Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501572 Administració i Direcció d'Empreses | OT | 4 |
2501573 Economia | OT | 3 |
2501573 Economia | OT | 4 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 3 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No existeixen prerrequisits formals previs però cal tenir bones bases de microeconomia, macroeconomia i econometria
Proporcionar una base del fonaments i els principals debats teòrics per l’anàlisi de l’activitat laboral. Estudiar els trets més rellevants del mercat de treball espanyol, de les seves característiques estructurals i institucionals. Avaluar l'impacte de les polítiques laborals amb eines d'anàlisi empírica.
El programa està dividit en una introducció i quatre parts. Les dos primeres analitzen els aspectes relacionats amb la oferta i la demanda de treball. La tercera està dedicada a l’estudi dels salaris i l’estructura ocupacional. I la quarta als aspectes macroeconòmics, en particular l’atur
TEMA 1 INTRODUCCIÓ: ECONOMÍA I TREBALL
Treball i activitat econòmica. Especificitat del mercat laboral. Visió panorámica del curs
PART I OFERTA DE TREBALL I PRODUCCIÓ DE LA FORÇA DE TREBALL
TEMA 2 L’OFERTA INDIVIDUAL DE TREBALL
El model neoclàssic d’oferta de treball. L’elecció individual entre renda i oci. Activitat inactivitat i salari de reserva. Anàlisi de la incidència de impostos i subsidis sobre la oferta laboral. Crítiques i propostes alternatives al model
TEMA 3 TAXES D’ACTIVITAT, FAMILIA I OCUPACIÓ
Taxes d’activitat per gènere i edat. Economia de la família, assignació de temps i de activitats. Gènere i activitat laboral Aspectes del cicle vital sobre l’oferta laboral. Jornada laboral
TEMA 4 EDUCACIÓ I TREBALL
La teoría del capital humà. Formació específicia i genérica. La rendibilitat de la ocupació. Alternatives a la teoría del capital humà L’educació com a filtre. Enfocaments institucionals.
TEMA 5 MIGRACIONS I MOBILITAT
Tipologia de les migracions. Polítiques migratòries i el seu impacte sobre l’oferta de treball
PART II DEMANDA DE TREBALL
TEMA 6 LA DEMANDA DE TREBALL: SALARIS I OCUPACIÓ
EL model neoclàssic de demanda de treball a curt termini. Mercats competititus i no competitius. El cas del mercat monopsonístic. El model de demanda de treball a llarg termini. Determinants de l’elasticitat de demanda. L’efecte del salari mínim i els sindicats. Anàlisis alternatius: Post-keynesians i models “d’alts salaris”. Costos laborals unitaris
PART III LA DETERMINACIÓ DELS SALARIS I L’ESTRUCTURA SALARIAL
TEMA 7 ELS SISTEMES DE REMUNERACIÓ I L’ESTRUCTURA SALARIAL
Diferències salarials. Compensacions extra- salarials. Salaris d’eficiència. Mercats interns de treball
TEMA 8 DIFERÈNCIES SALARIALS
Anàlisi económica de la discriminació laboral. Segregació ocupacional. Segmentació i dualitat del mercat laboral. Precarietat laboral
TEMA 9 SINDICATS I NEGOCIACIÓ COL·LECTIVA
Paper econòmic dels sindicats. Negociació col·lectiva. Efectes econòmics dels models sindicals
TEMA 10 INTERVENCIÓ PÚBLICA
L’impacte de la intervenció pública en el mercat laboral. Salari mínim. L’ impacte del subsidi d’atur. Regulacions i mercat laboral
PART IV ANÀLISI MACROECONÒMIC
TEMA 11 ATUR, INFLACIÓ
Desequilibris en el mercat laboral. Tipologies de l’atur. Teories explicatives de l’atur. Polítiques d’ocupació
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases pràctiques | 17 | 0,68 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 21, 22, 23, 26, 27, 33, 35, 36, 37 |
Clases teóriques | 32,5 | 1,3 | 1, 2, 3, 4, 6, 10, 14, 16, 17, 18, 21, 22, 23, 33 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 8 | 0,32 | 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 25, 26, 27, 33, 35 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 25, 26, 27, 33, 35, 36 |
Exercicis, assajos i treballs col·lectius | 36,5 | 1,46 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 33, 35, 36, 37 |
Es preveu que la docència sigui presencial.
El curs es ralitzarà combinant classes tèoriques i pràctiques. A mes els estudiants han de realitzar treballs individuals i col·lectius, part dels quals es presentaràn i discutiran a classe en la forma que es determinarà en cada cas.
Al final del curs, es destinarà 15 minuts d’alguna classe a permetre que els estudiants puguin respondre les enquestes d’avaluació de l’actuació docent i d’avaluació de l’assignatura o mòdul.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entrega treball individual | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 35, 36, 37, 38 |
Examen escrit | 50% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 31, 32, 33, 35, 36 |
Presentacions a classe | 25% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 |
La avaluació es composa d'exàmens i realització de treballs i pràctiques
Examens i treballs constitueixen el procès d'avaluació continua
Es considera no avaluable l'alumne que no hagi realitzat cap prova de l'avaluació continua
La nota de curs es la suma de les notes de l'examen i el traball de curs. Els estudiants que al final hagin obtingut una nota global entre 4 i 5 tindran la possibilitat de fer un examen de recuperació per tal de assolir un 5 a la nota final.
Els treballs i les proves escrites es fan dins el procés d'avaluació continua.
Per accedir a la recuperació cal haver obtingut una nota mínima d'un 3,5 a l'avaluació continua.
Es considera no avaluable qui no hagi completat el procés d'avaluació continua.
2 Es permet l'avaluació única.
La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada.
L’avaluació única ha de ser sol·licitada a la Gestió Acadèmica del Campus on es cursa el grau/màster dins del termini i amb el procediment que estableix el calendari administratiu de la Facultat d’Economia i Empresa.
Presencialitat:
L’avaluació única consta d'un exàmen final de dues hores que tindrà un pes del 100% i es durà a terme a l'hora i el lloc indicat per la Facultat.
2.2 RECUPERACIÓ:
En la recuperació no es fa distinció entre aquells que han fet avaluació contínua i aquells que han optat per l’avaluació única; tots s’avaluen amb la mateixa prova o evidència d’avaluació.
2.3 REVISIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL:
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents proves d'avaluació (exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l'examen parcial i final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas,les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent". Apartat 1 de l'Article 264. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el següent formulari: e-Formulari per a la reprogramació de proves.
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
Procés de Recuperació
"Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les qual equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura". Apartat 2 de l'Article 261. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han d'haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura més gran o igual que 3,5 i menor que 5.
La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, s'ha de qualificar amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura és 0". Apartat 11 de l'Article 266. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB).
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
Borjas, George (2020), Labor Economics (8th edition), McGraw-Hill.
McConnell, Campbell R., Stanley L. Brue and David A. Macpherson (2017), Contemporary Labor Economics (11th edition), McGraw-Hill International Edition.
McConnell, Campbell R., Stanley L. Brue and David A. Macpherson (2007) Economia laboral McGraw Hill, Madrid. Traducció de la 7ª edició
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA
Cahuc, Pierre and Andre Zylberberg (2004), Labor Economics, MIT Press.
Al campus virtual els professors donaran informació detallada de les lectures bàsiques i complementaries per preparar cada tema. Així com material i lectures d’anàlisi del mercat laboral.
Cap
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |