Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501572 Administració i Direcció d'Empreses | OT | 4 |
2501573 Economia | OT | 3 |
2501573 Economia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No s'exigeix cap requisit previ.
Es tracta d'una assignatura optativa, de quart curs.
Té per objectiu principal el coneixement de l'economia actual de Catalunya en els contextos espanyol, europeu i internacional. Combina la informació sobre l'evolució recent i el present de l'economia catalana amb l'anàlisi del comportament de les principals variables macroeconòmiques i de la política econòmica. El seu temari apropa els estudiants a la realitat econòmica, que aprenen a diagnosticar d'acord amb la teoria econòmica i els instruments analítics propis de l'economia aplicada.
Els objectius formatius de l'assignatura són els següents:
1. Augmentar l'interès dels alumnes per l'estudi de l'economia.
2. Conèixer el funcionament de l'economia, els mercats i les institucions econòmiques.
3. Aplicar l'anàlisi econòmica a realitats concretes.
4. Entendre empíricament els dilemes econòmics.
5. Valorar la dimensió social de l'economia i la seva relació amb el benestar.
6. Demostar l'adquisició dels coneixements a través de l'expressió escrita, el foment de la capacitat comunicativa i la identificació de la informació rellevant en els diversos àmbits.
Tema 1. Perspectiva històrica de l'economia catalana a finals del segle XX.
Tema 2. Canvis en el model productiu, en els moviments migratoris i en les relacions exteriors.
Tema 3. La crisi 2007-13.
Tema 4. L'economia catalana avui i les seves macromagnituds
Tema 5. El mercat de treball
Tema 6. La indústria.
Tema 7. L’Energia
Tema 8 Els serveis.
Tema 9. El sector bancari.
Tema 10. El comerç exterior
Tema 11. El sector públic: el finançament de la Generalitat i el saldo fiscal amb l'Administració central.
Tema 12. L'economia de la regió metropolitana de Barcelona
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 32,5 | 1,3 | 1, 3, 4, 8, 10, 11, 13, 9, 2 |
Pràctiques i casos | 17 | 0,68 | 5, 1, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 9, 15, 2, 16, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Estudi i activitats recomanades | 88,5 | 3,54 | 5, 1, 3, 4, 6, 7, 12, 8, 10, 11, 13, 9, 15, 2, 16, 17 |
Pràctica sobre l'actualitat | 4 | 0,16 | 5, 1, 3, 4, 7, 8, 10, 11, 13, 9, 15, 2, 16, 17 |
Tutories | 2 | 0,08 | 3, 8, 10, 11, 13, 15, 2, 16 |
La docència serà presencial o semipresencial depenent del nombre d'estudiants matriculats per grup i de la capacitat de les aules al 50% dàformaent
El desenvolupament de l'assignatura es basa en les activitats següents:
Classes magistrals: són sessions en les quals el professor transmet als alumnes els coneixements bàsics de cadacun dels temes. L'assistència a classe és, per tant, essencial per a adquirir aquests coneixements, que hauran de ser assimilats i objecte d'aprofundiment amb l'estudi personal.
Pràctiques i casos: es tracta d'activitats que realitzen conjuntament l'estudiant i el professor en grups més reduïts. Inclouen la resolució de problemes, la familiarització amb determinades tècniques d'anàlisi econòmica, el debat sobre l'actualitat amb la documentació pertinent i la presentació per part dels alumnes de treballs o pràctiques diverses.
ctivitats autònomes: a diferència de les activitats dirigides o de les supervisades, les autònomes són les que els estudiants desenvolupen per ells mateixos, a través de l'estudi dels textos proporcionats (manuals, lectures i apunts) i la realització d'exercicis.
L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccionas a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanit+aries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació activitats recomanades, assistència i participació | 15% | 1 | 0,04 | 5, 1, 18, 3, 4, 6, 7, 14, 8, 10, 11, 13, 9, 15, 2, 16, 17 |
Dues proves escrites | 70% | 3 | 0,12 | 5, 1, 3, 4, 6, 7, 12, 8, 10, 11, 13, 9, 15, 2, 16 |
Treball sobre un sector | 15% | 2 | 0,08 | 5, 1, 18, 3, 4, 6, 7, 12, 14, 8, 10, 11, 13, 9, 15, 2, 16, 17 |
L'avaluació es realitzarà de manera continua al llarg del curs, d'acord amb les valoracions següents:
1. Dues proves escrites o examens parcials: 70%.
2. Treball sobre un sector: 15%.
3. Activitats recomanades, assistència a classe i participació: 15%.
Per aprovar l'assignatura es requereix que la nota promig de les proves escrites (examens parcials) sigui igual o superior a 3,8, i que la nota global arribi a 5, com a mínim. L'incompliment de la primera condició impedeix ponderar els altres components de la valoració i presentar-se a la reavaluació.
Re-avaluació
Per aquells estudiants que en l'avaluació hagin obtingut una nota igual o superior a 3,5 i inferior a 5 hi haurà una re-avaluació.En el moment de publicar les qualificacions finals s'anunciarà la modalitat de la mateixa. Aquesta re-avaluació estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.
No avaluable
Tindran la condició de no avaluables els alumnes que no hagin realitzat cap dels dos examens parcials.
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents proves d'avaluació (exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l'examen parcial i final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pelqual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent". Apartat 1 de l'Article 264. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el següent formulari: e-Formulari per a la reprogramació de proves.
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en quees publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
"Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les qual equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura". Apartat 2 de l'Article 261. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han d'haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura més gran o igual que 3,5 i menor que 5.
La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de laFacultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, s'ha de qualificar amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura és 0". Apartat 11 de l'Article 266. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB).
2 Assignatura o mòdul que SÍ contempla l’AVALUACIÓ ÚNICA:
2.1 PROVA D’AVALUACIÓ ÚNICA (Art. 265 de la Normativa Acadèmica de la UAB)
La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada.
L’avaluació única ha de ser sol·licitada a la Gestió Acadèmica del Campus on es cursa el grau/màster dins del termini i amb el procediment que estableix el calendari administratiu de la Facultat d’Economia i Empresa.
Presencialitat:
Ha de constar la següent informació referida a les característiques de l’avaluació única. Suggerim incorporar la següent taula:
Tipologia Evidència (1) |
Pes a l’avaluació final (%) (2) |
Durada de l’activitat |
L’activitat que dona lloc a l’evidència es realitza presencialment en la data establerta?(SÍ/NO) (3) |
Examen |
100 |
3 hores |
SÍ |
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL |
100% |
|
|
(1) Títol descriptiu de cada evidència (examen, resolució llistes de problemes, anàlisi de casos, activitat realitzades amb un software específic que cal conèixer....)
(2) Pes de l’evidència en el conjunt de l’assignatura (especificar els percentatges de cada evidència d’avaluació que l’alumne ha de fer i/o presentar)
(3) Per a cada evidència: L’activitat que dona lloc a l’evidència es realitza presencialment en la data establerta per a l’avaluació única? SI/NO
2.2 RECUPERACIÓ:
“En la recuperació no es fa distinció entre els estudiants que han fet avaluació contínua i aquells que han optat per l’avaluació única, tots s’avaluen amb la mateixa prova o evidència d’avaluació.”
2.3 REVISIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL:
“La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada”.
BIBLIOGRAFIA DE REFERÈNCIA
AMB-IERMB/ (2011): "Per afrontar la crisi: la metròpoli de Barcelona, Cap I Joan Trullén. Anuari Metropolità de Barcelona
AMB-IERMB (2014): "Creixement inclusiu: el gran repte estratègic metropoità", Capi I Joan Trullén, Anuari Metropolità de Barcelona 2014.
BBVA (2007), Economia catalana: reptes de futur, Generalitat de Catalunya.
Cambra de Comerç (2023). Memòria Econòmica de Catalunya.
Cambra de Comerçç de Barcelona (2019). L'economia catalana al Segle XXI. Balanç 2000-2017 i perspectives 2030.
Carreras, Albert, Mas-Colell, Andreu i Ivan Planas (2018): Turbulències i tribulacions. Els anys de les retallades, Edicions 62,2018.
Col·legi d'Economistes de Catalunya, La Catalunya Futura: bases per a un nou model econòmic, (Joan Trullén coordibador) Número monogràfic. Revista Econòmica de Catalunya.Núm 62, 2010
Col.legi d'Economistes de Catalunya (2011) Economia del coneixment i territori, Joan Trullén: "El Projecte Barcelona Ciutat del Coneixment i el 22@Barcelona.
Generalitat de Catalunya, Departament d'Economia i Finances, Nota d'Economia.
Col.legi d'Economistes de Catalunya (2018): Potencial de l'economia catalana. Visió macroeconòmica. 3er Congrés d'Economia i Empresa de Catalunya, Maig 2018. Joan Trullén et alia : Creixement inclusiu urbà: desigualtat i risc de pobresa a Catalunya i la metròpoli de Barcelona 2006-2016.
Direcció General d'Indíustria (2017): Pacte Nacional per a la Inústria Catalunya ISBN 978 8439395690, lllibre electrònic 9788439395706
Generalitat de Catalunya (2010), Economia catalana: fets estilitzats, Departament d'Economia i Finances.
IERMB (2016): "Megaregions i desenvolupament urbà sostenible. Factors estratègics per a l'àrea metropolitana de Barcelona en el context europeu, Revista Papers, núm 58.
Indústria. Pacte + Indústria (2013): Pacte per a la indústria a Catalunya. Propostes per a un nou impuls a la indústria, Barcelona octubre 2013, ISBN 978-84-695-8808-6.
Revista Econòmica de Catalunya (2020) Núm 78 Ciutat i Innovació.
Revsita Econòmica de Catalunya (2021) Núm 83 Reactivació i transformació del model productiu catala`.
Revista Econòmica de Catalunya (2021) Núm 84 Efectes sobre la cohesió i la desigualtat de la pandèmia COVID-19 i la crisi econòmica.
Revista Econòmica de Catalunya (2021) Núm 85 El futur del treball.
Revista Econòmica de Catalunya (2023) Núm 87 Els reptes del sistema productiu català.
Trullén, Joan and Vittorio Galletto (2018): "Inclusive Growth from an urban perspective: a challenge for the metropolis of the twenty-first century", Europena Planning Studies, 26. 10, 1901-1919.
Trullén, Joan i Vittorio Galletto (Desembre 2020): Geopolítica y comerç exterior: una mirada econòmico-territorial sobre la metròpolis de Barcelona. Una mutació fonamental , a Patricia García-Durán Huet i Eloi Serrano Robles (eds) Monografías del CIDOB, 79, Desembre 2020.
EXCEL
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |