Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500786 Dret | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No és necessari cap requisit previ
Grup 51 . Lucia Ortiz. Català
Grup 1 Noelia Igareda. Anglés
Grup 2 Rocio Medina. Espanyol
La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible
Els objectius són:
1.1. La neutralitat i l’abstracció del Dret modern
1.2. Per què el dret té impacte de gènere.
1.3. Jurisprudència feminista
2. La igualtat i no discriminació des de la perspectiva de gènere
2.1. Concepte de discriminació.
2.2. Dimensions de la igualtat.
2.3. Dret antidiscriminatori
3.-Teories de la justícia i Gènere
3.1. Crítica a les teories contractualistes clàssiques
3.2. Ètica de la cura
3.3. Teories feministes de la justícia
4.- Ciutadania i Gènere
4.1. Naixement de l’Estat de Dret. L’exclusió de les dones en els fonaments de l’Estat modern
4.2. La ciutadania de l’Estat Liberal de Dret
4.3. Estat Social de Dret
5.-Lleis d’Igualtat
5.1. La influència internacional i comunitària en matèria d’igualtat de gènere
5.2. La llei d’igualtat estatal
5.3. Les lleis autonòmiques d’igualtat
6.-Violències masclistes i instruments jurídics
6.1. Llei estatal i autonòmiques de violència de gènere
6.2. Llei catalana contra les violència masclista
6.3. Assetjament sexual i assetjament per raó de sexe
6.4. Mutilacions genitals femenines i matrimonis forçats
7.-Cura i gènere
7.1. Mercat de treball i l’homo economicus
7.2. Les desigualtats de gènere en l’Estat de Benestar
7.3. Protecció de la maternitat, paternitat i circumstàncies associades
8.-Públic i privat: la família
8.1. Les desigualtats de gènere en les ruptures familiars
8.2. Nous models de famílies i el rol del dret
8.3. Els problemes de múltiple discriminació de les dones migrants
9.- Bioètica i Gènere
9.1. Drets sexuals i reproductius
9.2. Maternitat i paternitat
9.3. Els debats sobre l’avortament
9.4. Tècniques de reproducció assistida
9.5. Biotecnologia humana
10.-Sexualitat i Dret
10.1. La construcció de la sexualitat i aportacions de la teoria queer
10.2. El debat sobre la prostitució i el treball sexual
10.3. La tracta de dones amb fins d’explotació sexual
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 22 | 0,88 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 12, 18 |
Classes pràctiques | 22 | 0,88 | 1, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 13, 14, 15, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca bibliografía i jurisprudència | 31 | 1,24 | 3, 4, 5, 8, 9, 11, 13, 15, 16, 17 |
Estudi | 40 | 1,6 | 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 18 |
Lectura textos jurídics, jurisprudència i bibliografia | 35 | 1,4 | 1, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 18 |
La docència de l'assignatura i la formació de l'alumnat es fonamenta en les següent activitats:
1.1 Classes magistrals: on l'alumnat assoleix les bases conceptuals de la matèria i el seu el marc jurídic normatiu i jurisprudencial. Les classes magistrals són les activitats en les quals s'exigeix menys interactivitat a l'estudiant i estan concebudes com una exposició per establir els referents conceptuals en cada tema.
1.2. Seminaris: on l'alumnat, en grups reduïts, analitza juntament amb el professorat casos pràctics prèviament elaborats. En supòsits concrets, els casos s'elaboraran a classe. La base del treball pràctic és la comprensió i aplicació dels conceptes explicats a les classes teòriques.
L’assistència als seminaris, llevat supòsits de causa justificada, serà obligatòria per als estudiants.
1.3. Avaluació: activitats de avaluació continuada i examen final
2. Activitats supervisades:
Es tracta d'activitats que l'alumnat desenvolupa en aula, amb la supervisió i suport del professorat. Es tracta de l'elaboració d'algun supòsit pràctic en aula.
3. Activitats autònomes:
3.1. Elaboració de documents d'activitats pràctiques: que seran lliurades i analitzades a l'aula.
3.2. Cerca de bibliografia i jurisprudència instrumentals per a la resolució dels casos pràctics. En algun o alguns casos els estudiants hauran de fer la cerca autònoma de la documentació.
3.3. Lectura comprensiva de textos jurídics: Els textos jurídics poden ser sentències, normes, articles de revista o monografies, a més de manual o dels manuals recomanats.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació continuada | 50% nota final | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18 |
Examen final | 50% nota final | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 18 |
La nota final s'obtindrà a partir del següent elements:
Avaluació continuada de les classes
La data de realització de les activitats avaluables i el seu contingut, figurarà en el campus virtual abans del començament de les classes.
1. Aquestes activitats avaluables consistiràn en:
- Resolució d'un cas pràctic (25%)
- Anàlisi de sentencia (25%)
S’aconsella als/les estudiants l’assistència continuada a classe i la realització de les activitats programades al llarg del curs (lectures, comentaris de legislació, anàlisi de jurisprudència, etc.)
2 Examen final. (50% de la nota)
L'examen final s'ha de superar amb una nota de 5 o mes per fer mitja amb la resta de qualificacions de l'avaluació continuada.
Revaluació
Es realitzarà reavaluació de la part relativa a l'examen final. La nota final en aquest cas no será superior a 6.
Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'examen. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura.
L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable
Avaluació única
L'avaluació única suposarà la realització a lamateixa data de:
Examen final (50% de la nota final)
Cas pràctic (25% de la nota final)
Anàlisi de sentència (25% de la nota final)
S’aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per l’avaluació continuada
La reavaluació de l'avaluació única serà com el de l'avaluació continuada.
ALKORTA, Itziar (2003): Regulación jurídica de la Medicina Reproductiva. Derecho español y comparado, Navarra: Aranzadi.
BELTRÁN, Elena; MAQUEIRA, Virginia (eds.): Feminismos. Debates teóricos contemporáneos, Madrid: Alianza Editorial.
BODELÓN, Encarna y GIMENEZ, Pilar (2007): Construint les drets de les dones: dels conceptes a les politiquees locals, Barcelona: Diputació de Barcelona.
BODELÓN, Encarna (2010): “Las leyes de igualdad de género en España y Europa: ¿hacia una nueva ciudadanía?”, Anuario de Filosofía del Derecho, nº 26, pp. 85-106.
BODELÓN, Encarna (coord.) (2012): Violencia de género y las respuestas de los sistemas penales, Buenos Aires: Ediciones Didot.
BODELÓN, Encarna; IGAREDA, Noelia (2013): "Los Planes de Igualdad en tiempos de crisis"
COSTA, Malena (2016): "Feminismos Jurídicos", Editorial Didot.
GIL RUIZ, Juana Mª (2007): Los diferentes rostros de la violencia de género, Madrid: Dyckinson.
HEIM, Daniela; BODELÓN, Encarna (coord.): Derecho, Género e Igualdad: cambios en las estructuras androcéntricas, Barcelona: Antígona, págs. 127-140.
IGAREDA, Noelia (2012): “Las madresposas en el sistema de protección social español”, Aequalitas, Revista Jurídica de Igualdad de Oportunidades entre Mujeres y Hombres,nº30, Enero-Junio 2012, pp. 48-53.
IGAREDA, Noelia (2012): De la protección de la maternidad a una legislación sobre el cuidado, Saarbrücken: Editorial académica española.
LAURENZO, Patricia; MAQUEDA, Mª Luisa; RUBIO, Ana (coord.) (2008): Género, Violencia y Derecho, Tirant lo Blanc.
LAURENZO, Patricia (coord.) (2010): La violencia de género en la ley, Madrid: Dyckinson.
LEMA AÑÓN, Carlos (1999): Reproducción, poder y derecho, Madrid: Trotta
MACKINNON, Catherine (1979): Sexual harassment of working women: a case of sex discrimination, New Heaven: Yale University Press.
MACKINNON, Catherine (1995): Hacia una teoría feminista del Estado, Madrid: Ediciones Cátedra.
MACKINNON, Catherine (1987): Feminism unmodified: discourses on life and law, Cambridge: Harbvard University Press.
Maqueda, Maria Kuisa (2009): Prostitución, feminismos y Derecho Penal. Granada: Editorial Comares.
MESTRE I MESTRE, Ruth (2006): La caixa de Pandora: introducció a la teoria feminista del dret, Valencia: Tirant lo Blanch.
MESTRE, Ruth; BARRERE, Maggy; BELTRÁN, Elena (2008): Mujeres, derechos y ciudadanía, Madrid: Tirant lo Blanc.
NAVAS, Susana (dir) (2012): Iguales y diferentes ante el derecho privado, Valencia: Tirant lo Blanch (versió digital disponible Biblioteca UAB)
NICOLÁS, Gemma; BODELÓN, Encarna (comps): Gènero y dominación. Críticas feministas del derecho y el poder, Barcelona: Antropos, pp. 95-116.
NUSSBAUM, Martha (2004): Hiding from humanity: disgust, shame and the law, Princeton: Princeton University Press.
OKIN, Susan (1989): Justice, Gender and the Family, Basic Books, Great Britain.
PATEMAN, Carole (1995): El contrato sexual, Barcelona: Anthropos
PITCH, Tamar (2003): Un derecho para dos: la construcción jurídica del género, sexo y sexualidad. Madrid: Trotta.
PUIGPELAT, Francesca (2004): “Feminismo y técnicas de reproducción asistida”, Aldaba: Revista del centro asociado a la UNED en Melilla, nº 32, pp. 63-80.
RODRIGUEZ PALOP, Mª Eugenia (2007): “La lucha por lops derechos fundamentales de las mujeres en el siglo XIX. Escenarios, teories, movimientos y acciones relevantes en el ámbito angloamericano” en VV.AA. (coord.): Historia de los derechos fundamentales, vol. 3, Tomo 2, Madrid: Dyckinson.
RUBIO, Ana; HERRERA, Joan (coord.) (2006):Lo público y lo Privado en el contexto de la Globalización, Sevilla: Instituto Andaluz de la Mujer, pp. 23-66.
RUBIO, Ana; RUIZ, Juana Mª (2012): Dignidad e igualdad en derechos. El acoso en el trabajo, Madrid: Dyckinson.
RUBIO, Ana; RUIZ, Juana Mª (2012): Las medidas disuasorias frente al acoso sexual y acoso por razón de sexo, Madrid: Dyckinson.
SMART, Carol (1989): Feminism and the power of law, London: Routledge.
STANG DAHL, Tove (1987): El Derecho de la Mujer, Vindicación Feminista Publicaciones, Madrid.
TOLEDO, Patsilí (2014): Femicidio/Feminicidio. Editorial Didot.
VV.AA. (2011): Estudio sobre la aplicación de la Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la Igualdad Efectiva de Mujeres y Hombres, Barcelona: Centre d’estudis Jurídics i Formació Especialitzada,
L'assignatura no exigeix un programari específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |