics puntuats NO es poden reprogramar.

- Un examen parcial format per dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix en vint preguntes de test que puntuaran: 0,5 punts si la resposta és correcta; -0,17 punts si la resposta és incorrecta; 0 punts si no es respon la pregunta. La segona part consta de 4 preguntes amb respostes d'extensió limitada amb una nota màxima de 2,5 punts cadascuna. Pes de la nota de l'examen parcial = 40% de la nota de curs.

- Un examen final format per dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix en vint preguntes de test que puntuaran: 0,5 punts si la resposta és correcta; -0,17 punts si la resposta és incorrecta; 0 punts si no es respon la pregunta. La segona part consta de 4 preguntes amb respostes d'extensió limitada amb una nota màxima de 2,5 punts cadascuna. Pes de la nota de l'examen final = 40% de la nota de curs. 

Les preguntes se centraran en la matèria explicada a les sessions de teoria i de pràctiques i el contingut dels materials docents indicats pel professorat durant el curs.

Prova de síntesi: Els/les estudiants repetidors/es que vulguin optar per la prova de síntesi l'hauran de sol·licitar via mail al/a la professor/a del grup abans del dia 1 d'octubre de 2024. L'examen de síntesi es realitzarà el dia de l'examen final fixat per la Facultat. Aquesta prova consistirà en 40 preguntes de test i 8 preguntes amb respostes de extensió limitada relatives a la part teòrica i pràctica del programa sencer de l'assignatura .

ATENCIÓ:

1. Un/aestudiant es considera "No Avaluable" en aquesta assignatura sempre i quan no hagi participat en cap de les activitats d'avaluació. "La qualificació de NO AVALUABLE implica exhaurir tots els drets inherents a la matrícula de l'assignatura".

2. Es poden reprogramar només els exàmens parcials i finals, sempre de forma excepcional i després d'haver obtingut el vist i plau explícit del/la Coordinador/a de Grau. Tots els altres tipus de proves realitzades durant el curs NO es reprogramaran.

3. Aquesta assignatura No preveu el sistema d'avaluació única.

 

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen parcial i final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent". Apartat 1 de l'Article 264. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el següent formulari: e-Formulari per a la reprogramació de proves

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació

"Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les qual equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura". Apartat 2 de l'Article 261. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han d'haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura més gran o igual que 3,5 i menor que 5.

L'examen de recuperació té com a objectiu avaluar la preparació sobre el programa sencer de l'assignatura. Consta de dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix en vint preguntes de test que puntuaran: 0,5 punts si la resposta és correcta; -0,17 punts si la resposta és incorrecta; 0 punts si no es respon la pregunta. La segona part consta de 4 preguntes amb respostes d'extensió limitada amb una nota màxima de 2,5 punts cadascuna. 

Irregularitats en actes d’avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, s'ha de qualificar amb 0aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura és 0".  Apartat 11 de l'Article 266. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB).


Bibliografia

Comín, Francisco (2011) Historia Económica Mundial. De los orígenes a la actualizad, Madrid: Alianza Editorial.

Feliu, Gaspar i Sudrià, Carles (2013) Introducció a la història econòmica mundial, València: Publicacions de la Universitat de València. En línia

Feliu, Gaspar - Sudrià, Carles - Climent-Ferrando, Vicent (2013)  Introducción a la historia económica mundial, València: Publicacions de la Universitat de València. En línia

Palafox, Jordi (ed.) (2014) Los tiempos cambian. Historia de la economía, València: Tirant Humanidades. https://login.are.uab.cat/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&AN=2217426&site=eds-live

Zamagni, Vera (2016) Una historia económica. Europa de la Edad Media a la crisis del euro, Barcelona: Crítica.


Programari

Excel, Word i PowerPoint.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 3 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 41 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 42 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català primer quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 52 Català primer quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 60 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 81 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 82 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 3 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 4 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 8 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 52 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 60 Català primer quadrimestre matí-mixt