Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500786 Dret | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
Docents i idioma d’impartició dels grups:
Grup 1: Proff. Stefania Giombini, Marc H. Vallès. Idioma: castellà.
Grup 2: Prof.ra Mariona Torra Cot. Idioma: català.
Grup 3: Prof. María José Sánchez López. Idioma: castellà
Grup 4: Prof.ra Maria Barcons Campmajó. Idioma: català.
Grup 5: prof. a determinar Idioma: a determinar
Grup 6: Prof.ra María José Sánchez López. Idioma: a determinar
Grup 51: Prof. José Antonio González Clapham. Idioma: castellà.
Grup 52: Prof.ra Maria Isabel García Ruiz. Idioma: castellà.
Grup 70: Proff. Milagros Orozco Hermoso, Josep Gràcia Casamitjana, Albert Zuñiga Carulla. Idioma: català.
Grup 71: Proff. Josep Suquet Capdevila, Albert Ferrer Gómez, Albert Zuñiga Carulla. Idioma: català.
Grup 72: Prof.ra Patricia Fernanda Gonzalez Prado. Idioma: castellà.
Instruments per a l'estudi és una assignatura del primer semestre del primer curs del programa de grau que té com a objectiu proporcionar a l'estudiantat eines útils per a la seva formació com a graduats en dret. Aquestes eines inclouen metodologies per a la preparació de treballs acadèmics i assaigs, recerca d'informació, argumentació, expressió oral i escrita, i redacció de documents, entre altres. Totes aquestes estan orientades al Grau en Dret.
Aquestes eines no impacten directament el coneixement jurídic, però pretenen ajudar els estudiants a assolir certes competències que no són específicament jurídiques però essencials per al seu desenvolupament educatiu (com ara la recerca de legislació i jurisprudència, l'expressió oral i escrita, la redacció de documents, etc.).
A més, l'alumnat es familiaritzarà amb l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació en relació amb les professions jurídiques. Es farà èmfasi en l'ús de bases de dades electròniques i sistemes de gestió del coneixement. A més, es reflexionarà sobre l'ús d'Internet com a font d'informació, considerant-ne els avantatges i desavantatges.
Pel que fa a l'expressió oral i escrita, es realitzaran les següents sessions: una sessió sobre parlar en públic, llenguatge jurídic i argumentació jurídica. A més, aquestes competències adquirides es posaran en pràctica a través d'una "lliga de debat jurídic" entre tots els grups d'Instruments per a l'Estudi. Aquesta consistirà en dues fases: a) interna dins de cada grup, b) una fase final entre un equip representant cada grup. Els temes seran proposats pels professors, i ells organitzaran els equips dins de cada grup. Aquesta activitat té com a objectiu promoure el treball col·laboratiu, la competència en la recerca d'informació jurídica, l'argumentació oral coherent i estructurada, etc.
Pel que fa a les Tècniques d'Estudi, es realitzarà una sessió sobre aquest tema.
L'objectiu és proporcionar a l'estudiantat un conjunt de competències transversals necessàries per a una adaptació exitosa al Grau en Dret.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes amb participació activa principal del alumnes | 22 | 0,88 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 8 |
Classes amb participació activa principal del professor (Sessions 1, 2, 3 (dos terços) 4 (dos terços), 5, 8 (dos terços), 9 (meitat), 10 (meitat) | 22 | 0,88 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de documentació i bibliografia | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 8 |
Estudi | 20 | 0,8 | |
Redacció i preparació de treballs | 30 | 1,2 | 1, 3, 4, 7, 9, 10, 8 |
Treball en grup fora de l'aula | 24 | 0,96 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 8 |
El curs es desenvolupa mitjançant una sessió setmanal d’una durada de tres hores i un quart (aquest durada pot variar als dobles graus). A continuació es detalla quines sessions es desenvoluparan. L’ordre de les sessions variarà en funció del grup.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Cerca de documentació i bibliografia | 18.5 % | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 8 |
Classes amb participació activa dels estudiants | 18.5% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 8 |
Classes amb participació activa principal del professor (sessions 1, 2, 3 (dos terços), 4 (dos terços) 5 i 8 (dos terços), 9 (meïtat) i 10 (meïtat) | 14.81% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 8 |
Estudi | 14.81% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 8 |
Redacció i presentació de treballs | 25.92% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 8 |
Treball fora de l'aula | 18.5 % | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 8 |
SISTEMA D'EVALUACIÓ DE L'ADQUISICIÓ DE LES COMPETÈNCIES I SISTEMA DE QUALIFICACIONS
L'avaluació es basa en el seguiment del treball de l'alumnat durant tot el curs. Cada activitat (en classe o fora de classe) és avaluada i integrada en la nota final. Concretament, les diferents activitats i treballs que integren l'avaluació són els següents:
1. Dossier sobre llenguatge jurídic: fins a 1 punt.
2. Exercici sobre metodologia per a l'elaboració de treballs d'investigació i assaigs jurídics: fins a 1 punt.
3. Exercici de redacció d'un text jurídic (argumentació escrita): fins a 1,5 punts.
4. Comentari de text i anàlisi crítica d'un text jurídic: fins a 1,5 punts.
5. Exercici sobre tècniques d'estudi i organització del temps d'estudi: fins a 1 punt.
6. Exercici sobre bases de dades jurídiques i recursos en línia (investigació de legislació, jurisprudència i doctrina): fins a 2 punts.
7. Treball en grup (debat jurídic / expressió oral): fins a 2 punts.
Els exercicis 1 i 6 es realitzen fora de l'aula i s'entregaran electrònicament al professor abans de la finalització dels terminis establerts. El caràcter absolutament imperatiu dels terminis és una característica essencial d'aquesta assignatura. En el món jurídic, els terminis i la seva compliment són d'una importància capital; és per això que en aquesta assignatura mai es permet l'entrega d'un exercici fora de termini sense cap motiu justificant aquesta entrega tardana. De la mateixa manera, si un exercici s'ha de fer en classe un dia concret i, per qualsevol raó, l'alumne no pot assistir, no hi ha manera de recuperar aquest exercici. Aquest caràcter inflexible forma part de l'educació del futur jurista que, des del començament de la seva formació, ha de ser conscient que els terminis són inexorables.
L'assistència és obligatòria. L'absència en una pràctica o activitat realitzada en classe no podrà ser substituïda per un treball fet a casa, ja que altera els objectius pedagògics de la mateixa.
L'alumnat serà avaluat sempre que hagi realitzat un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el/la professor/a de l'assignatura pot considerar l'estudiant com a "no avaluable". Els/Les estudiants que arribin tard a la realització d'una pràctica o activitat no podran realitzar-la.
En els casos en què no es lliuri cap treball ni es faci cap exercici, o es lliurin i/o facin un o dos treballs o exercicis, la qualificació serà "no presentat". Si es lliuren tres treballs o més, la qualificació ja no serà "no presentat".
Els/Les estudiants que abandonin una activitat, pràctica o conferència abans de la seva finalització seran considerats no presentats. A aquests efectes, el professorat té la facultat d'efectuar controls d'assistència al final de l'acte.
La nota final d'una assignatura s'arrodonirà al número sencer més proper quan estigui a una dècima d'un valor que comporti un canvi a una qualificació qualitativa superior. Per exemple: les notes 4'9, 6'9 i 8'9 es converteixin automàticament en 5, 7 i 9, sense necessitat de fer cap activitat per part de l'alumnat. Es fixarà un dia perquè cada alumne pugui revisar amb el/la professor/a les qualificacions obtingudes.
Es informa als/a les estudiants que l'avaluació d'Instruments per a l'Estudi és totalment contínua, per tant, no hi ha examen final nireavaluació. Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.
Conductes fraudulentes:
L'alumnat que copii o intenti copiar una activitat o pràctica finalobtindrà un 0 en la mateixa. L'alumnat que presenti una pràctica amb plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumnat suspendrà l'assignatura.
A classe i mitjançant el campus virtual es facilitarà la informació necessària en cada cas per dur a terme els exercicis d’argumentació, treball en grup, debat, etc..
Com a bibliografia general recomanada s'utilitzaran les següents obres:
Atienza, Manuel, Curso de argumentación jurídica, Trotta, 2013.
Beas Franco, Josefina, Santa Cruz Valenzuela, Josefina, Thomsem Queirolo, Paulina, Utreras García Soledad, Enseñar a pensar para aprender mejor, Ediciones Universidad Católica de Chile, 2003.
Bermúdez, Manuel, Lucena, Jorge, Manual de debate. Guía práctica para desarrollar tus habilidades en el debate académico y la oratoria, Editorial Berenice, 2019.
Bonomo Hernán, Mamberti, Juan, M., Miller, Jackson, B., Tolerancia crística y ciudadanía activa: una introducción práctica al debate educativo, International Education Debate Association, 2010.
Hermosillo Lozano, Judith, Albornoz Barrientos, Jorge, Manual básico del debatiente, Mar adentro, 2010.
Lucas, Stephen, E. The art of public speaking, McGraw Hill, 2011.
Swatridge, Colin, Oxford Guide to Effective Argument & Critical Thinking, Oxford University Press, 2014.
Toulmin, Stephen, E., Los usos de la argumentación, Península, 2007.
Turull, Max (Dir.), Tècniques de treball i comunicació. Instrumentarium per a les ciències socials i jurídiques. Huygens editorial. 2011 .
Enllaços web:
L'assignatura no requereix un programari específic.
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.