Logo UAB

Comerç Exterior

Codi: 102324 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501572 Administració i Direcció d'Empreses OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Rosella Nicolini
Correu electrònic:
rosella.nicolini@uab.cat

Equip docent

Rosella Nicolini

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

El coneixements que resulten d’haver cursat les assignatures “Introducció a l’economia” i “Comptabilitat”, es a dir, una comprensió dels conceptes bàsics de l’economia i un coneixement dels grans trets de l’evolució de l’economia mundial  i les relacions internacionals.


Objectius

 Els objectius generals de l’assignatura son:

  • Obtenir una visió general del processos d’internacionalització de les empreses
  • Comprendre la importància que te el Comerç Exterior en l’economia global

 

Els objectius formatius de l’assignatura son:

  • entendre els elements claus en el procés d’internacionalització de les empreses;
  • conèixer les estratègies comercials internacionals de l’empresa;
  • saber formular un pla de negocis internacional;
  • entendre les normes internacionals acceptades per totes les parts involucrades en el transport internacional de mercaderies;
  • entendre les formes de pagament en el comerç exterior;
  • conèixer alguns característiques del nous mercats exteriors.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l?impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  • Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  • Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  • Demostrar que es coneix l'estructura de les institucions i de l'estat, la seva evolució futura i les conseqüències de possibles canvis per contribuir constructivament en el debat sobre el paper que desenvolupen en les societats actuals.
  • Gestionar el marc analític i el coneixement empíric que ofereix l'economia en les relacions internacionals i en les àrees dels àmbits econòmics més rellevants.
  • Identificar els agents econòmics que configuren una economia, entendre com s'han interrelacionat fins a la data, com s'interrelacionen actualment i predir comportaments futurs en funció de noves circumstàncies i de la seva influència en una empresa concreta.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  • Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar el paper de les institucions internacionals a l'economia.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  3. Aplicar l'anàlisi econòmica als processos d'integració, en general, i al d'integració europea, en particular.
  4. Avaluar el funcionament i la conjuntura actual de l'economia espanyola.
  5. Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  6. Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  7. Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  8. Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  9. Descriure els agents econòmics principals que configuren l'economia espanyola i catalana.
  10. Enumerar les característiques principals del mercat de treball a Espanya.
  11. Examinar la influència i el paper de les institucions públiques espanyoles a l'economia.
  12. Identificar el paper del sector públic en l'economia espanyola.
  13. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  14. Interpretar el procés de globalització econòmica i les seves conseqüències per a l'economia espanyola.
  15. Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  16. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  17. Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.
  18. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

  1. Definició de comerç exterior. Marc teòric. Beneficis del comerç. Polítiques comercials. Avaluació dels acords comercials,
  2. Introducció a les organitzacions internacionals que s'ocupen de qüestions comercials (FMI, BM, OMC, UNCTAD) i l'experiència de la Unió Europea (des del Tractat de Roma d'ara endavant),
  3. Definicions bàsiques dels conceptes pràctics de comerç exterior. Comptabilitat comercial. Balança comercial. Limitacions del tipus de canvi,
  4. Pràctiques comercials a la UE: codis TARIC, pràctiques de transport internacional, qüestions fiscals. Importacions: aranzel, valor en duana de les importacions, TVA en el comerç internacional. Exportacions: procediments d'exportació i polítiques fiscals que fomenten les exportacions,
  5. Descripció bàsica dels INCOTERMS (2020). El sistema de pagament internacional.
  6. Direccions i composició dels fluxos comercials actuals d'Espanya i Catalunya. Elements per a una anàlisi quantitativa. Polítiques públiques nacionals i locals que avalen el procés d'internacionalització de les empreses.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Clases magistrals 32,5 1,3 1, 3, 4, 9, 10, 11, 12, 14
Classes pràctiques 17 0,68 2, 5, 6, 7, 8, 13, 15, 16, 17, 18
Tipus: Supervisades      
Tutories i seguiment 20,5 0,82 5, 6, 7, 8, 15, 16, 17
Tipus: Autònomes      
Lectura i estudi del material 60 2,4 1, 2, 3, 4, 9, 10, 11, 13, 14, 18
Recopilació i tractament de la informació pels exercicis 20 0,8 2, 8, 13, 15, 16, 17, 18

 

  • Classes teóriques
  • Classes pràctiques
  • Tutories i seguiment de les pràctiques i lectures
  • Estudi i lectura del material
  • Recopilació i tractament de la informació pels exercicis de pràctiques

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen escrit final 45% de la nota final 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16
Examen escrit intermig 20% de la nota final 0 0 1, 4, 9, 10, 11, 12, 14
Treball en grup 15% de la nota final 0 0 2, 6, 8, 13, 15, 16, 17, 18
Treball individual 20% de la nota final 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18

 

1. Avaluació continuada

L'avaluació de l'aprenentatge (nota final) es realitzarà per mitjà de:

  • un treball individual amb un 20% de la nota final
  • un treball en grup i la seva presentació amb un 15% de la nota final
  • un examen escrit entermedi amb un 20% de la nota final
  • un examen escrit final amb un 45% de la nota final

Tots els alumnes tenen l'obligació de realitzar les tasques avaluables.

Els dos exàmens (entermedi i final) exigeixen assolir una nota mínima de 3,5. Quan aquest llindar no s’assoleix (es a dir, quan la nota està per sota 3,5) la nota a fi i efecte de calcular la nota final serà de zero. Les notes de les altres activitats completen la nota final sense necessitat de nota mínima

L’assignatura s’aprova amb una nota final mínima de 5. En el cas d'una nota final inferior  a 3,5 l'estudiant haurà de tornar a fer l'assignatura en el següent curs.

Per aquells estudiants que la nota de curs  sigui igual o superior a 3,5 i inferior a 5 podran presentar-se a la prova de recuperació. Els professors de l'assignatura decidiran la modalitat d'aquesta prova. Quan la nota de la prova de recuperació sigui igual o superior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà d’APROVAT essent la nota numèrica màxima un 5. Quan la nota de la prova de recuperació sigui inferior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà de SUSPENS essent la nota numèrica la nota del curs (i no la nota de la prova de recuperació).

 Un estudiant que no es presenta a cap prova avaluable es considera no avaluable, per tant, un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot ser qualificat com "no avaluable”

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova 

 
 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estatprèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La datad’aquesta provaestarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

2. Ávaluació única (Art. 265 de la Normativa Acadèmica de la UAB)

La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada.

L’avaluació única ha de ser sol·licitada a la Gestió Acadèmica del Campus on es cursa el màster dins del termini i amb el procediment que estableix el calendari administratiu de la Facultat d’Economia i Empresa.

Presencialitat:

  • La presencia del o de l’estudiant és obligatòria el dia que es realitzi l’avaluació única. La data serà la mateixa que la de l’examen final de semestre que consta en el calendari d’avaluacions publicat per la Facultat d’Economia i Empresa i aprovat en Comissió d’Afers Docents i

Acadèmics de la Facultat. La duració de l’avaluació única s’haurà d’especificar dins les característiques de l’activitat.

  • El 100% de les evidències s’han de lliurar el dia de l’avaluació única.
  • Les evidències d’avaluació realitzades presencialment el dia de l’avaluació única han de tenir un pes mínim del 70%.

 

Tipologia Evidència (1)

Pes a l’avaluació

final (%) (2)

Durada de l’activitat

L’activitat que dona lloc a l’evidència es realitza presencialment en la data establerta? (SÍ/NO) (3)

Examen escrit primera part temari

25%

  2 hores

SI

Examen escrit segona part temari

45%

  2 hores

SI

Lliurament treball individual sobre incoterms

15%

//

NO

Lliurament treball individual tractament de dades exportacions

15%

//

NO

TOTAL

100%

  4 hores

 

 

(1)    Títol descriptiu de cada evidència (examen, resolució llistes de problemes, anàlisi de casos, activitat realitzades amb un software específic que cal conèixer..)

(2)    Pes de l’evidència en el conjunt de l’assignatura (especificar els percentatges de cada evidència d’avaluació que l’alumne ha de fer i/o presentar)

(3)    Per a cada evidència: L’activitat que dona lloc a l’evidència es realitza presencialment en la data establerta per a l’avaluació única? SI/NO

2.2 Recuperació

En la recuperació no es fa distinció entre els estudiants que han fet avaluació contínua i aquells que han optat per l’avaluació única, tots s’avaluen amb la mateixa prova o evidència d’avaluació. 

2.3  Revisió de la qualificació final

La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 


Bibliografia

Basic textbooks

 K.B. Chikwava (2012): Sustaining contractual business: An Exploration of the New Revised International Commercial Terms. Incoterms2010, Xlibris (Última edició disponible)

R. Nicolini (2019): Tools in applied economics (https://ddd.uab.cat/record/203608)

 B. Seyoum (2009): Export-Import Theory, Practices, and Procedures, Routledge (2nd Edition) - available online - (Última edició disponible)

INCOTERMS 2020: https://iccwbo.org/resources-for-business/incoterms-rules/incoterms-2020/

 

 Additional textbooks:

 Th. Pugel (any edition): “International Economics”, Mc Graw Hill.

 

 Other documents

 -              Papers on external trade: ICEX (http://www.icex.es).

-              Papers on external trade: Cambra de Comerç de Barcelona

-              (http://www.cambrabcn.org/web/cambra/inicio).

-              Acc1ó-CIDEM-COPCA (http://www.acc10.cat/ACC1O/cat/internacionalitzacio/).

-              TARIC data (www.taric.es) and other statistical sources (OCDE, Banco Mundial, Eurostat…).

-              “Doing business” (http://www.doingbusiness.org/).

-              “Doing business in Catalonia” (http://www.acc10.cat/catalonia/en/doingbusiness/index.jsp).

 

 

 

 

 


Programari

En aquesta assignatura s’utilitzarà com eina de treball el programari Excel (o qualsevol altre full de càlcul) i les dades es baixaran de la web de aduanes.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 4 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 4 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 4 Anglès primer quadrimestre matí-mixt